• عناوین مقاله

    اینترنت رفتارها چیست؟

    چگونه اینترنت رفتارها در کسب و کار به افراد کمک می­کند؟

    مزایای اینترنت رفتارها چیست؟

    چالش‌های استفاده از اینترنت رفتارها

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک با سلیقه‌اتان به شما، پیشنهاد می‌دهند.

 اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که چطور دستگاه‌های دیجیتال یا اپلیکیشن‌های آنلاین متوجه رفتار و عادت‌های شما می‌شوند؛ خواندن این مطلب را از دست ندهید. جواب تمام این سوالات در «اینترنت رفتارها» یا IOB است. پس  اگر دوست دارید در مورد اینترنت رفتارها، کاربرد و حتی مزایای آن در کسب و کارها بدانید، در  این مطلب همراه ما باشید.

اینترنت رفتارها چیست؟

اینترنت رفتارها در اصل تجزیه و تحلیل رفتاری و روانشناسی اطلاعات جمع­ آوری شده توسط اینترنت اشیا و منابع دیگر است. داده‌هایی که از این تحلیل‌ها به دست می‌آید می­تواند به افراد، سازمان­ها، دولت و شرکت­ها کمک کند تا به شکل مؤثرتری فعالیت کنند و به سود بهتری برسند. خلاصه‌ اینکه اینترنت رفتارها ترکیبی از سه زمینه فن آوری، تجزیه و تحلیل داده­ها و علم رفتاری است.

مثلا هشدار  یک ساعت هوشمند راجع به فعالیت‌ بدنی شما  در اصل به وسیله اینترنت رفتار و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که توسط سنسورهای ساعت جمع آوری شده و بهتر است بدانید همین هشدار ساده، باعث تغییر رفتار بسیاری از کاربران می­شود و در جهت بهبود سلامتی آن ها تاثیر دارد.

چگونه اینترنت رفتارها در کسب و کار به افراد کمک می­کند؟

اینترنت رفتارها  ابزاری قدرتمند برای بازاریابی و فروش هم هست. کسب و کارها و بازاریاب‌ها از این اطلاعات در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی استفاده می‌کنند. مثلا بررسی می‌کنند که بر اساس اطلاعات به دست آمده، کدام روش تبلیغات آنلاین برای کاربرانشان مناسب است. این اطلاعات در کسب و کارها کاربرد دیگری هم دارد و به مدیران کسب و کار این فرصت را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را متناسب با کاربران توسعه دهند.

به طور کلی اینترنت رفتار با:

  • درک عمیق­تر مشتریان
  • تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته
  • پیش بینی آینده

باعث بهبود عملکرد کسب و کارها و رضایت بیشتر مشتریان، می‌شود.

برای مثال یک شرکت بیمه که به طور تخصصی در زمینه بیمه خودرو فعالیت می­کند را در نظر بگیرید. این شرکت با طراحی یک اپلیکیشن رفتار افراد در هنگام رانندگی را بررسی کرده میزان سرعت افراد، میزان استفاده از ترمز و … را با استفاده از حسگرهای مختلف اندازه گیری و تحلیل می­کند. سپس با استفاده از اطلاعات بدست آمده از این بررسی­ها، امتیازی برای هر فرد تعیین می­کند؛ هرچه میزان امتیاز کاربر بهتر باشد تخفیف بیشتری به او تعلق می­گیرد.

نتیجه این تلاش­ها روی رفتار افراد در هنگام رانندگی تأثیر می‌گذارد و آن­ها را به رانندگی بهتر تشویق و نزدیک می­کند. افراد برای گرفتن تخفیف بیشتر، بهتر رانندگی می­کنند و به دنبال آن شرکت‌های بیمه شاهد تصادف­های کمتری خواهند بود و به این صورت هر دو طرف معامله سود می­کنند.

مزایای اینترنت رفتارها چیست؟

اینترنت رفتار با دسترسی به  اطلاعات و رفتار کاربران نقاط مهم و تأثیرگذار  هر کسب و کار را پیدا می‌کند و با ارتباط دقیق تر با مشتری یا مصرف کننده باعث ارتقا و پیشرفت هر کسب و کاری می‌شود.

در زیر به بخشی از مزایای اینترنت رفتار اشاره می‌کنیم:

  • حل مشکلات حوزه فروش و جلب رضایت مشتریان
  • تجزیه و تحلیل عادات خرید مشتریان
  • شناخت بهتر محل خرید مشتریان
  • آشنایی با روش خرید مورد علاقه مشتریان
  • امکان برقراری ارتباط هدفمند و مؤثر با کاربران
  • درک بهتر وضعیت بیمار و شیوه زندگی آن در حوزه پزشکی
  • بررسی میزان کارآیی پیکارهای سیاسی، اجتماعی و …
  • برنامه ریزی برای تغییر رفتار و عادات افراد توسط سیاستمداران و شرکت­های تجاری
  • پردازش اطلاعات شهروندان در ادارات دولتی

اینترنت رفتارها به جز در زمینه کسب و کار در  بخش‌های تجاری در حوزه‌ های دیگر مثل سلامت و پزشکی، سیاسی، رفتارهای اجتماعی و … هم کارآیی دارد.

مثلا  در دوران همه گیری کرونا بعضی از شرکت­ها از این تکنولوژی برای اطمینان از رعایت پروتکل­های بهداشتی کارکنان در محل کار و ادارات استفاده کردند.

چالش‌های استفاده از اینترنت رفتارها

بزرگ­ترین مشکل اینترنت رفتارها، در معرض خطر قرار گرفتن حریم خصوصی کاربران است. اگر اطلاعات بدست آمده از اینترنت رفتارها که نشان دهنده عادت‌ها و رفتارهای افراد است، به دست هکرها و مجرمان سایبری برسد، ممکن است اتفاقات خطرناکی پیش بیاید. مجرمان اینترنتی می­توانند از این اطلاعات برای دسترسی به کدهای بانکی و رمزهای شخصی، شناخت عادات افراد و به دنبال آن سرقت اطلاعات حساس آن­ها استفاده کنند.

به دلیل این خطرات احتمالی است که محافظت از حریم خصوصی و بالا بردن امنیت یکی از موضوعات بسیار مهم در اینترنت رفتارها است که باید به روش­های مختلف در جهت بهبود آن تلاش کرد.

در آخر خوب است بدانید که IOB آمده است تا تحول بزرگی در صنعت فروش ایجاد کند. پس اگر صاحب یک شرکت هستید و یا در فکر ایجاد یک کسب و کار هستید، خوب است که با این تکنولوژی و جنبه­های مختلف آن به خوبی آشنا شوید و آن را به عنوان استراتژی خود انتخاب کنید. نکته مهم این است که پیش از استفاده از اینترنت رفتارها اطمینان حاصل کنید که از امنیت سایبری قوی برای محافظت از اطلاعات حساس و مهم خود برخوردار هستید.  

شما چه مثال­هایی از اینترنت رفتارها به خاطر دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های همین مطلب با ما و دیگران در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 13491

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 9336

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 6021