• عناوین مقاله

    چرا باید مانیتور گیمینگ بخریم؟

    • مانیتورهای گیمینگ در مقایسه با مانیتورهای معمولی
    • مانیتورهای گیمینگ در مقایسه با تلویزیون

    ۹ تا از مهم‌ترین نکات در مورد خرید مانیتورهای گیمینگ

    • ۱-ابعاد
    • ۲-وضوح تصویر
    • ۳- نسبت تصویر
    • ۴-خمیده یا تخت
    • ۵- پنل
    • ۶-نرخ بروزرسانی
    • ۷-زمان پاسخ‌دهی
    • HDR-۸
    • ۹-قابلیت‌های پیشرفته

اگر از گیمرها، استریمرها و علاقه‌مندان حرفه‌ای بازی‌های ویدئویی باشید حتما می‌دانید که برای لذت بردن کامل از بازی‌های ویدیویی تنها داشتن کنسول یا کامپیوتر پیشرفته کافی نیست. در واقع بدون مانیتور مخصوص گیمینگ احتمالا بسیاری از بازی‌ها با لرزش‌ و تصاویری تار و بی‌کیفیت همراه خواهند بود.

گرچه این جمله درست است که هر چقدر پول بیشتری بپردازید مانیتور گیمینگ باکیفیت‌تری خواهید داشت اما در این مطلب با شما از نکاتی صحبت می‌کنیم که متوجه می‌شوید ملاک در انتخاب مانیتور گیمینگ فقط قیمت بیشتر و صفحه بزرگتر نیست!

چرا باید مانیتور گیمینگ بخریم؟

اگر تا به حال تجربه استفاده از مانیتورهای گیمینگ برای بازی را نداشته‌اید شاید با این سوال روبرو شوید که وقتی می‌شود با تلویزیون خانه یا همان مانیتورهای معمولی این کار را انجام داد، چرا باید مانیتور گیمینگ بخرم!؟

واقعیت این است که لذت بازی کردن در مانیتورهای گیمینگ با دیگر نمایشگرها یا تلویزیون‌ها قابل مقایسه نیست و تنها زمانی متوجه این لذت می‌شوید که خودتان با این مانیتورها کار کنید.

مانیتورهای گیمینگ در مقایسه با مانیتورهای معمولی

  • نرخ نوسازی بالاتر
  • زمان پاسخ‌دهی کمتر
  • ویژگی‌های سازگار با کارت گرافیک دارند

که باعث می‌شود تا در زمان بازی‌های ویدئویی تصاویر روان، شفاف و با تاخیر حداقلی برای گیمر به نمایش دربیاید. در ادامه بیشتر از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مانیتورهای گیمینگ در مقایسه با تلویزیون

با وجود اینکه تلویزیون‌های جدیدتری که در بازار هستند قابلیت‌های نسبتا خوبی برای بازی‌های ویدئویی دارند اما در اصل این دستگاه‌ها برای این کار ساخته نشده‌اند و با استانداردهای مناسب بازی‌های ویدئویی پیشرفته فاصله دارند. از سوی دیگر ساعت‌هایی که گیمرها به طور مداوم برای بازی اختصاص می‌دهند احتمالا با ساعت تماشای فیلم و سریال دیگر اعضای خانواده تداخل پیدا می‌کند و همین موضوع می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

9 تا از مهم‌ترین نکات در مورد خرید مانیتورهای گیمینگ

1-ابعاد

مانیتورهای ۲۷ اینچ جزو مدل‌هایی است که به شکل جمع و جور و بهینه طراحی شده و میدان دید وسیعی را هم نمایش می‌دهد. ابعاد این مانیتورها به شکلی است که گیمرها در یک نگاه می‌توانند تمامی عناصر داخل مانیتور را ببینند و برای همین جزو مدل‌های محبوب گیمرها حتی از لحاظ اقتصادی هم محسوب می‌شود.

با انتخاب مانیتورهای بزرگ مثل ۳۲ اینچ و بیشتر گستره وسیع‌تری را جلوی خودتان می‌بینید و می‌توانید جزئیات بیشتری را از بازی‌های ویدئویی تماشا کنید اما این میدان وسیع شما را مجبور می‌کند تا سرتان را دائم بچرخانید و ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

به طور کل ابعاد مانیتورهای گیمینگ معمولا از اندازه‌های حدود ۲۰ اینچ آغاز می‌شود و تا ابعاد بزرگ ۴۹ اینچ ادامه پیدا می‌کند. انتخاب ابعاد مانیتور علاوه بر بودجه به میز و اتاق بازی شما هم بستگی دارد.

2-وضوح تصویر

نکته‌ای که در کنار ابعاد مانیتور گیمینگ اهمیت زیادی دارد میزان وضوح تصویر یا رزولوشن (Resolution) مانیتور است. اگر مانیتورهای تا ۲۴ یا ۲۵ اینچ را انتخاب کردید احتمالا با وضوح تصویر Full HD (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰) کیفیت مناسب و مطلوبی را می‌بینید. برای مانیتورهای ۲۷ اینچ و بزرگتر اما باید به سراغ مانیتورهای با وضوح تصویر WQHD (۲۵۶۰ در ۱۴۴۰) بروید. با مانیتورهای گران قیمت ۴۹ اینچ بازی‌های ویدئویی را با وضوح تصویر چشم‌نواز 4K تماشا خواهید کرد.

استانداردوضوح تصویر
HD۱۲۸۰ در ۷۲۰
Full HD۱۹۲۰ در ۱۰۸۰
Quad HD۲۵۶۰ در ۱۴۴۰
4K۳۸۴۰ در ۲۱۶۰
5K۵۱۲۰ در ۲۸۸۰
8K۷۶۸۰ در ۴۳۲۰

3- نسبت تصویر

نسبت تصویر (Aspect ratio) عددی است که نسبت عرض به ارتفاع تصویر را نشان می‌دهد. عدد رایج در مانیتورها 16:9 است که اکثر محتواها و بازی‌های ویدئویی از آن پشتیبانی می‌کنند. همچنین نسبت تصویر 16:10 با فضای عمودی بیشتر در بعضی از مانیتورهای گیمینگ پشتیبانی می‌شود.

در سال‌های اخیر مانیتورهای گیمینگ فوق عریض با نسبت تصویر 21:9 به بازار آمده‌اند که تجربه بصری چشمگیر و وسیعی را پیش‌روی گیمرها قرار می‌دهند. این مانیتورها ۳۳ درصد فضای افقی بیشتری را در اختیار گیمر قرار می‌دهد که برای بعضی از بازی‌های ویدئویی هیجان‌انگیز و جالب توجه است.

در جدول زیر می‌توانید رزولوشن‌ها و نسبت‌های تصویری رایج میان مانیتورهای گیمینگ را مشاهده کنید.

استانداردوضوح تصویرنسبت تصویر
Full HD (FHD)1,920 x 1,08016:9
Wide quad HD (WQHD)2,560 x 144016:9
Wide quad XGA2,560 x 1,60016:10
Ultra wide quad HD3,440 x 1,44021:9
Ultra HD 4K (UHD)3,840 x 2,16016:9
5K5,120 x 2,88016:9

4-خمیده یا تخت

مانیتورهای خمیده به دلیل شباهتی که با سطح کروی چشم دارند هماهنگی بیشتری با میدان دید گیمرها دارند و می‌توانند تصویر فراگیرتری را به نمایش بگذارند. این مانیتورها با ارائه تجربه بصری فراگیر به افزایش تمرکز و عدم حواس پرتی گیمرها هم کمک می‌کنند.

علاوه بر این برای گیمرهایی که ساعت‌های طولانی پای بازی‌های ویدئویی می‌نشینند داشتن یک مانیتور خمیده کمک می‌کند تا کمتر دچار خستگی چشم شوند و تعداد دفعات چرخش گردن را کمتر می‌کند. براساس آزمایشی که محققان کره‌جنوبی انجام داده‌اند مانیتورهای خمیده در مقایسه با مانیتورهای صفحه تخت تا حدی از خستگی و درد چشم‌ها جلوگیری می‌کنند.

البته مانیتورهای خمیده معمولا با قیمت بیشتری نسبت به مانیتورهای تخت عرضه می‌شوند.

5- پنل

نوع پنل مانیتور در قیمت و کیفیت مورد انتظار شما تاثیرگذار است. مانیتورها معمولا از سه نوع پنل بهره می‌‌برند.

  • پنل TN (Twisted Nematic) : مانیتوری که از این پنل استفاده می‌کند معمولا قیمت کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد و جزو سری‌های اقتصادی به شمار می‌رود. این پنل‌ها در بخش‌هایی مثل نمایش باکیفیت و واقعی رنگ‌ها و زاویه دید ضعف دارد اما در قسمت‌هایی مثل زمان پاسخ‌دهی مناسب و سریع عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارد.
  • پنل VA (Vertical Alignment) : پنل‌های VA عملکرد فوق‌العاده‌ای در ارائه تصاویر با کیفیت بالا و کنتراست و عمق تصویر خیره‌کننده دارند. این پنل‌ها اما در بخش‌هایی مثل زمان پاسخ‌دهی ضعف‌هایی دارند. هزینه این پنل‌ها در مقایسه با پنل TN بیشتر است.
  • پنل IPS (In-Plane Switching) : پنل‌های IPS از فناوری جدیدتری بهره می‌برند. در پنل‌های IPS با تغییر زاویه دید تغییری در رنگ‌ها و کیفیت تصویر پیش نمی‌آید و در زوایای مختلف کیفیت تصویر یکسانی خواهید دید. این پنل‌ها در بخش‌‌هایی مثل زمان‌ پاسخ‌دهی و نرخ بروزرسانی هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. معمولا قیمت این پنل‌ها از دو پنل قبلی بیشتر است

6-نرخ بروزرسانی

نرخ بروزرسانی یا refresh rate تعداد تصاویری است که مانیتور در یک ثانیه نمایش می‌دهد و با فرکانس هرتز (Hz) بیان می‌شود. هر چقدر این عدد بالاتر باشد تجربه گیمرها از بازی‌ روان‌تر و بهتر خواهد بود. مانیتورهای گیمینگ معمولا نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز تا ۲۴۰ هرتز را ارائه می‌دهند. نرخ بروزرسانی به خصوص برای گیمرهایی که بازی‌های مبارزه‌ای انجام می‌دهند اهمیت بیشتری دارد و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز شکست یا پیروزی آنها باشد. هر چقدر مانیتور نرخ بروزرسانی بالاتری داشته باشد شانس موفقیت گیمر هم زیادتر می‌شود. البته کارآیی نرخ بروزرسانی مانیتور گیمینگ به عملکرد و پشتیبانی کارت گرافیک هم بستگی دارد.

7-زمان پاسخ‌دهی

به مدت زمانی که یک مانیتور برای تغییر رنگ‌ پیکسل‌های تصویر احتیاج دارد زمان پاسخ‌دهی یا Response Time گفته می‌شود. این عدد که در حد میلی‌ثانیه است برای گیمرها اهمیت زیادی دارد و در پیروزی و شکست آنها در بازی تاثیرگذار است. برخلاف نرخ‌بروزرسانی در اینجا پایین بودن عددی که تولید‌کننده‌های مانیتور اعلام می‌کنند اهمیت دارد. هر چه زمان پاسخ‌دهی کمتر باشد نمایش دلپذیرتری از بازی خواهید داشت.

HDR-8 

فناوری نسبتا جدید HDR (High Dynamic Range) با افزایش میزان روشنایی، نمایش دقیق‌تر رنگ‌‌های سیاه و سفید و ارائه تصاویر با کنتراست بالا نمایش متفاوتی از آنچه تاکنون دیده‌اید را پیش‌روی شما قرار می‌دهد. مانیتورهای گیمینگی که از فناوری HDR پشتیبانی می‌کنند باید از حداقل میزان روشنایی (Brightness) ۱۰۰۰ نیت برخوردار باشند. داشتن مانیتوری با این میزان روشنایی و فناوری HDR به گیمرها کمک می‌کند تا رقبا و دشمنان خود را در هر نقطه‌ای که پنهان شده‌ باشند، ببینند و واکنش مناسب را ارائه دهند.

9-قابلیت‌های پیشرفته 

پس از انتخاب ابعاد، وضوح تصویر و… نوبت به قابلیت‌های خاصی می‌رسد که بعضی از مانیتورها دارند و داشتن آن برای گیمرها مهم است. از جمله این موارد دو قابلیت AMD FreeSync و NVIDIA G-SYNC است که برای اجرای روان‌تر بازی‌های ویدئویی کاربرد دارد. 

علاوه بر این، قابلیت Flicker Free برای کاهش نور پس زمینه و لرزش تصاویر و حالت Eye Saver برای کاهش نور آبی در بعضی از نمایشگرها طراحی شده است که وجود آنها می‌تواند برای گیمرهای حرفه‌ای ضروری باشد.

به این فهرست می‌توان مواردی مثل میزان کنتراست، طراحی مانیتور با پایه چرخان و منعطف، امکان مشاهده محتوا در حالت عمودی، پشتیبانی مانیتور از پورت‌ها یا درگاه‌های متعدد و… را اضافه کرد.

برای شما چه ویژگی‌هایی برای انتخاب یک مانیتور گیمینگ اهمیت دارد؟ نظرات خود را در قسمت نظرات همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

بهترین بازی‌های موبایلی سال ۲۰۲۰

بازی‌های ویدئویی، از بزرگ‌ترین سرگرمی‌ها در جهان هستند و همانطور که در مطلب صنعت گیمینگ از آن صحبت کردیم، گیمینگ یک صنعت بسیار جدی و درآمدزا در دنیاست. در اوایل سال ۲۰۲۰، وب‌سایت Newzoo در بخشی از پیش‌بینی‌هایی که برای صنعت گیم داشت، اعلام کرد مجموعا بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برای بازی خرج می‌شود […]

بازدید: 8669

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

چگونه با تلویزیون‌های اینترنتی، یک روز سرگرم‌کننده داشته باشیم؟

در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت‌ها که رفتن به سینما و کنسرت ممکن نیست، شما به کمک پلتفرم‌های VOD می‌توانید فیلم‌های جدید سینما و کنسرت‌های خوانندگان را زنده و آنلاین، تماشا کنید. کارهایی که شاید تا یکسال قبل حتی به آن فکر هم نمی‌کردید، اما این اتفاق به لطف حضور پلتفرم‌های VOD افتاده […]

بازدید: 7369

۱۴۰۰/۰۳/۲۴

بهترین انیمیشن‌های 2020 و 2021 که باید آن ها را تماشا کنید!

گسترش تلویزیون‌های اینترنتی و داستان‌ سرایی های دیدنی انیمیشن ها، باعث شده است که نه فقط بچه‌ها، بلکه افراد با هر سن و سالی، هر سال منتظر انیمیشن های فوق العاده­ی غول هایی مثل دیزنی و پیکسار و .. باشند. در این مطلب بهترین انیمیشن‌های سال 2020 و انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۱ آن‌ها را […]

بازدید: 6397