• عناوین مقاله

    6G چیست؟

    6G چه زمانی می‌آید؟

    6G چه مزیت‌هایی دارد؟

    نسل ششم ارتباطات، چه کاربردهایی دارد؟

    تا الان چه کارهایی برای راه اندازی 6G انجام شده است؟

    6G در ایران

6G یا نسل ششم ارتباطات بی‌سیم، بعد از راه‌اندازی و گسترش 5G، به عنوان آینده دنیای تکنولوژی شناخته می‌شود.

درست است که نسل ۵ تلفن همراه، تازه به صورت گسترده در دسترس مردم جهان قرار گرفته است، اما فناوری هیچ وقت در زمان و مکان خاصی متوقف نمی‌شود و 6G یکی از نشانه‌های این پیشرفت است. چونبا قابلیت‌ها و مزیت‌های بیشتر نسبت به 5G، تغییر و تحول خیره‌کننده‌ای را در دنیای فناوری به وجود می آورد.

در این مطلب در مورد ویژگی‌های نسل ششم ارتباطات یا 6G صحبت می کنیم و به سوالاتی مثل فناوری6G چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا  6Gدر ایران وجود دارد؟ جواب می­دهیم.

 6G چیست؟

6G، نسل آینده ارتباط بی‌سیم است که در مقایسه با نسل‌های قبلی، داده‌های حجیم­تری را با سرعت بالاتر انتقال می‌دهد.

در این فناوری به کمک امواج تراهرتز، از پهنای باندی جدید که سرعت و ظرفیت بیشتری را برای انتقال اطلاعات فراهم می‌کند، استفاده می­شود. به طوری که برآورد می‌شود، انتقال اطلاعات در این فناوری ۱۰۰ برابر سریع‌تر از 5G باشد.

3 عامل مهم «سرعت بیشتر»، «ظرفیت بالاتر» و «تاخیر کمتر» باعث می‌شود تا دستگاه‌های بیشتری با بالاترین ظرفیت به شبکه 6G وصل شوند و به کمک توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، مرزهای بین دنیای واقعی و مجازی کمرنگ‌تر شود.

توسعه خودروهای خودران، پهپادها و گجت‌های پوشیدنی، یکی از اتفاقاتی است که از حالا برای دنیای 6G پیش‌بینی می‌شود.

6G چه زمانی می‌آید؟

از سال ۱۹۹۱ که نسل دوم تلفن همراه یا 2G راه‌اندازی شد، میانگین هر ۱۰ سال یک بار نسل‌ جدیدی از تلفن همراه راه اندازی شده است. پس چون تجاری سازی نسل پنجم (5G) در سال ۲۰۱۹ شروع شد، پیش‌بینی می‌شود کار آماده‌سازی 6G تا سال ۲۰۳۰ زمان ببرد.

البته کارشناسان زیادی در شرکت‌های مختلف در حال مطالعه روی 6G هستند و هر سال پیشرفت‌هایی در این زمینه منتشر می‌شود، اما توسعه 6G هنوز در مراحل اولیه است و نمی‌توانیم زمان قطعی برای راه‌اندازی و دسترسی عمومی کاربران تعیین کنیم.

6G چه مزیت‌هایی دارد؟

  • افزایش سرعت

مهم‌ترین موضوع در هر نسلِ ارتباطات موبایل، سرعت انتقال داده‌ها و اطلاعات است.

در مورد سرعت، برای شبکه 4G از مگابیت صحبت می‌شد و با ورود 5G، برای اولین بار شاهد سرعتی در حدود ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر) هستیم و در نسل آینده و 6G، پیش‌بینی می‌شود که باید منتظر رسیدنِ سرعت، به یک ترابایت باشیم.

  • کاهش زمان تاخیر در انتقال اطلاعات

در 6G، به کمک استفاده از فناوری‌ها و پهنای باند جدید، مقدار تاخیر به کمتر از یک میلی‌ثانیه خواهد رسید. اتفاقی که باعث می‌شود تا پردازش اطلاعات برای دستگا‌ه‌های دیجیتال به کمترین اندازه برسد و خیلی از کارهایی که قبل از این غیر ممکن به نظر می‌رسید، امکان‌پذیر شود.

یک مثال ساده اینکه، اگر اهل بازی های آنلاین باشید، احتمالا مشکل پینگ بالا را تجربه کرده‌اید که 6G به اندازه قابل توجهی این تاخیر‌‌ها را از بین می‌برد. همین مزیت، یعنی تاخیر بسیار کمِ ارسال و دریافت اطلاعات، در حوزه‌های مهمی مثل خودروهای خودران و جراحی‌های از راه دور و… خیلی کمک کننده خواهد بود.

  • پوشش سراسری (آنتن دهی)

6G از نظر سطح پوشش و دسترسی، برتری‌های زیادی دارد، چون به کمک ماهواره‌های 6G، مناطقی در جهان که با مشکل آنتن­دهی روبرو هستند، به شبکه ارتباطات وصل می‌شوند.

  • مصرف انرژی کمتر

فناوری 6G، باقابلیت‌هایی که برای افزایش سرعت و ظرفیت انتقال اطلاعات دارد، مصرف انرژی کمتری دارد که این کاهش مصرف، بهره‌وری و عملکرد دستگاه‌های دیجیتال و همراه را هم بالا می‌برد.

نسل ششم ارتباطات، چه کاربردهایی دارد؟

مزیت‌های گسترده­ی 6G، به گوشی‌های هوشمند، لوازم پوشیدنی، خودروها و ربات‌ها امکان اضافه کردن قابلیت‌های بسیار کاربردی را می­دهد که بعضی از آنها عبارتند از:

  • توسعه هوش مصنوعی

با ورود نسل پنجم ارتباطات بی‌سیم(5G)، فناوری های هوش مصنوعی مثل خودروهای خودران، پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین و مدیریت از راه دور خیلی مورد توجه قرار گرفتند.

حالا پیش­بینی می­شود که با ورود 6G، خودروهای خودران محاسبات لازم برای پردازش مسافت‌، حرکت خودروهای دیگر و عابران را سریع‌تر انجام می‌دهند و خیلی از ریسک‌های استفاده از این خودروها از بین می‌رود.

دوران فعلی، عصر گوشی‌های هوشمند است و کارشناسان پیش­بینی می­کنند که با راه اندازی 6G، دوران بعدی، عصر توسعه گجت‌های پوشیدنی (مثل ساعت ها، دستبندهای هوشمند و .. ) است.

هدست‌ها، عینک‌های VR و AR و… همگی در دوران 6G با سرعت و ظرفیت بیشتری به دستگاه‌های دیگر وصل می‌شوند و زمان انتقال اطلاعات در آنها به کمترین اندازه ممکن می‌رسد.

  • شهرهای هوشمندتر

شهری را تصور کنید که در آن، بین وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، خودروها، عابران و تمامی لوازم و دستگاه‌های دیجیتال ارتباط لحظه‌به‌لحظه برقرار است. تصاویری که تا قبل از آن در فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی مثل Blade Runner 2049 دیده‌ایم.

اما این رویا با 6G دور از دسترس نیست، چون توسعه هوش مصنوعی و فناوری‌های ذخیره سازی در فضای ابری از دستاوردهای 6G است که امکان تغییرات فوق العاده‌ای را در شهرها فراهم می‌کند.

تا الان چه کارهایی برای راه اندازی 6G انجام شده است؟

خیلی از شرکت‌ها و اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا، اروپا و آسیای شرقی از چند سال پیش تحقیقات و مطالعات خود را برای پیاد‌ه‌سازی نسل ششم ارتباطات (6G) شروع کرده‌اند.

در این راه‌ فعالیت‌های مختلفی انجام شده که شامل مواردی مثل:

  • 6G
  • Next G میان اپراتورها و شرکت‌های بزرگ فناوری، می‌شود.

6G در ایران

در ایران هم، «ایرانسل» فعالیت‌های اولیه خود را برای نسل ششم ارتباطات شروع کرده است.

این فعالیت‌ها در مراحل مطالعاتی هستند و همکاری‌های مشترکی بین ایرانسل، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است. یکی از این همکاری ها، تفاهم‌نامه ای‌ است که بین ایرانسل و دانشگاه تربیت مدرس ، برای مطالعه و تحقیق روی زیرساخت‌های 6G امضا شد.

شما چه تصوراتی از کاربردها و مزیت‌های 6G در آینده دارید؟ ایده‌ها و نظرات خود را کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16127

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15486

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12620