اینترنت اشیا ((Internet of Things مفهوم جدیدی است که ممکن است برای همگان آشنا نباشد. این واژه زمان زیادی نیست که وارد عصر تکنولوژی شده است و می‌تواند نقش مؤثری در آینده نزدیک داشته باشد. اگر شما نیز کنجکاو شدید که در ارتباط با این فناوری بیشتر بدانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

فناوری اینترنت اشیا به این معنی است که تمامی وسایل و اشیا اطراف ما به شبکه جهانی اینترنت و یا LAN  وصل شود. این وسایل می‌توانند از طریق اینترنت با هم در ارتباط باشند و برای هم اطلاعات ارسال کنند.

به طور کلی فرض کنید که می‌خواهید با صندلی خود ارتباط برقرار کنید و از آن بخواهید به یک مبل تبدیل شود. در این حالت می‌توانید با استفاده از اینترنت اشیا، اتصال به صندلی از طریق تلفن همراه را برقرار کرده و سپس از طریق اپلیکیشن های مخصوص، درخواست خود را ارائه دهید.

از طرف دیگر امکان کنترل این اپلیکیشن‌ها به اشیاء وصل شده به اینترنت توسط انسان وجود دارد. بدین معنی که شما بدون حضور درآن محدوده میتوانید با اپلیکشن متصل شده اشیا را در مکانی دیگر مدیریت کنید. به عنوان مثال شما از محل کار خود میتوانید اشیا موجود در منزل خود را جابجا کنید و یا به آنها فرمان خاصی را برای اجرا بدهید.

با این حال، این فناوری جذاب اهمیت بسیار زیادی نیز دارد که در قسمت زیر مختصری از آن را شرح می‌دهیم:

دلایل اهمیت اینترنت اشیا

به وسیله این تکنولوژی انتقال داده ها به بهترین شکل ممکن و به راحتی انجام خواهد شد. IOT به شما اجازه می‌دهد تا دستگاه های الکترونیکی خود را به هم متصل کنید و اطلاعات را بین آنها به اشتراک بگذارید. این باعث می‌شود که زندگی شما راحت تر شود و همچنین به شما امکان کنترل هوشمندانه تر دستگاه های خود را بدهد.

در حالت کلی باید بگوییم که فناوری IOT می‌تواند تأثیر ویژه ای در محیط خانه، جامعه و صنعت داشته باشد و سبب می‌شود که زندگی انسان از کیفیت بهتری برخوردار شود.

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

Internet of Things از طریق پروتکل هایی مانند بلوتوث، ارتباط وای فای و پروتکل MQTT فرایند رد و بدل کردن داده ها انجام می‌شود. در واقع هر شیء یک آدرس آی پی مختص به خود را خواهد داشت و مشکل کمبود آی پی ایجاد نخواهد شد.

به واسطه فناوری اینترنت اشیا، وسایل می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته و به تبادل داده بپردازند. به عنوان مثال مودم‌ها و بردهای الکترونیکی می‌توانند داده ها را با یکدیگر رد و بدل کنند.

در واقع در تکنولوژی اینترنت اشیا با وصل کردن وسایل به اینترنت و اضافه کردن سنسور به آن‌‌ها امکان به وجود آمدن تعامل میان اشیا بدون دخالت نیروی انسانی فراهم می شود.

علاوه بر این ها، این فناوری به شما اجازه می‌دهد تا از راه دور به دستگاه های خود دسترسی داشته باشید و هم چنین امکان پایش و مدیریت دقیق تر دستگاه های خود را ارائه می‌دهد.

جالب است بدانید مانیتورینگ مصرف انرژی و بهینه سازی آن با از دیگر امکانات اینترنت اشیا است. این موارد اهمیت IOT را برای زندگی روزمره شما نشان می‌دهد.

مزایای اینترنت اشیا (IOT)

اینترنت اشیا تکنولوژی است که می‌تواند بر جنبه های مختلف زندگی شما تأثیر گذار باشد. به عنوان مثال، شما با اتصال یخچال خانه به اینترنت، می‌توانید به یخچال فرمان دهید تا به صورت خودکار تنظیمات موردنظر را انجام دهد.

اینترنت اشیا وسایل حتی می‌تواند شامل لامپ بالای سرتان و یا ساعت دیواری شود.

تأثیر اینترنت اشیا بر صنایع

با انقلاب صنعتی اروپا، دستگاه های زیادی برای استفاده در کارخانه ها ایجاد شدند. به طور کلی فناوری اینترنت اشیا نیز می‌تواند انقلاب دیگری در زمینه صنایع باشد. وجود اینترنت اشیا در صنعت، سبب هوشمند ساختن خط تولید کالاها خواهد شد. بدین گونه که دستگاه ها به اینترنت وصل خواهند شد و به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا خواهند کرد و در نتیجه ممکن است نیاز به نیروی انسانی در پروسه تولید کم شده و خط تولید به صورت مکانیزه عمل خواهد کرد.

نقش حسگرها در اینترنت اشیا چه خواهد بود؟

در واقع حسگرها نقش حواس پنج گانه ما انسان ها را ایفا کرده و اطلاعات خارج از اینترنت را دریافت خواهند کرد. داده هایی مانند دما، موقعیت مکانی، حرکت، فشار، نور و دیگر عوامل به واسطه عملکرد اینترنت اشیا اندازه گیری خواهند شد. با قرارگیری سنسورهای مختلف، اشیا می‌توانند اطلاعات محیط را دریافت کرده و با داده‌های اینترنت مقایسه کنند

کلام پایانی

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و در این میان به وجود آمدن اینترنت اشیا یا همان IOT به عنوان فصل جدیدی می‌تواند موجب نتایج شگفت انگیزی در زندگی بشر شود و آینده انسان را به سمت روشنی سوق دهد. با گسترش این فناوری عملکرد دستگاه ها به سمت هوشمند سازی پیش خواهند رفت و می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی به شدت تأثیرگذار شود.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20606

۱۴۰۰/۰۶/۱۳

چطور در هر شرایطی بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم؟ ۳ تکنیک کاربردی

ما تمام روز در حال تصمیم‌گیری هستیم. بعضی از این تصمیم‌‌گیری‌ها به اندازه‌ای راحت هستند که فکر و انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند و ما اصلا متوجه این که در حال تصمیم‌گیری هستیم نمی‌شویم مثل انتخاب یک غذا؛ اما گاهی اوقات که شرایط پیچیده‌تر می‌شود، در تصمیم گیری دچار چالش و عدم اطمینان می‌شویم مثل […]

بازدید: 7577

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

۱۲ تا از بهترین راهکارهای مدیریت زمان، برای کسانی که «فکر می کنند» وقت کافی ندارند!

ما در طول روز 24ساعت زمان داریم و این وقت برای همه ما یکسان است! اما بعضی‌ها همیشه وقت کم می‌آورند و در عوض افرادی را هم می‌بینیم که به خوبی به برنامه‌های خود می‌رسند! در اصل تفاوت اینجاست که بعضی از افراد بهتر می‌دانند چطور زمان را  (دقیق­تر بگوییم، چطور خودشان و کارهایشان را) […]

بازدید: 7550