• عناوین مقاله

    چه عواملی روی رشد صنعت گیمینگ تاثیر گذاشته اند؟

    • ۱- رشد سریع اینترنت
    • ۲- رشد گوشی‌های هوشمند

    چه عواملی در ساخت یک بازی نقش دارند؟

    یک بازی چگونه ساخته می شود؟

    • توسعه‌دهندگان بازی‌ها را می سازند
    • ناشران و توزیع‌کنندگان، بازی‌ها را توزیع و بازاریابی می‌کنند
    • سازندگان سخت‌افزار، لوازم سخت‌افزاری لازم برای بازی‌ها را تولید می‌کنند
    • توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، نرم‌افزارهای لازم برای اجرای بازی را تولید می‌کنند
    • سرویس‌های استریم اجازه پخش بازی‌های زنده را می‌دهند

    اقتصاد صنعت بازی‌های ویدئویی

    صنعت بازی‌های ویدئویی در ایران

4.4 33 votes
Article Rating

صنعت گیمینگ و بازی‌های ویدئویی، یکی از بزرگ‌ترین سرگرمی‌ها در جهان هستند و مثل فیلمسازی، به عنوان صنعتی محبوب و پولساز شناخته می‌شوند، مثلا آخرین نسخه از بازی (Call of Duty 4: Modern Warfare) توانست تنها در ۳ روز، بیشتر از ۶۰۰ میلیون دلار بفروشد.

پس اگر به صنعت گیمینگ و بازی‌های ویدئویی علاقمند هستید و می‌خواهید با مراحل ساخت بازی‌ها آشنا شوید، این مطلب را مطالعه کنید.

چه عواملی روی رشد صنعت گیمینگ تاثیر گذاشته اند؟

بین تکنولوژی‌های موثر در پیشرفت صنعت گیمینگ، ۲ عامل بیشتر از موضوعات دیگر تاثیرگذار بوده‌اند:

۱- رشد سریع اینترنت

با راحت شدن دسترسی به اینترنت، فرصت‌های خوبی برای رشد و توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی به وجود آمد و کم‌کم بازی‌های چندنفره و اشتراکی، جای خود را بین گیمرهایی که از بازی تک‌نفره خسته شده‌ بودند، باز کردند.

۲- رشد گوشی‌های هوشمند

با پیشرفت گوشی‌های هوشمند، بازی‌هایی مثل انگری بردز(Angry Birds) و کندی کراش (Candy Crush) به‌سرعت توانستند به بازی های محبوبی برای کاربران موبایل تبدیل شوند.

با توسعه سیستم عامل اندروید هم، دستگاه‌های هوشمند با قیمت‌های ‌به‌صرفه‌تری به دست کاربران رسید و حالا آنقدر دسترسی به گوشی‌های موبایل و اینترنت پرسرعت ساده است که دیگر نیازی به خرید تازه‌ترین نسخه بازی‌ها از فروشگاه ندارید.

چه عواملی در ساخت یک بازی نقش دارند؟

  • توسعه دهندگان
  • ناشران و توزیع‌کنندگان
  • سازندگان سخت‌افزار
  • توسعه‌دهندگان نرم افزار
  • سرویس‌های استریم

یک بازی چگونه ساخته می شود؟

توسعه‌دهندگان بازی‌ها را می سازند

توسعه‌دهندگان بازی، معمولاً در قالب استودیوهای بازی‌سازی مستقل فعالیت می‌کنند و ۰تا ۱۰۰ توسعه نرم‌افزاری بازی‌ها را انجام می‌دهند. در این استودیوها بیشتر وقت ها کار به این شکل است:

۱-گروهی از نویسندگان داستان بازی را می‌نویسند.

۲-سپس طراحان گرافیکی، شخصیت‌ها و دیگر بخش‌های این داستان را با کمک ابزارهای کامپیوتری طراحی می‌کنند.

۳- برنامه‌نویسان مواردی را که نویسندگان و طراحان، ساخته بودند (شخصیت ها، محیط بازی و ..)، به زبان کدها وارد کامپیوتر می‌کنند و نرم‌افزار بازی را می‌سازند.

۴-علاوه بر این، برنامه‌نویسان کدهای لازم برای سازگاری بازی با پلتفرم‌های مختلف مثل پلتفرم‌های آنلاین را هم به آن‌ها اضافه می‌کنند.

ناشران و توزیع‌کنندگان، بازی‌ها را توزیع و بازاریابی می‌کنند

ناشر بازی، درست مثل کاری که ناشران کتاب‌ها می‌کنند، مسئولیت توزیع و تحویل بازی‌ها را بر عهده دارند. کارها و وظایف دیگر ناشران بازی موارد زیر است:

  • تأمین هزینه‌های لازم برای طراحی و ساخت بازی‌ها
  • نظارت بر روند ساخت بازی‌ها
  • سنجش و ارزیابی سلیقه و علاقه‌مندی کاربران
  • تهیه دفترچه‌های راهنما و دستورالعمل‌های بازی‌ها
  • تصمیم‌گیری در مورد مدل بسته‌بندی نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها
  • انتخاب روش های بازاریابی بازی‌ها

جالب است بدانید که خیلی از ناشران، مالک یک یا چند استودیوی بازی‌سازی هستند. از جمله ناشران شناخته‌شده بازی‌های ویدئویی می‌توان به “Activision Blizzard” اشاره کرد که مالک چندین استودیو مثل تری‌آرک (Treyarch) است. این استودیوی معروف در ساخت چندین نسخه از بازی «کال آف دیوتی» مشارکت داشته است.

علاوه بر این، ناشران، بازی‌های خود را در شبکه‌ای گسترده از فروشگاه‌ها پخش می‌کنند. بخش زیادی از فرایند پخش به‌صورت دیجیتالی و در بستر پلتفرم‌هایی مثل استیم (Steam)، یوپلی (UPlay) و چندین پلتفرم دیگر انجام می‌شود.

در کنار ناشرانی که اختصاصی در حوزه بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کنند، فروشگاه‌های اپلیکیشن یا همان اپ استورها هم مشارکت جدی در این حوزه دارند. مثلاً اپ استور اپل، یکی از بهترین ناشران بازی‌های ویدئویی است.

سازندگان سخت‌افزار، لوازم سخت‌افزاری لازم برای بازی‌ها را تولید می‌کنند

سازندگان سخت‌افزار، ابزار و دستگاه‌های الکترونیکی موردنیاز برای انجام بازی‌ها را بر اساس نوع پلتفرم و کارکرد آن‌ها توسعه می‌دهند. الان بزرگ‌ترین پلتفرم بازی‌های ویدئویی، گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها هستند و برای بازی‌های ویدئویی هم که روی کامپیوترهای شخصی انجام می‌شوند، شرکت‌های بزرگی مثل «اینتل» و «ریزر» به ساخت و توسعه سخت‌افزارهای مختلفی مثل سی‌پی‌یو (پردازنده مرکزی)، جی‌پی‌یو (پردازنده گرافیکی) و … مشغولند.

مهم‌ترین سخت‌افزارهای حوزه بازی‌های ویدئویی هم، کنسول‌ها هستند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به:

  • «پلی استیشن» شرکت سونی
  • «ایکس‌باکس» شرکت مایکروسافت
  • «وی (Wii)» شرکت نینتندو

اشاره کرد.

عینک‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) هم سخت‌افزارهای جدیدی هستند که به تازگی وارد دنیای بازی‌های ویدئویی شده‌اند و توانسته‌اند کاربران زیادی را جذب کنند. آکیولس (Oculus) از جمله شرکت‌های معروفی است که در زمینه ساخت عینک‌های واقعیت مجازی و افزوده کار می‌کند. ریزر و استیل‌سریز (Steelseries) هم از دیگر شرکت‌هایی هستند که در حوزه ساخت لوازم جانبی ویژه بازی‌های ویدئویی مشغولند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، نرم‌افزارهای لازم برای اجرای بازی را تولید می‌کنند

ساخت و اجرای بازی‌های ویدئویی به نرم‌افزارهای زیادی نیاز دارد. مثلاً گیمرها برای ارتباط با یکدیگر به نرم‌افزارهای ارتباطی نیاز دارند تا در حال بازی‌ آنلاین با هم گفت‌وگو کنند.

دیسکورد (Discord)، یکی از پرطرفدارترین نرم‌افزارهای ارتباطی در میان گیمرها است و از نرم‌افزارهای ضروری دیگر در حوزه بازی‌های ویدئویی، «سامانه‌های ضدتقلب» هستند. پانک‌باستر (Punkbuster)، یکی از معروف‌ترین سامانه‌های کشف و پیگیری تقلب در بازی‌های آنلاین است که نقش خوبی در بهبود تجربه بازی کاربران دارد.

سرویس‌های استریم اجازه پخش بازی‌های زنده را می‌دهند

این سرویس‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا بازی‌های ویدئویی یا دیگر فعالیت‌های خود را به صورت زنده برای دیگر کاربران پخش کنند. «توییچ (Twitch)» که متعلق به آمازون و «یوتیوب گیمینگ (Youtube Gaming)» یوتیوب، از شرکت‌های معروف در این حوزه هستند.

در حوزه استریم، حجم زیادی از محتوا تولید می‌شود که بیشتر از تولیدهای صنعت موسیقی و حتی فیلم است. علاوه‌براین، در سال های اخیر، چهره‌های سرشناس و سلبریتی‌ها با استریم محتوا توانسته‌اند درآمدهای زیادی را از راه دریافت هدایای کاربران یا جذب حمایت مالی به دست بیاورند.

کاربران به‌راحتی می‌توانند بازی سلبریتی‌ها و گیمرهای مورد علاقه خود را تماشا کنند و حالا استریم با میلیون‌ها بیننده فعال، پتانسیل زیادی برای صنعت تبلیغات دارد.

اقتصاد صنعت بازی‌های ویدئویی

آمار و ارقام نشان می‌دهد که ارزش صنعت گیمینگ در سال ۲۰۲۰ با رشدی ۹.۳ درصدی در مقایسه با سال قبل، به بیشتر از ۱۵۹ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش این صنعت تا چهار سال پیش، چیزی در حدود ۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد. پیش‌بینی می‌شود که ارزش این صنعت تا سال ۲۰۲۳ به بیشتر از ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

صنعت بازی‌های ویدئویی در ایران

برآوردهای مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) نشان می‌دهد که در کشور، تقریباً ۳۰ میلیون گیمر فعال وجود دارد. از این تعداد، ۲۳.۵ میلیون نفر روی پلتفرم‌های موبایلی، ۴.۴ میلیون نفر روی کامپیوتر شخصی و ۱.۳ میلیون نفر هم روی کنسول‌ها بازی می‌کنند و میانگین سنی کاربران هم در حدود ۲۱ سال است.

رشد فناوری‌ها، گسترش اینترنت و پهنای باند، باعث شده تا گیمرها از سراسر جهان به راحتی به هم وصل شوند و با انجام بازی‌های اشتراکی لحظات سرگرم‌کننده‌ای را تجربه کنند. شرایط و قابلیت‌های موجود در این حوزه، باعث به‌وجود‌آمدن نسلی به نام «ورزشکاران اینترنتی» و حوزه‌ای تازه به نام «ورزش‌های الکترونیکی» شده است و دیگر دور از انتظار نیست که در المپیک‌های آینده، شاهد اضافه‌شدن این رشته به رقابت‌ها باشیم.

به نظر شما صنعت گیمینگ در آینده چه تغییر و تحولاتی خواهد داشت؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 28378

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

چگونه هزینه اینترنت را کاهش دهیم؟ 8 راه حل کاربردی برای کم کردن مصرف اینترنت

با افزایش سرعت اینترنت و شروع پیشرفت نسل پنجم (5G)، حجم بیشتری از اینترنت شما صرف شبکه‌های اجتماعی، کار و آموزش آنلاین می‌شود. در نتیجه کم کردن هزینه‌های اینترنت و مدیریت مصرف آن هم بسیار ضروری تر از قبل است. شما تنها با تغییراتی کوچک در تنظیمات گوشی یا اپلیکیشن، می­توانید در مصرف اینترنت گوشی […]

بازدید: 9807

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 7140