• عناوین مقاله

    فناوری و افزایش توان ناشنوایان

    • خدمات ایرانسل برای ناشنوایان
    • مرکز ارتباط ناشنوایان ایرانسل
    • خدمات ویژه لنز ایرانسل به افراد ناشنوا

    فناوری و افزایش توان نابینایان و کم‌بینایان

    فناوری و افزایش توان افراد دارای معلولیت ذهنی

    فناوری و افزایش توان افراد کم‌توان جسمی و حرکتی

    فناوری و «افزایش دسترسی پذیری» برای افراد دارای معلولیت

یکی از مهم‌ترین تاثیرات فناوری‌، باید کم کردن چالش‌ ها برای افراد دارای معلولیت باشد. چون در هر جامعه‌ای، برای این افراد، مشکلاتی در استفاده از خدمات عمومی و اجتماعی، مثل آموزش، کار و حضور در جامعه وجود دارد که با ورود فناوری‌هایی مثل:

  • گجت‌ها
  • کامپیوترها
  • گوشی‌های هوشمند و…

قسمت مهمی از این چالش‌ها در حال برطرف شدن هستند.

ما در این مقاله تکنولوژی‌هایی که توانسته‌اند امکان زندگی آسان‌تری را برای افراد دارای معلولیت فراهم کنند و خدمات ویژه ایرانسل برای عزیزان ناشنوا را آورده‌ایم. پس اگر این مطلب به شما یا دوستانتان کمک می‌کند، حتما آن را به اشتراک بگذارید.

فناوری و افزایش توان ناشنوایان

تکنولوژی های طراحی شده برای ناشنوایان و کم‌شنوایان، از نظر دسترسی‌پذیری وضعیت بهتری را در مقایسه با بقیه گرو‌‌ه‌ها دارد.

خدماتی مثل:

  • تبدیل صدای ویدئوها و فیلم‌ها به متن که در بعضی از شبکه‌ های VOD انجام می‌شود و ناشنوایان می‌توانند ویدئوها را با زیرنویس یا زبان اشاره ببینند.
  • برنامه‌های کاربردی که ناشنوایان با آن می‌توانند، هم‌زمان و در لحظه، متن نوشتاریِ صحبت‌ها و گفتگوها را داشته باشند.
  • توسعه هوش مصنوعی هم به بهبود عملکرد سمعک‌ها کمک کرده است. به این صورت که سمعک‌هایی طراحی شده که با کاهش سر و صدا در محیط‌های شلوغ، کمک می‌کند تا حواس فرد کم‌شنوا بر روی صداهایی که می‌خواهد بشنود، متمرکز شود.

خدمات ایرانسل برای ناشنوایان

دسترسی‌پذیری فقط به ابزارها خلاصه نمی‌شود و شرکت‌ها هم وظیفه دارند تا با تغییر در سیاست‌ها و پلتفرم‌های خود، زمینه زندگی راحت‌تر را برای همه افراد جامعه فراهم کنند.

مرکز ارتباط ناشنوایان ایرانسل

«زبان اشاره» به عنوان یکی از راه‌هایی که ناشنوایان می‌توانند به وسیله آن با بقیه افراد ارتباط برقرار کنند، اهمیت زیادی دارد.

به همین دلیل، ایرانسل امکانی را فراهم کرده تا زمانی که ناشنوایان نیاز به راهنمایی ایرانسل دارند، بتوانند مشکلات خود را با کارشناسانی که به زبان اشاره مسلط هستند درمیان بگذارند.

ایرانسل با همین هدف، در روز جهانی ناشنوایان، اولین مرکز ارتباط با مشترکان ناشنوا را راه‌اندازی کرد که در این مرکز، مشترکانی که از طرف انجمن‌ها و سمن‌های (NGO) ناشنوایان معرفی شده‌اند، در زمان تماس با مرکز ارتباط ایرانسل:

  • امکان استفاده از خدمات تماس تصویری را دارند
  • با انتخاب گزینه تماس تصویری ویژه‌ ناشنوایان، پشتیبانی و راهنمایی‌های مورد نیاز را دریافت می‌کنند

چگونه؟

  • کاربران ناشنوا یا کم شنوای ایرانسل می‌توانند عدد «۱» را به شماره «۲۴۶۰» بفرستند و کارشناسان بررسی می‌کنند که آیا شماره تلفن آن‌ها در لیست انجمن‌ها و سمن‌های رسمی ناشنوایان ایران وجود دارد یا نه.

خدمات ویژه لنز ایرانسل به افراد ناشنوا

استفاده از فناوری‌های سرگرم کننده، می‌تواند تجربه‌ لذت بخشی از زندگی دیجیتال را برای افراد ناشنوا یا کم شنوا فراهم کند.

به همین دلیل، تلویزیون اینترنتی «لنز» خدماتی را برای ناشنوایان و کم‌شنوایان ارائه کرده است.

خدماتی مثل:

فناوری و افزایش توان نابینایان و کم‌بینایان

یکی از چالش‌هایی که نابینایان و کم‌بینایان با آن مواجه می‌شوند، این است که آن‌ها نمی‌توانند به سادگی مطالب و اخبار را بخوانند و یا در پیدا کردن مسیر با مشکل مواجه می‌شوند اما تکنولوژی در این زمینه هم مانع‌های زیادی را از سر راه آن‌ها برداشته است.

  • یکی از این فناوری‌ها، دستگاه‌های خواندن متن است که قابل حمل طراحی شده‌اند و می‌توانند هر متنی مثل روزنامه‌، کتاب، برچسب‌ محصولات داخل فروشگاه، گوشی‌ها، تلویزیون و… را بخوانند.
  • علاوه بر این، در گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های مختلفی را برای کمک به نابینایان و کم‌بینایان در زمینه اطلاع از موقعیت جغرافیایی و مسیر حرکتی، اطلاع از مبلغ پول و کمک به شناخت اشیا قرار داده اند.

در زمینه کمک به آموزش نابینایان هم، در کنار کتاب‌های بریل، کتاب‌های آموزشی صوتی، چند سالی است به روند یادگیری نابینایان و کم‌بینایان کمک می‌کنند.

فناوری و افزایش توان افراد دارای معلولیت ذهنی

افراد دارای معلولیت ذهنی، علاقه‌مند هستند تا مثل دیگران بتوانند از ابزارهای فناوری مثل گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده کنند. اما مشکلاتی مثل رابط کاربری پیچیده، دشوار بودن متن‌ها و… کار را برای آن ها سخت می کند.

برای ساده‌تر کردن کار برای افراد دارای معلولیت ذهنی، پروژه‌ای به نام Able to Include راه‌اندازی شده که هدف آن طراحی نرم‌افزاری برای ساده‌سازی متن‌‌هایی است که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نوشته می‌شود.

این برنامه‌، متن‌هایی که در استفاده از اپلیکیشن‌‌های ایمیل و شبکه‌های اجتماعی با آنها سروکار داریم را برای کاربران ساده‌تر می‌کند تا راحت‌تر از قابلیت‌های این برنامه‌ها استفاده کنند.

در این پروژه‌، برنامه‌هایی برای تبدیل متن به تصویرهای ساده و برعکس هم طراحی شده که به کمک آنها می‌توان متن‌ها و تصاویر سخت را به زبانی ساده ترجمه کرد.

فناوری و افزایش توان افراد کم‌توان جسمی و حرکتی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های پیشرفت فناوری، در زمینه افزایش توانایی افراد کم‌توان جسمی و حرکتی بوده است.

الان به کمک هوش مصنوعی و پرینترهای سه‌ بعدی، ابزارهای خارق‌العاده‌ای ساخته شده که به این افراد، توانایی انجام کارهایی که تا قبل از این، سخت یا غیرممکن به نظر می‌رسید را می‌دهند.

ابزارهایی مثل:

  • دست‌ها و بازوهای مصنوعی که روند ساخت آنها هر سال پیشرفته تر از قبل می‌شود و خیلی از مشکلات افراد دارای معلولیت جسمی را حل کرده است.
  • به کمک ابزارهای هوش مصنوعی، ربات‌هایی ساخته شده که می‌توانند به عنوان دستیاران هوشمند به کمک این افراد بیایند.
  • برنامه‌ها و ابزارهای جانبی در کنار گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها طراحی شده که به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند تا راحت‌تر با این ابزارها کار کنند. مثل گوشی‌هایی که نیاز به لمس شدن توسط انگشتان دست ندارند و می‌توانند با حرکت سر و دست با دوربین جلوی گوشی کار کنند.

فناوری و «افزایش دسترسی پذیری» برای افراد دارای معلولیت

در کنار هر فناوری، دسترس پذیری آن فناوری هم موضوع مهمی است. دسترس پذیری یعنی کار کردن با آن ابزارها و گجت ها  تا چه اندازه برای افراد دارای معلولیت، راحت است.

مثلا تنظیمات خاصی در مرورگر ها فراهم شده تا افراد دارای معلولیت بتوانند از سایت‌هایی که این قابلیت در آن‌ها طراحی شده است، به راحتی استفاده کنند.

تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی هم به این نکات توجه دارند و دستگاه‌های خود را با بالاترین سطح دسترسی‌پذیری توسعه دهند و برای این کار استانداردهای جدیدی طراحی شده است.

مثلا بنیاد ONCE در اسپانیا با تعریف  فاکتورهایی، گوشی‌های هوشمند را براساس میزان دسترسی‌پذیری دسته بندی می‌کند و با ارائه برچسب‌هایی، برای افراد دارای معلولیت، مشخص و ارزیابی می‌کند.

آینده‌ی افراد دارای معلولیت، با پیشرفت ابزارها و گجت‌ها، روشن‌تر از قبل به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود به زودی شاهد افزایش سطح دسترسی‌پذیری دستگاه‌هایی مثل گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و… برای این افراد باشیم.

درنهایت همگی این تغییرات نور امیدی هستند که می‌تواند زندگی اجتماعی افراد دارای معلولیت را راحت‌تر و مشکلات آن‌ها را کمتر کند.

علاوه بر این فناوری‌ها، چه ابزارهایی را می‌شناسید که آموزش، کار و زندگی اجتماعی را برای افراد دارای معلولیت آسان‌تر کرده است؟ حتما آن ها را در کامنت معرفی کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 101451

۱۴۰۰/۰۵/۱۹

چگونه سیمکارت گمشده ایرانسل را بازیابی یا مسدود کنیم؟

در مقاله قبلی گفتیم که اگر خدای نکرده گوشی شما به همراه سیمکارت سرقت شده یا گم شده باشد چطور می­توانید آن را بازیابی کنید. در واقع اگر به دلایل مختلف سیم­کارتتان را گم کرده باشید، باید به سرعت سیمکارت خود را مسدود کنید یا یک سیم کارت جدید با شماره قبلی‌اتان تهیه کنید تا از […]

بازدید: 38044

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22573