• عناوین مقاله

    آشنایی با خانه هوشمند

    خانه هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد؟

    خانه هوشمند چه مزایایی دارد؟

    «سیستم خانه هوشمند» چگونه کار می‌کند؟

    • روش‌های اتصال در خانه‌های هوشمند

    چطور یک خانه هوشمند داشته باشید؟ دستگاه های موجود در خانه هوشمند

    چالش‌های خانه هوشمند

یکی از قابلیت هایی که در مقاله اینترنت اشیا در مورد آن صحبت کردیم، خانه هوشمند بود. در این مطلب در مورد خانه‌های هوشمند و کاربردهای آن درزندگی روزمره صحبت می­کنیم.

حالا خانه هوشمند چیست؟!

تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده که در رختخواب باشید و متوجه شوید یک چراغ را خاموش نکرده‌اید یا بعد از خارج شدن از خانه بفهمید که کولر را روشن گذاشته‌اید؟ احتمالا همه ما این‌ها تجربه کرده ایم و خانه هوشمند، یکی از گزینه های مناسب برای حل این موضوع است.

 خانه هوشمند، چراغ‌ها را خاموش می‌کند، کولر را در حالت مصرف بهینه می‌گذارد و بسیاری از کارهای روزمره شما را راحت‌تر می‌کند. البته این‌ها از ساده‌ترین کاربردهای خانه‌های هوشمند هستند.

برای راه‌اندازی یک خانه هوشمند، شما به یک گوشی هوشمند، اینترنت، چند دستگاه هوشمند و اطلاعات این مطلب نیاز دارید J

آشنایی با خانه هوشمند

خانه هوشمند به وسیله یک یا چند دستگاه متصل به اینترنت، امکان کنترل و نظارت بر خانه را از راه دور فراهم می‌کند.

در یک خانه هوشمند شما کنترل خیلی چیز‌ها را در دست دارید:

  • نور
  • دما
  • دسترسی
  • امنیت و …

تمام این موارد با یک اپلیکیشن و حتی به وسیله فرمان صوتی قابل کنترل هستند.

خانه هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد؟

  • قابلیت کنترل از راه دور: مهم‌ترین کاربرد خانه هوشمند، امکان کنترل از راه دور آن است. با این قابلیت می‌توانید از راه دور، سیستم تهویه هوا را خاموش کنید، سیستم امنیتی را روشن کنید یا از قفل بودن درها مطمئن شوید.
  • امکان فرستادن هشدار‌: هر اتفاقی در خانه بیفتد، با توجه به تنظیماتی که برای دستگاه‌ها مشخص کرده اید، یک هشدار دریافت می‌کنید. این هشدار بیشتر به دوربین‌، سیستم‌های امنیتی و قفل‌ها مربوط است.
  • دریافت دستور‌های صوتی: در بیشتر دستگاه‌های هوشمند، شما می‌توانید دستورات خود را صوتی بیان کنید. برای راحتی بیشتر، بهتر است تمامی دستگاه‌های خانه را به «یک» دستیار صوتی وصل کنید.
  • قابلیت سپر جغرافیایی: سپر جغرافیایی بیشتر برای قفل‌های هوشمند کاربرد دارد. مثلا می‌توانید قفل در را به صورتی تنظیم کنید که وقتی به فاصله مشخصی از خانه رسیدید به صورت خودکار باز شود.
  • حالت طلوع و غروب خورشید: حالت طلوع و غروب خورشید بیشتر به لامپ‌ها مربوط است. مثلا با تشخیص طلوع خورشید در ابتدای روز، چراغ‌ها خاموش می‌شود و در انتهای روز با غروب خورشید و تاریکی، چراغ‌ها روشن می‌شود.
  • امکان ثبت تاریخچه فعالیت‌ها: این قابلیت، فعالیت‌ دستگاه‌های اینترنت اشیا را لیست می‌کند. مثلا اینکه قفل‌ها چه زمانی باز شدند، لامپ‌ها چه زمانی روشن شدند و.. . شما با این قابلیت متوجه تعداد دفعات رفت و آمد به خانه، یا عملکرد و زمان‌ فعالیت دستگاه‌های اینترنت اشیا در خانه می‌شوید و مدیریت و کنترل بیشتری روی امور روزمره‌تان خواهید داشت.
  • امکان صرفه جویی در انرژی: بخش نظارت بر انرژی، به شما می‌گوید که دستگاه‌های اینترنت اشیا دقیقا چه مقدار انرژی مصرف کرده‌اند. شما با این قابلیت و با تنظیم زمان‌بندی‌های مناسب برای دستگاه‌ها، می‌توانید مصرف انرژی را هم بهتر کنترل و مدیریت ‌کنید.

خانه هوشمند چه مزایایی دارد؟

راحتی

راحتی جذاب‌ترین ویژگی دستگاه‌های هوشمند و دلیل اصلی اختراع آنها است. در خانه‌های هوشمند برای تنظیم یا خاموش و روشن‌ کردن دستگاه‌ها حتی نیازی به بلند شدن از جایتان ندارید! شما با گوشی هوشمندتان می‌توانید هر کدام از اشیای خانه را که مجهز به اینترنت اشیا هستند، از راه دور کنترل کنید.

امنیت

امنیت خانه، اولویت اول هر خانواده‌ای است. با هوشمند سازی خانه، می‌توانید از خانه خود در برابر دزدی محافظت کنید. حتی وقتی خارج از خانه هستید با یک دوربین امنیتی می‌توانید ورود و خروج را کنترل کنید و یا اگر سالمند یا کودکی در منزل دارید، آن‌ها را زیر نظر داشته باشید.

کاهش هزینه در طولانی مدت

سیستم‌های خانه هوشمند بازدهی انرژی بالایی دارند. شما می‌توانید دمای خانه را براساس ساعت، روز‌های هفته یا با برنامه دلخواهتان، کنترل کنید. با صرفه‌جویی در انرژی از هزینه‌های اضافی هم جلوگیری می‌شود.

«سیستم خانه هوشمند» چگونه کار می‌کند؟

ما در این بخش به شکل تخصصی و فنی راجع به خانه‌های هوشمند صحبت می‌کنیم، پس اگر در هر بخش از این مقاله سوالی داشتید، در کامنت‌ها بپرسید تا به شما جواب بدهیم.

دستگاه‌های هوشمند، با یک هاب به هم وصل می‌شوند.

هاب چیست؟

 هاب یا رابط خانه هوشمند، مرکز کنترلی است که تمام دستگاه‌ها را به هم وصل می‌کند. مثلا سنسور در یا پنجره که شما را از رفت و آمدها در خانه باخبر می‌کند و کلید پریز هوشمند، که امکان تنظیم نور را به شما می‌دهد و همه دستگاه‌ها، با یک هاب به هم وصل می‌شوند.

البته هاب مرکزی از چند پروتکل پشتیبانی می‌کند تا دیگر به یک برند یا سیستم خاص محدود نشوید. با این حال باید در انتخاب هاب مناسب دقت کنید. چون روش‌های اتصال اشیا به اینترنت در خانه‌های هوشمند متفاوت است، اینکه کدام روش را انتخاب کنید به پیش‌‌نیازها و اشیای مورد نظرشما بستگی دارد.

روش‌های اتصال در خانه‌های هوشمند

وای‌فای

دستگاه‌های اینترنت اشیا به چند روش به اینترنت وصل می‌شوند که رایج‌ترین آن وای‌فای است چون تکنولوژی وای‌فای سرعت بالایی دارد.

بلوتوث

احتمالا تا به حال برای وصل کردن گوشی به ضبط ماشین، از بلوتوث استفاده کرده‌اید. از موارد پرکاربرد استفاده از بلوتوث می‌توانیم به سیستم‌های پخش ماشین، هدست‌های بی‌سیم، موس‌، کیبورد، چاپگر و کنسول‌های بازی اشاره کنیم. این تکنولوژی گاهی در امنیت خانه هوشمند هم استفاده می‌شود.

Z-Wave

تکنولوژی Z-Wave یک پروتکل ارتباط بی سیم است که با موج‌های رادیویی کم انرژی، دستگاه‌ها را به هم وصل می‌کند. در سال۲۰۱۹ تعداد دستگاه‌های مجهز به Z-Wave به ۲۶ هزار مورد رسید و استفاده از آن در حال افزایش است.

Zigbee

Zigbee هم یک پروتکل ارتباطی دیگر است. این تکنولوژی با امواج رادیویی دیجیتال، شبکه ایجاد می‌کند و از بلوتوث و وای‌فای کم هزینه تر است.

اتصال پشتیبان سلولی

همانطور که گوشی هوشمند شما به وسیله وای‌فای یا اینترنت سیمکارت (cellular data) به اینترنت وصل می‌شود، اجزای خانه هوشمند هم اگر لازم باشد، می‌توانند از اینترنت سیمکارت استفاده کنند. برای اینکه قطعی برق مشکلی در سیستم‌های ارتباطی و امنیتی خانه‌های هوشمند ایجاد نکند، شرکت‌ها از اینترنت پشتیبان سلولی (اینترنت سیم کارت) هم استفاده می‌کنند.

دستیار‌های هوشمند

همانطور که گفتیم، یکی از قابلیت‌های جالبی که توسعه دهندگان نرم افزار‌های صوتی، به خانه هوشمند اضافه کردند، این است که امکان درک صدا را با اینترنت اشیا ترکیب کرده‌اند. یعنی شما می‌توانید حتی با دستورات صوتی، اشیای مجهز به اینترنت اشیا را خاموش، روشن یا آن‌ها را کنترل کنید.

دستیار‌های صوتی معروف عبارتند از:

۱. الکسا

اگر اسپیکر اکو یا صفحه نمایش شو را بخرید، الکسا دستیار صوتی شما خواهد بود. الکسای آمازون بیشترین قابلیت را در بین همه دستیار‌های صوتی دارد و با بیشتر دستگاه‌های اینترنت اشیا سازگار است.

۲.دستیار گوگل

دستیار گوگل به همراه هاب‌های خانگی گوگل یعنی نست هاب یا اسپیکر مینی نست ارائه می‌شود. این دستیار بافرمان صوتی «Ok Google» یا «Hey Google» فعال می‌شود و از نظر محبوبیت، بعد از الکسا قرار می‌گیرد.

۳.سیری

سیری در دستگاه‌های iOS که بخشی از ابزار‌های خانگی اپل هستند ارائه می‌شود. تعداد کمی از دستگاه‌های هوشمند با سیری سازگار هستند و این دستیار بیشتر روی مسیریابی، پخش ویدیو‌های یوتیوب یا جستجوی اینترنت در آیفون و آیپد تمرکز دارد.

۴.کورتانا

در آخر نوبت به دستیار صوتی مایکروسافت می‌رسد. دستگاه‌های اینترنت اشیا به ندرت با کورتانا سازگار هستند و این دستیار بیشتر در ابزار‌های آفیس استفاده می‌شود.

چطور یک خانه هوشمند داشته باشید؟ دستگاه های موجود در خانه هوشمند

برای اینکه خانه را هوشمند کنید، نیازی به قدم‌های بزرگ نیست و شما می­توانید با تغییرات کوچک شروع کنید. برای این کار، به چند دستگاه هوشمند نیاز دارید که به اینترنت وصل هستند و با یک اپلیکیشن کنترل می‌شوند.

بعضی از دستگاه‌های خانه هوشمند عبارتند از:

  • لامپ‌های هوشمند

لامپ‌های هوشمند را می‌توان با توجه به جی‌پی‌اس گوشی یا زمان طلوع و غروب خورشید تنظیم کرد. لامپ‌های ال‌ای‌دی هوشمند تا بیش از۱۶ میلیون تنوع رنگی دارند و علاوه بر طول عمر بالا، نسبت به لامپ‌های معمولی جذاب‌تر هستند.

  • پریزهای هوشمند

با پریز هوشمند می‌توانید تمام لوازم برقی (پریزی) را مثل قهوه‌ساز، چای‌ساز، تلویزیون و …از روی موبایل خاموش یا روشن کنید و مقدار مصرف برق آن‌ها را کنترل کنید.

  • سیستم‌های امنیتی هوشمند

با سیستم‌های امنیتی هوشمند، امنیت در بالاترین سطح قرار می‌گیرد. چون با استفاده از حسگر‌هایی که به وای‌فای وصل می‌شوند، هر زمان، هشداری به صدا در بیاید، شما با یک پیام در گوشی همراه خود از این موضوع باخبر می‌شوید. همینطور، با دوربین‌های هوشمند امنیتی، هرکجا و هرزمان، می‌توانید به ‌وسیله اپلیکیشن موبایلی تصویر دوربین را مشاهده و آنچه در فضای ذخیره سازی ابری ذخیره شده را بررسی کنید.

  • ترموستات‌های هوشمند

خیلی از ترموستات‌ها علاوه بر امکان تنظیم از راه دور، حرکت را هم احساس می‌کنند و براساس مکان و حالت خواب و بیداری شما، دما را تنظیم می‌کنند.

  • حسگر‌های هوشمند دود و مونوکسید کربن

با استفاده از حسگر‌های هوشمند، با افزایش شدید دما یا افزایش دود و مونوکسید کربن، هشداری به گوشی همراه شما ارسال می‌شود.

  • حسگر‌های نشت آب هوشمند

سیل و نشت آب، آسیب زیادی به خانه وارد می‌کند. به همین دلیل حسگر نشت آب اهمیت زیادی دارد. با نصب این حسگر در محل‌هایی که امکان نشت آب وجود دارد، اگر مشکلی پیش بیاید، می‌توانید خیلی زود آن را برطرف کنید.

  • حسگر‌های انجماد

یخ‌بستگی‌ در لوله کشی‌ها می‌تواند باعث انفجار لوله‌ها شود. خوشبختانه روش کار حسگر‌های انجماد هوشمند این است که اگر دما تا میزان مشخصی کم شود، به شما خبر می‌دهند. در این صورت می‌توانید جلوی حوادثی از این دست را هم بگیرید.

  • اسپیکر‌های هوشمند

می‌توانید بدون نیاز به گوشی، آهنگ مورد علاقه خود را با اسپیکر‌های هوشمند و پر قدرت گوش کنید. این ابزار پخش صدا، با دستور صوتی هم دستورات شما را اجرا می‌کنند.

  • نمایشگر‌های هوشمند

دستگاه یا نمایشگر‌ هوشمند، تبلتی است که تمامی دستگاه‌های اینترنت اشیا را به هم وصل می‌کند و توانایی پخش فیلم و تصویر را هم دارد. نمایشگر هوشمند شرکت آمازون Echo Show و گوگل Nest Hub نام دارند.

چالش‌های خانه هوشمند

نصب تجهیزات

نصب تجهیزات هوشمند با توجه به سیستمی که انتخاب می‌کنید کم و بیش پیچیده است. برای این کار بهتر است حتما از مهارت متخصصین خانه‌های هوشمند استفاده ‌کنید.

اختلال در اینترنت

هروقت اتصال به اینترنت قطع شود، اکثر کارایی‌های خانه‌های هوشمند غیرفعال می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید یک اینترنت پرسرعت و پشتیبان تهیه کنید.

سیستم‌های پیچیده تکنولوژی

با اینکه خانه هوشمند جذاب به نظر می‌رسد اما ممکن است در ابتدا، کار با آن کمی سخت باشد. به همین دلیل بهتر است سیستمی را انتخاب کنید که یادگیری و کار با آن برایتان ساده باشد.

 خانه‌های هوشمند با ایجاد قابلیت‌های مدرن و کاربردی، امکان یک زندگی امن و راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کنند و البته که با گسترش شبکه5G  و اینترنت اشیا دستگاه‌های هوشمند و متنوع بسیاری برای خانه‌های هوشمند در راه هستند که حتما استفاده ‌های خیلی جالبی خواهند داشت.

به نظر شما جالب‌ترین کاربردهای خانه هوشمند چه چیزهایی هستند؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16123

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15475

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12608