• عناوین مقاله

    چه عواملی باعث استرس کاری می‌شوند؟

    اگر استرس کاری را کنترل نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟

    بهترین راهکارها برای کاهش استرس در محل کار

حتی اگر عاشق شغلتان هم باشید، هر شغلی می‌تواند عوامل استرس‌زای خودش را داشته باشد و زمانی که این فشار کاری ادامه پیدا کند می‌تواند به فرسودگی شغلی تبدیل شود و به سلامت جسمی و روحی شما آسیب زیادی وارد کند.

پس باید تا جایی که می‌توانید از فشارها و چالش‌های کاری دور شوید؛ اما همیشه هم موقعیت دور شدن از عوامل استرس‌زا فراهم نیست. به همین دلیل بهتر است که راهکارهای کاهش استرس کاری را بلد باشید تا در موقعیت‌های استرس‌زا آن‌ها را به کار ببرید و بهره وریتان را در کار افزایش بدهید.

چه عواملی باعث استرس کاری می‌شوند؟

This image has an empty alt attribute

دلایل زیادی هستند که می‌توانند باعث استرس در محل کار شوند اما بعضی از آن‌ها در محل کارها رایج‌ترند، مثل:

  • فشار کاری زیاد
  • نبود فرصت برای پیشرفت
  • عدم جذابیت و چالش برانگیز نبودن کار
  • شفاف نبودن انتظارات یا خواسته‌های نامعقول
  • فضای رقابتی منفی نسبت به دیگر همکاران و…

اگر استرس کاری را کنترل نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟

استرس کاری با پایان یافتن روز کاری، تمام نمی‌شود در اصل وقتی عوامل استرس‌زا از بین نروند یا استرس کنترل نشود، اثرات منفی آن نشان داده می‌شوند. یک محیط کاری استرس‌زا و تداوم آن می‌تواند باعث مشکلاتی مثل:

  • اضطراب
  • بی‌خوابی یا اختلالات خواب
  • افسردگی
  • فشارخون بالا
  • ضعف سیستم ایمنی
  • پرخوری عصبی یا بی‌اشتهایی عصبی
  • بیماری‌های قلبی
  • دردهای جسمانی
  • عدم تمرکز
  • و…شود.

بهترین راهکارها برای کاهش استرس در محل کار

در این قسمت سعی می‌کنیم شما را با مهم‌ترین راهکارهایی که به کاهش استرس در محیط کار کمک می‌کنند آشنا می‌کنیم:

۱-عوامل استرس‌زا را بررسی کنید :

مهم است که بدانید در چه موقعیت کاری دچار استرس شده اید؟ واکنش شما به این استرس چه بوده است؟ این قدم به شما کمک می‌کند تا عوامل استرس‌زا را پیدا کنید و واکنش خود نسبت به آن‌ها را بررسی کنید تا راحت‌تر بتوانید استرس‌تان را کنترل کنید. «آگاهی» از هرچیزی، اولین قدم برای مدیریت و کنترل آن است.

۲-با مدیرتان در مورد مشکلات خود صحبت کنید :

زمانی که لیستی از عوامل استرس‌زا را تهیه کردید، موارد را بررسی کنید. بعضی از این موارد را می‌توانید با بالا بردن مهارت‌های خود، مثل مهارت مدیریت زمان، برطرف کنید.

ممکن است برطرف کردن بعضی از این موارد هم مربوط به مدیر شما باشد. مثلا ایجاد فضایی برای پیشرفت، شفاف بودن در مورد وظایف شما یا تغییراتی در محیط کاری جزو کارهایی است که مدیرتان می‌تواند برای کاهش استرس موجود در محل کار انجام دهد.

پس با مدیر خود صحبت کنید و او را در جریان استرس خود و عوامل آن بگذارید.

۳-تفریحات سالم انجام بدهید :

به جای این که سعی کنید با کارهایی مثل پرخوری و سیگار کشیدن با استرس خود مقابله کنید، از راه‌های سالم برای مواجهه با استرس استفاده کنید.

  • ورزش کنید. ورزش یکی از راه‌های مناسب برای مقابله با استرس است.
  •  در مواجهه با لحظات پر استرس نفس‌های عمیق بکشید.
  • علائقتان را بشناسید.خواندن رمان، کنسرت رفتن، وقت گذراندن با خانواده یا انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید می‌تواند در کنترل استرس‌تان مفید باشد.
  • برای تفریح و کارهای مورد علاقه‌اتان وقت بگذارید.
  • سعی کنید از مصرف کافئین یا استفاده از وسایلی مثل کامپیوتر و تلویزیون در پایان روز خودداری کنید تا بتوانید با کیفیت و به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی هم یکی دیگر از عواملی است که در کنترل استرس نقش دارد.

۴-برای زندگی کاریتان مرز تعیین کنید :

دنیای دیجیتال امروز، دسترسی به افراد را به صورت 24 ساعته ممکن کرده است که می‌تواند باعث شود تا مرز زندگی شخصی و کاری شما از بین برود. زمانی که زندگی شخصی و کاری شما با هم یکی شود، مجبورید استرس و فشار کاری زیادی را تحمل کنید، چون همه به ساعت‌هایی نیاز دارند که در آن به مسائل کاری فکر نکنند تا انرژی خود را تمدید کنند و دوباره به کار برگردند.

اگر ساعت‌های شخصی برای خودتان نداشته باشید، به مرور زمان دچار فرسودگی شغلی خواهید شد و این استرس دائمی ذهنتان را خسته می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید:

  • با رئیس خود صحبت کنید و ساعت کاری مشخصی برای خود در نظر بگیرید
  • در پایان ساعت کاری، ایمیل‌ها و پیام‌های کاری را چِک نکنید
  • برای جلوگیری از تماس‌های کاری، موبایل خود را خاموش کنید
  • اگر زمانی احساس کردید که فشار کاری بیش از حدی را تحمل می‌کنید، می‌توانید مرخصی بگیرید و برای چند روز به دور از مسائل کاری، استراحت کنید
  • سعی کنید از ساعت‌ها و روزهای تعطیل خود برای انجام کارهایی که دوست دارید استفاده کنید.

این کارها هم به تقویت ذهن خودتان کمک می‌کند و هم بازدهی کاری شما را بالا می‌برد. وقتی با ذهنی آماده و پرانرژی کار می‌کنید، بازدهی بهتری خواهید داشت و با استرس کمتری مواجه می‌شوید.

۵-روش‌های آرام کردن ذهنتان را یاد بگیرید :

تکنیک‌هایی مثل مدیتیشن، تمرینات تنفس و روش‌های ذهن آگاهی می‌تواند به برطرف شدن استرس کمک کند. مدیتیشن تمرکز و قدرت ذهنی شما را بالا می‌برد و تمرینات تنفس کمک می‌کند تا موقع مواجه شدن با استرس در محل کار بتوانید ذهن خود را کنترل کنید. هرروز چند دقیقه وقت بگذارید و روی یک فعالیت ساده مثل نفس کشیدن، غذا خوردن آرام یا قدم زدن تمرکز کنید؛ این کار باعث می‌شود قدرت تمرکز شما بالا برود و به این ترتیب بتوانید استرس خود را راحت‌تر کنترل کنید.

۶- کمک بگیرید :

حمایت دوستان، خانواده، همکاران و یا کارفرما را دست کم نگیرید. با کسانی که فکر می‌کنید حمایتشان در بهبود شرایط شما موثر است، صحبت کنید و آن‌ها را در جریان استرس خود بگذارید. اگر همچنان استرس داشتید و احساس فشار می‌کردید، از روانشناسان و مراکز مشاوره کمک بگیرید.

با توجه به اثرات مخرب استرس، مدیریت کردن آن بسیار مهم است چون در دراز مدت می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به شما بزند. پس با جدیت و دقت از سلامت جسم و روان خود مراقبت کنید.

آیا شما تجربه‌ای از استرس‌های کاری داشته‌اید؟ چطور آن‌ها را مدیریت کرده‌اید؟

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 156405

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 24622

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20706