• عناوین مقاله

    اول ببینیم چرا از فضای ابری یا حافظه ابری استفاده کنیم؟

    فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

    فضای ابری چگونه کار می‌کند؟

    انواع حافظه ابری

    مزایای فضای ابری برای افراد و سازمان‌ها

    چالش‌های حافظه ابری:

    معرفی ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری

اول ببینیم چرا از فضای ابری یا حافظه ابری استفاده کنیم؟

درست است که حجم هارد و USB ها افزایش زیادی پیدا کرده اما حالا با پیشرفت اینترنت‌ پرسرعت، به سادگی می‌توانید فایل‌های چند گیگابایتی را ارسال و دریافت کنید و همین موضوع، باعث می شود که حافظه گوشی یا لپتاپ شما زودتر پر شود. در اینجاست که فضاهای ذخیره‌سازی و پشتیبانی ابری می‌توانند این محدودیت فضا را برطرف کنند.

ما در این مطلب کارکرد، مزایا و انواع مختلف حافظه ابری را بررسی کرده‌ایم، تا به شما کمک کنیم اگر با چالش کمبود حافظه در دستگاه‌های هوشمندتان رو به رو هستید، آن را برطرف کنید.

فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

فضای ابری حافظه مجازی را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید فایل‌هایی مثل:

  • عکس
  • فیلم
  • اسناد و متن‌ها
  • موسیقی و…

را روی آن ذخیره کنید، بدون اینکه دیگر نگران دسترسی یا کمبود ظرفیت دستگاه‌های هوشمندتان باشید. در فضای ابری، فایل‌های شما روی یک فضای بسیار حجیم ذخیره می‌شود که می‌توانید از هر دستگاهی با اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

در این صورت:

  • شرکت ارائه دهنده، ضمانت می‌کند که شما همیشه و در هر لحظه بتوانید به داده‌های خود دسترسی داشته باشید.
  • شرکت ارائه دهنده زیرساخت، سرور‌های مورد نیاز را میزبانی، مدیریت و نگهداری می‌کند و وظیفه حفظ امنیت آن را برعهده دارد.

فضای ابری چگونه کار می‌کند؟

در فضای ذخیره سازی ابری، اطلاعات در مراکز داده‌ای که ممکن است در هر جای دنیا قرار داشته باشند، نگهداری می‌شوند. فضای ذخیره سازی ابری، از زنجیره‌ای از سرورها استفاده می‌کند که شامل سرور اصلی و سرورهای ذخیره سازی جانبی است و این سرورها همگی با هم در ارتباط هستند.

 پس از ثبت نام در سرویس ذخیره سازی ابری و قرار دادن فایل‌های خود در این فضا، می توانید از طریق اینترنت با استفاده از نسخه وب، وبسایت یا اپلیکیشن به وسیله گوشی هوشمند،لپتاپ و … با وارد کردن نام کاربری و رمزتان به فضای ذخیره سازی ابری خودتان دسترسی پیدا کنید.

انواع حافظه ابری

  • فضای ابری عمومی: در این نوع از فضای ابری، شما با اینترنت، به فضای ذخیره سازی شرکت ارائه‌دهنده فضای ابری متصل می‌شوید که این فضا توسط کاربران و شرکت‌های دیگر هم استفاده می شود.

داده های ذخیره شده در فضاهای ابری عمومی با ترکیبی از رمزهای قوی و مسائل امنیتی محافظت می‌شوند. بنابراین هیچ فرد غیرمجازی نمی تواند به اطلاعات دیگر کاربران دسترسی داشته باشد.

  • فضای ابری خصوصی: سازمان‌هایی (مثل بانک‌ها) که داده‌هایشان کاملا خصوصی و بسیار محرمانه است، معمولا فضای ابری خصوصی را ترجیح می‌دهند.

فرق فضای ابری خصوصی و عمومی این است که فضای ابری خصوصی، فضایی ابری در درون شبکه خود کاربر است و با استفاده از یک سرور فیزیکی، چند سرور مجازی دیگر را ایجاد می‌کند و به این صورت ظرفیت بیشتر می‌شود.

  • فضای ابری ترکیبی: این نوع از فضای ابری، ترکیبی از فضای ابری خصوصی و عمومی است. در این فضا می‌توانید داده‌های قانونی که نیاز به آرشیو و محافظت‌ دارند را در فضای ابری خصوصی و داده‌هایی که حساسیت کمتری دارند را روی فضای ابری عمومی ذخیره کنید. بعضی سازمان‌ها برای تکمیل شبکه ذخیره داخلی خود، از فضای ابری ترکیبی استفاده می‌کنند.

مزایای فضای ابری برای افراد و سازمان‌ها

  • فضای بدون محدودیت: در صورتی که هارد دیسک‌ها مقدار محدودی اطلاعات را ذخیره می‌کنند، اما در فضای ابری، شما تقریبا ظرفیت نامحدودی برای ذخیره فایل‌هایتان دارید و تا هراندازه که نیاز دارید می‌توانید حجم مصرفی خود را افزایش دهید.
  • جلوگیری از حذف اطلاعات: وقتی فضای حافظه خارجی پر می شود، شما باید فایل‌های خود را به دستگاه دیگری منتقل کنید که این موضوع ممکن است، مشکلاتی مثل از بین رفتن اطلاعات یا مشکلات امنیتی را داشته باشد. اما در فضای ابری با چنین مشکلی مواجه نیستید، چون در فضای ابری از هر دستگاهی که بخواهید مثلا کامپیوتر یا گوشی و… می‌توانید به اطلاعات و فایل‌های خودتان دسترسی داشته باشید.

نکته: گرچه از هر دستگاهی به اطلاعات و فایل‌هایتان دسترسی دارید، اما مسائل امنیتی در این زمینه در نظر گرفته شده است و تنها خودتان هستید که می‌توانید با نام کاربری و رمز شخصی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

  • پرداخت نکردن هزینه برای نگهداری سرورها: قبلا خیلی از سازمان‌ها برای آرشیو‌بندی فایل و داده‌هایشان، شبکه‌های ذخیره سازی (SAN) می‌ساختند. چون نگهداری از این شبکه‌ها هزینه‌ های زیادی دارد و حجم اطلاعات همیشه در حال افزایش است، با فضای ابری، دیگر این شرکت‌ها چالش هزینه‌های زیرساخت و نگهداری سرور‌ها را ندارند.
  • انعطاف پذیری: اگر زمانی نیاز به حجم بیشتری داشته باشید فضای بیشتری خریداری می‌کنید و اگر حجم مورد نیاز شما کمتر شد، ظرفیت ذخیره سازی ابری را کاهش می‌دهید و به همان مقدار هم هزینه پرداخت می‌کنید.
  • صرفه جویی در هزینه‌ها: فضای ذخیره‌ سازی ابری از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است. درست است که برای دسترسی به فضای ذخیره بیشتر باید هزینه بیشتری پرداخت کنید، اما این هزینه‌ها در مقایسه با خرید هارد دیسک‌ها و شبکه‌های ذخیره‌سازی کمتر هستند.
  • راه اندازی سریع: استفاده از خدمات ابری، سرعت راه‌اندازی و اضافه کردن فضای ذخیره سازی را بیشتر می‌کند. با فضای ذخیره ابری تنها چند ساعت یا چند روز پس از اشتراک می‌توانید از خدمات استفاده کنید.
  • ماندگاری اطلاعات: با ذخیره داده در یک پایگاه خارجی حتی درصورت بروز حوادث طبیعی هم به آن دسترسی دارید.

چالش‌های حافظه ابری:

چالش امنیت: امنیت موضوع بسیار مهمی در استفاده از فضاهای ابری است. چرا که همه اطلاعات کاربران روی سرورها ذخیره شده‌اند و در صورتی که شرکت ارائه دهنده نتواند امنیت موجود را تامین کند، اطلاعات کاربران با مشکل مواجه می‌شود.

  • راه حل: از شرکت‌های معتبر در این زمینه استفاده کنید. شرکت‌های ارائه دهنده فضاهای ذخیره ابری وظیفه دارند همیشه با تکنولوژی‌ها و اقدامات به‌روز، امنیت زیرساخت خود را حفظ کنند.

تاخیر (Latency): در انتقال و استخراج داده از فضای ابری، به ویژه با اینترنت عمومی امکان تاخیر وجود دارد.

  • راه حل: شرکت‌ها با افزایش پهنای باند تاخیر را به حداقل می‌رسانند.

محدودیت‌های قانونی: بعضی صنایع مثل صنایع درمانی و مالی قوانین سختی در زمینه حریم خصوصی دارند و در نتیجه شرکت‌ها نمی‌توانند برای یک سری فایل‌هایشان از فضای ابری استفاده کنند.

معرفی ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری

۱. ابرتو ایرانسل

ابرتو یک فضای ذخیره‌سازی اینترنتی‌ است که اطلاعات شما را بدون اینکه حافظه گوشی یا کامپیوتر شما را پر کند در خود ذخیره کرده و از تمام فایل‌های شما نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. از طریق ابرتو می‌توانید هر زمان که به اینترنت دسترسی داشته باشید از فایل‌ها و اطلاعاتتان در فضای ابری استفاده کنید.

هزینه استفاده از ابرتو ایرانسل:

  • قیمت اولیه برای شروع استفاده رایگان است
  • می‌توانید بر اساس نیازتان، حجم بیشتری خریداری کنید و ظرفیت ابری خود را افزایش دهید و آپدیت کنید.

۲. وان‌درایو (One Drive) مایکروسافت

وان‌درایو فضای ذخیره‌سازی ابری شرکت مایکروسافت است. این فضای ابری یک فولدر همگام سازی و قابلیت پشتیبان گیری آنلاین دارد که فایل‌های معمول و شناخته شده‌ی مستندات، موسیقی، عکس‌ها و ویدیو را پشتیبانی می‌کند.

نکته: بیشتر کاربران مایکروسافت مساله امنیتی و هکرها را یکی از چالش‌های خود می‌دانند. گرچه وان درایو مایکروسافت با تلاش هایی در حال رفع مشکلات امنیتی است.

هزینه استفاده از وان‌درایو مایکروسافت:

  • ۵ گیگابایت رایگان
  • ۱۰۰ گیگابایت ماهانه به قیمت ۱.۹۹ دلار

۳.گوگل درایو (Google Drive)

گوگل درایو فضای ذخیره سازی ابری گوگل است و با ابزارهایی مثل (گوگل داکز) Google Docs ، (گوگل شیتز) Sheets و (گوگل اسلاید) Slidesبه طور مستقیم سینم می شود. شما می توانید فایل‌هایتان را در این وب ‌اپلیکشن‌ها بسازید، اصلاح و ذخیره کنید.

نکته: از آنجایی که گوگل اطلاعاتی را درمورد فعالیت آنلاین کاربران جمع‌آوری می‌کند، حریم خصوصی یکی از چالش‌های کاربران در زمینه استفاده از این سرویس‌هاست.

هزینه استفاده از گوگل درایو:

  • ۱۵ گیگابایت رایگان
  • ۱۰۰گیگابایت ماهانه به قیمت ۱.۹۹ دلار

۴.دراپ‌باکس (Dropbox)

دراپ‌باکس یک فضای ذخیره سازی کامل و ساده است و اپلیکیشن‌ آن تقریبا روی تمامی سیستم‌ عامل‌ها کار می‌کند.

نکته: دراپ باکس هزینه بالایی در مقایسه با دیگر فضاهای ابری دارد.

هزینه استفاده از دراپ‌باکس:

  • ۲ ترابایت به قیمت۹.۹۹ دلار با دراپ‌باکس پلاس
  • ۳ ترابایت به قیمت ۱۶.۵۸ دلار با دراپ‌باکس حرفه‌ای

۵. آمازون درایو (Amazon Drive)

آمازون درایو فضای ذخیره سازی ابری برای عکس‌ها، فایل‌ها، ویدیو‌ها و دیگر داده‌ها است. شما می‌توانید در کامپیوتر، آیفون و اندروید از آمازون درایو و اپلیکیشن‌های تصاویر پرایم، برای اشتراک‌گذاری و دسترسی به داده‌های خود استفاده کنید.

نکته: نسخه دسکتاپ عملکرد خوبی با فایل‌های سیستمی ندارد و شما تنها برای آپلود یا دانلود فایل می‌توانید از آن استفاده کنید.

قیمت فضای ذخیره‌ سازی آمازون:

  • ۱۰۰ گیگابایت سالانه به قیمت ۱۹.۹۹ دلار
  • ۱ ترابایت سالانه به قیمت۵۹.۹۹ دلار

۶. آی‌کلود اپل (iCloud)

این سرویس مخصوص کاربران اپل است و رابط کاربری مناسب و ساده‌ای دارد. به وسیله آی‌کلود می‌توانید از مخاطبین، عکس‌ها، ویدیوها، ایمیل‌ها و…نسخه پشتیبان بگیرید و آنها را روی آی کلود ذخیره کنید.

نکته: در نسخه وب آی‌کلود دسترسی به تمام داده های ابری خود ندارید و اگر از اپلیکیشن‌های زیادی در Apple استفاده می‌کنید، تمرکز همه فولدرها و برنامه‌ها در نسخه وبِ این فضای ابری کار سختی است.

هزینه استفاده از آی‌کلود اپل:

  • ۵۰ گیگابایت ماهانه به قیمت ۰.۹۹ دلار
  • ۲۰۰ گیگابایت ماهانه به قیمت۲.۹۹ دلار

به طور کلی شباهت‌های زیادی بین شرکت‌های ارائه کننده سرویس‌های ابری وجود دارد و هر کدام مزایا و محدودیت‌های خاص خودشان را دارند، اما با توجه به قرار داشتن سرورهای ابرتو در داخل کشور:

  • از نظر همگام‌سازی و بک‌آپ گیری با توجه به وجود سرورهای ابرتو در ایران، سرعت این سرویس برای کاربران ایرانی بیشتر است.
  •  در بحث قیمت و حافظه، در ابرتو امکان پرداختی راحت و ریالی برای کاربران هست.
  • اگر در استفاده از حافظه ابری ایرانسل با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید.
  • استفاده از سرویس‌های ایرانی این مزیت را دارد که خطر بسته شدن اکانت بخاطر تحریم‌های شرکت های خارجی، وجود ندارد.
  • هزینه ترافیک برای انتقال اطلاعات به فضای ابرتو، نصف هزینه ترافیک انتقال اطلاعات به نمونه‌های خارجی است.

به این صورت که برای انتقال یک ویدیوی یک گیگابایتی به گوگل درایو یا دراپ باکس و… باید به اندازه یک گیگابایت هزینه پرداخت کنید؛ اما برای انتقال همین فایل به ابرتو، معادل پانصد مگابایت هزینه می‌کنید.

در نهایت، این که از چه سرویسی استفاده کنید، کاملا به نیازها و نوع کاربری شما از حافظه ابری بستگی دارد.

آیا شما هم تا به حال از فضای ابری استفاده کرده اید؟دوست دارید چه ویژگی‌هایی به سرویس‌های ابری اضافه شود؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16123

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15474

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12607