• عناوین مقاله

    از نسل 2 اینترنت تا 5G

    مزیت های 5G

    • افزایش سرعت:
    • پینگ و تاخیر کمتر:
    • افزایش ظرفیت شبکه:
    • افزایش پهنای باند:

    کاربرد های 5G در زندگی روزمره

    • افزایش ظرفیت 5G چه کاربردهایی دارد؟
    • افزایش سرعت در نسل ۵ چه کاربردی دارد؟

    5Gدر ایران: نسل پنجم چه زمانی به ایران می‌آید؟

    • سرعت نسل پنجم در ایران:

    برای استفاده از 5G‌ باید گوشی جدید بخریم؟

    آیا با 5G عمر اینترنت خانگی به پایان رسیده است؟

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم خواند.

در این مطلب جواب سوالات مهمی مثل: فناوری نسل ۵ تلفن همراه چیست و چه کاربردی دارد؟ سرعت اینترنت در فناوری نسل ۵ چقدر است؟ آیا 5G در ایران وجود دارد؟ را مطالعه می کنید.

 از نسل 2 اینترنت تا 5G

نسل ۲ تلفن همراه، تنها امکان صحبت کردن را فراهم می‌کرد و کم‌کم قابلیت ارسال و دریافت پیامک هم به آن اضافه شد. در مرحله بعد هم اینترنت GPRS وارد بازار شد که گرچه به نسبت اینترنت‌های امروزی، سرعت بسیار کمی داشت؛ اما در زمان خود، انقلابی محسوب می‌شد.

در واقع به معنا و کارکرد امروزی، اینترنت پرسرعت از زمان نسل ۳ روی گوشی‌های تلفن همراه آمد؛ اما نسل ۴تغییری اساسی نسبت به نسل‌های قبل از خود داشت و پروتکل‌های شبکه آن کلا مبتنی بر اینترنت بود و امکان اتصال پهن باند چند گیگاهرتزی در آن فراهم شد. در همان زمان که نسل ۴ به بازار آمد، موضوع همگرایی نیز مطرح شد که در نسل ۵ به آن می‌پردازیم.

مزیت های 5G  

افزایش سرعت:

آن‌چه عموم مردم و کاربران اینترنت از نسل ۵ می‌دانند، افزایش سرعت است. بله در حقیقت سرعت در شبکه نسل ۵ به شکل محسوسی نسبت به نسل‌های قبلی بیشتر خواهد شد. در 5G سرعت انتقال داده‌ها تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر)، افزایش پیدا می‌کند و طبیعی است که کاربران این تفاوت را احساس کنند. یکی از موضوعات مهم در 5G سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت (مانند کاربر سوار بر اتومبیل در اتوبان یا قطارهای سریع‌السیر) است.

پینگ و تاخیر کمتر:

اگر شما اهل بازی‌های اینترنتی باشید یا از پلتفرم‌های پخش ویدئو استفاده کنید، احتمالا با مشکل تاخیر مواجه شده‌اید. دلیل داشتن یا نداشتن تاخیر این است که هر چیزی که روی شبکه اینترنت در قالب بسته رد و بدل می‌شود. این بسته‌ها هرچه زودتر ارسال و دریافت شوند، دیگر بازی‌ها و فیلم‌ها «گیر» نمی‌کنند. نسل ۵ به میزان بسیار زیادی تاخیر را کم می‌کند و کاربران تجربه بهتری در استفاده از آن خواهند داشت.

اینجا باید توجه داشت که همه چیز به بازی یا فیلم محدود نمی‌شود و موضوعاتی مانند جراحی از راه دور، اتومبیل‌های خودران و… نیز در این نسل دیده شده‌اند؛ که در این موارد سرعت، بی‌وقفه بودن و بدون تاخیر بودن ارسال و دریافت اطلاعات بسیار حیاتی است.

افزایش ظرفیت شبکه:

نکته دیگر در 5G افزایش قابل ملاحظه ظرفیت شبکه است. هر شبکه، ظرفیت مشخصی در استفاده همزمان کاربران دارد. برای بهتر فهمیدن ظرفیت شبکه، یک ترمینال اتوبوس‌رانی را تصور کنید، این ترمینال گنجایش حضور همزمان هزار اتوبوس و ۵ هزار مسافر را دارد. شاید بتوان به سختی، تعداد این اتوبوس‌ها و آدم‌ها را اندکی افزایش داد؛ اما در نهایت نمی‌توان دو برابر گنجایش از آن استفاده کرد، مگر اینکه ظرفیت آن را افزایش داد.

ظرفیت شبکه 5G بسیار بیشتر از شبکه‌های نسل‌های قبلی است و این موضوع می‌تواند امکان اتصال همزمان صدها میلیون وسیله را فراهم کند. این افزایش ظرفیت در «اینترنت اشیاء» نقش مهمی ایفا می‌کند که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

افزایش پهنای باند:

ترکیبی از افزایش سرعت و ظرفیت بیشتر در شبکه 5G، انتقال حجم بیشتری از داده‌ها و اطلاعات را نسبت به شبکه های 4G- LTEایجاد می‌کند. پهنای باند افزایش یافته در 5G برای مشاغل بزرگ یا حتی در استادیوم‌های ورزشی ارتباطی کامل‌تر را رقم می‌زند. ضمن اینکه 5G با گستردگی ظرفیت خود می‌تواند تجزیه و تحلیل داده‌های فراوانی که مشاغل بزرگ در اختیار دارند را، به دانش عملی و کاربردی تبدیل کند.

کاربرد های 5G در زندگی روزمره

افزایش ظرفیت 5G چه کاربردهایی دارد؟

زمانی بود که هر فرد حداکثر یک گوشی هوشمند داشت و از اینترنت استفاده می‌کرد؛ اما الان هر روز به تعداد کسانی که گجت‌های هوشمندی مانند ساعت هوشمند، تبلت‌ها، دستبندهای سلامتی، تلویزیون هوشمند و… دارند، افزوده می‌شود و برای اتصال دستگاه‌های بیشتر به شبکه، باید ظرفیت را به شکل جدی افزایش داد.

از سوی دیگر، پیشرفت در اینترنت اشیا، تعداد زیادی دستگاه را وارد شبکه می‌کند. به عنوان نمونه، وسایل منزل یا حتی کنتورهای هوشمند خانگی همگی باید همزمان به شبکه متصل باشند. حالا حساب کنید چند خانه در کشور داریم و در هر خانه چه تعداد وسایلی که احتمالا نیاز به اتصال به اینترنت دارند یا چند کنتور آب، برق و گاز در حال کار هستند؟ اینجاست که می‌توان به نقش تاثیرگذار 5G در زندگی مدرن روزمره پی برد.

افزایش سرعت در نسل ۵ چه کاربردی دارد؟

حتماً شما هم گاهی در استفاده از اینترنت با مشکل کندی مواجه شده‌اید. هرچه سرعت شبکه بیشتر باشد، سرعتی که هر کاربر دریافت می‌کند هم بیشتر می‌شود و این یعنی برای استفاده‌های روزمره، زمان کمتری نیاز است.

در واقع پروتکل‌های شبکه از 4G به بعد با پروتکل‌های اینترنت، یکی شدند. این یعنی از این به بعد مکالمه افراد نیز در اصل روی اینترنت انجام می‌شود. احتمالا دیده‌اید که برخی اپراتورها از کلمه Volte استفاده می‌کنند. voLTE یعنی انتقال صدا روی اینترنت و هرچه سرعت بیشتر باشد، کیفیت مکالمه شما بهتر می‌شود.

5Gدر ایران: نسل پنجم چه زمانی به ایران می‌آید؟

همین الان که شما این نوشته را می‌خوانید، نسل ۵ تلفن همراه در جهان به شکل تجاری عرضه شده؛ اما هنوز چندان فراگیر نشده است. در ایران هم ایرانسل به عنوان اولین اپراتور ایرانی خدمات نسل ۵ تلفن همراه را در کشور ارائه کرده است.

سرعت نسل پنجم در ایران:

اولین سایت 5G در ایران اول مرداد ماه ۹۹ توسط رئیس جمهور افتتاح شد و ایرانسل دومین سایت نسل ۵ را در ساختمان مرکزی خود رونمایی کرد و شاهد سرعت ۱.۵ گیگ بر ثانیه‌ای روی گوشی تلفن همراه نسل پنجم بودیم.

برای استفاده از 5G‌ باید گوشی جدید بخریم؟

بله اما با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه گوشی‌های نسل ۵ وجود دارد و هنوز این گوشی‌ها در دنیا فراگیر نشده‌اند، ایرانسل اعلام کرده است که اینترنت سایت‌های نصب شده به صورت هات اسپات در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بتوانند به کمک مودم و به شکل Wi-Fi از آن استفاده کنند.

گوشی‌های 5G هنوز چندان زیاد نشده‌اند. به نظر می‌رسد همزمان با گسترش پوشش شبکه، تعداد و مدل گوشی‌های 5G‌ نیز افزایش پیدا کنند.

آیا با 5G عمر اینترنت خانگی به پایان رسیده است؟

البته که خیر. در دنیا هزینه‌های زیادی برای اتصال خانه‌ها به اینترنت شده است و به این سادگی، فناوری سیمی از بین نخواهد رفت. در همین حال گرچه اینترنت همراه، گسترش زیادی پیدا کرده؛ اما همچنان هزینه اینترنت ثابت، کمتر است. این یعنی اینترنت ثابت، ارزان‌تر از اینترنت همراه است. (در تمام دنیا این‌طور است).

نکته مهم در این زمینه، کمک 5G به FWA است. FWA یعنی اینترنت بی‌سیم ثابت. همان چیزی که این روزها چند شرکت در ایران هم آن را ارائه می‌کنند. مقامات وزارت ارتباطات اعلام کرده‌اند از فناوری نسل ۵ برای توسعه FWA و رساندن اینترنت پرسرعت به خانه‌ها کمک می‌گیرند. این یعنی همچنان مودم‌های خانگی را خواهیم داشت (البته با مودم ADSL متفاوت هستند.) که امکان اتصال با اینترنت را در محل کار، خانه یا اماکن عمومی فراهم می‌کند.

اما آنچه در ارتباط با فناوری 5G به چشم می‌خورد این است که با ادامه روند شیوع کرونا و تغییرات ارتباطی و افزایش فعالیت‌های آنلاین، باید زیرساخت‌های مخابراتی و بسترهای مناسب در جهت افزایش سایت‌های 5G توسعه یابند. امری که ایرانسل وعده داده است آن را با راه‌اندازی سایت‌های بیشتری محقق کند.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16126

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15482

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12615