امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرشار از تکنولوژی های مختلف است. این تکنولوژی های همه و همه برای کمک به ما به وجود آمدند اما برخی از آنها در طول زمان باعث بروز مشکلات سلامتی فردی و اجتماعی شده‌اند.

البته این موضوع را نباید فراموش کنیم که تاثیرات تکنولوژی تماما بد نیستند و ممکن است گاهی اوقات نیز باعث بهبود سلامت ذهنی افراد بشود.

با این حال، اگر به شما نیز از دسته افرادی هستید که تاثیرا تکنولوژی در سلامت فردی و اجتماعی برایتان مهم است و می‌خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تکنولوژی چه تاثیرات منفی برروی سلامت فردی و اجتماعی دارد؟

همانطور که گفتیم اغلب مواردی که پس از استفاده از بیش از حد یا غیر مفید از تکنولوژی با آن مواجه می‌شوید، تاثیرات منفی هستند. به عبارتی، تکنولوژی‌ها برای کمک به ما به وجود می‌آیند اما اگر به صورت اشتباه و یا بیش از اندازه از آن استفاده کنیم ممکن است برخی از این تاثیرات گریبان ما را هم بگیرند.

با این حال، برخی از تاثیرات منفی تکنولوژی برروی سلامت فردی و اجتماعی به شرح زیر است:

1. ساعت خواب به هم می‌ریزد

خواب یکی از نیازهای ضروری هر انسانی است. به واسطه این موضوع ساعت خواب نیز اهمیت زیادی دارد و بسیار مهم است که زمان‌های مورد نیازتان را برای خواب تنظیم کنید.

با این حال زمانی که از موبایلتان استفاده می‌کنید طبق گزارشات منتشر شده در سال 2015، نور آبی آن می‌تواند باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین شده و در نتیجه ساعت خوابتان دچار اختلال شود. این مورد به واسطه اینکه باعث بی حوصلگی و عدم تمرکز در طول می‌شود، سلامت اجتماعی‌تان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

راهکار:

  • سعی کنید تا حد امکان لوازم الکترونیکی مثل لپ‌تاپ، گوشی موبایل و غیره را در اتاق خواب نبرید.
  • اگر در شرایطی هستید که نیاز دارید تا گوشی موبایل در کنارتان باشد، سعی کنید آن‌را خاموش کنید تا از وسوسه‌ها جلوگیری شود.

2. با مشکلات عضلانی مواجه می‌شوید!

استفاده از تلفن همراه در طول روز ساعت زیادی را از افراد می‌گیرد. اما نکته‌ای که بسیاری بر آن توجه نمی‌کنند مدل دست گرفتن گوشی موبایل است. این مورد بسیار اهمیت دارد که بدانید چگونه تلفن همراهتان را بدست بگیرید تا باعث بروز مشکلات عضلانی مثل آرتروز گردن نشوید.

جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017، افرادی که به گوشی همراه خود اعتیاد داشته‌اند به طور معمول مشکلات اسکلتی در ناحیه گردن داشتند. البته تمام مشکلات بروز آمده در استفاده از تکنولوژی در ناحیه گردن خلاصه نمی‌شود و در بسیاری از عضلات مثل مچ دست، کمر، انگشتان و غیره تاثیرگذار است.

راهکار:

  • همواره وضعیت بدنتان را به صورت درست حفظ کنید.
  • زمان‌های استراحت بین کار حرکات کششی انجام دهید.
  • سعی کنید در چند نوبت استراحت کنید و از کارهای طولانی مدت اجتناب کنید.

3. احساس تنهایی می‌کنید

به طور کلی کسانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، در بسیاری از مواقع احساس‌های ناخوشایند متعددی مثل تنهایی خواهند کرد. به عنوان مثال، فرض کنید در شبکه های اجتماعی فردی را مشاهده می‌کنید که در حال خوشگذرانی با دوستان خود است. در این مواقع اگر شرایط شما با آن فرد در تضاد باشد، احساساتتان جریحه دار می‌شود.

البته این موضوع تنها یک مورد از چندین احساسات ناخوشایند و مشکلات روانی استفاده از تکنولوژی است. با این وجود، مشکلات پیش آمده می‌تواند باعث انزوای اجتماعی هر فردی شود.

راهکار:

  • همانطور که هستید خود را بپذیرید.
  • سعی کنید زمان زیادی را در زندگی واقعی خود بگذرانید.
  • اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی ضررهای انکار ناپذیری برایتان به وجود آورده از آن دوری کنید.

4. به چشم‌تان آسیب می‌رسد!

از مشکلاتی که اغلب افراد در مواجه با تکنولوژی با آن مواجه می‌شوند، آسیب به چشم است. این مورد نیز از نظر علمی ثابت شده است که استفاده بیش از اندازه از لوازم الکترونیکی مثل لپ تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه و غیره می‌تواند باعث بروز مشکلات بینایی شود.

این مشکل با علامت‌هایی مثل تاری دید، سردرد، خشکی چشم و یا حتی درد در ناحیه گردن و شانه خود را نشان داده و می‌تواند غیرقابل تحمل باشد.

راهکار:

  • نور صفحه نمایش موبایل خود را با توجه به نور محیط تا حد امکان پایین نگه دارید.
  • فاصله خود را تا صفحه نمایش گوشی موبایل حفظ کرده و بیش از حد به آن نزدیک نشوید.
  • سعی کنید در هر 20 دقیقه تماشای صفحه نمایش، به مدت 20 ثانیه به نقطه 6 متری خود نگاه کنید و چشمان خود را استراحت بدهید.

تاثیرات مثبت تکنولوژی در سلامت فردی و اجتماعی

تکنولوژی در کنار زیان‌هایی که دارد، از برخی تاثیرات مثبت نیز برخوردار است. البته نکته‌ای که همواره باید به آن توجه کنید استفاده صحیح و درست از تکنولوژی است تا زیان‌های آن به طور کل رفع شوند.

برخی از ویژگی های مثبت تکنولوژی در سلامت فردی و اجتماعی عبارتند از:

1. صرفه‌جویی در زمان

زمان یکی از مهم‌ترین دارایی های هر فردی به شمار می‌رود. از این رو، کمک بسیار مهمی که تکنولوژی در این زمینه می‌کند صرفه جویی در زمان است. به عنوان مثال، با استفاده اپلیکیشن‌های آموزشی مثل «دانا پلاس» می‌توانید به راحتی و در هر زمانی از آموزش‌های مختلف استفاده کنید و دیگر نیازی به رفت و آمد های زمان‌بر نخواهد بود.

2. بهبود سلامت روان نوجوانان با استفاده از بازی‌های ویدیویی

حوزه گمینیگ از محبوب‌ترین سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید که با پیشرفت تکنولوژی افراد زیادی را به سمت خود جذب کرد. این مورد در کنار سرگرمی می‌تواند تا حد زیادی بر بهبود سلامت روان و ایجاد احساسات خوشایند در بین افراد تاثیرگذار باشد.

3. ایجاد تعاملات اجتماعی

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان افراد زیادی را در سرتاسر جهان شناخت و با آنها معاشرت کرد. اینکار باعث می‌شود تا سطح اجتماعی افراد ارتقا یافته و احساسات تنهایی آنها را رفع کند.

همچنین این مورد باعث می‌شود تا با دوستان خود نیز ارتباط صمیمی داشته باشید و همواره از حالشان باخبر باشید.

4. ورزش و تحرک

فناوری‌های مختلفی در زمینه آموزش ورزش به وجود آمدند. البته جالب است بدانید برخی از این تکنولوژی‌ها که VR نیز نام دارند، می‌تواند برای کاربران خود فضای ورزشی در خانه تدارک ببیند تا آنها نیز بتوانند تحرک کافی را داشته و در نتیجه بهبود سلامت فردی حاصل شود.

از نظر شما استفاده از تکنولوژی می‌تواند باعث چه تاثیرات دیگری شود؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16142

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15522

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12638