• عناوین مقاله

    موفقیت شغلی چیست؟

    11 عامل تاثیر گذار بر موفقیت شغلی

همیشه افرادی  هستند که به ظاهر همه چیز دارند؛ اما از شرایطشان راضی نیستند؛ کسانی که درآمد بالایی دارند، جایگاه شغلی ویژه‌ای دارند اما بازهم  موفق و خوشحال به نظر نمی‌رسند. چرا؟ چون در واقع موفقیت شغلی چیزی  بالاتر از جایگاه شغلی و درآمد است.

پس اگر می‌خواهید مسیر شغلی خود را با حال و هوای بهتری سپری کنید، در ادامه همراه ما باشید، ما در این مطلب از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت شغلی صحبت خواهیم کرد.

موفقیت شغلی چیست؟

هر کس تعریف متفاوتی از موفقیت دارد؛ اما درآمد، جایگاه، روابط اجتماعی، حوزه‌کاری و… از ویژگی‌هایی هستند که ما با آنها موفقیت و شغل ایده‌آل را تعریف می‌کنیم. اغلب افرادی که در شغلشان خود را موفق می‌بینند و از آن راضی هستند:

  • در زمان انجام کارهایشان استرس کمی دارند
  • به حرفه وشغلشان علاقه‌مند هستند
  • احترام متقابل بین خودشان، مدیران و همکارانشان وجود دارد
  • حقوق و مزایای کافی دریافت می‌کنند و …

اما در ساده‌ترین تعریف موفقیت شغلی زمانی است که رضایت شغلی هم وجود داشته باشد و رضایت شغلی هم صرفا  به جایگاه اجتماعی و میزان حقوق بیشتر نیست!

11 عامل تاثیر گذار بر موفقیت شغلی

1. شادی

حس شادی یکی از نشانه‌های موفقیت و رضایت شغلی است. سعی کنید در محل کار، محیط سرزنده و با نشاطی را برای خود فراهم کنید. با همکاران خود با لحن خوب صحبت کنید و از آنها برای ایجاد یک محیط شاد کمک بگیرید. اگر در محیط اداری هستید، گاهی حتی یک گلدان گل فضا را سرزنده می‌کند.  تحقیقات روانشناسی نشان داده که حس خوشحالی، ذهنیت و رفتارهایی را به همراه خود دارد که به موفقیت و حس رضایت کمک می‌کند.

2. نگرش مثبت

برای موفقیت به یک ذهنیت سالم و نگرش مثبت نیاز داریم. برای مثبت اندیشی باید با خودتان مهربان باشید و بجای گفتن و شنیدن جملات ناامید کننده و منفی به زوایای مثبت مسائل نگاه کنید. چون ذهن مثبت اندیش باعث اعتماد بنفس می‌شود و با اعتماد به نفس می‌توانید انرژی مثبت بیشتری هم از دیگران دریافت کنید.

اما اگر نکته مثبتی در شغلتان پیدا نمی‌کنید،  پس باید خودتان را برای تغییر آماده کنید.

3. هدف گذاری

هدف گذاری در موفقیت فردی و شغلی شما اهمیت زیادی دارد. برای رسیدن به خواسته‌هایتان هدف گذاری کنید و در راستای این اهداف منطقی تلاش کنید.

چگونه هدف‌گذاری کنیم؟

  • اهداف مشخص داشته باشید. شاید بگویید که «می‌خواهم موفق باشم.» اما همه می‌خواهند موفق باشند، برای همین باید موفقیت را برای خودتان شفاف تعریف کنید. یک نفر موفقیت را رسیدن به صندلی مدیرعاملی شرکتی می‌بیند و فرد دیگری می‌خواهد جهانگرد شود.
  • واقع گرا باشید. اهداف شما باید با توانایی‌ها‌ و مهارت‌های شما همخوانی داشته باشند. مثلا اگر هنوز در هنر و سینما تجربه کافی ندارید و اول راهید، گرفتن جایزه سیمرغ بلورین در مدت کوتاهی یک هدف غیرواقعی به نظر می‌رسد.
  • بازه زمانی تعیین کنید. برای دستیابی بهاهداف بلند مدت، اهداف را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید.
  • هر هدف را در کنار یک عمل قرار دهید. برای مثال اگر هدف شما نویسنده شدن است، در کلاس نویسندگی ثبت نام کنید.
  • انعطاف پذیر باشید. درصورت برخورد با موانع، اهداف خود را براساس شرایط جدید تنظیم کنید. مثلا اگر قصد داشتید بعد از یک سال شروع به نویسندگی کنید و کلاس‌های نویسندگی دو سال زمان می‌برد، اهداف خود را منعطف و منطقی به‌روز کنید.

4. تحصیلات

تحقیقات نشان داده که پردرآمد ترین افراد، بیشترین تحصیلات را دارند. میزان درآمد یکی از شاخص‌های مهم موفقیت شغلی است و اگر می‌خواهید درآمد بیشتری داشته باشید باید تحصیلات خود را افزایش دهید.

علاوه بر تحصیلات دانشگاه، تقریبا در همه‌ی رشته‌ها و مشاغل باید با یک سری مهارت‌های تکنولوژی آشنا باشید. اگر دورکار هستید از دورکاری به عنوان راهی برای ارتقا فردی و حرفه‌ایتان استفاده کنید.

شاید با خودتان بگویید که کسانی مثل مارک زاکربرگ، بیل گیتس یا حتی استیو جابز هیچکدام مدارک دانشگاهی ندارند و با این حال جزو ثروتمندترین افراد جهان هستند. اما همه این افراد از عامل مهمی به اسم «خلاقیت» بهره می‌بردند، که در ادامه به آن‌ اشاره می‌کنیم.

5. مهارت

هرچه مهارت‌های بیشتری داشته باشید، فرصت‌های شغلی بهتری پیش روی شما قرار می‌گیرد. سعی کنید با مطالعه و تجربه، مهارت‌های بیشتری کسب کنید. دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری یکی از روش‌های خوب کسب مهارت هستند.

نکته: اپلیکیشن دانا می‌تواند فرصت خوبی را برای استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین برای شما فراهم کند.

6. روابط

 یکی از عوامل مهم موفقیت شغلی اطرافیان شما هستند. برای موفقیت بیشتر سعی کنید دایره ارتباطات خود را با افراد موفق و خوشحال بزرگتر کنید و برای این کار زمان بگذارید و تلاش کنید.

برای ساخت روابط محکم با همکاران خود می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به دنبال راه‌هایی برای همکاری بیشتر باشید
  • با علاقمندی‌های خود و همکارانتان آشنا شوید و سعی کنید ذهن باز  و مثبتی داشته باشید
  • سوال بپرسید و به جواب‌ها گوش کنید
  • از تجربیات دیگران استفاده کنید
  • در شرایط سخت پشتیبان همکاران و دوستانتان باشید
  • در برابر انتقادات باظرفیت باشید
  • صادقانه و با انصاف راجع به مسائل و افراد صحبت کنید
  • به حد و مرزهای خود و دیگران احترام بگذارید
  • قابل اعتماد و رازدار باشید
  • با مسئولیت پذیری و تعهد پاسخگوی عملکردتان باشید

7. شناخت نقاط قوت

برای شکل دادن به روابط و گام برداشتن در مسیر موفقیت، بهتر است نقاط قوت خود را بشناسید.

آیا آدم صبوری هستید؟ آیا می‌توانید هشت تا دوازده ساعت را در اداره و پشت کامپیوتر کار کنید؟ یا کار عملی و میدانی را ترجیح می‌دهید؟

با توجه به نقاط قوت و ضعفی که دارید، مناسب ترین شغل و مسیر حرفه‌ای را انتخاب کنید.

چطور نقاط قوت خود را بشناسیم؟

  • از اطرافیان خود بپرسید. معمولا اطرافیان و همکاران متوجه یک سری نقاط قوت شما می‌شوند. از آنها بخواهید تا صادقانه به شما بگویند که در کدام زمینه‌ها مهارت بیشتری دارید و حتی در کدام زمینه‌ها ضعیف هستید.
  • علایق خودتان را شناسایی کنید. اگر همین امروز به شما بگویند می‌توانید هر کاری را انتخاب کنید، انتخاب شما چیست؟چیزهایی که دوست دارید را شناسایی کنید. اگر برونگرا هستید و  در جمع به خوبی صحبت می کنید، به دنبال شغلی در حوزه فروش باشید. اگر عاشق نوشتن هستید،روزنامه نگاری یا نویسندگی را دنبال کنید.

8. پس‌انداز

مدیریت مالی صحیح یکی از نشانه‌های موفقیت هر فرد است. برای مثال اگر شغل فعلی‌اتان را دوست ندارید، داشتن یک پس انداز ساده گزینه‌ها و آزادی عمل شما را زیاد می‌کند. پس در هر کاری که هستید بخشی از مبلغ حقوق خود را پس‌انداز کنید تا در زمان لازم بتوانید سر فرصت دنبال شغل دلخواهتان بگردید.

9. مسئولیت پذیری

یکی از تفاوت‌های افراد حرفه‌ای و متوسط، مسئولیت پذیری است. با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی درست، مسئولیت‌هایی که به شما سپرده می‌شود را به درستی انجام بدهید و  اگر اشتباهی در کارهایتان انجام دادید، مسئولیت کار خود را بپذیرید.

10. خلاقیت

خلاقیت همان عاملی است که باعث شد جهان با کسانی مثل استیوجابز و بیل‌گیتس آشنا شود. گوشی‌های هوشمند، بلاکچین و شبکه‌های اجتماعی همگی محصول خلاقیت افرادی هستند که به دنبال حل مشکل و ارائه راه حلی تازه بودند. گاهی فقط یک ایده خلاقانه می‌تواند زندگی شغلی شما را به خوبی تغییر دهد!

11. شخصیت

داشتن احترام و اعتبار شخصیتی، یک ترکیب قدرتمند برای موفقیت در روابط شخصی و حرفه‌ای شما است. درصورتی که مهربان،منظم و صادق باشید فرصت‌های زیادی به سراغتان می‌آید. پس سعی کنید شخصیتی مسئولیت پذیر و حرفه‌ای در محل کار داشته باشید.  

موفقیت وجود مجموعه‌ای از عوامل در کنار یکدیگر است و در اصل همانطور که گفتیم شاخص‌هایی مثل حقوق و جایگاه شغلی برای تعریف موفقیت کافی نیست. گاهی برای موفقیت لازم است درمورد حرفه یا کاری که در آن مشغول هستید تجدید نظر کنید یا برای تحصیل و آموزش بیشتر، از زمان کاری یا اوقات فراغت خود کم کنید.

شما چه عوامل دیگری را در موفقیت شغلی موثر می‌دانید؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 156437

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 24659

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20708