• عناوین مقاله

    API چه کاربردی دارد؟

    مزیت‌های API چیست؟

    انواع API

    فعالان حوزه API

    اقتصاد API: توسعه بازار API

    بازار API و YelloHub ایرانسل

    • «یلوهاب» چه کاری انجام می دهد؟

API یا رابط برنامه‌نویسی کاربردی (Application Programming Interface) ، استاندارد و زبان مشترک بین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هاست که اجازه می‌دهد تا آنها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. چون با توسعه نرم‌افزارهای مختلف، این نیاز ایجاد شد که برای یکپارچه‌سازی این برنامه‌ها، باید زبان مشترک یا استانداردی یکسان وجود داشته باشد.

پس API ها، با هدف ساده شدن و سریع تر شدن روند کارها طراحی و ساخته شدند.

یکی از مثال‌های قابل لمس از کاربرد API در ساده کردن کارها، امکان کپی پیست کردن متن در نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌‌های مختلف است. تصور کنید که برای انتقال یک متن ساده از مرورگر ویندوز به ورد و اکسل، مجبور بودید تمام متن را دوباره بنویسید، در صورتی که این کار با وجود APIها در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

در این مطلب شما با «کاربردها و مزیت‌های API ها» آشنا می‌شوید، امکاناتی که در پیشرفت کسب و کارهای دیجیتال و استارتاپ‌ها تاثیرات بسیار مثبتی دارد.

API چه کاربردی دارد؟

با کمک APIها، کسب‌وکارهای آنلاین، بدون نیاز به نوشتن کد برنامه‌نویسی اختصاصی، می‌توانند خیلی از قابلیت‌هایی که نیاز دارند را در محصول خود داشته باشند.

مثلا اگر کسب‌وکاری که در حوزه خرده‌فروشی آنلاین کار می‌کند، برای ثبت آدرس کاربران خود به یک نقشه آنلاین نیاز داشته باشد، دیگر نیازی نیست تا زمان و هزینه‌ زیادی برای داشتن چنین امکانی خرج کند. چون به کمک API، راحت می‌تواند از نقشه گوگل (Google Maps) یا نقشه شرکت‌های فعال در این حوزه، این قابلیت را به اپلیکیشن و وبسایت خود اضافه کند.

مزیت‌های API چیست؟

مهم‌ترین مزیت‌های API عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های مالی: هزینه‌هایی که برای خرید یا دسترسی به API‌ها می‌شود از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به همین خاطر، کسب‌وکارها به جای صرف هزینه‌های زیاد برای داشتن یک قابلیت در اپلیکیشن خود، با صرف زمان و هزینه‌‌ی کمتر، به API مورد نظرشان دسترسی پیدا می‌کنند.
  • افزایش بهره‌وری: دسترسی به API باعث می‌شود تا کار برای تیم برنامه‌نویسی و طراحیِ کسب‌وکارها آسان تر شود و زمان و هماهنگی بیشتری را برای انجام کارهای خود داشته باشند تا ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنند.
  • انسجام و یکپارچگی بیشتر برنامه‌ها: با استفاده از API‌ها، تمام نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند، بدون در نظر گرفتن مواردی مثل فرمت‌‌های متنوع، زبان طراحی متفاوت، فاصله جغرافیایی و… با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند.
  • بالا بردن کیفیت و سرعت خدمات: یکپارچگی و ارتباط سریع بین نرم‌افزارها کمک می‌کند تا خدمات با کیفیت و سرعت بالاتری برای مشتری ها فراهم شود.
  • انعطاف پذیری خدمات کسب‌وکارها: استفاده از API‌ و داشتن یک استاندارد و زبان مشترک بین پلتفرم‌های مختلف، باعث می‌شود تا در شرایط اضطراری، برنامه ها سریع تر به روز رسانی شوند.
  • پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی ابری: کسب‌وکارهایی که برای توسعه و طراحی نرم‌افزارهای خود از API‌ استفاده می‌کنند، با امنیت و راحتی بیشتری از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می کنند.

انواع API

رایج‌ترین انواع ‌API‌ :

  • عمومی یا Open API

این نوع از API‌ها، به شرایط خاصی نیاز ندارند و در دسترسی تمامی توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرند تا به راحتی از آن در پلتفرم خود استفاده کنند. مثلا API تقویم گوگل (Google Calendar) به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با همگام سازی قابلیت‌های این برنامه، از آن در اپلیکیشن یا محصول خود استفاده کنند.

  • خصوصی یا Internal API

‌APIهای خصوصی در یک شرکت یا کسب‌وکار با هدفی خاص طراحی می‌شوند. به همین دلیل در دسترسی عمومی قرار ندارند و توسعه‌دهندگان نمی‌توانند از آنها استفاده کنند. مثلا آن‌دسته از APIهایی که سازمان‌ها برای مدیریت بهتر منابع انسانی طراحی می‌کنند و کاربرد درون سازمانی دارند، نوعی از APIهای خصوصی هستند.

  • مشارکتی یا Partner API

این نوع از APIها برای حل نیازهای کسب‌وکارها و شرکت‌ها طراحی می‌شود، به همین دلیل هزینه‌ زیادی دارند. مثل APIهایی که دو سازمان یا موسسه (بانک‌ها، شهرداری‌ها و…) با همکاری یکدیگر و برای استفاده بین سازمانی طراحی می‌کنند.

فعالان حوزه API

در فضای طراحی و استفاده از API، فعالان و بازیگران مختلفی وجود دارد که برای توسعه و رشد این حوزه باهم همکاری می‌کنند.

اصلی‌ترین فعالان این حوزه:

  • طراحان و ارائه‌دهندگان API: برنامه‌نویسان، توسعه‌دهنده‌ها و شرکت‌ها از جمله فعالانی هستند که با شناخت نیازها و چالش‌های مختلف، API مناسب را طراحی و ارائه می‌کنند.
  • سرویس‌گیرندگان یا توسعه دهندگان شخص ثالث: شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که از APIها برای حل چالش‌ها و نیازهای خود استفاده می کنند و می‌توانند به کمک API ارزش افزوده‌ای ایجاد کنند.
  • مارکت‌ پلیس‌ها (Market Place) و بازارهای API: بعضی از شرکت‌ها و کسب‌وکارها با سرمایه‌گذاری مناسب و ساخت پلتفرم منحصربه‌فرد، زیرساخت‌های طراحی و ارائه API را فراهم می‌کنند، مثلا شرکت‌های بزرگی مثل آمازون، IBM و گوگل.

اقتصاد API: توسعه بازار API

الان که در سال ۲۰۲۱ هستیم، کاربردهای API فقط برای کسب‌وکارهای دیجیتال نیست و در صنایع مختلف و حوزه‌های خدماتی دیگر هم از API ها برای ارائه سرویس‌ها استفاده می‌شود. کاربردهایی مثل:

  • خودروسازی: از API برای ثبت داده‌های کاربردی خودرو و راننده، اطلاعات مسیر و دادن هشدارهای لازم به رانندگان در مواقع ضروری استفاده می شود.
  • بانکداری: برای احراز هویت افراد و ارائه داده‌های حسابداری از API استفاده می شود.

حالا «کسب‌ درآمد طراحانAPI »، «کاهش هزینه‌های توسعه‌دهندگان کسب‌وکارها» و «خلق ارزش افزوده» توسط شرکت‌ها، کمک کرده تا یک فضای برد-برد برای همه فعالان این حوزه به وجود بیاید و همه اعضا برای رشد و توسعه بازار APIها باهم همکاری داشته باشند. روندی که به عنوان «اقتصاد ای‌پی‌آی یا API Economy » شناخته می شود.

بازار API و YelloHub ایرانسل

بازار API جایی برای فعالان این حوزه است تا با همکاری همدیگر، برای توسعه کسب و کارشان فرصت‌هایی را به دست بیاورند. به همین دلیل، ایرانسل، اولین بازار اختصاصی API در ایران را به نام یلوهاب (YelloHub) راه‌اندازی کرده‌ است.

«یلوهاب» چه کاری انجام می دهد؟

در یلوهاب، کسب‌وکارها می‌توانند خدمات آنلاین خود را در قالب API و برای استفاده بقیه سازمان‌ها و شرکت‌ها در دسترس بگذارند تا زنجیره‌ای از ارزش افزوده شکل بگیرد.

به این صورت که، ارائه‌دهندگان و طراحان، APIهای خود را در دسترس کسب‌وکارها می­گذارند و کسب‌وکارها با مقایسه قیمت‌ و عملکرد برنامه‌ها، بهترین گزینه را برای توسعه محصولاتشان انتخاب ‌می‌کنند.

شما تجربه ای از کار با APIها داشته‌اید؟ تجربیاتتان را با ما در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16124

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15480

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12611