• عناوین مقاله

    گیمر حرفه‌ای کیست؟

    گیمرها چگونه کسب درآمد می‌ کنند؟

    • استریم بازی
    • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
    • گیم بلاگر
    • تست و عیب‌یابی بازی‌های جدید
    • فروش اکانت و آیتم‌ بازی‌ها
    • شرکت در مسابقات

بازی‌های ویدئویی برای خیلی از افراد فقط یک سرگرمی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است اما چون پیشرفته‌تر شدن کنسول‌ها و گرافیک بازی‌ها، توسعه اینترنت پرسرعت و… باعث شده تا صنعت گیمینگ به یک صنعت پر سود و پولساز تبدیل شود، بعضی هم موفق شده‌اند که این تفریح و سرگرمی را به شغل خود تبدیل کنند و از راه بازی‌های ویدئویی درآمد داشته باشند.

این مطلب به شما می‌گوید که چه کسی گیمر حرفه‌ای به حساب می‌آید و چطور می‌شود به یک گیمر حرفه‌ای تبدیل شد و از راه بازی‌های ویدئویی درآمد کسب کرد.

گیمر حرفه‌ای کیست؟

براساس آمار شرکت Newzoo، حدود ۲.۷ میلیارد گیمر در جهان وجود دارند، اما همه این افراد «گیمر حرفه‌ای» نیستند. «گیمر حرفه‌ای» کسی است که به این فعالیت به عنوان شغل نگاه می‌کند و بیشتر ساعات شبانه‌روز خود را به بازی و گیم اختصاص می‌دهد. گیمرهای حرفه‌ای باید با انتخاب یک یا چند سبک و ژانر بازی مثل اکشن-ماجراجویی، استراتژی، تیراندازی، ورزشی و… سطح خود را با تلاش و تمرین به بالاترین حد برسانند.

گیمرها چگونه کسب درآمد می‌ کنند؟

در خیلی از کشورهای جهان، گیمرها با حضور در مسابقات ورزش‌های الکترونیکی (e-sports) مثل سایر رشته‌های ورزشی، با داشتن تیم و اسپانسر در‌آمدهای خوبی دارند.

در کنار این رقابت ها، با گسترش صنعت گیم و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، راه‌های متنوع و زیادی برای درآمدزایی گیمرها به وجود آمده است.

رایج‌ترین راه‌های کسب درآمد گیمرها:

1-استریم بازی

تماشای بازی گیمرهای حرفه‌ای می‌تواند هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده باشد و از طرفی جنبه آموزشی هم برای دیگر کاربران داشته باشد. به خاطر همین، یکی از کارهایی که در بین گیمرها محبوبیت زیادی دارد، استریم یا پخش زنده بازی‌هاست. به این شکل که گیمر از بازی خود فیلم می‌گیرد و دنبال کنندگان می­توانند آن را به شکل زنده ببینند.

گیمرهای زیادی در جهان به کمک استریم موفق شدند در وبسایتی مثل Twitch (بزرگترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌ استریمینگ جهان) و شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب، دنبال‌کننده‌ها و درآمد میلیونی داشته باشند.در اصل استریم به روش‌های زیر به گیمرها برای کسب درآمد کمک می‌کند:

دونیت یا تامین مالی جمعی

یکی از امکاناتی که شبکه‌های استریم بازی در اختیار گیمرها می‌گذارد، گرفتن دونیت یا کمک مالی جمعی است. به این صورت که گیمر برای خرید مانیتور بهتر، تجهیز اتاق بازی، بهبود سخت‌افزار و… مبلغی را مشخص می‌کند و از دنبال‌کننده‌ها می‌خواهد تا به او در این زمینه کمک کنند.

عضویت و اشتراک

شبکه‌های اجتماعی استریم با گرفتن حق اشتراک از کاربران، قابلیت‌های بیشتری مثل چت کردن، قابلیت‌ ارسال ایموجی و… را در اختیار آنها می‌گذارند و درصدی از درآمدهای این اشتراک‌ها، به گیمرها می‌رسد.

اسپانسر

زمانی که ویدئوهای استریم بیننده‌های زیادی پیدا می‌کند، خیلی از شرکت‌ها تمایل دارند که برای تبلیغ کالاها و محصولات خود از گیمر استفاده کنند. مثلا پوشیدن‌ تی‌شرت‌های یک برند و معرفی تجهیزات مرتبط با بازی از روش‌های معمول تبلیغ محصولات در زمان استریم است.

مشارکت در فروش محصول یا افلیت

یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی گیمرها، مشارکت در فروش یک محصول یا افلیت (Affiliate) است. به این شکل که گیمر در صفحه استریم خود لینک فروش محصول یا کالایی را می‌گذارد و با معرفی آن به بیننده‌ها و دنبال‌کنندگان خود، درآمدی از بازدید یا فروش آن به دست می‌آورد.

گیمرهای پرطرفدار، ۵ تا ۸ میلیون و بعضی تا ۱۷ میلیون دنبال‌کننده دارند و سرمایه‌ای چند میلیون دلاری را بدست آورده‌اند.

نکته: البته کاربران ایرانی برای حضور در این پلتفرم‌ها و درآمدزایی از آنها به حساب بانکی خارجی نیاز دارند اما پلتفرم‌های داخلی مثل آپارات هم امکان استریم بازی را راه‌اندازی کرده‌اند و قابلیت‌های تقریبا مشابه‌ای را ارائه می‌دهند.

2-فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

حضور در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب و اینستاگرام راهکار مناسبی برای درآمدزایی گیمرها است. چون پست کردن ویدئوهای جالب و هیجان‌انگیز از بازی کردن، آموزش بازی، معرفی بازی‌های جدید و… از مواردی است که گیمرها می‌توانند به کمک آنها در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کننده‌های زیادی پیدا کنند و به تدریج به یک اینفلوئنسر حوزه گیم تبدیل شوند.

3-گیم بلاگر

یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی گیمرها راه‌اندازی وبلاگ، پادکست یا همکاری با وبسایت‌های تخصصی گیم است. گیمرها با محتواهایی مثل نقد و بررسی بازی‌های جدید و آموزش در مورد بازی‌ها، می‌توانند درآمد داشته باشند.

4-تست و عیب‌یابی بازی‌های جدید

از آنجایی که شرکت‌های بازی سازی قبل از ارائه رسمی بازی‌ها، باید آن­ها را تست و عیب‌یابی کنند، دسترسی به نسخه‌های اولیه یا بتا را به گیمرها می‌دهند تا معایب و مشکلات بازی‌ها را متوجه شوند.

پس گیمرهایی که به سطح حرفه‌ای می‌رسند و به چهره‌ شناخته‌شده‌ای در این حوزه تبدیل می‌شوند، برای تست بازی­ها، مورد توجه شرکت‌ها و استودیوهای بازی‌سازی قرار می­گیرند.

5-فروش اکانت و آیتم‌ بازی‌ها

بعضی از بازی‌ها این امکان را به گیمرهای حرفه‌ای می‌دهد تا اکانت یا آیتم‌ها و آفرهای بازی را به علاقه‌مندان و گیمرهایی که سطح بالایی ندارند، بفروشند و از این راه درآمدزایی کنند. این راه در مقایسه با بقیه روش‌ها مثل استریم، درآمد زیادی ندارد اما برای بعضی بازی­ها، بازار پرطرفداری پیدا می‌کند.

مثلا زمانی که بازی Clash of Clans در ایران طرفداران زیادی داشت، اکانت‌های سطح بالای این بازی، با رقم‌های چند میلیونی به فروش می‌رفت.

6-شرکت در مسابقات

همانطور که اشاره کردیم، بازی‌های ویدئویی هم مثل بازی‌های ورزشی، لیگ‌ها و مسابقاتی دارند که شرکت‌کنندگان با حضور در آن، می‌توانند علاوه بر ارزیابی مهارت خود، جایزه هم برنده شوند.

مسابقات ورزش‌های الکترونیکی (e-Sports) هر سال در سطح جهانی و با جوایز قابل توجهی که بعضی اوقات به چندین میلیون دلار می‌رسد برگزار می‌شود. بازی‌هایی مثل فورتنایت، Dota 2، فیفا و… از جمله این بازی‌ها هستند که رقابت‌های جهانی آن­ها با حضور حامیان مالی بزرگ برگزار می‌شود.

براساس آمار Newzoo در سال ۲۰۲۰، درآمد حامیان مالی در ورزش‌های الکترونیکی (e-sports) به رقم ۶۳۶ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در ایران هم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مسابقات «لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران» را با حضور علاقه‌مندان زیادی برگزار می‌کند که نفرات برتر آن در بعضی رشته‌ها به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

شما چقدر از زمان خود را برای بازی‌ها ویدئویی می‌گذارید؟ آیا تابه حال از راه گیمینگ موفق به کسب درآمد شده‌اید؟ تجربیات خود را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

بهترین بازی‌های موبایلی سال ۲۰۲۰

بازی‌های ویدئویی، از بزرگ‌ترین سرگرمی‌ها در جهان هستند و همانطور که در مطلب صنعت گیمینگ از آن صحبت کردیم، گیمینگ یک صنعت بسیار جدی و درآمدزا در دنیاست. در اوایل سال ۲۰۲۰، وب‌سایت Newzoo در بخشی از پیش‌بینی‌هایی که برای صنعت گیم داشت، اعلام کرد مجموعا بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برای بازی خرج می‌شود […]

بازدید: 8657

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

چگونه با تلویزیون‌های اینترنتی، یک روز سرگرم‌کننده داشته باشیم؟

در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت‌ها که رفتن به سینما و کنسرت ممکن نیست، شما به کمک پلتفرم‌های VOD می‌توانید فیلم‌های جدید سینما و کنسرت‌های خوانندگان را زنده و آنلاین، تماشا کنید. کارهایی که شاید تا یکسال قبل حتی به آن فکر هم نمی‌کردید، اما این اتفاق به لطف حضور پلتفرم‌های VOD افتاده […]

بازدید: 7342

۱۴۰۰/۰۳/۲۴

بهترین انیمیشن‌های 2020 و 2021 که باید آن ها را تماشا کنید!

گسترش تلویزیون‌های اینترنتی و داستان‌ سرایی های دیدنی انیمیشن ها، باعث شده است که نه فقط بچه‌ها، بلکه افراد با هر سن و سالی، هر سال منتظر انیمیشن های فوق العاده­ی غول هایی مثل دیزنی و پیکسار و .. باشند. در این مطلب بهترین انیمیشن‌های سال 2020 و انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۱ آن‌ها را […]

بازدید: 6384