• عناوین مقاله

    ۱- کتاب خواندن را شروع کنید

    ۲- مستند تماشا کنید

    ۳- ثبت نام در دوره‌های آنلاین

    ۴- برنامه ورزشی روزانه تنظیم کنید

    ۵- پازل درست کنید

    ۶- یک زبان جدید بیاموزید

    ۷- پادکست گوش کنید

    ۸- تغذیه سالم

    ۹- وبلاگ بسازید

    ۱۰- کار داوطلبانه انجام دهید

بالاخره قرنطینه تمام می‌شود اما نکته مهم این است که در پایان دورکاری توانسته باشید از این فرصت برای رشد فردی خود استفاده کنید. ما در این مطلب به ۱۰ تا از بهترین راه‌ها  برای ارتقا رشد فردی اشاره خواهیم کرد، پس اگر دوست دارید از دورکاری به عنوان بهترین فرصت برای ارتقا و رشد شخصی خودتان استفاده کنید، خواندن این مطلب را ازدست ندهید.

1- کتاب خواندن را شروع کنید

اگر تا قبل از دورکاری برای کتاب خواندن فرصت کافی نداشتید، حالا بهترین موقعیت است تا وارد دنیای کتاب‌ها شوید. مهم نیست که با کتاب‌های داستانی شروع کنید یا غیرداستانی، چون خواندن کتاب‌:

  • مغز را پرورش می‌دهد
  • دایره واژگان را گسترده‌تر می‌کند
  • استرس را کاهش می‌دهد
  • تخیل را قوی می‌کند

پس معطل نکنید، همین امروز لیستی از کتاب‌های مورد علاقه‌تان را تهیه کنید و شروع به خواندنشان کنید. اگر علاقه ای به خواندن کتاب ندارید، می­توانید از کتاب­های صوتی استفاده کنید. برای این کار حتما به چارخونه ایرانسل سر بزنید و کتاب‌ها را با هزینه ای کمتر بخوانید یا نسخه‌های صوتی آن‌ها را بشنوید.

2- مستند تماشا کنید

بهتر است زمانی را که برای تلویزیون در نظر می‌گیرید به تماشای برنامه‌های مستند بپردازید. مستندهایی با موضوعات مورد علاقه خود انتخاب کنید و شروع به دیدن آن‌ها کنید. فیلم‌های مستند، علاوه بر سرگرمی به رشد و بالارفتن اطلاعات کمک زیادی می‌کنند و آگاهی شما را به خوبی افزایش دهند. مثلا اگر به محیط زیست علاقمندید، تماشای مستند سریالی «سیاره زمین» ساخت سال 2006 را از دست ندهید.

3- ثبت نام در دوره‌های آنلاین

مهارت‌های زیادی وجود دارد که به ارتقا شغلی شما کمک می‌کند یا مهارت‌هایی که فرصتی برای یادگیری آن‌ها نداشتید. دورکاری بهترین فرصت برای یاد گرفتن این مهارت‌ها است. حالا بیشتر موسسات برای کلاس‌های خود دوره‌های آموزشی آنلاین گذاشته‌اند. هزینه این دوره‌ها در مقایسه با دوره‌های حضوری کمتر است، پس در دوره‌های آنلاین ثبت نام کنید و یادگیری را شروع کنید.

نکته: اپلیکیشن دانا می توانند در این زمینه به شما کمک زیادی کند.

4- برنامه ورزشی روزانه تنظیم کنید

همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش کردن مزایای زیادی دارد. ورزش کردن می‌تواند از آسیب‌های فیزیکی کار طولانی مدت جلوگیری کند و برای بهتر شدن حال و هوای روحی هم بسیار خوب است، البته به شرط اینکه یک برنامه منظم و روتین برای آن داشته باشید. دورکاری این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که برنامه ورزشی خودتان را داشته باشید و به آن پایبند باشید. لازم نیست برای ورزش کردن حتما به باشگاه‌های ورزشی مراجعه کنید. می‌توانید از دوره‌های آنلاین، اپلیکیشن‌های ورزشی یا ویدیوهای آموزشی برای ورزش روزانه کمک بگیرید.

5- پازل درست کنید

کارهایی مثل پازل درست کردن، حل معما، کتاب خواندن، مثل ورزشی برای ذهن عمل می‌کنند. این کارها با:

  • بهبود حافظه
  • افزایش توانایی حل مسئله
  • افزایش ضریب هوشی
  • بالا بردن تمرکز

به رشد ذهنی شما کمک می‌کنند. برای تقویت ذهن خود روزی 30 دقیقه وقت بگذارید، پازل درست کنید، جدول کلمات متقاطع یا سودوکو حل کنید. لازم نیست که حتما پازل یا جدول را خریداری کنید، اگر دوست داشتید می‌توانید از اپلیکیشن‌های فکری موجود در چارخونه، Play store یا App store هم استفاده کنید.

6- یک زبان جدید بیاموزید

چند بار پیش آمده که با خودتان فکر کنید دوست دارید یک زبان جدید یاد بگیرید؟ دورکاری با فرصت اضافه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد بهترین فرصت است تا یادگیری یک زبان جدید را شروع کنید. برای این کار می‌توانید از کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین استفاده کنید، یا به سراغ بهترین اپلیکیشن‌های یادگیری زبان بروید.

7- پادکست گوش کنید

این روزها بازار پادکست‌های فارسی داغ است و در مورد انواع مطالب، محتواهای خوبی در حوزه پادکست تولید می‌شود. موضوع مورد علاقه خود را پیدا کنید، یکی‌ از پادکست‌های این حوزه را انتخاب کنید و به‌آن‌گوش‌دهید.
پادکست‌ها این قابلیت را دارند که به راحتی در برنامه روزانه شما گنجانده شوند، مثلا می‌توانید هنگام قدم زدن، آشپزی یا استراحت به پادکست گوش کنید و اطلاعاتتان را در زمینه‌هایی که دوست دارید بالا ببرند.

برای گوش کردن به پادکست می­توانید از اپلیکیشن کست باکس (Cast Box) استفاده کنید.

8- تغذیه سالم

دورکاری زمان مناسبی برای تغییر در رژیم غذایی است چون بیشتر کارمندان زمان کافی برای پختن غذاهای خانگی ندارند و در روزهای کاری خود از غذاهای آماده استفاده می‌کنند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، یک رژیم غذایی سالم برای خود در نظر بگیرید و مطابق آن یک برنامه غذایی هفتگی بنویسید. زمانی را به درست کردن غذا اختصاص دهید و بعد از مدتی ببینید که همین کار ساده چه تاثیر مثبتی بر سلامت جسمی شما داشته است.

می‌توانید برای داشتن یک رژیم غذایی سالم از وبسایت تیستی (Tasty) هم کمک بگیرید.

9- وبلاگ بسازید

یک وبلاگ بسازید و یا در شبکه‌های اجتماعی خود مثل صفحه اینستاگرامتان برنامه‌هایی که برای رشد فردی خود دارید را با دیگران به اشتراک بگذارید. گزارشی از عملکرد روزانه خود منتشر کنید، تجربیات خود بنویسید و از دیگران بخواهید اگر تجربه‌ای دارند با شما در میان بگذارند.

این کار باعث می‌شود تا هم به برنامه ارتقا شخصی خود پایبند باشید، هم دیگران را به رشد فردی تشویق کنید. یکی دیگر از مزایای این کار آشنا شدن با افرادی است که مثل شما به دنبال ارتقا و پیشرفت خود هستند.

10- کار داوطلبانه انجام دهید

کار داوطلبانه می‌تواند تاثیر مثبتی روی روحیه داشته باشد. این که به افرادی کمک کنید که به مهارت و حمایت شما نیاز دارند، می‌تواند احساس مثبتی را در شما ایجاد کند. ممکن است تا پیش از این زمان کافی برای انجام کارهای داوطلبانه نداشته باشید اما با وجود قرنطینه و دورکاری می‌توانید در مراکز خیریه داوطلبانه شروع به کار کنید. اگر هم فرصت کافی برای عضویت در مراکز خیریه را ندارید، می‌توانید با کارهای کوچک شروع کنید.

در نهایت اینکه از هرچالشی می‌توان به عنوان یک فرصت استفاده کرد پس اجازه ندهید دورکاری شما را خسته یا دلزده کند. از دورکاری به عنوان یک فرصت برای ارتقا خود استفاده کنید، چون رشد فردی شما می‌تواند به بهتر شدن زندگی خودتان و دیگران کمک کند.

شما چه راه‌هایی را برای ارتقا و پیشرفت در دوران دورکاری پیشنهاد میکنید؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه