• عناوین مقاله

    11 تغییر مهم در iOS 14 نسبت به iOS13

    تغییرات جزئی در iOS 14

    آیفون­هایی که از iOS 14 پشتیبانی می‌کنند

    باگ‌های رفع شده در هرکدام از آپدیت‌های iOS 14

    مزایا و معایب iOS 14

    • مزایا iOS 14 :
    • معایبiOS 14 :

    iOS 15 چطور خواهد بود؟

اگر از گوشی­های آیفون استفاده کرده باشید، حتما در مورد تغییرات جالب iOS 14 نسبت به iOS 13 باخبر شده‌اید. تغییراتی در طراحی ظاهری و اضافه شدن ویژگی‌های کاربردی مثل ویجت ها که کاربران iOS مدت‌ها منتظرش بودند.

پس اگر می­خواهید iOS گوشی خود را آپدیت کنید، این مطلب به طور کامل شما را با iOS 14 و قابلیت‌های آن آشنا می‌کند و اطلاعاتی راجع بهiOS 15 و ویژگی‌های احتمالی آن به شما می‌دهد.

11 تغییر مهم در iOS 14 نسبت به iOS13  

 

۱- تغییرات در صفحه هوم اسکرین

صفحه اصلی گوشی‌های آیفون از سال 2007 تغییرات چندانی نداشتند. ردیف آیکون‌ها و ترتیب چیدمان آن‌ها ثابت بود. اما در iOS 14 با تغییرات زیادی در صفحه اصلی رو به رو می‌شوید که توانسته ویژگی‌های مدنظر کاربران را تا حد زیادی اعمال کند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در iOS 14 نسبت به نسخه‌های قبلی آن، اضافه کردن ابزارک‌ها (ویجت­ها) به صفحه اصلی است. در نسخه‌های قبلی، ویجت‌ها فقط در صفحه today view نشان داده می‌شد اما در نسخه فعلی، کاربران آیفون می‌توانند ابزارک‌های مورد علاقه خود را در سایزهای 2 × 2، 2 × 4 و 4 × 4 روی هوم اسکرین داشته باشند.

تا الان ابزارک‌هایی که در iOS 14 می‌توانید روی هوم اسکرین خود قرار دهید، اپلیکیشن‌های:

  • باتری
  • ساعت
  • تقویم
  • فیتنس
  • نقشه
  • موسیقی
  • خبررسانی
  • یادداشت
  • گالری
  • پیش‌بینی آب و هوا

هستند که احتمالا در آینده تعداد بیشتری از ویجت‌ها به این لیست اضافه می­شوند.

یکی دیگر از تغییرات نسخه جدید iOS در هوم اسکرین، اضافه کردن ابزارکی با نام smart stacks است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا چندین ویجت مختلف را درون آن قرار داده و به راحتی بین آن‌ها سوایپ کنند.

۲- تغییر صفحه تماس‌های دریافتی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در آخرین نسخه iOS تغییر کرده است، چگونگی نمایش تماس‌های دریافتی است. در نسخه‌های قبلی iOS، زمانی که کاربران در حال کار با یک اپلیکیشن بودند و تماسی دریافت می‌کردند، اپلیکیشن متوقف و تماس به صورت تمام صفحه به آن‌ها نمایش داده می‌شد.

در نسخه جدید iOS، اگر در حال کار با یک اپلیکیشن باشید و تماسی دریافت کنید، تماس به صورت یک کادر کوچک در بالای صفحه موبایل به شما نشان داده می‌شود که می‌توانید به آن پاسخ دهید یا با کشیدن آن به سمت بالا، تماس را رد کنید.

۳- تغییرات حالت نمایش app library

شرکت اپل در نسخه جدید iOS، در بخش اپ لایبرری، اپلیکیشن‌ها را بسته به موضوع آن دسته‌بندی می‌کند تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این ویژگی به کسانی که در اپلیکیشن‌های زیاد و مختلفی استفاده می‌کنند اجازه می‌دهد تا در یک نمای کلی نرم افزارهای خود را در دسته‌بندی‌های موضوعی مشاهده کنند و راحت‌تر آن‌ها را پیدا کنند.

یکی دیگر از تغییرات اپ لایبرری در نسخه جدید iOS، این است که اپلیکیشن‌هایی که بیشتر از همه استفاده شده‌اند را در ابعاد بزرگ‌تری نشان می‌دهد.

در این بخش، در بالای صفحه یک نوار جست و جو هم دارید تا اگر هیچ کدام از کمک‌های نسخه‌ی جدید iOS برای پیدا کردن اپلیکیشن مورد نظر به کارتان نیامد، از آن استفاده کنید.

البته iOS 14 این امکان را به شما می‌دهد تا اگر خواستید پوشه‌های دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها را حذف کنید و به همان حالت قبلی اپ لایبرری، اپلیکیشن‌ها را داشته باشید.

۴- تصویر در تصویر

این قابلیت که قبل از این در دستگاه‌های اندرویدی در دسترس بود، حالا برای کاربران iOS هم قابل استفاده است.

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام یک تماس تصویری یا تماشای یک ویدیو از نرم افزار پخش خارج شوید اما تصویر در حال پخش را به صورت یک کادر کوچک در گوشه صفحه نمایش خود داشته باشید.

ویژگی تصویر در تصویر به کاربران iOS کمک می‌کند تا در هنگام تماشای یک ویدیو یا حضور در یک تماس تصویری به انجام باقی کارهای خود هم بپردازند.

۵- بهبود عملکرد Siri

سیری، دستار صوتی اپل، در نسخه‌ی جدید iOS تغییراتی داشته که باعث بهبود عملکرد چشمگیر آن شده است.

در نسخه‌های قبلی iOS سیری، درست مثل تماس تصویری، تمام صفحه را می‌پوشاند و امکان استفاده همزمان از سیری و اپلیکیشن‌ دیگری، فراهم نبود. در آخرین آپدیت iOS این مشکل برطرف شده است و می‌توانید همزمان که از سیری استفاده می‌کنید به کار با بقیه اپلیکیشن‌ها هم ادامه دهید.

یکی دیگر از تغییرات Siri بهبود عملکرد آن در جست و جو است. در نسخه جدید شما می‌توانید پاسخ سوالات خود را از سیری بگیرید. از سیری سوال می‌پرسید و این دستیار هوشمند با جست و جوی سوال شما در اینترنت، پاسخ مناسب، آن را به شما می‌گوید.

همچنین امکان دیگری که به siri اضافه شده است، به کاربرانی که از بیشتر از پیام‌های صوتی استفاده می‌کنند، کمک می‌کند. در این حالت سیری پیام صوتی شما را ضبط و برای شخصی که موردنظر شماست ارسال می‌کند.

۶- نرم افزار ترجمه همزمان

در iOS 14 نرم افزاری در اختیار کاربران آیفون قرار گرفته است که مکالمه به زبان‌های دیگر را برای آنان راحت می‌کند. این نرم افزار که از 11 زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند، جمله‌ی شما را ضبط و به زبان مدنظرتان بازگویی می‌کند و به این ترتیب امکان برقراری مکالمه با خارجی زبانان را برای شما راحت‌تر می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جالب این نرم افزار، قابلیت یادگیری در هوش مصنوعی آن است که باعث می‌شود صدای پخش شده از آن نزدیک‌ترین صدا به صدای انسان باشد.

این نرم افزار در حالت آفلاین هم کار می‌کند و برای استفاده از آن لازم نیست تا حتما به اینترنت متصل باشید.

۷- بهبود عملکرد apple maps

در iOS 14، اپل مپ تغییراتی کرده که برای کاربران دوچرخه سوار و یا افرادی که به گشت و گذار علاقه‌مند هستند، مفید خواهد بود.

در آپدیت جدید apple maps می‌بینیم که:

  • مسیرهای اختصاصی برای دوچرخه سواری و اطلاعات مربوط به شیب و موانع سرراه مشخص شده است
  • در کشورهایی که از خودروهای شارژی استفاده می‌کنند، راهنمای مسیر، مسیر را متناسب با شارژ باقی مانده خودرو انتخاب می‌کند
  • اطلاعات مکان‌های مختلف خدماتی، موزه‌ها، پارک‌ها و… در اختیار کاربران قرار می‌گیرد

۸- تغییرات در پیام‌رسان imessage

نرم افزار پیش فرض پیام رسان آی او اس به نام imessage یکی از نرم افزارهایی است که در iOS 14 تغییرات زیادی داشته و امکاناتی مشابه امکانات تلگرام و واتس اپ به آن اضافه شده است. قابلیت‌‌هایی مثل:

  • سنجاق کردن مکالمات
  • امکان تغییر تصویر گروه به یکی از عکس‌های گالری یا ایموجی‌های ویرایش شده
  • منشن کردن اشخاص در پیام‌ها
  • امکان inline reply یا پاسخگویی مستقیم که باعث می‌شود پاسخ هرپیام به صورت مشخص‌تری ارسال شود
  • افزایش تعداد مموجی‌ها

۹- اضافه شدن ویژگی‌های جدید به اپلیکیشن Home kit

اپلیکیشن هوم کیت، یکی از نرم افزارهای پیش فرض iOS است که برای خانه‌های هوشمند که از اینترنت اشیا در آن‌ها استفاده شده، کاربرد زیادی دارد. در نسخه iOS 14 امکانات جدیدی به این اپلیکیشن اضافه شده که استفاده از آن را بیشتر می‌کند:

  • طراحی این نرم افزار در نسخه جدید کاملا عوض شده و نوار ابزاری در بالای اپلیکیشن قرار دارد که موارد مهمی مثل روشن ماندن چراغ یا باز بودن درها را که کاربر باید به آن‌ها توجه کند را یادآوری می‌کند.
  • قابلیت تشخیص چهره یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه شده به هوم کیت است. اگر در خانه‌ی خود از دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌کنید، می‌توانید چهره‌های به خصوصی را به نرم افزار هوم کیت اضافه کنید تا هنگام قرار گرفتن این اشخاص رو به روی دوربین، هوم کیت شما را از حضور آن‌ها باخبر کند.
  • تنظیم نور محیط یکی دیگر از ویژگی‌های تازه‌ی هوم کیت است. هوم کیت با توجه به زمان روز، نور محیط را از نظر شدت و گرمی و سردی، برای شما تنظیم می‌کند.

۱۰- استفاده از آیفون به جای کلید خودرو

نرم افزار Carplay  یکی از نرم افزارهای جدید رونمایی شده توسط اپل در iOS 14 است. این نرم افزار که برای صاحبان خودروهای هوشمند طراحی شده، آن‌ها را از همراه داشتن سوییچ خودرو بی‌نیاز می‌کند.

کاربران می‌توانند این نرم افزار را با خودروهای هوشمند خود همگام سازی کنند و سپس با نزدیک‌ کردن گوشی آیفون خود به قفل ماشین، قفل را باز کنند. همچنین می‌توانند با قرار دادن گوشی آیفون در جایگاه شارژر وایرلس خودرو هوشمند، ماشین خود را روشن کنند.

۱۱قابلیت اپ کلیپس Clip Apps

این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای خدماتی که نیازمند پرداخت آنلاین هستند، نیازی به نصب اپلیکیشن‌های مخصوص نداشته باشند. کاربران می‌توانند با استفاده از این امکان، QR Code، بارکد یا کدهای مخصوص را اسکن کرده و پرداخت‌های خود را بدون نصب هیچ اپلیکیشنی انجام دهند.

تغییرات جزئی در iOS 14

  • اپ استور: در آخرین نسخه iOS می‌توانید اشتراک اپ استور خود را با اعضای خانواده به صورت مشترک استفاده کنید.
  • پیش‌بینی آب و هوا: در iOS 14 می‌توانید پیش‌بینی دقیق آب و هوا را به صورت دقیقه به دقیقه داشته باشید.
  • سافاری: عملکرد جاوا اسکریپت در آخرین نسخه از سافاری، دو برابر سریع‌تر از عملکرد کروم بر روی اندروید است.
  • دوربین: سرعت ثبت عکس در iOS 14 نسبت به iOS 13 بیشتر است و امکان ویرایش خودکار عکس‌ها هم در نسخه iOS 14 وجود دارد.

آیفون­هایی که از iOS 14 پشتیبانی می‌کنند

  • آیفون 6s, 6s+, 7, 7+, 8, 8+, X, XR,XS, XS Max, 11, 11 PRO, 11PRO Max, Sa 2020

باگ‌های رفع شده در هرکدام از آپدیت‌های iOS 14

بعد از رونمایی از iOS 14، 8 آپدیت برای این نسخه از iOS عرضه شد و در هرکدام باگ‌های نسخه قبلی برطرف و در بعضی از آن‌ها امکانات جزئی‌ای اضافه شد. در ادامه‌ سعی می‌کنیم تا مروری کوتاه و خلاصه بر بعضی باگ‌های رفع شده داشته باشیم:

IOS 14.0.1: به عنوان اولین آپدیت iOS 14، در این نسخه تنها باگ‌های مربوط به ارسال ایمیل و اتصال به وای فای برطرف شد.

IOS 14. 1: مشکلات مربوط به نمایش ویجت‌ها و آیکون‌ها در هوم اسکرین رفع شد و اطلاعات مربوط به لوکیشن تماس‌های دریافتی اضافه شد.

IOS 14. 2: هشت تصویر زمینه و بیشتر از 100 ایموجی جدید به این نسخه اضافه شد. در این نسخه کاربران می‌توانند از سیری بخواهند تا پخش موسیقی را متوقف کند.

IOS 14.2.1: برخی کاربران آیفون 12 گزارش کرده بودند که در بعضی موارد صفحه لاک اسکرین نسبت به لمس آن‌ها واکنشی ندارد، این باگ در نسخه iOS 14.2.1 رفع شد.

IOS 14. 3: این آپدیت بیشتر برای بهبود عملکرد AirPods Max عرضه شد اما یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به این نسخه اضافه شد این بود که هنگام درخواست پخش صدای یک حیوان از سیری، سیری به شما تصویر و لینک ویکی پدیای حیوان موردنظر را هم نشان می‌دهد.

IOS 14. 4: با این نسخه دستگاه‌های آیفون می‌توانندQR code های کوچک را اسکن کنند و مشکل ثبت تصاویر HDR برای کسانی که از آیفون 12 پرو استفاده می‌کردند هم حل شد.

IOS 14.4.1: در این نسخه می‌توانید از طریق بخش فولدر، icloud drive را به اشتراک بگذارید.

IOS 14.5: مهم‌ترین تغییر این نسخه، باز کردن فیس آی دی بدون نیاز به برداشتن ماسک است. البته برای استفاده از این قابلیت باید حتما اپل واچ داشته باشید. زمانی که فیس آیدی آیفون تشخیص دهد که شما ماسک دارید، اپل واچ ویبره می‌زند و پیغام باز شدن صفحه موبایل برای اپل واچ ارسال می‌شود.

مزایا و معایب iOS 14

اگر بخواهیم به طور خلاصه مزایا و معایب iOS 14 را بررسی کنیم، می‌شود به نکات زیر اشاره کرد:

مزایا iOS 14 :

  • امکان استفاده از ابزارک‌ها روی صفحه اصلی
  • ویژگی تصویر در تصویر
  • استفاده راحت‌تر از Siri
  • بهبود عملکرد اپل مپز
  • بررسی دقیق‌تر آب و هوا

معایبiOS 14 :

  • آسان نبودن تنظیم اندازه ویجت‌ها
  • نبود امکان قرار دادن اپلیکیشن مورد نظر در نقطه‌ی دلخواه روی صفحه
  • پشتیبانی نکردن همه‌ی دستگاه‌های اپل از iOS 14

iOS 15 چطور خواهد بود؟

iOS14 یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌های iOS در سال‌های اخیر بود اما باز هم مواردی هستند که شرکت اپل می‌تواند به نسخه بعدی iOS یعنی iOS 15 اضافه کند و عملکرد گوشی‌های موبایل خود را بهتر از قبل کند. مواردی مثل:

  • پشتیبانی از تمام دستگاه‌هایی که iOS 14 دارند
  • بهبود عملکرد Siri
  • بهبود عملکرد راهنمای دوچرخه سواران در apple maps
  • استفاده از زبان‌های بیشتر در نرم افزار ترجمه

در این مقاله با ویژگی‌های iOS 14 و خدماتی که شرکت اپل از طریق این پلتفرم نرم افزاری به کاربران خود ارائه کرده است، آشنا شدیم. مزایا و معایب iOS 14 را بررسی کردیم و احتمالاتی برای iOS 15 در نظر گرفتیم.

تجربه استفاده شما از iOS 14 چگونه بوده است؟ فکر می‌کنید شرکت اپل با اضافه کردن چه امکاناتی به iOS 15 می‌تواند عملکرد دستگاه‌های خود را بهتر کند؟نظرات خود را در کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16137

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15505

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12629