• عناوین مقاله

    واقعیت افزوده چیست؟

    AR چگونه کار می‌کند؟

    AR چه مزایایی دارد؟

    کاربردهای واقعیت افزوده

    • واقعیت افزوده و بازاریابی
    • واقعیت افزوده و آموزش
    • واقعیت افزوده و صنعت مُد
    • واقعیت افزوده و ورزش

    چالش‌های AR

تا قبل از این، در مورد واقعیت مجازی (VR) صحبت کردیم؛ فناوری‌ای که ورود ما را به فضای مجازی ممکن می‌کند. اما تکنولوژی واقعیت افزوده یاAR، دقیقا برعکس واقعیت مجازی عمل می‌کند. AR به جای بردن ما به فضای مجازی، فضای مجازی را وارد دنیای واقعی می‌کند و جهان اطراف را به شکل دیگری نشان‌مان می‌دهد.

یک مثال خیلی ملموس، فیلترهای عکاسی اینستاگرام است که احتمالا تا الان از استفاده کرده‌اید یا آن‌ها را در استوری و پست‌های دوستان‌تان دیده‌اید. فیلترهایی که می‌توانند تصویر شما را در یک محیط برفی نشان دهند یا با اضافه کردن تصاویر انیمیشنی، عکس‌های شما را تغییر دهند.

برای درک بیشتر AR، چگونگی کار کرد آن و کاربردهایش در این مطلب همراه ما باشید.

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده فناوری‌ای است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا محتوای دیجیتال شامل تصاویر، متن و صداها را وارد زندگی واقعی خود کنند.

مثلا آینه‌ای را تصور کنید که موقع ایستادن جلوی آن، می‌توانید لباس موردعلاقه‌ی خود را بدون نیاز به پوشیدن، امتحان کنید یا اپلیکیشنی که به وسیله آن می‌توانید وسایل منزل را قبل از خرید، در خانه‌ی خود ببینید. واقعیت افزوده، کمک می‌کند تا جهان اطراف ما گسترده‌تر شود.

AR چگونه کار می‌کند؟

AR ابتدا تصاویر دنیای اطراف شما را به وسیله دوربین موبایل‌تان دریافت می‌کند و از این راه متوجه چیزهایی که در اطراف شما است می‌شود. در مرحله بعدی، AR تصاویری که از دوربین موبایل شما دریافت کرده است را با محتوای دیجیتالی‌ای که در واقعیت وجود ندارد، ترکیب می‌کند و به این ترتیب واقعیت افزوده ساخته می‌شود.

هر سیستم AR شامل سه بخش است: سخت افزار، نرم افزار و اپلیکیشن

1-سخت افزار: در AR سخت افزار اصلی، گوشی موبایل شما است. هر گوشی موبایل از سنسورها و پردازنده‌هایی تشکیل می‌شود که بتوانند از فناوری AR پشتیبانی کنند.

2-نرم افزار: بخش بعد از سخت‌افزار، نرم افزار است و دقیقا از همین‌جا است که جادوی AR شروع می‌شود. نرم‌افزار ARKit در تلفن‌های هوشمند اپل و نرم افزار ARCore در موبایل‌های اندروید، یکی از رایج‌ترین نرم‌افزارهای AR هستند. باید توجه داشته باشید که عملکرد نرم‌افزارها با اپلیکیشن‌ها متفاوت است. در واقع اپلیکیشن‌ها بدون وجود نرم افزارهای مناسب نمی‌توانند کاری انجام دهند. این نرم‌افزارها دارای سه ویژگی مهم هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد قابلیت AR را اجرا کنند:

  • درک محیط: درک محیط این امکان را به نرم‌افزار می‌دهد تا سطوح صاف و برجسته‌ی محیط اطراف شما را تشخیص دهند و بعد بتوانند واقعیت افزوده را در جای درست خود به تصویر اضافه کنند.
  • ردیابی حرکت: این ویژگی باعث می‌شود تا تلفن همراه شما موقعیت خود را نسبت به محیط تعیین کند تا بهتر بتواند اشیاء مجازی را وارد تصویر واقعی کند.
  • تخمین نور: تخمین نور ویژگی‌ای است که کمک می‌کند تا با درک نور محیط، اشیاء مجازی در حالت بهتری قرار بگیرند و واقعی‌تر به نظر برسند. البته اگر سخت‌افزار موبایل شما، سنسور نور خوبی نداشته باشد، این امکان نرم‌افزاری بی‌فایده است. در واقع تخمین نور به واسطه‌ی سنسورهای نوری سخت‌افزار عمل می‌کند.

3-اپلیکیشن: اپلیکیشن‌ها بخش نهایی استفاده از AR هستند. اگر همه چیز در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه شما درست عمل کند، می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های AR، از فناوری واقعیت مجازی لذت ببرید. Snapchat ، Pokemon GO و IKEA Place نمونه‌هایی از این اپلیکیشن‌ها هستند.

AR چه مزایایی دارد؟

  • ارائه‌ی تجربه‌ای جدید و نزدیک به واقعیت به کاربران
  • استفاده آسان و قابلیت حمل
  • آسان کردن فرآیند یادگیری: تصور کنید در یک کلاس درس عملی و یا آزمایشگاهی بتوانید موضوعات را سه بعدی و کامل یاد بگیرید.
  • پیشرفت و توسعه در بیزینس‌ها: صاحبان کسب و کارها می‌توانند براي فروش بیشتر محصولات خود امکان تجربه محصولشان را با استفاده از واقعيت افزوده به مشتريان ارائه بدهند.
  • تنوع در بازی‌ها و سرگرمی‌ها: AR قابلیت‌های جالب توجه و شگفت انگیزی را به بازی‌ها اضافه می‌کند؛ موضوعی که برای گیمرها و استریمرها جذاب است.

کاربردهای واقعیت افزوده

واقعیت افزوده علاوه بر استفاده‌های سرگرم کننده، کاربردهای دیگری هم دارد. در این بخش سعی می‌کنیم تا شما را با چند نمونه از کاربردهای AR آشنا کنیم.

واقعیت افزوده و بازاریابی

واقعیت افزوده در بازاریابی کاربردهای زیادی دارد. مثلا رستورانی را تصور کنید که با گرفتن دوربین به سمت تابلوی آن، می‌توانید منوی غذاها و نظرات مشتریان را در روی گوشی هوشمند خود مشاهده کنید.

تصور کنید که می‌خواهید مبل یا صندلی بخرید اما دقیق نمی‌دانید که آن وسیله در خانه شما به چه شکل قرار می گیرد، در این جا هم می‌توانید به وسیله‌ی فناوری AR، وسیله‌ی مورد نظرتان را در خانه به صورت مجازی ببینید و بعد تصمیم به خرید آن بگیرید.

این امکان که مشتری‌ها بتوانند محصول مورد نظر خود را پیش از خرید امتحان کنند، مشتری زیادی برای کسب و کار شما جذب می کند و فروش‌تان را بالا می‌برد.

واقعیت افزوده و آموزش

با توجه به این که واقعیت افزوده در هر زمان و مکان قابل دسترس است، می‌تواند در زمینه آموزش هم به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک کند. فناوری AR می‌تواند جایگزین کتاب‌های درسی، پوسترها، مدل‌های فیزیکی و کتابچه‌های راهنما باشد. با توجه به این که AR نسبت به سایر وسایل آموزشی قابل حمل‌تر است، این امکان را به کاربران می‌دهد تا در هر زمان و مکانی به محتوای آموزشی مورد نظر خود، به شکلی جدید، دسترسی داشته باشند.

یکی از اپلیکیشن‌هایی که به وسیله واقعیت افزوده به دانش‌آموزان کمک می‌کند،  Google Expeditions است. این اپلیکیشن به معلمان و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا پدیده‌هایی مثل آتشفشان، طوفان یا حتی رشته‌های DNA را به صورت سه بُعدی تماشا کنند.

واقعیت افزوده و صنعت مُد

همان طور که قبلا هم در مورد VR و صنعت مد صحبت کردیم، AR هم جایگاه پراستفاده خودش را در این صنعت دارد. با توجه به گسترش خریدهای اینترنتی و پرطرفدار شدن این نوع از خرید، AR می‌تواند کمک بزرگی برای خرید لباس به صورت آنلاین باشد.

AR این امکان را به مشتری می‌دهد تا قبل از خرید لباس، آن را به صورت یک واقعیت افزوده امتحان کند. کافی است دوربین موبایل را به سمت خود بگیرد و بعد لباس مورد نظر خود را انتخاب کند تا AR نشان بدهد که لباس مورد نظر در بدن آن­ها چطور خواهد بود. این امکان علاوه بر آسان کردن خریدهای اینترنتی، در خریدهای حضوری هم کاربرد دارد و مشتری زمان کمتری را صرف خرید می­کند.

واقعیت افزوده و ورزش

یکی از ساده‌ترین کاربردهای واقعیت افزوده در زمینه ورزش است. هنگامی که مسابقات ورزشی اجرا می‌شود، تماشاگران حاضر در سالن می‌توانند با استفاده از عینک‌های مخصوص، امتیاز مسابقات را با نگاه کردن به نقطه‌ای مشخص ببینند یا در مسابقات شنا، با نگاه کردن به هر ردیف، متوجه شماره‌ی بازیکن آن ردیف بشوند.

چالش‌های AR

هزینه‌ی بالا: همه سازمانها به سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در فناوری AR مجهز نیستند و فقط شرکتهای بزرگ می‌توانند از عهده هزینه‌های آن بربیایند.

حریم شخصی: AR برای کارآیی بهتر به تجزیه، تحلیل و جمع آوری داده‌های قابل توجهی نیاز دارد و گاها باید از محیط اطراف فیلمبرداری و آن را ضبط کنند. جمع آوری اطلاعات کاربران با وصل شدن به دوربین‌های موبایل یکی از چالش‌های حوزه AR است.

آیا تا به حال تجربه استفاده از واقعیت افزوده را داشته‌اید؟ فکر می‌کنید از واقعیت افزوده در چه زمینه‌های جالبی می‌توان استفاده کرد؟

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16158

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15598

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12669