• عناوین مقاله

    چرا باید کارآموزی کنیم؟

    مزایای کارآموزی در محیط حرفه ای

    مهارت های ضروری برای پذیرفته شدن در دوره کارآموزی

    کارآموزی در ایران: دوره کارآموزی حرفه ای در ایرانسل

یکی از مشکلات مهم بین کارفرما و نیروی کار این است که نیروی در جستجوی کار، بعد از فارغ التحصیلی فقط با اکتفا کردن به درس‌های دانشگاه، آمادگی ورود به بازارکار را ندارد. کارفرمایان هم از کم بودن مهارت و تجربه کافی دانشجوها در بازار کار مطلع هستند، برای همین شاید مهم‌ترین میان‌بر برای حل این چالش‌ها کارآموزی باشد. در واقع کارآموزی یکی از موثرترین روش‌ها برای تکمیل دوره دانشگاه و ورود به صنعت برای فارغ التحصیلان است.

چرا باید کارآموزی کنیم؟

کارآموزی‌ کاربردی با تعریف متداول آن فرق دارد. آن چیزی که دوره کارآموزی را برای شما متفاوت می‌کند، شرکتی است که آن را برای کارآموزی انتخاب می‌کنید. چون شروع مسیر کاری از طریق کارآموزی، به اضافه یک انتخاب درست‌، باعث می‌شود تا آینده شغلی شما در مسیر درستی قرار بگیرد. خب، حالا چرا باید در دوره کارآموزی شرکت کنید؟

مزایای کارآموزی در محیط حرفه ای

  • سازگاری آسان تر با محیط کار

وقتی از محیط دانشگاه وارد فضای کار می‌شوید؛ سازگاری با فضای متفاوت محیط کار، قوانین، ساعت های کاری وارتباطات شغلی بین کارمندان برای شما سخت است. درصورتی که کارآموزان در طول زمان، این تفاوت‌ها را می‌شناسند و با آمادگی و با احساس مسئولیت بیشتری در روند کار قرار می‌گیرند.

  • ایجاد ارتباط ‌های کاری ارزشمند در دوران کارآموزی

اگر در دوره کارآموزی عملکرد خوبی داشته باشید، می‌توانید با مدیران، مربیان، کارمندان و حتی کارآموزان در فضای کاری خود ارتباطات حرفه‌ای برقرار کنید. این شبکه انسانی، می‌تواند در آینده به پیشرفت شغلی شما کمک کند، چون یکی از راه های موفق بودن در یک حوزه کاری، ارتباط حرفه‌ای با افراد موفق در آن حوزه است.

  • آشنایی با چالش های واقعی

گاهی ممکن است تصور شما از شغل رویایی‌تان با چالش‌های واقعی محیط کار متفاوت باشد. این مشکل برای بسیاری از افرادی که پس از فارغ التحصیلی بدون کارآموزی وارد بازار کار شده‌اند به وجود می‌آید.

اما در دوران کارآموزی، با چالش‌های موجود در محیط کار و رشته خود آشنا می‌شوید و تصمیمات شغلی خود را در محیطی امن، که به شما اجازه اشتباه کردن می‌دهد، با منطق ‌بیشتری می‌گیرید.

  • کارآموزی و استقلال مالی

دوره‌های کارآموزی در شرکت‌های معتبر، در محیطی حرفه‌ای و شامل حقوق و مزایا است. به این ترتیب شما هم فرصت یادگیری مهارت‌های حیاتی برای آینده شغلی خود را خواهید داشت و هم از آن درآمد دارید. البته که رزومه کار در شرکت های معتبر هم، یک مزیت بزرگ است.

  • فرصت ‌های شغلی بهتر برای کارآموزان

حتی اگر بعد از کارآموزی وارد پروسه استخدام نشوید، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و حرفه‌ای ترجیح می‌دهند به جای استخدام افراد جدید و تکرار فرآیند Onboarding، این فرصت را در اختیار کارآموزان خود که آشنایی بیشتری با فضا و فرهنگ شرکت داشته‌اند، قرار دهند. پس کارآموزان در آینده فرصت‌های شغلی بیشتری در آن شرکت یا شرکت‌های مشابه دارند.

مهارت های ضروری برای پذیرفته شدن در دوره کارآموزی

اگر یکی از افراد مستعد و خوش شانسی باشید که ایمیل تایید کارآموزی از شرکت‌های بزرگ فناوری را دریافت کنید، یعنی تازه وقتش رسیده که برای رقابت در مرحله دوم آماده شوید. اینجا جدا از نمره و فعالیت‌های گذشته، مهارت‌‌‌‌های نرم مثل:

  • مهارت کار تیمی
  • روابط اجتماعی
  • توانایی مدیریت وظایف
  • مسئولیت پذیری
  • و… هم بسیار مهم هستند.

مصاحبه برای کارآموزی

مصاحبه‌ ورود به دوره کارآموزی مثل تمام مصاحبه‌ها دقیق است، اما تفاوتش این است که نداشتن سابقه کار و یا آشنا نبودن شما با فضای کار مشکلی برای پذیرفته شدن شما ایجاد نمی‌کند.

در بسیاری از شرکت‌های بزرگ پس از تایید اولیه، مصاحبه‌های پذیرش برای دوره کارآموزی در دو بخش عمومی و تخصصی انجام می‎شود، تا حوزه توانمندی افراد بنا به رشته، علاقه و اشتیاق فردی آن‌ها درست ارزیابی شود.

اتمام هرکدام از دوره‌های کارآموزی در یک شرکت بزرگ هرچند به معنی استخدام قطعی در آن شرکت نیست اما اهمیت آن به اندازه داشتن یک مدرک دانشگاهی در رزومه کاری فرد موثر است.

برای مثال اتمام دوره کارآموزی فیسبوک به این معنی است که شما نه فقط به شکل تئوری، بلکه به شکل عملی هم قدرت و تخصص انجام وظایف شغلی در هر شرکت فناوری مشابه را خواهید داشت.

کارآموزی در ایران: دوره کارآموزی حرفه ای در ایرانسل

ورود به عنوان کارآموز در شرکت‌های ارتباطی و فناوری بزرگ مثل ایرانسل، می‌تواند مسیری بسیار حرفه ای برای آماده کردن افراد علاقه‌مند و متخصص برای ورود به بازار کار باشد.

مراحل کارآموزی در ایرانسل به این شکل است که:

۱. اول از طریق وبسایت، فرم درخواست کارآموزی خود را برای ایرانسل ارسال می‌کنید.

۲. پس از بررسی و انتخاب رزومه،‌ باید در یک آزمون کتبی و شفاهی به شکل مصاحبه شرکت کنید.

۳. بعد از قبولی در این آزمون‌ها، دوره کارورزی شما آغاز خواهد شد.

در این مرحله کارورزها با قوانین و محیط، شغل متناسب با توانمندی‌هایشان، مهارت‌های رفتاری و فرهنگ سازمانی شرکت ایرانسل آشنا می‌شوند. فرآیند شغلی کارورزان در تمام این دوران توسط مدیران و متخصصان شرکت ارزیابی می‌شود.

۴. پس از پذیرش در این دوره، کارآموزی شروع می‌شود.

کارآموزان از حقوق و مزایا بهره‌مند می‌شوند و بعد از این مراحل و انجام پروژه‌های عملی وتایید مدیران و متخصصان شرکت، ارزیابی نهایی انجام می‌شود و افراد مناسب در شرکت ایرانسل استخدام می‌شوند.

دوره‌ کارآموزی ایرانسل فرصت تجربه‌ای واقعی از بازار کار و آشنایی با دغدغه‌های محیط کار است.

اگر شما هم تجربه‌ای از بازار کارآموزی در ایران دارید برای ما بنویسید. چه نکات مهمی را از دوران کارآموزی خود فرا گرفتید که می‌توانید آن را به اشتراک بگذارید؟

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6271

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4222

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4115