• عناوین مقاله

    نقش ما در حفاظت از محیط زیست

    نقش تکنولوژی و شرکت‌ ها در حفاظت از محیط زیست

    ایرانسل و حفاظت از محیط زیست

شاید برای شما هم مفاهیمی مثل محیط زیست و حفاظت از آن، شبیه به حرف‌های شعاری باشد، اما به دلیل کم توجهی به طبیعت و استفاده نادرست از محیط زیست در چند سال اخیر، شاهد کاهش کیفیت زندگی خود هستیم.

در ایران، آتش‌سوزی‌های جنگل‌های زاگرس و قطع درختا‌ن جنگل‌های شمال کشور برای تولید کاغذ، باعث کاهش درختان و افزایش گازهای کربنی شده است و خشکی زاینده رود و صدها رودی که دیگر خبری از زندگی در آنها نیست، نمونه‌های واضحی از نابودی محیط زیست هستند. پس برای نجات خودمان هم که شده باید به طبیعت کمک کنیم.

در زمینه حمایت از محیط زیست، شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل، سامسونگ در سطح جهانی و ایرانسل در ایران، حفاظت از محیط زیست را به طور جدی یکی از مسئولیت‌های اجتماعی‌شان در نظر گرفته‌اند؛ اما برای حفظ طبیعت به کمک تک تک ما نیاز است.

نقش ما در حفاظت از محیط زیست

همه ما با انجام کارهای ساده می‌توانیم در کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست نقش داشته باشیم. نکاتی مثل:

۱. استفاده کمتر از خودروی شخصی

درست است که کنار گذاشتن ماشین شخصی کار سختی است اما بعضی اوقات سعی کنید:

  • برای رفتن به مقاصد نزدیک پیاده روی کنید.
  • از حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
  • برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده کنید.
  • اگر حضوری خرید می کنید، برای جلوگیری از رفت و آمدهای زیاد، لیست کاملی از خرید خود داشته باشید.
  • خرید خود را آنلاین انجام دهید: به عنوان مثال، با استفاده از اپلیکشنی مثل «ایرانسل من»، هم می‌توانید خرید کنید، هم دریافت قبض کاغذیتان را غیر فعال کنید تا درخت های کمتری قطع شوند.

۲. کم کردن زباله‌ های غذایی

احتمالا این واقعیت را شنیده‌اید که «اگر مردم جهان یک چهارم غذایی که دور می‌ریزند را جمع کنند، می‌توان به گرسنگی پایان داد». اما این غذاها به جای رسیدن به افراد نیازمند، وارد زباله‌ها می‌شوند و به یک گاز گلخانه‌ای خطرناک مثل متان تبدیل می‌شوند.

چند روش کم کردن زباله های غذایی:

  • طبق لیست و به اندازه نیازهایتان خرید کنید.
  • باقی‌مانده‌ی غذای رستوران را به خانه ببرید.
  • ظرف‌ها و قاشق‌های پلاستیکی و بسته‌های سس شاید کوچک باشند، اما در کنار هم تعداد قابل توجهی را تشکیل می‌دهند و به دلیل اینکه خیلی از کانتینرهای حاوی پسماند غذایی در زمین مدفون می‌شوند، در آنجا گاز متان تولید می‌شود.

برای جلوگیری از این‌ موارد، باید:

  • به جای استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف، یک لیوان برای خود به همراه داشته باشید.
    • از ظروف یکبار مصرف کمتر استفاده کنید.
    • از چای خشک به جای چای کیسه‌ای استفاده کنید.
    • به جای کیسه‌های پلاستیکی، از کیسه‌های پارچه ای استفاده کنید.

۳. تغییر عادت ‌های غذایی برای حفظ محیط زیست:

در هر مرحله از فرایند تولید غذا، از بسته بندی گرفته تا ارسال آن، انرژی مصرف می‌شود. پس اگر می‌خواهید با تغییر عادت غذایی، به محیط زیست و دستگاه گوارش خود کمک کنید، می‌توانید:

  • گیاه‌خواری کنید.
  • غذای ارگانیک بخورید.
  • منابع پروتئینی را به جای گوشت از طریق حبوبات هم تامین کنید.

۴. مراقبت بهتر از وسایل:

گوشی‌های هوشمند و تلویزیون بزرگ خانگی به همین سادگی تا خانه شما نمی‌رسند. آنها نیازمند تولید، بسته بندی و زنجیره عرضه هستند که هرکدام تاثیرات محیط زیستی بسیاری دارد. پس سعی کنید وسایلی را بخرید که مدت زمان طولانی تری از آن ها استفاده می‌کنید.

نقش تکنولوژی و شرکت‌ ها در حفاظت از محیط زیست

شرکت‌ها هم به اندازه افراد جامعه و حتی بیشتر، در برابر مراقبت از طبیعت وظیفه دارند. پس اگر صاحب کسب و کاری هستید، در این قسمت با اقدامات ساده‌ای آشنا می‌شوید که با انجام آنها می‌توانید یک برند دوستدار محیط زیست ایجاد کنید.

اقداماتی مثل:

۱. استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست:

 تغییرات کوچک در کارهای شرکت‌ می‌تواند به تغییرات بزرگ و مهمی برای حفظ محیط زیست تبدیل شود.

برای مثال، اگر شما یک شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی و پاک‌ کننده هستید، می‌توانید با تولید محصولات پاک‌کننده ای که دوستدار محیط زیست هستند و با حذف حداکثری پلاستیک از بسته‌بندی‌های خود از اکوسیستم محافظت کنید. چون پلاستیک با طبیعت سازگار نیست و در طبیعت تجزیه نمی‌شود.

۲. کاهش زباله کاغذی:

بسیاری از سازمان‌ها دیگر از کاغذ استفاده نمی‌کنند و این کار به غیر از کمک به محیط زیست، برای صرفه جویی بودجه شرکت‌ها  در طولانی مدت هم مفید است.

  • برای کاهش زباله کاغذی می‌توانید به جای بایگانی، فایل‌های خود را برروی فضای ابری ذخیره کنید. چون هم امکان از دست رفتن فایل ها را کم می‌کند و هم فایل ها از هر دستگاهی قابل دسترسی است.
  • کارهای اداری را به جای کاغذ، با ایمیل‌ و سیستم های اتوماسیون انجام دهید. این کار هم زمان انجام کارها را کاهش می‌دهد و هم برای حفظ مستندات به شما کمک می‌کند.

با انجام همین کارها، تخریب جنگل‌ها را کاهش می‌دهید و در مصرف آب برای تولید کاغذ صرفه جویی می‌کنید. کاری که در ایران، ایرانسل با حذف قبض کاغذی انجام می‌دهد.

۳. دورکاری:

دورکاری رضایت شغلی کارمندان را افزایش می‌دهد و شرایط انعطاف‌پذیرتری را به مشاغل می‌دهد. برای مدیریت جلسات، وبینارها و آموزش در دورکاری هم می‌توانید از پلتفرم هایی مثل داناپلاس استفاده کنید.

با دورکاری، میزان انرژی مصرفی در شرکت کاهش پیدا می‌کند که در کنار محافظت از محیط زیست، از نظر اقتصادی هم به صرفه‌تر است و از آنجایی که دیگر نیازی نیست کارکنان هرروز سرکار بیایند، آلودگی محیط زیست و تولید گازهای گلخانه‌ای هم کاهش می‌یابد.

۴. خاموش کردن کامپیوترها:

بسیاری از کارمندان طبق عادت وسیله‌های برقی را متصل به پریز رها می‌کنند، اما این موضوع، هم هرماه هزینه بالایی را برای شرکت ایجاد می‌کند و هم برای محیط زیست آلودگی ایجاد می‌کند.

پس برای حفظ انرژی و صرفه جویی در هزینه شرکت، از همه کارمندها بخواهید که پیش از خروج از شرکت، کامپیوتر‌ها و دیگر دستگاه‌ها را خاموش کنند.

ایرانسل و حفاظت از محیط زیست

ماهم درایرانسل، تلاش می‌کنیم که نقش مثبتی را در حفاظت از محیط زیست داشته باشیم. امکان خرید آنلاین با اپلیکیشن ایرانسل من باعث شده است که مردم از وسایل حمل و نقل کمتری استفاده کنند و قبض‌های کاغذی کمتری تولید ‌شود. پس درختان کمتری قطع می‌شوند.

در واقع کمک به حفظ محیط زیست، هم به بالاتر رفتن کیفیت زندگی کمک می‌کند و هم هزینه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد. پس هر کمکی، از خلق تکنولوژی‌هایی که به صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و کاهش آلودگی کمک می‌کنند تا رعایت موارد کوچک، مسئولیتی است که هر یک از ما، می‌توانیم برای بهتر شدن حال طبیعت انجام دهیم.

شما برای حفاظت از محیط زیست چه کارهایی انجام می‌دهید؟

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20593

۱۴۰۰/۰۶/۱۳

چطور در هر شرایطی بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم؟ ۳ تکنیک کاربردی

ما تمام روز در حال تصمیم‌گیری هستیم. بعضی از این تصمیم‌‌گیری‌ها به اندازه‌ای راحت هستند که فکر و انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند و ما اصلا متوجه این که در حال تصمیم‌گیری هستیم نمی‌شویم مثل انتخاب یک غذا؛ اما گاهی اوقات که شرایط پیچیده‌تر می‌شود، در تصمیم گیری دچار چالش و عدم اطمینان می‌شویم مثل […]

بازدید: 7572

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

۱۲ تا از بهترین راهکارهای مدیریت زمان، برای کسانی که «فکر می کنند» وقت کافی ندارند!

ما در طول روز 24ساعت زمان داریم و این وقت برای همه ما یکسان است! اما بعضی‌ها همیشه وقت کم می‌آورند و در عوض افرادی را هم می‌بینیم که به خوبی به برنامه‌های خود می‌رسند! در اصل تفاوت اینجاست که بعضی از افراد بهتر می‌دانند چطور زمان را  (دقیق­تر بگوییم، چطور خودشان و کارهایشان را) […]

بازدید: 7545