احتمالا تا به حال نام گوگل اسیستنت (Google assistant) به گوشتان خورده است. این Voice assistant یکی از چندین دستیارهای صوتی به حساب می‌آید که براساس هوش مصنوعی خدمات خود را ارائه می‌دهد.

با این حال، اگر می‌خواهید اطلاعاتی در زمینه دستیار گوگل و رقیب‌های جدید آن بدست آورید؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

Google assistant یا دستیار گوگل چیست؟

گوگل اسیستنت یکی از دستیارهای صوتی به حساب می‌آید که توسط شرکت بزرگ گوگل ساخته و پرداخته شده است. این دستیار مجازی مختص خانه و اشیای هوشمند، گوشی و تبلت اندرویدی بوده و از طریق صدای انسان با 42 زبان مختلف دنیا ارتباط گرفته و عملیات درخواستی را انجام می دهد.

به عنوان مثال، اگر نیاز داشته باشید که موسیقی گوش دهید با استفاده از گوگل اسیستنت و تنها با درخواست به صورت صوتی، می‌توانید موسیقی موردنظر خود را پخش کنید.

جالب است بدانید این درخواست یکی از هزاران درخواستی است که می‌توانید با Google assistant در میان بگذارید و جواب بگیرید. از جمله درخواست های دیگر نیز می‌توانیم به شماره‌گیری مخاطب، روشن کردن حالت هواپیما، پیشنهاد فیلم سینمایی و یا حتی انجام محاسبات ریاضی اشاره کنیم.

همچنین گوگل اسیستنت می‌تواند دوست خوبی برایتان باشد و با آن گفتگو داشته باشید. به عنوان مثال، این دستیار هوشمند قابلیت حس شوخ طبعی نیز دارد و می‌توان از آن درخواست کرد تا لطیفه تعریف کند.

با این حال، دستیارهای صوتی هوشمند همواره درحال افزایش هستند و قابلیت‌ها و ویژگی های مختلفی از خود بروز می‌دهند. در نتیجه بسیار منطقی است که هر روز رقیب‌های جدیدتری برای دستیار گوگل پیدا شود.

رقیب‌های جدید دستیار گوگل

از جمله رقیب های Google assistant می توان به سیری اشاره کرد. سیری در واقع اولین دستیار صوتی هوشمند محسوب می‌شود که به صورت انحصاری برای سیستم عامل ios عرضه شد. در واقع دستیار هوشمند سیری در دنیا اولین است و در سال 2011 به صورت رسمی برای سیستم‌عامل (ios) معرفی شد و در حال حاضر امروزه با گوگل اسیستنت رقابت تنگاتنگی دارند.

با استفاده از این دستیار می‌توانید بسیاری از درخواست هایی که با گوشی امکان پذیر است را بازگو کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن منتظر انجام آن بمانید.

جالب است بدانید با استفاده از سیری می‌توانید پیام‌های عاطفی رد و بدل کنید و پاسخ‌های جالب و سرگرم کننده‌ای نیز از این دستیار هوشمند دریافت کنید. با این حال، از لحاظ هوشمندی گوگل اسیستنت توانسته عملکرد مناسب‌تری نسبت به سیری نمایش دهد.

الکسا؛ گوگل در برابر آمازون

الکسا یکی دیگر از رقیب‌های گوگل اسیستنت به حساب می‌آید. الکسا بعد از پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی خود برای کنترل خانه های هوشمند تیز ارتقا یافت. این شرکت در سال 2014  بلندگوی هوشمند خود را وارد بازار کرد و برای فعالیت فقط کافی بود تا نام دستگاه را (الکسا) صدا کرد تا شروع به فعالیت کند. قابلیت های الکسا نیز مانند مابقی دستیارهای صوتی می باشد اما از جذاب ترین فعالیت های آن می توان به خرید از آمازون و پیدا کردن آهنگ با خواندن بخشی از آن، اشاره کرد.

 دستیار صوتی الکسا توانسته عملکرد بسیار مناسبی را از خود به نمایش بگذارد؛ به طوری که برخی از افراد معتقدند بهتر از گوگل اسیستنت عمل می‌کند.

کورتانا؛ جنگ مایکروسافت و گوگل

شرکت گوگل و مایکروسافت از گذشته تاکنون دارای جنگ های بسیار در زمینه تکنولوژی بوده‌اند. این رقابت در مورد دستیارهای صوتی نیز صدق می‌کند. به طور کلی شرکت بزرگ مایکروسافت برای رقابت با گوگل اسیستنت، دستیار صوتی کورتانا را معرفی نمود.

 این دستیار صوتی عملکرد مشابهی با دیگر دستیارها دارد اما نکته اینجاست که از کورتانا تنها می‌توان در دستگاهای انحصاری مایکروسافت مثل ایکس باکس و ویندوز استفاده نمود. برخلاف این مورد از دستیار صوتی گوگل می‌توان در اکثر دستگاه‌ها و بلندگوها استفاده کرد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

بنابراین اگر از دسته افرادی هستید که از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنید، احتمالا دستیار صوتی کورتانا انتخاب مناسب‌تری برایتان باشد. اما اگر از دستگاه‌ها و بلندگوهای دیگر استفاده می‌کنید، دستیار صوتی گوگل اسیستنت می‌تواند خدمات بسیار متنوعی را عرضه کند.

کدام یک از دستیارها عملکرد بهتری دارد؟

هر دستیار دارای ویژگی ها و محدودیت های منحصر به فرد خود است. به عنوان مثال، سیری به دلیل توانایی خود در انجام یکپارچه وظایف بر روی دستگاه های اپل شناخته شده است، در حالی که الکسا به دلیل ادغام با دستگاه های خانگی هوشمند شناخته شده است.

از سوی دیگر، کورتانا برای کار با دستگاه های مایکروسافت طراحی شده است و می‌تواند وظایف خاص این نوع دستگاه ها را انجام دهد.

با این حال، دستیار گوگل به دلیل تطبیق پذیری و سهولت استفاده، همچنان گزینه‌ای محبوب باقی مانده است.

دستیار گوگل چگونه فعال می‌شود؟

به صورت پیش فرض گوگل اسیستنت در تلفن‌های همراه اندرویدی فعال است. اما در مواقعی که نتوانستید از آن استفاده کنید احتمالا می‌بایست آن را دوباره فعال کنید. برای این کار ابتدا به تنظیمات موبایل مراجعه کرده و از قسمت «مدیریت حساب گوگل» گوگل اسیستنت را یکبار غیرفعال و پس از مدتی فعال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فناوری اطلاعات و توسعه و پیشرفت های امروزه تکنولوژی می توانید به سایت ایرانسل مراجعه کنید و از منوی وبلاگ، مقالات را با توجه به دسته بندی ها و علایق و نیازهای دانستنی خود انتخاب کرده و مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16137

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15505

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12628