• عناوین مقاله

    برای تدریس آنلاین به چه چیزی نیاز دارید؟

    ۸ استراتژی رفتاری‌ مهم در تدریس آنلاین که باید آنها را بدانید

آموزش آنلاین بعد از شیوع کرونا شدت بیشتری گرفته است،کلاس‌هایی که در  آن خبری از تعاملات حضوری نیست و تنها وجود امکاناتی مثل اینترنت پرسرعت، پلتفرم آموزشی مناسب و مهارت‌های مدرس است که می‌تواند کلاس‌های آنلاین را لذت‌بخش کند.

اگر قصد تدریس آنلاین به صورت خصوصی یا گروهی دارید و دوست دارید که بتوانید دانشجویان بیشتری را به کلاس‌تان جذب کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. این مطلب شما را با استراتژی‌های کاربردی آموزش آنلاین آشنا می‌کند.

برای تدریس آنلاین به چه چیزی نیاز دارید؟

ستون اصلی آموزش آنلاین تکنولوژی است و اینترنت راه اصلی ارتباط با دانش‌آموزان است. پس در اولین قدم شما به عنوان آموزگار باید از بهترین ابزار تکنولوژی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

1-سخت افزار مناسب تهیه کنید

قبل از اینکه وارد بحث آموزش و تدریس آنلاین شوید به یک سری تجهیزات پایه نیاز دارید:

  • یک لپتاپ یا کامپیوتر خانگی که سخت افزار کافی برای استفاده از پلتفرم‌های آموزش آنلاین را داشته باشد. مثلا اگر شما مدرس کلاس‌هایی مثل فتوشاپ هستید، مسلما لپتاپ شما باید دارای امکانات گرافیکی مناسب باشد.
  • تهیه یک وبکم با کیفیت برای ارتباط بهتر ضروری است.
  • برای ارتباط بهتر با دانش آموزان یک اینترنت پرسرعت و بدون قطعی تهیه کنید. اینترنت‌ TD-LTE هم گزینه خوبی برای تامین اینترنت پرسرعت و امن هستند.
  • هدست، هندزفری و میکروفن سالمی که صدای شما را بدون نویز و شفاف به دانش آموزان منتقل کند.

2-یک پلتفرم آموزشی مناسب انتخاب کنید

شما به یک پلتفرم آموزشی نیاز دارید که دانش آموزانتان برای دریافت تازه ترین و به‌روزترین اطلاعات به آن مراجعه کنند. پس یک پلتفرم آموزشی مناسب را انتخاب کرده و آن را به پایگاه دیجیتالی کلاس خود تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید از سیستم‌های مدیریت یادگیری مثل دانا پلاس استفاده کنید.

3-از ابزارهای کمکی آنلاین استفاده کنید

برای انتقال بهتر مفاهیم به دانش آموزان از ابزارهای کمکی استفاده کنید مثلا:

  • ویدیو‌های شناخته شده و کاربردیِ آموزشی را به دانش آموزان معرفی کنید.
  • اسلاید‌‌های تصویری بسازید و پروژه‌های جذابی را برای کلاس در نظر بگیرید.
  • از ویدیو‌های آموزشی کمک بگیرید.
  • با پاورپوینت اسلاید‌های جذاب برای دانش آموزان طراحی کنید.

۸ استراتژی رفتاری‌ مهم در تدریس آنلاین که باید آنها را بدانید

نرم افزار و سخت افزار تنها بخشی از فرآیند آموزش هستند اما در اصل رفتار شما در کلاس نقش تعیین کننده دارد و باید به فضای کلاس آنلاین و رفتارتان در آن هم توجه داشته باشید.

1-ارتباط چشمی برقرار کنید

ارتباط چشمی در مکالمه و انتقال پیام بسیار مهم است اما در آموزش آنلاین شرایط کمی متفاوت است. برای ارتباط چشمی بهتر به وبکم خود نگاه کنید، نگاه کردن به وبکم حس ارتباط چشمی مستقیم را منتقل می‌کند. البته نیم نگاهی هم به تصویر خودتان در صفحه نمایشگر داشته باشید و جای‌گیری خود را در کادر تنظیم کنید.

2-به فضای کلاس و جای‌گیری خودتان توجه کنید

ثابت نشستن و تنها حرف زدن هم برای شما و هم برای دانش آموزان خسته کننده است. حرکات و فاصله شما از وبکم توجه دانش آموز را جلب می‌کند. مثلا وقتی می‌خواهید چیزی را تلفظ کنید به وبکم نزدیک شوید تا دانش آموز چگونگی تلفظ را ببیند و بشنود. یا مثلا اگر نیاز است چیزی را نشان دهید از صفحه فاصله بگیرید تا آنچه نشان می‌دهید به طور کامل دیده شود.

3-پس زمینه مناسب داشته باشید

با اینکه احتمالا آموزش آنلاین را در خانه انجام می‌دهید اما پس‌زمینه مناسبی را انتخاب کنید که حس یک کلاس درس را به دانش آموزان منتقل کند. اگر می‌توانید یک اتاق یا حتی یک گوشه دنج را به آموزش اختصاص دهید و فضایی شبیه کلاس را در آن طراحی کنید. دیوار رنگ شده، کاغذ دیواری، تخته وایت برد روی دیوار و… حس کلاس درس را تداعی می‌کنند.

4-نورپردازی مناسبی ایجاد کنید

اگر از نور پردازی طبیعی استفاده می‌کنید نور محیط را طوری تنظیم کنید که تصویر شما به خوبی دیده شود و بخش‌های خیلی تاریک و خیلی پرنور را اصلاح کنید. هدف شما ایجاد یک محیط طبیعی است که در آن به خوبی دیده شوید و پیام خود را منتقل کنید.

5-پوشش رسمی داشته باشید

همانند کلاس درس فیزیکی، ظاهر و پوشش شما در آموزش آنلاین هم اهمیت دارد. طوری لباس بپوشید که در عین صمیمیت و برگزاری کلاس از خانه، درس شما توسط دانش آموزان جدی گرفته شود.

6-ساده صحبت کنید

در کلاس حضوری دانش آموزان با یکدیگر همکاری می‌کنند و اگر به مشکلی برخورد کنند از همکلاسی‌هایشان یا شما سوال می‌کنند.

اما در محیط آموزش آنلاین، هرکدام در خانه خودتان هستید و رفع اشکال سخت تر است، درنتیجه در آموزش آنلاین ساده گویی و بیان واضح بسیار مهم است. توضیحات را خیلی ساده و روان بیان کنید و هرگاه فرصت داشتید، منبعی را به صورت فایل در اختیار دانش آموز بگذارید تا برای رفع اشکال به آن رجوع کند.

7-پروژه‌های بلند مدت و دانش آموز محور طراحی کنید

در فضای آنلاین ارتباط قبل و بعد کلاس‌ها کمی دشوار است. پس سعی کنید پروژه‌ها و وظایف بلند مدتی را برعهده دانش آموز بگذارید و دانش آموز را با موضوعات درگیر کنید. پروژه‌ای را به دانش آموزان اختصاص دهید و یک سری اهداف را برای آنها مشخص کنید و تا زمان تحویل پروژه پیگیر روند آن باشید به این ترتیب حتی پس از پایان کلاس هم ارتباط دانش آموز با موضوع درس حفظ می‌شود.

8-نظرات دانش آموزان را بشنوید و به آن پاسخ دهید

اگر می‌خواهید بهتر آنلاین تدریس کنید باید انتقاد پذیر باشید. انتقادات و نظرات دانش آموزان را بشنوید و به آنها پاسخ دهید. سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا مشکلات دانش آموز را بهتر بشناسید:

  • چقدر با استفاده از تکنولوژی در کلاس مجازی احساس راحتی می‌کنید؟
  • آیا تا به حال به مشکل فنی مثل قطعی صدا یا عدم اتصال به اینترنت برخورده‌اید؟
  • آیا از سازماندهی درس‌ها راضی هستید؟
  • وظایفی که به شما سپرده می‌شود به اندازه کافی شفاف هستند؟
  • می‌توانید به سادگی چیزی که می‌خواهید را پیدا کنید؟
  • به نظر شما برای تقویت کلاس آنلاین چه کارهایی باید کرد؟

به پاسخ دانش آموزان گوش کنید و مشکلات آنها را رفع کنید. توجه به نیاز دانش آموزان باعث ارتباط بهتر شما با آنها و مشارکت بیشتر آنها در کلاس می‌شود.

به نظر شما دیگر چه عواملی به بهبود تدریس آنلاین کمک می‌کنند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20581

۱۴۰۰/۰۶/۱۳

چطور در هر شرایطی بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم؟ ۳ تکنیک کاربردی

ما تمام روز در حال تصمیم‌گیری هستیم. بعضی از این تصمیم‌‌گیری‌ها به اندازه‌ای راحت هستند که فکر و انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند و ما اصلا متوجه این که در حال تصمیم‌گیری هستیم نمی‌شویم مثل انتخاب یک غذا؛ اما گاهی اوقات که شرایط پیچیده‌تر می‌شود، در تصمیم گیری دچار چالش و عدم اطمینان می‌شویم مثل […]

بازدید: 7565

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

۱۲ تا از بهترین راهکارهای مدیریت زمان، برای کسانی که «فکر می کنند» وقت کافی ندارند!

ما در طول روز 24ساعت زمان داریم و این وقت برای همه ما یکسان است! اما بعضی‌ها همیشه وقت کم می‌آورند و در عوض افرادی را هم می‌بینیم که به خوبی به برنامه‌های خود می‌رسند! در اصل تفاوت اینجاست که بعضی از افراد بهتر می‌دانند چطور زمان را  (دقیق­تر بگوییم، چطور خودشان و کارهایشان را) […]

بازدید: 7538