• عناوین مقاله

    رومینگ چگونه کار می‌کند؟

    انواع رومینگ

    • رومینگ ملی
    • رومینگ بین‌المللی

    استفاده از خدمات رومینگ چه مزایایی دارد؟

    رومینگ ایرانسل

    • قابلیت‌ها و مزیت‌های رومینگ بین‌المللی ایرانسل

وقتی که در منطقه‌‌‌ای خارج از نقاط تحت پوشش اپراتور خود باشید و نخواهید که تماس‌های تلفنی و ارتباطی خود را از دست بدهید، ۲ راه دارید:

  • خریدن سیم‌کارت جدید و تغییر اپراتور تلفن همراه‌، که مشکلات و چالش‌های خاص خود را دارد
  • استفاده از سرویس رومینگ (Roaming) تلفن همراه

«رومینگ»، سرویسی است که به مشترکان تلفن همراه اجازه می‌دهد تا در مکان‌هایی که خارج از پوشش اپراتورشان است، با همان سیم‌کارت و شماره خودشان، از امکانات اپراتورهای تلفن همراه دیگر، استفاده کنند.

در این مطلب در مورد خدمات و کاربردهایی که سرویس رومینگ تلفن همراه در اختیار شما قرار می‌دهد، صحبت می‌کنیم.

رومینگ چگونه کار می‌کند؟

سرویس رومینگ، به معنی وصل شدن به اپراتوری به جز اپراتور اصلی سیم‌کارت است. زمانی که از منطقه تحت پوشش اپراتور خود خارج می‌شوید و به خدمات ارتباطی مثل:

  • تماس گرفتن
  • فرستادن و دریافت پیامک
  • استفاده از اینترنت همراه و…

نیاز دارید، می‌توانید با کمک «سرویس رومینگ» به اپراتورهای دیگری که در آن منطقه فعال هستند، وصل شوید.

رومینگ با همکاری بین دو یا چند اپراتور تلفن همراه، پیاده‌سازی می‌شود. برای همین اپراتورها در سطح ملی و بین‌المللی قرارداد یا تفاهم‌نامه‌هایی امضا می‌کنند که بر اساس آن، خدمات خود را در اختیار مشترکان یکدیگر قرار دهند.

یعنی اگر اپراتوری در منطقه‌ای آنتن‌دهی نداشته باشد، کاربران آن اپراتور بتوانند از خدمات دیگر اپراتورها برای رفع نیازهای ارتباطی‌شان، بالا بردن کیفیت تماس‌ها و یا اینترنت همراهشان استفاده کنند.

انواع رومینگ

رومینگ ملی

اصطلاح رومینگ بیشتر در مسافرت‌های خارج از کشور و یا رفتن به مناطق مرزی استفاده می‌شود، اما سرویس رومینگ در سطح محلی و ملی هم کاربرد دارد.

مثلا در کشوری که چند اپراتور تلفن همراه حضور دارند و به دلیل وسعت جغرافیایی، مناطقی خاص دارای نقاط کور یا بدون پوشش تلفن همراه هستند، رومینگ بهترین راه‌حل همکاری، بین اپراتورهاست.

از این راه، با تحت پوشش قرار گرفتن همه نقاط، امکاناتی مثل:

  • بالاترین سطح دسترسی به خدمات ارتباطی، برای کاربران فراهم می‌شود
  • کاربران می‌توانند در نقاطی که اپراتور آنها پوششی ندارد از خدمات یک اپراتور دیگر استفاده کنند.

در ایران از سال ۹۳، طرح رومینگ ملی با همکاری اپراتورهای تلفن همراه شروع شد. در این طرح کاربران می‌توانند بدون نیاز به تغییر سیم‌کارت، از خدمات دیگر اپراتورها برای تماس، پیامک و دیتا استفاده کنند.

نکته: استفاده از رومینگ ملی برای مشترکان هیچ هزینه‌ اضافه‌ای به همراه ندارد.

رومینگ بین‌المللی

سفر به خارج از کشور، به معنای از دست دادن تمامی تماس‌‌ها و ارتباطات قبلی نیست. به خصوص در سفرهای کاری، مشترکان نیاز دارند تا مثل همیشه از سیم‌کارت خود استفاده کنند و شماره‌‌ها و ارتباطات قبلی را داشته باشند.

این دسته از مشترکان، به محض ورود به کشور مقصد، می‌توانند با «فعال کردن سرویس رومینگ گوشی» و «انتخاب اپراتور میزبان»، مانند گذشته از سیم‌کارت خود برای تماس، ارسال پیامک و دیتا استفاده کنند.

البته هزینه‌ها و بسته‌های مربوط به تماس، پیامک و بسته‌های اینترنت همراه، در حالت «رومینگ بین‌المللی» با حالتی که در کشور مبدا داشته‌اید، کاملا فرق دارد و اپراتورها هر کدام بسته‌های مخصوص رومینگ بین‌المللی خود را دارند. این بسته‌ها و هزینه‌ها براساس کشور مقصد و شرایط، ارائه می‌شود.

مثلا در زمان‌هایی خاص مانند سفرهای اربعین یا حج که حجم زیادی از مشترکان در یک کشور، از رومینگ استفاده می‌کنند، بسته‌های مقرون‌به‌صرفه‌ و اقتصادی از طرف اپراتورها ارائه می‌شود تا هزینه‌ها برای مشترکان کمتر شود.

چگونه سرویس رومینگ بین المللی را فعال کنیم؟

برای فعال کردن سرویس رومینگ، باید:

۱-به منوی تنظیمات گوشی خود به بخش شبکه (Network) بروید

۲- با تغییر قسمت Carrier از حالت خودکار به دستی، فهرستی از اپراتورها را مشاهده می کنید. در این بخش می‌توانید اپراتور همکار و جدید را انتخاب کنید.

حالت رومینگ به صورت پیش فرض برای تمامی کاربران فعال است تا در صورت خروج از کشور بتوانند از خدمات ارتباطی استفاده کنند.

اما کاربرانی که در مناطق مرزی سکونت دارند، در صورتی که به صورت ناخواسته تحت پوشش اپراتور کشورهای همسایه قرار بگیرند، به سرعت پیامک اطلاع‌رسانی برای آنها ارسال می‌شود تا از روش‌های غیرفعال‌سازی رومینگ بین‌المللی آگاه شوند. هر چند که تا زمانی که کاربر تماس ورود و خروجی نداشته باشد هزینه‌ای برای رومینگ نمی‌پردازد.

استفاده از خدمات رومینگ چه مزایایی دارد؟

استفاده از سرویس رومینگ در مقایسه با روش‌هایی مثل خرید سیم‌کارت جدید در کشور مقصد، مزیت‌هایی مثل اینها دارد:

  • در دسترس بودن

با فعال کردن سرویس رومینگ، دیگر هیچ پیام و تماسی را از دست نمی‌دهید و در طول سفر مثل زمانی که در کشور مبدا بودید، از سیم‌کارت خود استفاده می کنید.

  • عدم نیاز به خرید سیم‌کارت خارجی

انتخاب و خرید سیم‌کارت جدید در کشور مقصد و پیدا کردن اپراتور مناسب، کار آسانی نیست. در کنار اینکه، بعضی از اپراتورها از استانداردهای متفاوت برای ارسال داده‌ها و برقراری تماس استفاده می‌کنند که ممکن است با گوشی یا دستگاه شما همخوانی نداشته باشد و برای شما هزینه زیادی داشته باشد.

  • حفظ شماره و تماس‌های مهم

همان طور که گفتیم وقتی از خدمات رومینگ استفاده می‌کنید، نیازی به خرید سیم‌کارت کشور مقصد ندارید. با قابلیت رومینگ دیگر لازم نیست که شما برای یک سفر کوتاه، شماره جدیدتان را برای دوستان و همکارانتان بفرستید یا تماس‌های مهم و حیاتی را از دست بدهید.

رومینگ ایرانسل

ایرانسل، یکی از اپراتورهایی است که در زمینه ارائه سرویس رومینگ بین‌المللی پیشرو بوده و شبکه گسترده‌ای را در نواحی مختلف جهان ارائه می‌کند. با استفاده از خدمات رومینگ می‌توانید:

  • در هر کشوری که با ایرانسل توافقنامه خدمات رومینگ دارد، از خدمات متنوع سیم‌کارت اعتباری یا دائمی خود (تماس صوتی، پیامک، اینترنت پرسرعت همراه ۴G) استفاده کنید.
  • در سفرهای خارجی خود، از خدمات تلفن همراه، در هواپیما هم استفاده کنید. برای استفاده از این سرویس، باید سرویس رومینگ خود را قبل از خروج از کشور فعال کنید.
  • نکته: استفاده از این سرویس در بعضی خطوط هواپیمایی امکان پذیر است.
  • از سال ۹۸ که خدمات اینترنت نسل چهارم هم به رومینگ بین‌المللی ایرانسل اضافه شد، می‌توانید در سفرهای خارجی هم از اینترنت پرسرعت ۴G استفاده کنید.

قابلیت‌ها و مزیت‌های رومینگ بین‌المللی ایرانسل

«سرویس رومینگ ایرانسل» قابلیت‌هایی دارد که کاربران به کمک آنها می‌توانند با هزینه کمتر و راحت‌‌تر، از خدمات رومینگ استفاده کنند. قابلیت‌هایی مثل:

  • تعرفه‌های ارزان

تعرفه‌های تماس و پیامک رومینگ ایرانسل، با قیمت‌های اقتصادی و مقرون به صرفه حساب می‌شود.

  • بسته‌های اینترنت ویژه

برای کاهش هزینه‌های اینترنت، بسته‌های اینترنت با تنوع زیاد و به صورت طرح‌های ویژه ارائه می‌شود.

  • ارائه خدمات در ۱۵۸ کشور

یکی از اصلی‌ترین نکته‌ها در استفاده از سرویس رومینگ، تعداد کشورهای تحت پوشش است. هر چه تعداد این کشورها بیشتر باشد مشترکان بیشتری می‌توانند از خدمات رومینگ استفاده کنند. سرویس رومینگ بین‌المللی ایرانسل در ۱۵۸ کشور جهان قابل استفاده است.

  • تعرفه تخفیفی در ۲۲ کشور گروه MTN

گروه ارتباطی MTN به عنوان یکی از اپراتورهای بین‌المللی جهان، در ۲۲ کشور فعالیت دارد. مشترکان ایرانسل می‌توانند با استفاده از این مزیت در کشورهای فعال MTN از تعرفه‌ها و بسته‌های مقرون‌به‌صرفه‌ و تخفیفی استفاده کنند.

تا حالا از سرویس رومینگ ایرانسل استفاده کردید؟ تجربیاتتان را از این سرویس و قابلیت‌های آن در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 155742

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 102175

۱۴۰۰/۱۰/۰۹

6 راهکار ساده برای زیاد کردن سرعت اینترنت 4g و tdlte

همه‌ی ما اوقاتی را تجربه کرده‌ایم که سرعت اینترنت کم شده و نمی‌دانستیم باید چه کاری برای افزایش سرعت اینترنت انجام دهیم. در واقع  سرعت کم اینترنت یعنی آهسته پیش رفتن کارهایی که به آن وابسته هستند و هدر رفتن بخش زیادی از زمان! اما در بسیاری از مواقع، می‌شود با راهکارهایی کاربردی سرعت اینترنت […]

بازدید: 66182