• عناوین مقاله

    ۸ تا از بهترین مستندهای جهان که باید آن‌ها را ببینید

مستندها گزینه‌ی خوبی برای پر کردن اوقات فراغت هستند؛ چون هم جنبه داستانی دارند و  در عین حال که می‌توانند شما را سرگرم کنند، اطلاعات عمومی شما را هم بالا ‌می‌برند.

اما از بین میلیون‌ها مستند در جهان انتخاب بهترین مستندها کار ساده ای نیست. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم با در نظر گرفتن انواع سلیقه‌ها، 8 تا از بهترین مستندهای جهان را به شما معرفی کنیم.

۸ تا از بهترین مستندهای جهان که باید آن‌ها را ببینید

1When We Were Kings :وقتی ما پادشاه بودیم؛ مستندی برای علاقمندان به ورزش

در سال 1974 مسابقه بکسی میان محمدعلی کلی و جرج فورمن در کشور کنگو برگزار شد. این مسابقه که به «غرش در جنگل» معروف بود، تماشاچیان زیادی داشت و در زمان خود بسیار خبرساز شد. لئون گست در سال 1996 مستندی در مورد این مسابقه ساخت و به خوبی توانست این مسابقه، حواشی آن و البته شخصیت محمدعلی کلی را به نمایش بگذارد. این مستند در همان سال نامزد جایزه اسکار شد و در نهایت اسکار بهترین مستند سال 1996 را از آن خود کرد. اگر علاقمند به ورزش هستید یا دوست دارید بیشتر در مورد زندگی محمدعلی کلی بدانید، تماشای این مستند را از دست ندهید.

کارگردان: لئون گست

زمان: 90 دقیقه

رتبه در IMDB: 8

رتبه درRotten tomato: 98%

2- Minding the gap :مراقب فاصله باش؛ مستندی برای علاقمندان به مسائل اجتماعی

بینگ، زک و جانسون سه دوست در ایالت لینوس آمریکا هستند. این سه نفر که به اسکیت‌برد علاقه دارند تلاش می‌کنند تا برای مشکلات مالی و خانوادگی خود راه حل‌هایی پیدا کنند. بینگ لیو، کارگردان مستند و یکی از این سه دوست، سعی می‌کند تا مسائل اجتماعی مثل خشونت خانگی، فقر و نژادپرستی را در کنار علاقه به اسکیت‌برد به خوبی به تصویر بکشد. این مستند در سال 2018 توانسته اسکار بهترین مستند جهان را کسب کند و در سایت Rotten tomato امتیاز 100 را به دست بیاورد.

کارگردان: بینگ لیو

زمان: 100 دقیقه

رتبه در IMDB:8.1

رتبه درRotten tomato: 100%

3-Free Solo :صعود آزاد انفرادی؛ مستندی برای طرفداران هیجان

«صعود آزاد انفرادی» یکی از رشته‌های ورزشی در جهان است که تعداد کمی از ورزشکاران آن را انتخاب می‌کنند. اما همچنان افرادی وجود دارند که با آگاهی از تمام خطرات به سراغ این رشته می‌روند. صعود آزاد انفرادی در واقع صخره نوردی یک نفره و بدون طناب و تجهیزات ایمنی است. در مستند Free solo الیزابت چای و جیمی چین به سراغ الکس هانولد می‌روند تا زندگی او را به عنوان یک ورزشکار رشته صعود آزاد انفرادی به تصویر بکشند. این مستند بدون شک آدرنالین شما را بالا می‌برد! اگر طرفدار هیجان هستید، توصیه می‌کنیم تماشای Free solo را از دست ندهید.

کارگردان: الیزابت چای و جیمی چین

زمان:100 دقیقه

رتبه در IMDB: 8.2

رتبه درRotten tomato:97%

4-Honeyland :سرزمین عسل؛ مستندی برای طرفداران طبیعت

در کوه‌های مقدونیه زنی زندگی می‌کند که به روش‌های سنتی زنبور عسل پرورش می‌دهد. خانواده‌ای در همسایگی این زن و به تقلید از او تلاش می‌کنند تا پرورش زنبور عسل به روش سنتی شروع کنند اما این خانواده که نصیحت‌ها و آموزش‌های زن را نادیده می‌گیرند خیلی زود دچار چالش‌ها و مشکلاتی می‌شوند. تامارا کوتوسکا در Honeyland سعی کرده تا زندگی یک زن در کوه‌های مقدونیه را نشان دهد و در کنار آن از روش‌های سنتی پرورش زنبور عسل بگوید. اگر از تماشای مناظر طبیعی لذت می‌برید این مستند و تصاویر زیبایش را از دست ندهید.

کارگردان: تامارا کوتوسکا و لوبومیر استفانوف

زمان: 87 دقیقه

رتبه در IMDB: 8

رتبه درRotten tomato: 100%

5- Man on Wire :مردی روی سیم؛ مستندی میان برج‌های نیویورک

در سال 1974 فیلیپ پتیت بند باز معروف فرانوسی تصمیم گرفت تا یک هفته قبل از تولد 24 سالگی خود نمایشی نفس‌گیر در نیویورک اجرا کند. او برج‌های بلند نیویورک را با طنابی به یکدیگر متصل کرد و شروع به بندبازی و راه رفتن روی برج‌ها کرد. جیمز مارش در مستند «مردی روی سیم» به تصمیم فیلیپ و نمایش او در نیویورک می‌پردازد. این مستند هیجان‌انگیز در کنار نمایش بندبازی فیلیپ، تصاویر زیبایی از برج‌های نیویورک را به نمایش می‌گذارد.

کارگردان: جیمز مارش

زمان: 94 دقیقه

رتبه در IMDB: 7.7

رتبه درRotten tomato: 100%

6- I Am Not Your Negro: من کاکاسیاه تو نیستم؛ مستندی در مورد نژادپرستی

نژادپرستی در آمریکا موضوعی ریشه‌ای و تاریخی است. سال‌ها است که در آمریکا نژادپرستی اتفاق میفتد و فعالین و مبارزان بسیاری تلاش می‌کنند تا تبعیض‌های نژادی را کنار بزنند. «من کاکاسیاه تو نیستم» مستندی است به کارگردانی رائول پک که به بررسی تاریخ نژاد پرستی در آمریکا و زندگی جیمز بالدوین، یکی از رهبران حقوق شهروندی می‌پردازد. این مستند برنده 11 جایزه بین‌المللی از جمله اسکار بهترین مستند شده است.

کارگردان: رائول پک

زمان: 95 دقیقه

رتبه در IMDB: 7.9

رتبه درRotten tomato: 99%

7- Jiro Dreams of Sushi:رویای سوشی جیرو؛ مستندی برای عاشقان غذا

دیوید گلب کارگردان آمریکایی قصد داشت مستندی در مورد سوشی و انواع رستوران‌های سوشی در دنیا بسازد که با «جیرو» سرآشپز  معروف ژاپنی آشنا شد. گلب به جز آشپزی جیرو، به شخصیت او علاقمند شد و مستند خود را در مورد جیرو و رستورانش ساخت. «رویای سوشی جیرو» مستندی است که به ابعاد مختلف زندگی شخصی جیرو و حرفه او می‌پردازد. پس اگر طرفدار آشپزی و حتی زندگی ژاپنی ها هستید، این مستند را حتما تماشا کنید.

کارگردان: دیوید گلب

زمان:83 دقیقه

رتبه در IMDB:7.9

رتبه درRotten tomato: 99%

8-The thin blue line :خط آبی نازک؛ مستندی حقوقی

ارول موریس در سال 1988 شروع به بررسی پرونده رندال دیل آدامیز  که در سن 26 سالگی به جرم قتل محکوم به حبس ابد شد، کرد و یک مستند از زندگی او ساخت. این مستند و بررسی مجدد پرونده در نهایت ثابت کرد که رندال بی‌گناه بوده و به خاطر جرمی که مرتکب نشده به حبس ابد محکوم شده است. رندال در نهایت یک سال پس از پخش این مستند از زندان آزاد شد.

کارگردان: ارول موریس

رتبه در IMDB:8

رتبه درRotten tomato: 100%   

مستند مورد علاقه شما چیست؟ آن را در قسمت نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 156425

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 24641

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20707