یکی از موضوعاتی که امروزه بر سر زبان‌ها افتاده، اینترنت‌ ماهواره‌ای است. اینترنت ماهواره در واقع جدیدترین نوع ارائه اینترنت است که از طریق قراردادن ماهواره‌های متعدد در مدار زمین امکان پذیر شده است. شرکت‌های زیادی نیز برای اینکار اقدام به خدمات‌رسانی به کاربران کرده‌اند که یکی از آنها شرکت اسپیس ایکس است. این کمپانی که در راس آن ایلان ماسک (ثروتمندترین فرد جهان) فعالیت می‌کند، اقدام به تولید و عرضه اینترنت های ماهواره‌ای با عنوان استارلینک کرده است.

استارلینک در واقع از چندین ماهواره فضایی برای ارائه این نوع اینترنت برای اقصی نقاط جهان استفاده می‌کند. تعداد این ماهواره‌ها نیز درحال حاضر حدود 2000 عدد است که همواره به تعداد آن افزوده می‌شود. بنابر اطلاعات منتشر شده در سایت استارلینک، تعداد ماهواره‌های این شرکت باید از 10000 عدد عبور کند تا به تمام نقاط کره‌ زمین اینترنت ماهواره‌ای ارسال شود.

همچنین جالب است بدانید در سال 2018 اسپیس ایکس اعلام کرد، درآمد حاصل از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای طرح بلندپروازانه سفر به مریخ صرف خواهد شد و به همین خاطر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ساخته شده است.

با این حال، قصد داریم در ادامه این مطلب به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بپردازیم و آن‌را معرفی کنیم. اگر شماهم به این موضوع علاقه‌مند هستید و یا به دنبال اطلاعات در این خصوص می‌گردید، در ادامه با ما همراه باشید.

کاربردهای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک علاوه بر فناوری مدرن و پیشرفته‌ای که دارد، دارای کاربردهای مختلفی نیز می‌باشد. البته باید دقت داشته باشید، ازآنجایی که اینترنت استارلینک به تازگی شروع بکار کرده و درحال حاضر در فاز آزمایشی قرار دارد ممکن است برخی از کاربردهایش در آینده مشخص شوند.

با این حال، کاربردهای اینترنت ماهواره استارلینک عبارتند از:

  • مناسب حوزه گیمینگ: افرادی که به حوزه گیمینگ علاقه‌مند هستند با استفاده از اینترنت استارلینک، سرعت اینترنت خوبی را برای بازی‌های آنلاین درافت می‌کنند. همچنین میزان تاخیر یا همان پینگ تایم در این نوع اینترنت بسیار کم است.
  • مناسب برای استفاده در مناطق دورافتاده: ساکنین مناطق دورافتاده که میزان آنتن‌دهی اپراتورها در آنجا ضعیف باشد، می‌توانند از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده کنند. به عبارت دیگر، در مناطقی که دارای کوه‌های بلند و یا در داخل دره واقع شده باشند نمی‌توان به راحتی از اپراتورهای تلفن همراه استفاده کرد و استفاده از استارلینک در این مواقع مناسب است.
  • مناسب ساختمان‌ها: ما در هرساختمان شاهد استفاده همزمان چندین روتر شخصی هستیم. با این حال می‌شود در این ساختمان‌ها از یک دیش استارلینک استفاده کرد تا برای تمام ساکنین پهنای باند مناسب تهیه شود. البته این مورد معایبی مثل سرعت اینترنت کمتر به همراه دارد.
  • مناسب کسب و کارها: اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از طرح ویژه کسب و کارها نیز پشتیبانی می‌کند. در این حالت هزینه های اولیه برای خرید لوازم و همچنین پرداخت‌های ماهانه افزایش می‌یابد اما، سرعت اینترنت ارائه شده در این حالت بسیار زیاد است و می‌تواند تمامی کارکنان را تامین کند.
  • مناسب برای وسایل نقلیه متحرک: همچنین از دیگر طرح های استارلینک می‌توان به طرح ویژه وسایل نقلیه متحرک اشاره کرد. به عنوان مثال، قایق‌ها می‌توانند از این طرح در مواقعی که وسط دریا هستند، استفاده کنند. البته لازم به ذکر است بدانید، در این حالت نیز هزینه‌های پرداختی ماهانه افزایش دارد ولی بسیار مقرون به صرفه است.

مزایا و معایب استفاده از استارلینک

اینترنت استارلینک از مزایا زیادی برخوردار است. در حالی که این نوع اینترنت معایب کمی را در اختیار دارد و انتظار می‌رود در هنگام ارائه نسخه نهایی، این مشکلات نیز برطرف شوند؛ به عنوان مثال، یکی از معایب بزرگی که اینترنت استارلینک از خود نشان داده، قطعی‌ها و اختلال‌هایی است که گاها تا چند ساعت اینترنتی را ارائه نمی‌دهد. اما همانطور که عرض شد، شرکت اسپیس ایکس نیز اعلام کرده است که از تمام این مشکلات آگاهی دارد و در نسخه نهایی از بین خواهد رفت.

با این حال برخی از مزایا و معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک عبارتند از:

  • سرعت اینترنت بالا: سرعت اینترنت استارلینک در حالت‌های مختلف دچار تغییراتی می‌شود. با این حال، اگر بدنبال اینترنت پرسرعت هستید، این نوع اینترنت می‌تواند برایتان مفید واقع شود.
  • مناطق تحت پوشش گسترده: ازآنجایی که تاکنون 2000 ماهواره برای ارائه خدمات به کاربران اینترنت استارلینک وارد مدار زمین شده‌اند، مناطق تحت پوشش گسترده‌ای را در سرتاسر جهان به وجود آورده است. اگر قصد تهیه اینترنت ماهواره استارلینک را دارید، با ورود به سایت این خدمات‌دهنده می‌توانید از مناطق تحت پوشش آن باخبر شوید.
  • اینترنت نامحدود: استارلینک ارائه‌دهنده اینترنت با حجم مشخص نیست! از این رو، زمانی که اقدام به تهیه این نوع اینترنت می‌کنید، باتوجه به اینکه بسته‌هایش دارای مدت زمان یکماهه است می‌توانید به صورت نامحدود از آن استفاده کنید.

و حالا معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک:

  • هزینه بسیار زیاد: اینترنت استارلینک با هزینه بسیار زیادی نسبت به دیگر اینترنت‌ها عرضه می‌شود. این هزینه‌ها شامل تهیه اولیه لوازم جانبی برای متصل شدن به ماهواره‌ها و همچنین هزینه اشتراک ماهانه می‌شود. البته شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده در نسخه های پیش‌رو اینترنت استارلینک، این هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  • قطعی و اختلال: در نسخه آزمایشی اینترنت ماهواره استارلینک، شاهد اختلال های متعددی هستیم که در برخی موارد تا چند ساعت نیز ادامه دارد. با این وجود باید دید که در نسخه‌های اصلی و آتی سرویس استارلینک، این مشکلات همچنان وجود دارند یا خیر.
  • وابسته به شرایط جوی: اسپیس ایکس اعلام کرده دیش‌های استارلینک ممکن است در مواقعی که شرایط جوی بد باشد، عملکرد مناسبی را نشان ندهند. همچنین در سایت این سرویس‌دهنده نیز عنوان شده است که استارلینک در مواقعی که برف زیادی برروی آن نشسته باشد، دچار اختلال و در برخی موارد حتی قطعی شود. با این حال باید بدانید دیش‌های استارلینک تا دمای منفی 5 درجه و مثبت 30 درجه مقاوم هستند.

هزینه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

هزینه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک درحال حاضر بسیار زیاد می‌باشد. با این حال، طرفداران اینترنت و فناوری‌های مدرن حاضرند این هزینه را بپردازند و از استفاده آن لذت ببرند.

هزینه‌ اینترنت استارلینک باتوجه به طرح‌های آن متفاوت است. این سرویس از سه طرح ساده، کسب و کار و RV -که مناسب وسایل نقلیه است- تشکیل می‌شود.
هزینه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به شرح زیر است:

  • اینترنت استارلینک: این طرح همان طرح ساده استارلینک می‌باشد و برای مصارف مسکونی در نظر گرفته شده است. هزینه های این طرح نیز در 599 دلار برای خرید لوازم جانبی و همچنین 110 دلار برای هزینه های اشتراک ماهانه خلاصه می‌شود.
  • کسب و کار استارلینک: این طرح برای بسیاری از کسب و کارها کاربرد دارد و مناسب مصارف سازمانی است. قیمت لوازم جانبی این طرح 2500 دلار هزینه لوازم جانبی و 500 دلار هزینه اشتراک ماهانه است.
  • RV استارلینک: آخرین طرح معرفی شده توسط استارلینک مناسب لوازم نقلیه متحرک مثل کشتی، هواپیما، اتوبوس و غیره است. با این حال، هزینه این سرویس نیز 599 دلار برای لوازم جانبی و همچنین 135 دلار برای پرداختی های ماهانه است.

نظر شما درباره اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چیست؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 155793

۱۴۰۰/۱۰/۰۹

6 راهکار ساده برای زیاد کردن سرعت اینترنت 4g و tdlte

همه‌ی ما اوقاتی را تجربه کرده‌ایم که سرعت اینترنت کم شده و نمی‌دانستیم باید چه کاری برای افزایش سرعت اینترنت انجام دهیم. در واقع  سرعت کم اینترنت یعنی آهسته پیش رفتن کارهایی که به آن وابسته هستند و هدر رفتن بخش زیادی از زمان! اما در بسیاری از مواقع، می‌شود با راهکارهایی کاربردی سرعت اینترنت […]

بازدید: 66224

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

چگونه هزینه اینترنت را کاهش دهیم؟ 8 راه حل کاربردی برای کم کردن مصرف اینترنت

با افزایش سرعت اینترنت و شروع پیشرفت نسل پنجم (5G)، حجم بیشتری از اینترنت شما صرف شبکه‌های اجتماعی، کار و آموزش آنلاین می‌شود. در نتیجه کم کردن هزینه‌های اینترنت و مدیریت مصرف آن هم بسیار ضروری تر از قبل است. شما تنها با تغییراتی کوچک در تنظیمات گوشی یا اپلیکیشن، می­توانید در مصرف اینترنت گوشی […]

بازدید: 41828