• عناوین مقاله

    استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

    • مهم‌ترین مزایای استراتژی اقیانوس آبی
    • مهم‌ترین معایب استراتژی اقیانوس آبی

    استراتژی اقیانوس قرمز چیست؟

    • مهم‌ترین مزایای استراتژی اقیانوس قرمز
    • مهم‌ترین معایب استراتژی اقیانوس قرمز

    مقایسه استراتژی اقیانوس آبی با استراتژی اقیانوس قرمز

احتمالا در فضاهای استارتاپی یا کسب و کارها اسم «اقیانوس آبی» یا«اقیانوس قرمز» به گوشتان خورده باشد. اقیانوس آبی و قرمز در اصل اسم دو نوع استراتژی بازاریابی هستند که به مسیر کسب و کارها کمک می‌کنند. بازاریاب‌ها و مدیران بازاریابی هنگامی که می‌خواهند محصول جدیدی را وارد بازار کنند از این دو استراتژی کمک می‌گیرند.

اگر قصد شروع یک کسب و کار را دارید یا می‌خواهید تغییراتی در کسب و کار فعلی خود ایجاد کنید احتمالا به دنبال استراتژی و ایده مناسب برای کار خود هستید. در این مطلب با معرفی استراتژی آبی و قرمز به شما کمک خواهیم کرد تا مسیر درست ورود به بازار را برای کسب و کار خود پیدا کنید .

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی اشاره به بازارهایی دارد که در آن رقابت وجود ندارد و در واقع بازار شبیه به یک اقیانوس آرام و آبی است.

این استراتژی توصیه می‌کند:

  • تا کسب و کاری را راه اندازی کنید که پیش از این وجود نداشته و به این ترتیب خود را از بازار رقابتی نجات دهید.
  • به جای این که به شما روش‌های رقابت کردن را بیاموزد، یادتان می‌دهد که چطور از دایره رقابت خارج شوید.
  • با استراتژی اقیانوس آبی به مشتری خود ارزش نوآورانه ارائه می‌کنید و چون قبل از کسب و کار شما بازار مشابهی وجود نداشته است، این شانس را دارید تا شما تعیین کننده مرزهای بازار باشید.

یکی از مثال‌ها برای استراتژی اقیانوس آبی، کسب و کارهای حوزه تکنولوژی است. تا چند سال قبل، چیزی تحت عنوان بازار موبایل وجود نداشت. کمپانی‌هایی که برای اولین بار موبایل و محصولاتی این چنینی را به بازار عرضه کردند در واقع از استراتژی اقیانوس آبی استفاده کردند و تا چند وقت در بازاری بدون رقیب فعالیت می‌کردند.

مهم‌ترین مزایای استراتژی اقیانوس آبی

  • بدون رقابت بودن: با انتخاب استراتژی اقیانوس آبی دیگر لازم نیست که نگران رقابت کردن با دیگران باشید و زمان خود را صرف آنالیز کردن عملکرد رقبایتان بگذارید.
  • انحصاری بودن: در بازاری که در آن رقیبی ندارید، تولید محصول و قیمت گذاری روی آن به عهده خودتان است و به عبارتی بازار به صورت انحصاری در دست شما است.
  • استرس کمتر: در استراتژی اقیانوس آبی چون رقیبی وجود ندارد به راحتی  و با استرس کمتری می‌توانید زمان و انرژی خود را به آنالیز کردن میزان رضایت مشتری‌ها و ایجاد تغییرات در محصول اختصاص دهید.

مهم‌ترین معایب استراتژی اقیانوس آبی

  • دست‌یابی مشکل: این که بتوانید ایده‌ای نوآورانه پیدا کنید که کسی قبل از شما آن را انجام نداده باشد و بازار آن به صورت انحصاری در دست شما باشد، مشکل است.
  • درصد موفقیت کمتر: در استراتژی اقیانوس آبی چون با بازاری رو به رو هستید که قبل از شما کسی وارد آن نشده است، همه چیز بر پایه‌ی آزمون و خطا پیش می‌رود و تجربه‌ی قبلی‌ای وجود ندارد که بتوانید با تکیه کردن به آن، مسیر پیش روی خود را حدس بزنید.
  • رقابت در پیش رو: شاید در ابتدای ورود به بازار و استفاده از استراتژی اقیانوس آبی، رقیبی برای خود نداشته باشید اما رفته رفته و با عرضه محصول و شروع موفقیت خود، شاهد ورود رقبا به بازار خواهید بود.

استراتژی اقیانوس قرمز چیست؟

امروزه ساختن یک ایده نوآورانه و اجرا کردن آن، با توجه به تعداد بالای کسب و کارها، کار آسانی نیست. حتی اگر ایده جدیدی داشته باشید و بتوانید وارد اقیانوس آبی شوید، مدت حضور شما در این اقیانوس آبی و آرام زیاد طول نمی‌کشد و خیلی زود کسب و کارهای دیگری به شما اضافه خواهند شد.

ورود به بازاری که در آن محصولی مشابه محصول شما وجود دارد، با رقابتی شدید همراه خواهد شد و نیازمند دانش مدیریتی بالایی برای مواجهه با چالش‌ها است. به این بازار که محصولاتی مشابه با محصول یا خدمات شما زیاد است و باید با کسب و کارهای دیگر رقابت کنید، اقیانوس قرمز می‌گویند.

برخلاف اقیانوس آبی که آرام و بدون چالش است، اقیانوس قرمز چالش‌های زیادی دارد. در واقع اقیانوس قرمز، بازاری است که کسب و کارها در آن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت بعضی از آن‌ها در این رقابت شکست خورده و از بین می‌روند.

مهم ترین مزایای استراتژی اقیانوس قرمز

  1. ریسک کمتر: اولین و مهم‌ترین مزیت در مورد استراتژی اقیانوس قرمز این است که ریسک کمتری دارد. در این نوع استراتژی بازار از قبل شکل گرفته است و شما نیازی به ایجاد تقاضا میان مردم ندارید. وجود بازار پیش از شروع کسب و کار، ریسک این استراتژی را کمتر می‌کند.
  2. شفافیت آینده: چون کسانی قبل از شما وارد این بازار شده‌اند پس می‌توانید با کمی دقت در تجربیات آن‌ها، آینده بازار خود با پیش‌بینی کنید و جلو ببرید.
  3. مناسب شرکت‌هایی با منابع محدود: اقیانوس قرمز به دلیل این که نمایی از بازار را ارائه می‌دهد، ریسک شکست را کمتر می‌کند. در استارتاپ‌هایی با منابع محدود، ورود به اقیانوس آبی این ریسک را با خود خواهد داشت که در صورت از دست رفتن سرمایه راهی برای نجات منابع وجود نخواهد داشت، اما اقیانوس قرمز این ریسک را کمتر می‌کند.

مهم‌ترین معایب استراتژی اقیانوس قرمز

  • هیجان تجاری کم: در استراتژی اقیانوس آبی شما وارد یک بازار جدید می‌شوید که هیچ تصویر قبلی‌ای از آن ندارید و همین باعث می‌شود تا چالش‌ها و مسیر پیش روی شما تازه و هیجان انگیز باشد. اما در استراتژی اقیانوس قرمز این وضعیت وجود ندارد و شما چالش‌های جدید زیادی را تجربه نمی‌کنید.
  • بازار غیرانحصاری: در استراتژی اقیانوس قرمز، شما قیمت گذار نیستید. بازار این استراتژی انحصاری نیست و در قیمت گذاری باید رقابت را در نظر بگیرید تا با مشکل در فروش مواجه نشوید.
  • عدم کسب سود فوق العاده: در استراتژی اقیانوس قرمز به دلیل وجود رقبا در بازار، احتمال کسب سود فوق العاده بسیار پایین است. با این استراتژی می‌توانید به نرخ عادی فروش برسید اما نمی‌توانید سود فوق العاده‌ای کسب کنید.

مقایسه استراتژی اقیانوس آبی با استراتژی اقیانوس قرمز

حالا که در مورد استراتژی‌های آبی و قرمز و معایب و مزایای هرکدام می‌دانید، راحت‌تر می‌توانید در مورد مسیر پیش روی کسب و کار خود تصمیم بگیرید. مطالعه در مورد استراتژی‌های آبی و قرمز به شما کمک می‌کند نسبت به آن چه که پیش روی کسب و کارتان است آگاه‌تر باشید و بهتر در مورد اقدامات خود تصمیم بگیرید.

شما برای کسب و کار خود چه روشی را ترجیح می‌دهید؟ فکر می‌کنید ورود به اقیانوس آبی برای کسب و کار بهتر است یا ورود به اقیانوس قرمز؟

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 155106

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22569

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20593