• عناوین مقاله

    چرا باید در کارهایمان هدف‌ گذاری کنیم؟

    هدف ‌گذاری اسمارت SMART چیست؟

    • Specific- شفاف بودن
    • Measurable- قابلیت اندازه‌گیری داشتن
    • Attainable- دست یافتنی بودن
    • Realistic -واقع‌بین باشید
    • Timely -زمان‌بندی داشته باشید

    استفاده از روش «اسمارت» چه مزایایی دارد؟

احتمالا شما هم گاهی برای کارهایتان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده‌اید، اما در عمل نتوانسته‌اید به آن‌ها پایبند باشید. در اصل یکی از مشکلات مهم در زمینه هدف‌گذاری، نداشتن روش مناسب و ندانستن نکات ضروری برای هدف گذاری است.

اگر می‌خواهید در زمینه هدف‌گذاری موفق باشید، در این مطلب با یکی از بهترین روش‌ها یعنی هدف گذاری به روش اسمارت و نکات مربوط به آن آشنا می‌شوید. هدف گذاری SMART به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهره‌وریتان را بالا ببرید و در برنامه‌ریزی‌هایتان از آن استفاده کنید.

چرا باید در کارهایمان هدف‌ گذاری کنیم؟

برنامه‌ریزی و تلاش هرچقدر هم که مداوم و دقیق باشد، بدون هدف‌گذاری نتیجه‌ای ندارد. مثل این است که شما در یک جاده­ی نامشخص، با دست فرمون درجه یک رانندگی کنید و امید داشته باشید که بالاخره به جایی که می­خواهید برسید.

پس هدف‌گذاری اولین قدم برای رسیدن به هدف است و قدم دوم برنامه‌ریزی و اقدام است.

پس مهم است که بدانید اهداف شما دقیقا چه چیزهایی هستند و در مرحله بعد برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی کنید.

هدف ‌گذاری اسمارت SMART چیست؟

نام هدف‌گذاری اسمارت از پنج ویژگی مهم این روش هدف‌گذاری گرفته شده است:

  • Specific: مشخص و شفاف
  • Measurable: قابل اندازه‌گیری
  • Attainable: دست یافتنی
  • Realistic: واقع‌بینانه
  • Timely: زمان بندی شده

Specific- شفاف بودن

اهداف خود را با جزئیات بیان کنید چون مشخص کردن یک هدف کلی نمی‌تواند در برنامه‌ریزی دقیق به شما کمک کند. باید به قدری در مورد اهداف خود شفاف باشید که بدانید دقیقا چه چیزی را به چه مقدار و در چه زمانی می‌خواهید.

مثلا اگر می‌خواهید فروش ماهانه خود را بالا ببرید، باید بدانید که دقیقا می‌خواهید چه محصولی را تا چه زمانی و به چه میزانی به فروش برسانید.

هدف مبهم: هدف من خرید یک ماشین است.

هدف‌ درست و شفاف: هدف من خرید یک تیبای سفید صفر کیلومتر است.

Measurable- قابلیت اندازه‌گیری داشتن

مسیر رسیدن به هدف‌تان باید قابل اندازه‌گیری باشد تا بدانید دقیقا چه مقدار به هدف خود نزدیک شده‌اید. باید برای رسیدن به هدف خود معیاری تعیین کنید و پیوسته مسیر خود را با معیار مشخص شده ارزیابی کنید.

مثلا برای بالا بردن فروش ماهانه، باید مشخص کنید که لازم است چه میزان تبلیغات انجام شود تا فروش شما در ماه به هدف‌تان نزدیک شود و بعد بررسی کنید که چه میزان از تبلیغات انجام شده است و تا چه حد به هدف خود نزدیک هستید.

هدف‌گذاری غیرقابل اندازه‌گیری: برای خرید ماشین پس‌انداز می‌کنم.

هدف‌گذاری با قابلیت اندازه‌گیری: برای خرید ماشین، ماهانه نیمی از درآمدم را کنار می‌گذارم و در نهایت می‌توانم بعد از یک سال صاحب خودرویی که می‌خواهم شوم.

Attainable- دست یافتنی بودن

طوری هدف‌گذاری کنید که رسیدن به آن برایتان ممکن باشد. هدف خود را از لحاظ منطقی بررسی کنید و اگر به نظرتان رسید که دست‌یابی به آن ممکن نیست، آن را تغییر دهید.

در مثال فروش ماهانه، نباید انتظار داشته باشید که در یک ماه فروش به بیش از پنج برابر برسد. هدف‌گذاری منطقی در این مورد یعنی بررسی درست بازار و شرایط و بعد هدف‌گذاری براساس آن.

Realistic -واقع‌بین باشید

در مورد شرایط و امکانات خود واقع‌بین باشید. اهدافی که با شرایط شما هماهنگی ندارند، قابل دستیابی نیستند و در این صورت شما را ناامید می کنند و از برنامه‌ریزی و تلاش خسته خواهید شد. شرایط خود را واقع‌بینانه بررسی کنید و هدفی را مشخص کنید که امکانات آن در دسترس شما قرار دارد.

Timely -زمان‌بندی داشته باشید

مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه تعیین هدف است. برای این که بتوانید یک برنامه دقیق داشته باشید، باید در بخش هدف‌گذاری، زمانی را برای اهداف خود تعیین کنید. چون بدون تعیین کردن زمان مشخص، انگیزه لازم برای برنامه‌ریزی و تلاش از بین می‌رود. بهتر است در این مرحله از یک جدول زمان‌بندی کمک بگیرید تا بهتر و دقیق‌تر پیشرفت خود را مشاهده کنید.

هدف‌گذاری بدون زمان‌بندی: یک روزی ماشین می‌خرم.

هدف‌گذاری با زمان‌بندی درست: یک سال دیگر، با برنامه‌ریزی و تلاش‌، ماشین می‌خرم.

استفاده از روش «اسمارت» چه مزایایی دارد؟

  • مشخص شدن برنامه‌ها.
  • تعیین مسیر بهتر
  • هدفمند بودن تلاش‌ها و فعالیت‌های روزانه
  • زودتر نزدیک شدن به هدف

حالا که در مورد قدم اول برای رسیدن به موفقیت، اهمیت هدف‌گذاری و نکات مربوط به آن را می‌دانید، وقت آن است که با تعیین یک هدف اسمارت برای خود، به سراغ قدم بعدی یعنی اقدام و برنامه‌ریزی بروید.

آیا تا به حال از روش هدف‌گذاری اسمارت استفاده کرده‌اید؟ شما با این روش هدف‌گذاری به چه هدف ‌‌هایی رسیده‌اید؟

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20655

۱۴۰۰/۰۶/۱۳

چطور در هر شرایطی بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم؟ ۳ تکنیک کاربردی

ما تمام روز در حال تصمیم‌گیری هستیم. بعضی از این تصمیم‌‌گیری‌ها به اندازه‌ای راحت هستند که فکر و انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند و ما اصلا متوجه این که در حال تصمیم‌گیری هستیم نمی‌شویم مثل انتخاب یک غذا؛ اما گاهی اوقات که شرایط پیچیده‌تر می‌شود، در تصمیم گیری دچار چالش و عدم اطمینان می‌شویم مثل […]

بازدید: 7588

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

۱۲ تا از بهترین راهکارهای مدیریت زمان، برای کسانی که «فکر می کنند» وقت کافی ندارند!

ما در طول روز 24ساعت زمان داریم و این وقت برای همه ما یکسان است! اما بعضی‌ها همیشه وقت کم می‌آورند و در عوض افرادی را هم می‌بینیم که به خوبی به برنامه‌های خود می‌رسند! در اصل تفاوت اینجاست که بعضی از افراد بهتر می‌دانند چطور زمان را  (دقیق­تر بگوییم، چطور خودشان و کارهایشان را) […]

بازدید: 7569