• عناوین مقاله

    اندروید ۱۲ یا Snow Cone

    ۶ تغییر مهم در «اندروید ۱۲» نسبت به «اندروید ۱۱ »

    ویژگی‌های نهایی در نسخه بتا اندروید ۱۲

    چه دستگاه‌هایی می‌توانند از «اندروید ۱۲» استفاده کنند؟

    نسخه نهایی «اندروید ۱۲» چه زمانی عرضه می‌شود؟

در فوریه 2021 شرکت گوگل پیش‌نمایش نسخه جدید اندروید (اندروید 12) را در وبلاگ خود منتشر کرد. هدف از انتشار این پیش‌نمایش، صرفا کمک به توسعه دهندگان بود تا زمان کافی برای به روز رسانی برنامه‌های خود به اندروید 12 را داشته باشند.

 این پیش نمایش، نسخه‌ای ابتدایی از این سیستم عامل بود؛ گرچه از روی همین پیش‌نمایش هم می‌شد بسیاری از ویژگی‌های اندروید 12 را حدس زد. اما در چند وقت اخیر که نسخه‌ی بتا برای کاربران عمومی عرضه شد، تجربه‌ی استفاده‌ی مستقیم از اندروید 12 هم در اختیار کاربران عمومی قرار گرفت.

اندروید 12 ویژگی‌های جذاب و پرکاربردی دارد که واقعا آن را از دیگر ورژن‌های قبلی اندروید متفاوت کرده است پس اگر از تلفن همراهی استفاده می‌کنید که سیستم عامل آن اندروید است، در این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله اول ویژگی‌های جدیدِ نسخه‌ی مخصوص توسعه دهندگان و بعد ویژگی‌های نهایی در نسخه بتا را بررسی خواهیم کرد.

اندروید ۱۲ یا Snow Cone

احتمالا می‌دانید که شرکت گوگل برای هر ورژنی از اندروید که منتشر می‌کند، اسم به خصوصی را در نظر می‌گیرد. مثلا این شرکت اندروید 6 را Marshmallow (مارشمالو) نام‌گذاری کرد و اسم اندروید 8 را از بیسکوییت‌های معروف Oreo (اورئو) گرفت.

گوگل حالا اندروید 12 را Snow cone نام‌گذاری کرده که به معنای «یخ در بهشت» است.

۶ تغییر مهم در «اندروید ۱۲» نسبت به «اندروید ۱۱ »

1-تغییرات کاربردی در طراحی تصویری و گرافیکی

یکی از تغییراتی که در اندروید 12 مشخص است، تغییر در طراحی تصویری نرم افزار است و به نظر می‌رسد که گوگل با تغییر جلوه‌های گرافیکی، تجربه بهتری برای کاربران خود رقم زده است. نوار ابزار اعلان‌ها که تا قبل از این به رنگ سفید یا سیاه بود، حالا شفاف شده و تصویر زمینه را در پشت خود به صورت تار نشان می‌دهد.

یکی دیگر از تغییرات گرافیکی در «اندروید 12»، سیستم ساخت خودکار تِم برای موبایل شماست. در این ویژگی، رنگ اصلیِ به کار رفته در تصویر زمینه شما به طور خودکار در تمام بخش‌های رابط کاربری اعمال می‌شود.

2-راحت تر شدن کار با اعلان‌ها

در «اندروید 11» اگر می‌خواستید اعلانی را به تعویق بیندازید، باید ابتدا نوار ابزار اعلان را باز می‌کردید، اعلان مورد نظر را به سمت چپ می‌کشیدید و بعد گزینه‌ی تعویق را انتخاب می‌کردید. این روند باعث می‌شد تا کاربران در بیشتر مواقع به اشتباه اعلان مورد نظرشان را پاک کنند.

به خاطر همین، در «اندروید 12» ، گزینه‌ای مجزا و مستقیم برای تعویق اعلان‌ها در نظر گرفته شده است که کار را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.

3-استفاده آسان با یک دست

بیشتر ما زمان کار با گوشی­هایمان، آن­ها را با یک دست نگه می­داریم. اما با توجه به این که اخیرا گوشی‌های موبایلی با سایزهای بزرگ به بازار عرضه می­شود، کار کردن با آن ها با یک دست سخت تر است.

به خاطر همین گوگل در آخرین ورژن اندروید، قابلیتی را عرضه کرده است که به وسیله آن می‌توانید به راحتی با یک دست از موبایل خود استفاده کنید.

تفاوت این ویژگی با ویژگیِ one-handed mode در گوشی‌های سامسونگ در این است که صفحه‌ی نمایش به جای این که در سمت راست و پایین تصویر جمع شود، به صورت عمودی و در پایین صفحه موبایل کوچک می‌شود. در این حالت، می‌توانید برای دیدن اعلان‌ها به جای حرکت سخت انگشت به سمت بالای موبایل، از نوار ابزار پایینِ گوشی برای چک کردن پیغام‌های خود استفاده کنید.

4-به روز رسانی ویرایشگر اسکرین شات

اگر تا به حال از قابلیت اسکرین شات (تصویربرداری از صفحه) استفاده کرده باشید، می‌دانید که دستگاه به شما این امکان را می‌دهد تا در همان لحظه، اسکرین شات خود را ویرایش کنید. این امکان در «اندروید 11» به این صورت بود که می‌توانستید تصویر را کراپ کنید یا با قلمو آن را علامت‌گذاری کنید. در «اندروید 12» امکان استفاده از ایموجی، متن و استیکر هم به ویرایشگر اسکرین شات اضافه شده است.

شاید در نگاه اول این تغییر مهمی نباشد اما می‌تواند به خیلی از کاربران کمک کند.

5-به اشتراک گذاری آسان Wi-Fi (قابلیت هات اسپات)

در «اندروید 11» امکانی وجود داشت که اگر می‌خواستید اینترنت موبایل خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید کافی بود تا گزینه QR code را در قسمت hotspot انتخاب کنید تا شخص مورد نظر با اسکن کردن کیو آر کد موبایل شما، به اینترنت دستگاه‌تان متصل شود.

در «اندروید 12» گزینه‌ای با عنوان Nearby به این بخش اضافه شده است که می‌توانید با انتخاب آن، دستگاه‌های اطراف خود را شناسایی کنید و به هرکدام که می‌خواهید امکان دسترسی به اینترنتتان را بدهید.

هرچند که استفاده از گزینه‌ی QR code هم آسان بود اما این ویژگی جدید حداقل این امکان را به شما می‌دهد تا تلفن همراه خود را برای اسکن کردن کد به شخص دیگری ندهید.

6-انتخاب برنامه‌های قسمت media

«اندروید 11» امکانی را به کاربران معرفی کرد که با آن می‌توانستند به راحتی به آخرین برنامه‌هایی که از آن‌ها محتوایی پخش شده بود، دسترسی پیدا کنند. برای این کار کافی بود به بخش اعلانات بروید و گزینه‌ی Media را انتخاب کنید.

تغییری که این بخش در «اندروید 12» داشته است به این صورت است که می‌توانید برنامه‌های دلخواه خود را برای بخش Media انتخاب کنید.

ویژگی‌های نهایی در نسخه بتا اندروید ۱۲

ویژگی‌هایی که تا الان ذکر شد، در نسخه مخصوص توسعه دهندگان قابل تشخیص بود. در نسخه بتا ویژگی‌های دیگری هم به اندروید 12 اضافه شد:

  • طراحی با نام Material You (H3): طراحی اندروید 12 یکی از مهم‌ترین تغییرات نهایی آن است. رنگ‌بندی طراحی جدید دیدن آیکون‌ها و محتوای روی صفحه را بسیار لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر از قبل کرده است.

 نور صفحه در اندروید 12 متناسب با رنگ عکس صفحه‌زمینه تغییر می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی جدید این است که گوگل با تشخیص رنگ‌های اصلی و مکمل به کار برده شده در صفحه‌زمینه، رنگ نوار اعلانات، صفحه‌ی قفل، منوی کنترل صدا، ویجت‌ها و … را تغییر می‌دهد.

 دلیل نام‌گذاری طراحی جدید به  Material You همین امکانات شخصی سازی ویژه‌ای است که گوگل در اندروید 12 برای کاربران خود در نظر گرفته است.

  • حریم خصوصی و امنیت (H3): گوگل به اندروید 12 آیکون کوچکی در سمت راست بالای صفحه اضافه کرده است که با ضربه زدن به روی آن می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌های روی موبایل خود را ببینید که در آن لحظه دارند از دوربین و میکروفن گوشی شما استفاده می‌کنند.

در بخش دیگری به نام Privacy dashboard کاربران می‌توانند مشاهده کنند که چه اپلیکیشنی در چه زمانی از چه مواردی استفاده کرده است. مثلا دوربین، میکروفن یا موقعیت مکانی در چه زمانی و به چه اندازه توسط اپلیکیشن‌ها استفاده شده‌اند.

چه دستگاه‌هایی می‌توانند از «اندروید ۱۲» استفاده کنند؟

اگر می‌خواهید «اندروید 12» را قبل از عرضه نهایی امتحان کنید، می‌توانید از نسخه بتا مخصوص کاربران عمومی استفاده کنید. در حال حاضر این نسخه به صورت محدود برای دستگاه‌های زیر در دسترس است:

  • پیکسل ۳ ایکس ال
  • پیکسل ۴
  • پیکسل ۴ ایکس ال
  • پیکسل 4A
  • پیکسل 4A نسخه‌ی 5G
  • پیکسل ۵
  • ایسوس ذن‌فون ۸
  • وان‌پلاس ۹
  • وان‌پلاس ۹ پرو
  • اوپو فایند ایکس ۳ پرو (مدل CPH2173)
  • تی‌سی‌ال ۲۰ پرو نسخه‌ی 5G
  • ویوو iQOO 7
  • شیائومی می ۱۱
  • شیائومی می ۱۱ اولترا
  • شیائومی می 11i
  • شیائومی می ۱۱ ایکس پرو
  • زدتی‌ای اکسون ۳۰ اولترا نسخه‌ی 5G

نسخه نهایی «اندروید ۱۲» چه زمانی عرضه می‌شود؟

گوگل تاریخ دقیقی برای عرضه نسخه نهایی و عمومی «اندروید 12» اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود این نسخه تا سپتامبر 2021 در اختیار کاربران قرار بگیرد.

چه امکانات جالبی از «اندروید 11» پیدا کرده‌اید که کمتر دیده شده‌اند؟ انتظار شما از «اندروید 12» چیست؟ نظرات خود را در کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16124

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15478

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12610