اگر از دسته افراد علاقه‌مند در حوزه برنامه نویسی هستید، حتما از اهمیت استفاده از گیت هاب خبر دارید. در واقع گیت هاب نوعی اپلیکیشن یا بستر میزبانی وب است که به برنامه نویسان در زمینه توسعه نرم افزارها کمک می‌کند. به عبارتی، بسیاری از متخصصین حوزه برنامه نویسی با استفاده از «github» نرم افزارهای مختلفی را ایجاد کرده یا مدیریت می‌کنند.

با این حال، اگر از دسته افرادی هستید که به تازگی برنامه نویسی را شروع کرده‌اید یا نیاز دارید درباره مزایای استفاده از گیت هاب برای برنامه نویسان اطلاعاتی کسب کنید؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

گیت هاب چیست؟

گیت هاب استارتاپی است که از سال 2008 تاکنون به کمک برنامه نویسان آمده است. این استارتاپ در همان سالهای اولیه تاسیس توانست رتبه خوبی بین شرکت های یونیکورن بدست آورد. شرکت های یونیکورن نیز همان استارتاپ‌هایی هستند که در کمتر از 10 سال فعالیت، به رقم 1 میلیارد دلار ارزش می‌رسند.

گیت هاب امروزه به یکی از پیشروترین و معتبرترین نرم افزار در حوزه برنامه نویسی شناخته می‌شود که عده کمی از برنامه نویسان از وجود این نرم افزار بی خبر هستند. در واقع بسیاری از توسعه دهندگان و یا تولید کنندگان نرم افزارهای خود را با استفاده ابزار کنترل گیت در گیت هاب می‌سازند و در همان‌جا نیز ذخیره می‌کنند.

ابزار گیت به سیستم کنترل توزیع شده به صورت رایگان و همچنین بسیار باکیفیتی گفته می‌شود که برای شناسایی تغییر کدهای منبع برای توسعه نرم‌افزارهای مختلف کاربرد دارد. به عبارتی از گیت به طور گسترده برای ردیابی و شناسایی تغییرات کد های منبع در مجموعه‌ای از فایل های مختلف استفاده می‌شود.

گیت هاب چه مزایایی برای برنامه نویسان دارد؟

گیت‌هاب مزایای بسیار زیادی را برای برنامه نویسان ایجاد کرده است. به همین منظور بسیار از افراد فعال در حوزه برنامه نویسی این نرم افزار را به عنوان بهترین نرم افزار در این زمینه معرفی می‌کنند.

با این وجود برخی از مزایای استفاده از گیت هاب برای برنامه نویسان عبارتند از:

1.     امکان همکاری

فرقی نمی‌کند که درحال رسیدگی به پروژه تکی باشید یا بصورت گروهی درحال پیش‌برد پروژه‌ها باشید، گیت هاب به شما کمک می‌کند تا مدیریت پروژه به آسانی انجام شود. همچنین با استفاده از github می‌توانید به صورت مجزا برروی branch جداگانه کار کنید و پس از اتمام کار، کدها را در branch اصلی باهم ترکیب و ادغام کنید.

2.     امکان ذخیره سازی فایل‌ها در فضای ابری

کدهای نوشته شده در گیت هاب بصورت خودکار در فضای ابری ذخیره می‌شوند. به همین علت هر زمان که بخواهید می‌توانید کدهای نوشته شده را بازگردانی کنید و دیگر نگرانی از بابت حذف کامل آنها وجود نخواهد داشت. همچنین با این ویژگی فرآیند بازبینی و بازگشت تغییرات نیز به آسانی انجام خواهد شد.

3.     ارتباط با برنامه نویسان دیگر

جامعه گسترده برنامه نویسان در گیت هاب باعث شده تا فرآیند کد نویسی تا حد زیادی آسان‌تر شود. به عنوان مثال، ازآنجایی که گیت هاب با بیش از 200 میلیون مخزن دارای بزرگترین رجیستر پکیج نرم افزار در جهان است می‌توان از آن برای مرور پروژه های خود استفاده کنید یا آن را برای افراد دیگر به اشتراک بگذارید.

4.     رابط کاربری آسان

اگر از دسته برنامه نویسانی باشید که از گیت هاب استفاده کرده‌اند حتما از رابط کاربری این نرم افزار باخبر هستید. همچنین امکان استفاده از مخزن‌های راه دور یا سوابق کدها نوشته شده، گیت هاب را با عملکرد متفاوتی نسبت به نرم افزارهای رقیب همراه می‌کند و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت این نرم افزار در بین برنامه نویسان شده است.

5.     مقالات کارآمد

با ورود به بخش مقالات گیت هاب، برنامه نویسان می‌توانند اطلاعات خود را تا حد بسیار زیادی بروز نگه دارند. همچنین اگر فردی مبتدی در حوزه برنامه نویسی باشید نیز می‌توانید با استفاده از مقالات گیت هاب اطلاعات خود را افزایش داده و به فردی کاربلد تبدیل شوید.

6.     مشارکت در پروژه‌ها

جالب است بدانید که استفاده از گیت هاب می‌توانید در بسیاری از پروژه‌های منبع باز مشارکت داشته باشید. طریقه انجام اینکار نیز بسیار ساده است: وارد صفحه مربوط به پروژه ها می‌شوید. یک پروژه را انتخاب کرده و تغییرات مورنظر خود را برروی آن اعمال می‌کنید. در اینجا می‌توانید با استفاده از رابط کاربری گیت هاب درخواست مشارکت خود را برای صاحب پروژه ارسال کنید.

7.     حفظ امنیت کد

گیت هاب دارای ابزارهای اختصاصی برای آنالیز، تجزیه و تحلیل کد می‌باشد که برای آسیب شناسی کدها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. از این رو، تیم‌های توسعه دهنده می‌توانند کدهای خود را از ابتدا تا انتها و تنها با استفاده از github ایمن کنند.

اصطلاحات بسیار مهم در گیت هاب

گیت هاب دارای اصطلاحات فراوانی است که کسانی که می‌خواهند از این نرم‌افزار استفاده کنند، می‌بایست با آنها آشنا باشند. در واقع اگر نتوانید با اصطلاحات مورد استفاده در گیت هاب ارتباط برقرار کنید، رابط کاربری این نرم افزار نیز برایتان بسیار سخت خواهد شد.

برخی از این اصطلاحات به شرح زیر است:

  • Repository: این اصطلاح در گیت هاب به معنی مخزن است. در واقع مخزن محیطی برای ذخیره سازی پروژه هایی است که توسط توسعه دهنگان ارائه می‌شود. جالب است بدانید در مخزن ها می‌توان هر فایل را با هر فرمتی ایجاد نمود.
  • Commit: در واقع هر تغییری در گیت هاب را commit می‌نامند. این تغییرات می‌تواند برروی کدها صورت بگیرد.
  • Pull request: برای اینکه بتوانید تغییرات ایجاد شده خود را که برروی پروژ‌ه‌های مختلف ایجاد کرده‌اید بدست صاحب پروژه برسانید، می‌بایست از این گزینه استفاده کنید. به عبارتی این گزینه به شما کمک می‌کند تا از صاحبان پروژه درخواست کنید که تغییراتتان را برروی پروژه اعمال کند.
  • Fork: این لغت در زبان فارسی با انشعاب یا شاخه شناسایی می‌شود. در واقع با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید برروی پروژه های آزاد در گیت هاب کار کنید. به عبارت ساده، فرض کنید یک پروژه وجود دارد که می‌توانید برروی آن تغییراتی اعمال کنید تا شخصی سازی شود و سپس به نام یک پروژه جدید بتوانید آن را منتشر کنید. اینکار با استفاده از Fork امکان پذیر است.

آیا شماهم از نرم افزار گیت هاب در برنامه نویسی استفاده می‌کنید؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16142

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15523

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12638