• عناوین مقاله

    سیم‌کارت چیست؟

    eSIM یا سیم‌کارت الکترونیکی چیست؟

    مزایا و چالش‌های سیم‌کارت الکترونیکی

    • مزایای eSIM
    • چالش‌های سیم کارت الکترونیکی یا eSim

    آینده پیش‌روی سیم‌کارت الکترونیکی

اگر از گوشی‌های جدید، مثل آیفون12،11 و Galaxy S21 سامسونگ استفاده کرده باشید یا مشخصات آن را خوانده باشید، احتمالا اسم «سیم‌کارت الکترونیک یا eSIM» به گوش‌تان خورده است. اما سیم‌کارت الکترونیک چیست؟

ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا اطلاعات کاملی در مورد سیم‌کارت‌های الکترونیک، مزایا و محدودیت‌های آن،‌ به شما ارائه دهیم. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از تکنولوژی سیم کارت های الکترونیکی داشته باشید، تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

سیم‌کارت چیست؟

قبل از این که در مورد سیم‌کارت‌های الکترونیک صحبت کنیم، کمی در مورد سیم کارت ها بدانیم:

سیم‌کارت‌ها وسیله‌هایی برای برقراری ارتباط به وسیله تلفن‌های همراه یا دستگاه‌های الکترونیک هستند و بر روی خود یک شماره شناسایی منحصر به فرد ذخیره می‌کنند که همان شماره تماس شماست و برای برقراری تماس، این شماره لازم است. سیم‌کارت‌ها در واقع کارت حافظه‌های کوچکی هستند که اطلاعات مربوط به مشترکان یک تلفن همراه را درون خود نگه می‌دارند.

eSIM یا سیم‌کارت الکترونیکی چیست؟

برخلاف سیم‌کارت‌های معمولی که قطعه‌هایی فیزیکی هستند و می­توان آن­ها را از دستگاهی به دستگاه دیگر جا به جا کرد، «سیم‌کارت‌های الکترونیکی»، قطعات کوچکی هستند که امکان خارج کردن آن‌ها از دستگاه یا جا به جایی‌شان وجود ندارد.

در توضیح سیم‌کارت‌های معمولی، گفتیم که یک شماره شناسایی منحصر به فرد را بر روی خود ذخیره می‌کنند اما «سیم‌کارت الکترونیکی»، قطعه‌ای کوچک است که درون دستگاه قرار دارد و هیچ داده‌ی از پیش تعیین شده‌ای روی حافظه آن نیست.

هنگامی که شما دستگاهی را می­خرید، به جای آن که سیم‌کارت خود را در دستگاه بگذارید، شرکت مخابراتی اطلاعات مورد نظر و شماره شناسایی منحصر به فرد شما را به وسیله اینترنت، به eSIM که در دستگاه وجود دارد، منتقل می‌کند.

برای درک بهتر این روند، 2 مثال از مراحل خرید و فعال سازی سیم‌کارت‌های معمولی و سیم‌کارت‌های الکترونیک می‌زنیم:

شخصی را تصور کنید که می­خواهد یک سیم‌کارت معمولی بخرد:

  • در شرکت مخابراتی، از بین شماره‌های موجود، یکی را انتخاب می‌کند
  • سیم‌کارت فیزیکی را تحویل می‌گیرد و در دستگاه خود می­گذارد.
  • دستگاه از اطلاعات ذخیره شده بر روی سیم‌کارت استفاده می‌کند و به شرکت مخابراتی وصل می‌شود
  • اگر شخص بخواهد دستگاه خود را تغییر دهد، سیم‌کارت را خارج کرده و بر روی دستگاه دیگری نصب می‌کند

 حالا همین شخص را تصور کنید که برای تهیه‌ی یک سیم‌کارت الکترونیکی اقدام می‌کند و مراحل زیر را طی خواهد کرد:

  • در شرکت مخابراتی شماره‌ی مورد نظر خود را انتخاب می‌کند
  • شرکت مخابراتی به جای ارسال یک قطعه فیزیکی، برای او یک QR کد می­فرستند
  • شخص با دستگاه خود کد مورد نظر را اسکن می‌کند
  • شرکت مخابراتی اطلاعاتی که تا قبل از این بر روی سیم‌کارت‌های فیزیکی ذخیره می‌شد را به سیم‌کارت الکترونیکی ارسال و eSIM موجود در دستگاه را فعال می‌کند
  • اگر شخص تصمیم بگیرد که شرکت مخابراتی خود را تغییر دهد، نیازی به تعویض مجدد سیم‌کارت ندارد و می‌تواند با همان یک eSIM که در دستگاهش وجود دارد، از خدمات شرکت‌های مخابراتی دیگر هم استفاده کند.

مزایا و چالش‌های سیم‌کارت الکترونیکی

از آن‌جایی که سیم‌کارت‌های الکترونیکی جزو فناوری‌های جدید محسوب می‌شوند، همه‌ی تلفن‌های همراه به آن مجهز نیستند. در حال حاضر eSIM تنها بر روی بعضی گوشی‌ها مثل آیفون11 و گوگل پیکسل4 در دسترس است، به خاطر همین بهتر است که قبل از خرید این گوشی‌ها، بیشتر از مزایا و محدودیت‌های سیم‌کارت‌های الکترونیکی بدانید.

مزایای eSIM

  • اتصال سریع یکی از مزایای سیم‌کارت‌های الکترونیکی است. دیگر لازم نیست در انتظار ارسال سیم‌کارت از شرکت مخابراتی بمانید. تنها با اسکن یک کُد می‌توانید سیم‌کارت خود را داشته باشید.
  • داشتن شماره‌های نامحدود، یکی دیگر از مزایای سیم‌کارت‌های الکترونیکی است. شما می‌توانید هرتعداد شماره تماس را که می‌خواهید، فقط بر روی یک eSIM فعال کنید. به این ترتیب می‌توانید، شماره تماسی برای کار، شماره‌ای برای دوستان و… داشته باشید.
  • در مسافرت‌های خارجی لازم نیست سیم‌کارت خود را عوض کنید. کافی است QR code مشخصی را اسکن کنید، تا شماره‌ی جدید کشور مقصد، روی دستگاه شما فعال شود.
  • با استفاده از eSIM، شکاف سیمکارت بر روی دستگاه شما حذف می‌شود و شما دستگاهی با قطر نازک‌تر و ظاهری ظریف‌تر خواهید داشت.
  • اطلاعات سیم‌کارت‌های الکترونیکی از آن جهت که به صورت دیجیتال و در یک فضای ابری جا به جا می‌شود امن‌تر هستند. در این حالت امکان این که سیم‌کارتی با شماره اشتباه را روی دستگاه خود فعال کنید، از بین می‌رود.

eSIM و مزایای آن در حوزه اینترنت اشیا

کار با esim در کشورهایی که از اینترنت اشیا، در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کنند، راحت‌تر است. چون در این کشورها دستگاه‌های زیادی هوشمند و متصل به اینترنت هستند و شرکت‌های IOT دیگر نیازی ندارند که میلیون‌ها سیم‌کارت را روی دستگاه‌هایشان نصب کنند و با یک eSim می‌توانند تمام دستگاه‌ها را پوشش دهند.

چالش‌های سیم کارت الکترونیکی یا Esim

  • سیم‌کارت‌های الکترونیکی با گوشی‌های قدیمی سازگار نیستند و برای استفاده از آن‌ها لازم است تا هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید و یک دستگاه جدید تهیه کنید.
  • در حال حاضر دستگاه‌هایی که در آن‌ها eSIM به کار رفته است، قیمت نسبتا بالایی دارند.
  • سیم‌کارت الکترونیکی قابلیت جا به جایی بین دستگاه‌های مختلف را ندارد و فقط در یک دستگاه می‌توان از آن استفاده کرد.
  • برای ذخیره اطلاعات تماس بر روی eSIM و انتقال آن به دستگاه دیگر، باید اول اطلاعات را آپلود و سپس روی دستگاه دیگری دانلود کنید.

آینده پیش‌روی سیم‌کارت الکترونیکی

eSIM، پتانسیل‌های بالایی دارد که می‌توان از آن برای پیشرفت اینترنت اشیاء استفاده کرد. علاوه بر این، آسان بودن استفاده از این سیم‌کارت‌ها و پیشرفت شبکه5G و6G، حتما در سال‌های آینده، شرکت‌های تلفن همراه بیشتری را تشویق می­کند تا از این تکنولوژی در بیشتر دستگاه‌های خود استفاده کنند.

ایرانسل هم با راه اندازی سرویس eSIM به‌صورت آزمایشی به زودی به کاربران اجازه می­دهد که از مزایای eSIM ایرانسل هم بهره مند شوند.

حالا می‌دانیم که سیم‌کارت‌های الکترونیک برخلاف سیم‌کارت‌های معمولی، قطعه‌ای فیزیکی نیستند و مثل هر تکنولوژی دیگری مزایا و محدودیت های مخصوص خود را دارند. آیا شما تمایلی به امتحان کردن eSIM دارید؟ فکر می‌کنید در آینده چه امکانات دیگری به سیم‌کارت‌های الکترونیک اضافه شود؟ نظرات خودتان را با ما مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 101438

۱۴۰۰/۰۵/۱۹

چگونه سیمکارت گمشده ایرانسل را بازیابی یا مسدود کنیم؟

در مقاله قبلی گفتیم که اگر خدای نکرده گوشی شما به همراه سیمکارت سرقت شده یا گم شده باشد چطور می­توانید آن را بازیابی کنید. در واقع اگر به دلایل مختلف سیم­کارتتان را گم کرده باشید، باید به سرعت سیمکارت خود را مسدود کنید یا یک سیم کارت جدید با شماره قبلی‌اتان تهیه کنید تا از […]

بازدید: 38036

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22572