• عناوین مقاله

    وبلاگ چیست؟

    وبلاگ نویس یا بلاگر کیست؟

    در چه زمینه‌هایی می‌توانیم وبلاگ نویسی کنیم؟

    ۶ مرحله برای ساخت وبلاگ

مدتی به نظر می‌رسید که دوره وبلاگ نویسی تمام شده و دیگر زمان انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی است؛ اما در اصل رونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی بین افراد، باعث شده فضای وبلاگ‌ها به فضایی حرفه‌ای‌تر و کاربردی‌تر از گذشته تبدیل شوند.

بهتر است بدانید نوشتن وبلاگ باعث رشد مهارت‌ نویسندگی شما می‌شود و به وسیله آن می‌توانید ارتباطاتتان با دیگران را بیشتر کرده و اگر به خوبی روی آن متمرکز شوید، می‌تواند منبع درآمدی برای شما شود.

اگر علاقه‌‌‌مند به نوشتن مطالبتان در زمینه‌ای خاص هستید یا کسب و کاری دارید که برای ارتقای آن نیاز به داشتن وبلاگ دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. ما به زبانی ساده تعریف وبلاگ و چگونگی شروع وبلاگ نویسی را برای شما توضیح می‌دهیم. فراموش نکنید که این روزها وبلاگ نویسی و تولید محتوا یکی از راه‌های خوب کسب درآمد است.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ شبیه به یک کتاب یا دفترچه خاطرات است که در آن نوشته‌هایتان را مطابق نظر و سلیقه خودتان و یادیگر افرادی که می‌خواهند آن را مطالعه کنند، به زبانی ساده و صمیمانه می‌نویسید. در اصل وبلاگ‌ها جایی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان در زمینه‌های مختلف هستند.

وبلاگ نویس یا بلاگر کیست؟

وبلاگ نویس یا بلاگر کسی است که نوشتن محتوا برای یک وبلاگ را انجام می‌دهد. دو دسته کلی وبلاگ نویس وجود دارد:

  • وبلاگ نویس مستقل: این دسته از وبلاگ‌ نویس‌ها، موضوع وبلاگ را با توجه به سلیقه و علاقه خودشان انتخاب کرده و شروع به نوشتن آن می‌کنند.
  • وبلاگ نویس وابسته: آن‌ها فعالیت وبلاگ نویسی خود را برای ارتقای یک وبسایت یا کسب و کار انجام می‌دهند. مثل بلاگرهایی که برای وبلاگ‌ فروشگاه‌های اینترنتی تولید محتوا می‌کنند.

در چه زمینه‌هایی می‌توانیم وبلاگ نویسی کنیم؟

انتخاب موضوع وبلاگ یک مسئله سلیقه‌ای است که می‌تواند تحت تاثیر فعالیت اقتصادی یا شخصی شما قرار بگیرد. ما برای کمک به شما در بخش تصمیم‌گیری موضوع، در این قسمت چند موضوع مختلف را به همراه مثال برایتان آورده‌ایم:

  • سبک زندگی: مطالبی مثل چگونگی انجام کارهای شخصی، خانه داری، باغبانی و پرورش گل و گیاه، دکوراسیون داخلی، برنامه ریزی روزانه و بولت ژورنال و …
  • سفر: جاذبه‌های گردشگری و طبیعی، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی، پاساژها و مراکز خرید و …
  • مسائل مالی: روش‌های مختلف کسب درآمد، روش‌های مختلف پس انداز و …
  • غذا و خوراکی: طرز تهیه غذاهای مختلف، معرفی رستوران‌ها و غذاخوری‌ها، معرفی تجهیزات آشپزخانه و …
  • کسب و کار: آموزش روش‌های رشد کسب و کار، تعیین هدف در کسب و کار‌، گزارش‌های لحظه‌ای و …
  • مد و فشن: معرفی لوازم آرایشی و بهداشتی، طرز آرایش کردن مو و صورت، ست کردن لباس‌ها و …
  • رژیم و سلامتی: آموزش‌ غذاهای سالم، معرفی تجهیزات ورزشی، معرفی تمرین‌های ورزشی، معرفی رژیم‌های غذایی و …
  • تفریح و سرگرمی: نوشتن لطیفه، نوشتن داستان‌های کوتاه و بلند، انتشار فیلم و کلیپ، ساخت پادکست و …
  • تکنولوژی: معرفی نرم افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل، آموزش برنامه نویسی، طراحی و توسعه وب، استارتاپ‌ها و …
  • هنر: معرفی ابزار نقاشی، معرفی سازها، آموزش نواختن سازها، معرفی هنرمندان مشهور، اطلاع رسانی نمایشگاه‌های هنری و …

موضوعات دیگری هم برای این کار وجود دارد که شما با شناخت علایق و توانمندی‌های خود و با ایده گرفتن از موضوعات بالا حتما می‌توانید زمینه مورد علاقه خود را پیدا کرده و انتخاب کنید.

6 مرحله برای ساخت وبلاگ

حالا که موضوع مورد پسند خود را انتخاب کردید وقت آن رسیده که کار را شروع کنید. از نوشتن و تولید محتوا نترسید؛ شاید در ابتدای کار خیلی خوب نباشید ولی مطمئن باشید که تا شروع نکنید نمی‌توانید پیشرفت کنید و به نقطه ایده آل خود برسید.

حتما برای این کار برنامه ریزی داشته باشید و به طور منظم و هدفمند کارتان را دنبال کنید.

قبل از شروع کار مطمئن شوید که نکات زیر را می‌دانید:

  • موضوع وبلاگ
  • مخاطبان وبلاگ
  • هدف وبلاگ (مثلاً قصد کسب درآمد از وبلاگ را دارید یا صرفاً می‌خواهید در یک حوزه اطلاع رسانی کنید)
  • شناخت رقبای احتمالی و روش‌های متمایز شدن از آن‌ها

حالا با دنبال کردن مراحل زیر کارتان را شروع کنید.

مرحله اول: انتخاب دامنه یا همان اسم وبلاگ

دامنه وبلاگ مثل انتخاب اسم برای یک فرد است و به نوعی شناسنامه یا هویت وبلاگ را تعیین می‌کند، پس در انتخاب آن دقت کنید و برای این مرحله حسابی وقت بگذارید. برای اینکه وبلاگ شما در موتورهای جستجو بهتر دیده شود، به این قواعد برای انتخاب دامنه وبلاگتان دقت کنید:

  • کوتاه، ساده و قابل فهم باشد تا به سادگی در خاطر مخاطبان بماند.
  • بهتر است علائم نگارش مثل ویرگول، خط فاصله و … نداشته باشد.
  • تا حد امکان نشان دهنده موضوع فعالیت وبلاگ شما باشد.
  • در صورت امکان از کلمات کلیدی کسب و کار تان در آن استفاده شده باشد.

بعد از انتخاب نام دامنه، نوبت ثبت آن است. شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که می‌توانید با جستجو در گوگل از آن‌ها کمک بگیرید. این شرکت‌ها ابتدا بررسی می‌کنند که نام انتخابی شما تکراری نباشد و بعد آن دامنه را به شما می‌فروشند.

مرحله دوم: انتخاب هاست با توجه به هدف وبلاگ

بارگذاری محتوا در اینترنت نیاز به یک فضای مشخص دارد که این فضا را هاست فراهم می‌کند. بعد از ثبت دامنه وبلاگتان نیاز دارید تا آن را بر روی یک سیستم میزبان یا هاست قرار دهید تا دیگران بتوانند آن را ببینند.

برای این کار هم شرکت‌های مختلفی وجود دارند که با توجه به فعالیت شما، تعیین می‌کنند که از کدام هاست می‌توانید استفاده کنید و امکان خرید آن را برای شما فراهم می‌کنند.

انتخاب هاست مناسب روی موارد زیر تأثیر بسیاری می‌‌گذارد:

  • امنیت وبلاگ
  • سرعت بارگذاری و دانلود مطالب وبلاگ
  • تعیین اندازه بارگذاری و ذخیره سازی اطلاعات

با جستجو کردن کلید واژه “هاست” یا “انتخاب هاست” در موتورهای جستجو، می‌توانید لیستی از شرکت‌های موجود برای این کار را ببینید و از آن‌ها برای کار خود راهنمایی بگیرید.

مرحله سوم: انتخاب پلتفرم مناسب برای پیاده سازی وبلاگ

پلتفرم، ابزار و فضایی است که برای نوشتن محتوا برای وبلاگ در اختیار شما قرار می‌گیرد. با کمک این ابزار می‌توانید نوشته‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و بقیه موارد را به دلخواه خود تغییر بدهید و آن‌ها را مطابق سلیقه خود در وبلاگتان منتشر کنید. همه پلتفرم‌ها یک فضایی مثل برنامه ورد را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید مطالبتان را در آن بنویسید و در صورت نیاز آن را ویرایش کنید.

پلتفرم‌های مورد استفاده در وبلاگ نویسی به دو دسته:

  • رایگان
  • پولی

تقسیم می‌شوند. پلتفرم وردپرس از جمله پلتفرم‌های رایگانی است که بین وبلاگ نویسان پرطرفدار است.

اگر تا این جای کار نمی‌خواهید هزینه‌ای صرف کنید، می‌توانید از سایت‌های وبلاگ‌دهی استفاده کنید. سایت‌های وبلاگ‌دهی، سایت‌هایی هستند که تمامی امکانات مربوط به مدیریت محتوا، انتخاب دامنه و فضای ذخیره‌سازی مطالب را در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید در کمترین زمان ممکن، قالب خود را بر روی وبلاگ موردنظر قرار دهید. اما اگر می‌خواهید کارتان حرفه ای باشد بهتر است وبلاگی با مالکیت خودتان داشته باشید.

مرحله چهارم: انتخاب قالب گرافیکی و نوشتاری مناسب

فرض کنید که می‌خواهید یک فروشگاه باز کنید، تا اینجای کار همه اجناس لازم را تهیه کرده‌اید؛ اما هنوز درموردِ جای قرارگیری کالاهای مختلف تصمیم نگرفته‌اید. انتخاب قالب وبلاگ نویسی در واقع این کار را برای شما انجام می‌دهد. این مرحله خیلی مهم است و انتخاب قالب مناسب به طور مستقیم در جذب مخاطب تأثیر می‌گذارد.

قالب‌های وبلاگ نویسی به 2 صورت زیر ارائه می‌شوند:

  • قالب‌های پیش فرض که از قبل به طور استاندارد طراحی شده‌اند و شما فقط باید مطالب مخصوص خود را در آن‌ها جاگذاری کنید.
  • قالب‌های سفارشی که توسط خود شما و به کمک تیم‌های طراحی سایت آماده می‌شوند و به همین دلیل هزینه و زمان بیشتری صرف طراحی آن‌ها می‌شود.

البته اغلب قالب‌های سفارشی به دلیل تکراری نبودن جذابیت بیشتری دارند و در جذب مخاطب بهتر عمل می‌کنند.

مرحله پنجم: نوشتن و تولید محتوا

تا این مرحله موارد فنی برای داشتن یک وبلاگ را انجام دادید، حالا نوبت این است که وبلاگ نویسی را شروع کنید. مهم‌ترین مساله در نوشتن محتوا، جذابیت متن و خلاقیت در آن است که هر دوی این موارد فقط با تمرین و نترسیدن از نوشتن است که اتفاق می‌افتد.

مرحله ششم: بهینه سازی ساختار وبلاگ و جذب مخاطب

سعی کنید در گذاشتن مطالب جدید در وبلاگتان همیشه از رقبا جلوتر باشید و اخبار و مقالات مرتبط با موضوع وبلاگتان را هرروز مطالعه کنید. بهینه سازی ساختار وبلاگ و محتوا، احتمال قرار گرفتن وبلاگ شما در نتیجه جستجوی مخاطبان در موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد و به بهتر دیده شدن آن کمک می‌کند.

نکات زیر به این بهینه سازی کمک می‌کنند:

  • انتخاب یک نام با مفهوم و جذاب برای وبلاگ
  • تعیین مخاطب برای وبلاگ و هر پست و مطلب آن
  • ایجاد یک URL مناسب و کوتاه و بهینه شده برای وبلاگ
  • بررسی مستمر مطالب وبلاگ و بهینه کردن آن‌ها
  • ایجاد لینک گذاری داخلی( لینک‌هایی که مخاطب را به خواندن مطالب دیگر وبلاگ مشتاق می‌کند.)
  • استفاده از تصاویر و فیلم‌های مرتبط با مطالب
  • اشتراک گذاری مطالبتان در شبکه‌های اجتماعی

بعد از سپری کردن این شش مرحله حالا شما یک بلاگر یا وبلاگ نویس تازه کار هستید J پس اگر اهل مطالعه هستید و به نوشتن هم علاقه دارید بهتر است همین حالا دست به کار شوید و به خوبی از استعدادهایتان استفاده کنید.

اگر در زمینه وبلاگ نویسی تجربه‌های مفیدی دارید آن را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20621

۱۴۰۰/۰۶/۱۳

چطور در هر شرایطی بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم؟ ۳ تکنیک کاربردی

ما تمام روز در حال تصمیم‌گیری هستیم. بعضی از این تصمیم‌‌گیری‌ها به اندازه‌ای راحت هستند که فکر و انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند و ما اصلا متوجه این که در حال تصمیم‌گیری هستیم نمی‌شویم مثل انتخاب یک غذا؛ اما گاهی اوقات که شرایط پیچیده‌تر می‌شود، در تصمیم گیری دچار چالش و عدم اطمینان می‌شویم مثل […]

بازدید: 7582

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

۱۲ تا از بهترین راهکارهای مدیریت زمان، برای کسانی که «فکر می کنند» وقت کافی ندارند!

ما در طول روز 24ساعت زمان داریم و این وقت برای همه ما یکسان است! اما بعضی‌ها همیشه وقت کم می‌آورند و در عوض افرادی را هم می‌بینیم که به خوبی به برنامه‌های خود می‌رسند! در اصل تفاوت اینجاست که بعضی از افراد بهتر می‌دانند چطور زمان را  (دقیق­تر بگوییم، چطور خودشان و کارهایشان را) […]

بازدید: 7555