• عناوین مقاله

    VOD چیست؟

    VOD ها چطور می توانند جایگزینی برای تلویزیون معمولی باشند؟

    کدام پلتفرم‌های VOD را انتخاب کنیم ؟

    • آرشیوی از بهترین فیلم و سریال‌ها را دارند
    • فیلم‌های سینمایی روز را آنلاین اکران می‌کنند
    • امکان پخش زنده کنسرت‌های زنده موسیقی را دارند
    • امکان پخش برنامه‌های تلویزیون را دارند

    چگونه از پلتفرم‌های VOD استفاده کنیم ؟

    • چگونه از اپلیکیشن لنز ایرانسل استفاده کنیم ؟

در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت‌ها که رفتن به سینما و کنسرت ممکن نیست، شما به کمک پلتفرم‌های VOD می‌توانید فیلم‌های جدید سینما و کنسرت‌های خوانندگان را زنده و آنلاین، تماشا کنید. کارهایی که شاید تا یکسال قبل حتی به آن فکر هم نمی‌کردید، اما این اتفاق به لطف حضور پلتفرم‌های VOD افتاده است، پلتفرم‌هایی که هر روز به قابلیت هایشان اضافه می‌شود.

حالا که تلویزیون های اینترنتی این فرصت‌ را ایجاد کرده‌اند، بهتر است با ابعاد مختلف آن آشنا شوید.

VOD چیست؟

پلتفرم‌های VODاز متنو‌ع‌ترین خدمات سرگرم‌کننده اینترنتی به شمار می‌روند. VODمخفف (Video On Demand) است که بخشی از خدماتی است که با IPTV یا تلویزیون‌های اینترنتی ارائه می شود.

در تلویزیون‌های اینترنتی، امکانات شما مثل تلویزیون‌های معمولی تنها محدود به کم و زیاد کردن صدا و عوض کردن شبکه‌ها نیست.

امکاناتی مثل: ضبط، توقف و عقب بردن صحنه‌ها حتی در برنامه‌های زنده، در تلویزیون‌های اینترنتی وجود دارد و به خاطر همین به آن‌ها تلویزیون‌های تعاملی هم می‌گویند.

نمونه‌های محبوب جهانی VODها نتفیلیکس، آمازون پرایم ویدیو و اپل تی وی هستند. در ایران هم لنز ایرانسل یکی از پلتفرم‌ها در زمینه VOD است.

 VOD ها چطور می توانند جایگزینی برای تلویزیون معمولی باشند؟

با پیشرفت فناوری‌ و تنوع امکانات در مقایسه با تلویزیون، تلویزیون‌های اینترنتی در بسیاری از کشورها جایگزین تلویزیون‌های معمولی شده‌اند، چون تلویزیون‌های اینترنتی:

  • در دسترس و راحت هستند: تلویزیون‌های اینترنتی از طریق اپلیکیشن یا نسخه وب روی موبایل‌، تبلت‌ و لپتاپ همیشه در دسترس هستند و شما را محدود به محل خاصی نمی‌کنند.
  • از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند: در مقایسه با خدمات متنوعی که از تلویزیون‌های اینترنتی می‌گیرید، بهای به صرفه‌ای را پرداخت می‌کنید.

خدماتی مثل امکان دیدن جدیدترین فیلم‌ها و آلبوم‌های موسیقی، تماشای برنامه‌های تلویزیون در زمان‌های دلخواهتان، ضبط آن‌ها بدون محدودیت زمان و مکان، باعث به صرفه بودن این تلویزیون‌ها شده است.

  • شخصی سازی شده هستند: VODها همانطور که از اسمشان پیداست، ویدیوهای دلخواه بر اساس خواسته‌های شما هستند. یعنی شما در پروفایل خود علاقمندی‌های خود را ثبت می‌کنید و فقط برنامه‌های دلخواهتان به شما پیشنهاد می‌شوند و در لیست شما قرار می‌گیرند.
  • قابلیت کنترل بیشتری دارند: از دست دادن صحنه‌های پخش زنده بازی‌های فوتبال یا برنامه‌های دلخواهتان در VODها اتفاق نمی‌افتد. VOD توانایی ضبط، پخش، مکث و عقب بردن صحنه‌ها را دارد و به شما امکان کنترل همه چیز را می‌دهد.

کدام پلتفرم‌های VOD را انتخاب کنیم ؟

هر روز به تعداد پلتفرم‌های VOD  در بازار فناوری اضافه می‌شود، پس بهتر است قبل از انتخاب سرویس VOD به موارد زیر توجه کنید و در نظر بگیرید که پلتفرم‌های خوب VOD  دارای ویژگی‌های زیر هستند:

آرشیوی از بهترین فیلم و سریال‌ها را دارند

VOD ها در ایران هم مانند نمونه‌های جهانی خود مجموعه‌ای از فیلم‌ها و سریال‌ها را دارند. هر قدر این آرشیوها کامل‌تر باشد، استفاده از آن‌ها برای تمام افراد و سلیقه‌ها امکان پذیر‌تر است.

علاوه بر این‌، وقتی با آرشیو کاملی مواجه هستید، دسته‌بندی‌های درست برای دسترسی آسان‌تر به فیلم‌ها و سریال‌ها هم بسیار کاربردی است.

دسته‌بندی‌هایی مثل:

  • پرفروش‌ترین‌ فیلم‌ها: در دسته‌بندی‌های فیلم‌ها باید بخشی وجود داشته باشد که شما بتوانید از نظرات و تجربیات دیگران برای دیدن فیلم مناسب استفاده کنید. این دسته بندی در هر پلتفرم با عنوان خاصی معرفی شده است.

برای مثال فیلم‌های هوانورد، جوکر و همچنین جدیدترین فیلم کریستوفر نولان یعنی تنت را می‌توانید در بخش پرفروش‌ترین فیلم‌ها در اپلیکیشن لنز ببینید.

  • فیلم‌هایی با جوایز بین المللی: اگر علاقه‌مند به فیلم‌های اسکار یا جشنواره‌های بین المللی فیلم هستید، باید چنین عناوینی برای راهنمایی شما در پلتفرم VOD  وجود داشته باشد.

مثلا فیلم کتاب سبز و فیلم ۱۹۱۷ که از برندگان جوایز اسکار در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بودند، در بخش اسکاری‌ها در اپلیکیشن لنز وجود دارند.

  • فیلم‌ها و سریال‌های خاطره‌انگیز: بعضی وقت‌ها مرور و تماشای فیلم ها و سریال های قدیمی، لحظات خوب و نوستالژیکی را برای شما می‌سازند.

پس اگر دلتنگ سریال‌هایی مثل میوه ممنوعه، زیر تیغ، پایتخت و… هستید، بخش نوستالژی لنز گزینه مناسبی برای شما است.

  • برای افراد کم‌توان: شاید ویژه‌ترین بخش پلتفرم‌ها، توجه به نیازهای کاربران خاص باشد.

اگر خود یا خانواده‌‌تان از عزیزان کم‌شنوا یا ناشنوا هستید، می‌توانید از فیلم‌های بخش ویژه ناشنوایان در لنز استفاده کنید.

فیلم‌هایی مثل پلنگ سیاه، لیگ عدالت و سریال‌هایی مثل سقوط شوالیه و تعداد زیاد دیگری در این بخش وجود دارند که می‌توانید با مشاهده آن‌ها روز سرگرم کننده ای داشته باشید.

علاوه بر موارد ذکر شده، بخش فیلم‌های با زیرنویس فارسی هم برای افرادی که به زبان اصلی فیلم‌ها علاقه‌مند هستند، جذاب است.

فیلم‌های سینمایی روز را آنلاین اکران می‌کنند

یکی دیگر از بخش‌هایی که در پلتفرم‌های VOD  مخصوصا در زمان کرونا و قرنطینه طرفدارهای زیادی پیدا کرده است، اکران آنلاین فیلم‌های روز سینما است. به عنوان مثال، فیلم جدید «آبان یازده شصت»، ماه پیش به صورت آنلاین در لنز اکران شد.

امکان پخش زنده کنسرت‌های زنده موسیقی را دارند

تماشای کنسرت‌ برای دوستداران موسیقی همیشه جذاب و دیدنی بوده است؛ اما در شرایط قرنطینه و کرونا،می‌توانید ساعات خوبی را با دیدن آنلاین کنسرت‌های زنده در پلتفرم‌های VODبگذرانید. بعضی از پلتفرم‌های آنلاین ایرانی مثل لنز هم در دوران کرونا امکان پخش زنده چند کنسرت‌ آنلاین را فراهم کردند.

بعضی از پلتفرم‌های VOD، در دسته‌بندی‌های خود، بخش موسیقی هم دارند.

مثلا در بخش موسیقی لنز، گزینه‌های مختلفی از جمله موارد زیر وجود دارد:

  • جدیدترین آلبوم‌های و تک‌آهنگ‌ها
  • ژانرهای مختلف موسیقی، مثل سنتی، پاپ، کلاسیک، تلفیقی و …
  • پادکست
  • کتاب صوتی
  • پلی‌ لیست‌های اختصاصی

امکان پخش برنامه‌های تلویزیون را دارند

با تلویزیون‌های اینترنتی، می‌توانید به تمامی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در هر ساعت از شبانه روز دسترسی داشته باشید.

در لنز این بخش شامل سه دسته‌بندی است.

  • تلویزیون: علاوه بر تماشای زنده برنامه‌ها می‌توانید آن‌ها را دستی یا با زمان بندی اتوماتیک ضبط کنید. میزان کیفیت دریافتی تصاویر هم بستگی به سرعت اینترنت شما دارد و خودکار تنظیم خواهد شد و خوشبختانه لنز با هر سرعت اینترنتی، تصویر قابل قبولی به شما ارائه می‌دهد.
  • رادیو: در بخش رادیو می‌توانید به پخش زنده شبکه‌های رادیویی گوش کنید.
  • رویداد: این بخش شامل چند شبکه سرگرمی ویژه مثل لنز اسپرت پلاس، شبکه پرسپولیس، شبکه استقلال، دیجیتون و … است که هرکدام برنامه‌هایی برای طرفداران مخصوص به خود دارند.

چگونه از پلتفرم‌های VOD  استفاده کنیم ؟

پلتفرم‌های VOD در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، در سیستم عامل اندروید و IOS قابل اجرا هستند؛ اما شما با استفاده از نسخه وب می‌توانید در نمایشگرهای بزرگتر مثل لپ تاپ و تلویزیون با کیفیت بهتری از تماشای فیلم‌ها لذت ببرید.

چگونه از اپلیکیشن لنز ایرانسل استفاده کنیم ؟

۱. نسخه ی مورد استفاده خود را انتخاب و دانلود کنید (اندروید، iOS یا نسخه وب)

۲. شماره تلفن خود را در آن ثبت کنید و پس از دریافت کد وارد برنامه شوید و از خدمات موردعلاقه‌تان استفاده کنید.

  • در بخش پروفایل می‌توانید از گزینه خریدن اشتراک با توجه به نیازهایتان استفاده کنید.
  • در این بخش ۱۰ ساعت فضای ابری برای ضبط برنامه‌های دلخواهتان هم در اختیار شما قرار گرفته است.

به هر حال تلویزیون‌های اینترنتی فرصت‌های جدیدی را، هم برای مخاطبان و هم تولیدکنندگان این حوزه فراهم کرده‌اند و با استفاده از فناوری‌ها و خلاقیت‌های بیشتر، هر روز در حال توسعه فعالیت‌های خود باشند.

شما برای دیدن چه برنامه هایی از VOD ها استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

بهترین بازی‌های موبایلی سال ۲۰۲۰

بازی‌های ویدئویی، از بزرگ‌ترین سرگرمی‌ها در جهان هستند و همانطور که در مطلب صنعت گیمینگ از آن صحبت کردیم، گیمینگ یک صنعت بسیار جدی و درآمدزا در دنیاست. در اوایل سال ۲۰۲۰، وب‌سایت Newzoo در بخشی از پیش‌بینی‌هایی که برای صنعت گیم داشت، اعلام کرد مجموعا بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برای بازی خرج می‌شود […]

بازدید: 8658

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

چگونه با تلویزیون‌های اینترنتی، یک روز سرگرم‌کننده داشته باشیم؟

در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت‌ها که رفتن به سینما و کنسرت ممکن نیست، شما به کمک پلتفرم‌های VOD می‌توانید فیلم‌های جدید سینما و کنسرت‌های خوانندگان را زنده و آنلاین، تماشا کنید. کارهایی که شاید تا یکسال قبل حتی به آن فکر هم نمی‌کردید، اما این اتفاق به لطف حضور پلتفرم‌های VOD افتاده […]

بازدید: 7344

۱۴۰۰/۰۳/۲۴

بهترین انیمیشن‌های 2020 و 2021 که باید آن ها را تماشا کنید!

گسترش تلویزیون‌های اینترنتی و داستان‌ سرایی های دیدنی انیمیشن ها، باعث شده است که نه فقط بچه‌ها، بلکه افراد با هر سن و سالی، هر سال منتظر انیمیشن های فوق العاده­ی غول هایی مثل دیزنی و پیکسار و .. باشند. در این مطلب بهترین انیمیشن‌های سال 2020 و انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۱ آن‌ها را […]

بازدید: 6384