زبان برنامه نویسی پایتون امروزه یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان به حساب می‌آید. این زبان در سال 1991 توسط شخصی به نام «گویدو وان روسوم» ساخته شد. با این حال، اگر بخواهیم هوش مصنوعی را با برنامه نویسی ترکیب کنیم، زبان برنامه نویسی پایتون نقش بسزایی را ایفا کرده و ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد.

به همین خاطر اگر شما هم از دسته افراد علاقه‌مند به خلق هوش مصنوعی با استفاده از زبان برنامه نویسی هستید، می‌بایست بدانید چرا خلق هوش مصنوعی با استفاده از پایتون یکی از بهترین راه‌های ممکن است؛ پس با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی که امروزه به عنوان یکی از ترندهای حوزه تکنولوژی نیز شناخته می‌شود، یکی از شاخه های اصلی علوم رایانه است که برای ساخت ماشین های هوشمندی که بتوانند کارهای انسانی را انجام دهند به وجود آمده است. البته که هوش مصنوعی همان هوش شبیه سازی شده انسانی است اما این تعریف برای تمام ماشین‌هایی که می‌توانند به مانند انسان‌ها عمل کند نیز اطلاق می‌شود.

جالب است بدانید هوش مصنوعی به وسیله زبان‌های برنامه نویسی مثل پایتون که یکی از بهترین نوع نیز به حساب می‌آید، ساخته می‌شود. در واقع با استفاده این زبان‌ها می‌توان هوش انسان و طریقه عملکرد آن را به ماشین‌ها آموزش داده تا آنها بتوانند به مانند هوش یک انسان عمل کنند.

در نتیجه هوش مصنوعی برروی سه اصل هدف دارد:

  1. یادگیری
  2. استدلال
  3. درک

زبان پایتون و هوش مصنوعی چه ارتباطی دارند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی می‌توان هوش مصنوعی را توسعه داد. با این وجود یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی که در حوزه هوش مصنوعی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد پایتون است.

امروزه افراد کمی وجود دارند که از ارزش‌های پایتون و جایگاه ممتاز آن در بین زبان های برنامه نویسی دیگر بی خبر باشند. در واقع سادگی، انعطاف‌پذیری و حتی توسعه پذیری زبان پایتون باعث شده تا به عنوان یکی از زبان‌های محبوب برنامه نویسان شناخته شود.

این زبان جزء زبان های برنامه نویسی متن باز یا همان «open-source» به حساب می‌آید. متن باز یعنی منبع کد آن به صورت رایگان و بدون هزینه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و هرکدام از آنها در توسعه و تصحیح کدها می‌توانند نقشی ایفا کنند.

با این حال، زبان برنامه نویسی پایتون یکی از ایده‌آل ترین زبان‌ها برای خلق هوش مصنوعی است و کدهای مختصر آن باعث شده تا از رایج‌ترین زبان‌های خلق هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مبدل شود. این زبان از کلید واژه های خوانایی استفاده می‌کند و سرعت توسعه بسیار بالای آن می‌تواند نسبت به زبان‌های دیگر، باعث ارجعیت آن نیز شده است.

همچنین جالب است بدانید که زبان پایتون در خلق هوش مصنوعی امکان تست الگوریتم‌ها بدون اجرای واقعی را فراهم می‌کند! به واسطه این موضوع درصد اشتباهات نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

کدام کتابخانه‌های پایتون برای خلق هوش مصنوعی مناسب‌ هستند؟

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون به ویژه در حوزه خلق هوش مصنوعی کتابخانه‌های کارآمد این زبان است. به طور کلی اگر می‌خواهید به راحتی و با صرفه جویی در زمان هوش مصنوعی را طراحی کنید، استفاده از کتابخانه‌های پایتون می‌تواند به شما کمک بسزایی کند.

ازآنجایی که از پایتون می‌توان در تمام حوزه‌های هوش مصنوعی مثل داده‌کاوری، بینایی ماشین و … استفاده نمود، بهره‌وری از کتابخانه‌های پایتون یک راه عالی برای استفاده بهینه از زمان و دوری از دوباره کاری در برنامه نویسی به حساب می‌آید.

برخی از کتابخانه‌های استاندارد زبان پایتون برای خلق هوش مصنوعی به شرح زیر است:

  • easy-AI: این کتابخانه برای بازی‌های دو بازیکنی در هوش مصنوعی کاربرد دارد.
  • AIMA: این کتابخانه الگوریتم‌ها را از هوش مصنوعی راسل و نورویگ اجرا می‌کند.
  • NLTK: از این کتابخانه می‌توان برای پردازش متن و زبان طبیعی استفاده نمود.
  • Simple AI: بسیاری از الگوریتم‌هایی که در کتاب «هوش مصنوعی، رویکرد مدرن» شرح داده شده است را می‌توان در این کتابخانه پیدا کرد.
  • Pydatalog: یکی دیگر از کتابخانه‌های بسیار کارآمد در حوزه هوش مصنوعی عمومی، Pydatalog است.

چرا در خلق هوش مصنوعی زبان پایتون بهترین است؟

زبان پایتون به دلیل اینکه ویژگی های منحصر به فرد و پرکاربردی که دارد به عنوان بهترین و ایده‌آل‌ترین زبان برنامه نویسی برای خلق هوش مصنوعی به حساب می‌آید. البته ناگفته نماند که به همین دلایل امروزه بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان در بسیاری از زمینه‌های برنامه نویسی مثل یادگیری عمیق، یادگیری ماشین، علم داده و … از زبان پایتون استفاده می‌کنند.

به طور کلی، ویژگی‌های منحصر به فرد زبان برنامه نویسی پایتون برای خلق هوش مصنوعی عبارتند از:

  • انعطاف‌پذیری زبان پایتون: بهترین ویژگی های منحصر به فرد پایتون می‌توانیم به انعطاف‌پذیر بودن این زبان اشاره کنیم. در واقع اگر از دسته کسانی هستید که علاقه‌مند به روش خاص برای خلق هوش مصنوعی می‌باشید، با استفاده پایتون می‌توانید از آن روش به آسانی استفاده کنید. همچنین این موضوع باعث کاهش احتمال بروز اشتباهات نیز خواهد شد.
  • حجم کدنویسی پایین: این زبان دارای بسیاری از منابع و کتابخانه‌ها در حوزه های مختلف مخصوصا حوزه هوش مصنوعی است. بنابراین خیالتان از بابت کدهای از پیش آماده شده راحت است و این موضوع زمان برنامه نویسی و حجم کار آن را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • یادگیری ساده: زبان برنامه نویسی پیاتون از ساده‌ترین زبان های برنامه نویسی به شمار می‌رود. در نتیجه برای استفاده و یادگیری آن نیازمند پیش‌نیازهای پیچیده و موضوعاتی از این قبیل نخواهید بود.
  • خوانایی بالا و آسان: پایتون دارای کدهای بسیار جمع و جور و آسان و در استفاده نیز بی نظیر است. از این رو، اگر می‌خواهید در محاسبات پیچیده و فرایندهای چندمرحله هوش مصنوعی به مشکل نخورید، می‌توانید از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده کنید.
  • کتابخانه‌های متنوع: همانطور که پیش‌تر گفتیم، کتابخانه‌های استاندارد متنوع برای خلق هوش مصنوعی با استفاده زبان برنامه نویسی پایتون وجود دارد. این کتابخانه‌ها می‌توانند کاربردهای مختلفی نظیر صرفه‌جویی در زمان، دوری از دوباره کاری، کاهش احتمال بروز اشتباهات و … به همراه دارد.
  • حمایت از برنامه نویسان: زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان متن باز است. بنابراین دارای بسیاری از داده‌های می‌باشد که در خلق هوش مصنوعی می‌تواند به کمک کاربران بیاید. همچنین جالب است بدانید استفاده از این داده‌ها بدون پرداخت هزینه امکان‌پذیر است.

بنظر شما خلق هوش مصنوعی با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون بهترین روش ممکن است؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16137

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15510

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12634