• عناوین مقاله

    تغییرات مهم در ios15

    • اعلان‌ها/notifications
    • تمرکز/Focus
    • سیری/Siri
    • سافاری/Safari
    • کیف پول/Wallet
    • نقشه/Map
    • فیس تایم/facetime
    • هات اسپات/hotspot
    • فتوز/photos
    • لایو تکست/livetext

    iOS 15 برای کدام گوشی‌ها منتشر می‌شود؟

    تاریخ انتشار iOS 15

«iOS 15»، نسخه‌ای که اپل از آن به عنوان آخرین نسخه iOS در ژوئن 2021 رونمایی کرد قرار است در پاییز منتشر شود.

در این مطلب سعی کردیم تا باهم مروری به ویژگی‌های جدید اپل در iOS 15 داشته باشیم نسخه‌ای که قرار است ویژگی‌های جدیدی را در اختیار کاربران iOS قرار دهد.

تغییرات مهم در  ios15

اعلان‌ها/notifications  

اعلان‌ها در iOS 15 تغییر کرده‌اند. اپل در iOS 15 خلاصه‌ای از اعلان‌ها را به شما نشان می‌دهد. این خلاصه براساس میزان استفاده شما از هریک از اپلیکیشن‌ها مرتب شده است. مثلا اگر از اپلیکیشنی بیشتر از همه استفاده کنید، می‌توانید اعلان آن را در ابتدای خلاصه‌ی نوتیفیکشن‌ها ببینید. به جز این ویژگی جدید، استاتوس «مزاحم نشوید» هم برای نمایش به مخاطبان Messages اضافه شده است.

تمرکز/Focus  

تمرکز یا Focus گزینه‌ی جدید دیگری است که اپل به آخرین نسخه iOS اضافه کرده است. این گزینه به شما کمک می‌کند تا هرزمان که خواستید، اعلان‌های اپلیکیشن‌ها را مسدود کنید. با استفاده از این گزینه، فقط نوتیفیکشن‌های مورد نیازتان، در زمانی که انتخاب می‌کنید، به شما نشان داده می‌شوند. این قابلیت می‌تواند گزینه مفیدی برای بالا بردن راندمان کاری در ساعت‌های کاری یا زمان خواب و استراحتتان باشد.

سیری/Siri

حالا دیگر بدون نیاز به اینترنت می‌توانید از دستیار صوتی اپل کمک بگیرید. در نسخه‌ی iOS 15 می‌توانید به صورت آفلاین از امکانات سیری استفاده کنید. یکی دیگر از تغییرات انجام شده در سیری، بهبود شرایط حفظ حریم خصوصی است و در آخرین نسخه iOS صداهای ضبط شده توسط Siri از دستگاه کاربر خارج نمی‌شوند.

سافاری/Safari

طراحی سافاری کاملا تغییر پیدا کرده است. در طراحی جدید سافاری گزینه‌ها طوری قرار گرفته‌اند که می‌توانید به راحتی با یک دست از گزینه‌های مختلف استفاده کنید. یک نوار ابزار هم در پایین آن طراحی شده که به شما امکان جا به جایی بین صفحه‌ها (Tab) مختلف را می‌دهد.

با استفاده از گزینه Tab Groups هم می‌توانید صفحات وب را ذخیره کنید تا هرزمان که خواستید و به وسیله خود دستگاه یا دستگاه‌های دیگر از آن استفاده کنید. نصب اکستنشن‌ها/افزونه ها دیگر قابلیتی است که در آخرین نسخه iOS به سافاری اضافه شده است.

کیف پول/Wallet

با ویژگی‌های جدید بخش کیف پول دیگر نگران جا گذاشتن کلید‌هایتان نباشید. در آخرین نسخه iOS می‌توانید به جای کلید اتاقی که در هتل رزرو کردید یا کلید خانه‌ی خود از ویژگی‌های Wallet استفاده کنید.

نکته: این امکانات فقط در اختیار هتل‌ها و خانه‌های هوشمند قرار خواهد گرفت.

نقشه/Map

نقشه هم مانند برنامه‌های دیگر iOS تغییرات چشمگیری داشته است. در نسخه‌ی جدید نمای سه بعدی جدیدی از جزئیات شهری مثل ساختمان‌ها، گذرگاه‌های عابرپیاده، مسیرهای دوچرخه سواری و… به کاربران ارائه شده است. ویژگی دیگری که به مپ در آخرین نسخه iOS اضافه شده، نشان دادن جهت‌های پیاده روی به صورت AR است.

فیس تایم/facetime

در نسخه iOS 15  با ویژگی‌های تازه‌ای برای فیس تایم رو به رو هستیم:

  • حذف نویز در تماس‌های فیس تایم  برای داشتن کیفیت صدای بهتر در تماس‌ها
  • قابلیت زمانبندی تماس‌ها و ارسال لینک آن برای دیگران
  • اضافه شدن قابلیت SharePlay برای به اشتراک گذاشتن ویدیو، موسیقی و یا صفحه نمایش  با دیگر اعضای حاضر در تماس

بخشی از این ویژگی‌ها هستند.

هات اسپات/hotspot

در نسخه جدید iOS برای هات اسپات امکانات امنیتی جدیدی در نظر گرفته شده است. در این نسخه از پروتکل WPA3 برای هات اسپات استفاده می‌شود که بعضی آسیب‌پذیری‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.

 این پروتکل امنیتی از رمز عبور قوی‌تری برای هات اسپات استفاده می‌کند که امکان حدس زدن آن را برای هکرها دشوار می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های پروتکل WPA3 رمزگذاری داده‌های شخصی است که از اطلاعات شما در برابر خطر شنود Wi-Fi محافظت می‌کند و می‌تواند از ترافیک اینترنت شما حتی در صورت لو رفتن رمز عبور هات اسپات، محافظت کند.

فتوز/photos

در iOS 15 قابلیت‌های جدیدی برای فتوز شاهد هستیم. یکی از این قابلیت‌ها، اضافه کردن موسیقی به عکس‌ها است. می‌توانید به وسیله اپل موزیک، تصاویر و ویدیوهای خود را با موسیقی ترکیب کنید.

لایو تکست/livetext

لایو تکست یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های جدید iOS 15 است. Live Text به شما کمک می‌کند تا متن داخل تصاویر را کپی کنید. متن داخل عکس‌ها، اسکرین‌شات‌ها، تصاویر وب و… با لایو تکست کپی شده و در دسترس شما هستند.

تغییرات دیگر

تغییرات و بهبودسازی‌های زیاد دیگری هم در iOS 15 وجود دارد. تغییراتی مثل بازطراحی weather یا اضافه شدن ویژگی Look up که به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به هرچیزی را به وسیله تصویر آن به دست آورید یا بهبود ویژگی Memorise که از تصاویر شما ویدیوی کوتاهی همراه با موسیقی تهیه می‌کند.

باید دید که آیا تا پاییز، اپل ویژگی دیگری هم به iOS 15 اضافه خواهد کرد یا نه؟!

iOS 15 برای کدام گوشی‌ها منتشر می‌شود؟

تمام گوشی‌هایی که از iOS 14 پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند خود را به iOS 15 به روزرسانی کنند. در واقع نسخه جدید iOS برای تمام گوشی‌های iphone6s به بعد عرضه می‌شود.

لیست گوشی‌هایی که با iOS 15 سازگار هستند:

  • آیفون 6S، آیفون 6S+، آیفون 7، آیفون 7+، آیفون 8، آیفون 8+
  • آیفون اس ای نسل اول  iPhone SE 2016
  • آیفون ایکس، آیفون ایکس آر، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس
  • آیفون 11، آیفون 11 پرو، آیفون 11 پرو مکس
  • آیفون اس ای (iPhone SE 2020)
  • آیفون 12 مینی، آیفون 12، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس

تاریخ انتشار iOS 15

سوال مهم این است که iOS 15 چه زمانی منتشر خواهد شد؟

اپل در حال حاضر یک نسخه از iOS 15 را در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان قرار داده است. این نسخه به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند اپلیکیشن‌های خود را با iOS 15 همگام سازی کنند. اپل اعلام کرده که نسخه اصلی iOS 15 را در پاییز منتشر خواهد کرد. البته پیش بینی می‌شود که تا رونمایی از نسخه اصلی، یعنی تا قبل از پاییز، یک نسخه بتای عمومی هم برای iOS 15 منتشر شود.

با یک بررسی کلی از ویژگی‌های جدید iOS 15 می‌توان متوجه شد که تغییرات زیادی در راه است و اپل در این نسخه هم ویژگی‌های جدیدی به گوشی‌های همراه خود اضافه کرده و هم ویژگی‌های قبلی را بهبود بخشیده است. اما در نهایت باید دید تا در رونمایی نهایی از iOS 15 شاهد چه چیزهایی خواهیم بود.

به نظر شما اضافه شدن یا بهبود چه ویژگی‌هایی می‌تواند iOS 15 را بهتر کند؟

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 155152

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22576

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20598