هوش مصنوعی (AI) یکی از فناوری‌هایی است که به تازگی موردپسند عموم واقع شده است. در واقع شرکت‌های زیادی در این زمینه وجود دارند که می‌خواهند به هر اندازه بیشتر از رقیب‌های خود فناوری هوش مصنوعی را گسترش دهند.

گوگل و مایکروسافت نیز دو غول تکنولوژی هستند که از گذشته تاکنون جنگ های زیادی در این زمینه داشته‌اند. به طوری که در سال 2015 قراردادی مبنی بر آتش بس 5 ساله بین این دو شرکت امضا شد.

اگر بخواهیم نگاهی به رقابت این دو رقیب دیرینه بیاندازیم باید بگوییم که فناوری هوش مصنوعی یا همان «AI» که امروزه به ترند تکنولوژی نیز تبدیل شده، جنگ بعدی بین این دو غول خواهد بود.

با این حال، اگر علاقه‌مند به حوزه تکنولوژی هستید و می‌خواهید از جنگ تکنولوژی بین گوگل و مایکروسافت اطلاعاتی کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نگاهی جنگ گوگل و مایکروسافت

این دو غول بزرگ تکنولوژی در جهان به طور کلی از گذشته تاکنون مشغول جنگ‌هایی در این حوزه بوده‌اند. حتی این جنگ‌ها نیز باعث شد تا گوگل و مایکروسافت محصولاتی ارائه دهند که عملکرد یکسانی دارند. به عنوان مثال، شرکت مایکروسافت نرم افزار پاورپوینت را دارد و شرکت گوگل نیز اسلایدهای گوگل را راه اندازی کرده است. این نرم افزار تنها یکی از چندین نرم افزاری است که توسط این دو شرکت معرفی شده و عملکردشان باهم یکسان می‌باشد.

جنگ گوگل و مایکروسافت؛ نرم افزارها

نرم‌افزارهای ارائه شده توسط کمپانی مایکروسافت از کارایی بهتری در بسترهای تجاری همراه هستند. از این رو، بسیاری از شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و … از نرم افزارهای آفیس مایکروسافت استفاده کرده و از نرم‌افزارهای گوگل اجتناب می‌کنند. این مورد به دلیل اینکه نرم افزارهای معرفی شده توسط این کمپانی دارای عملکرد حرفه‌ای و کارآمد است اتفاق می‌افتد.

با این حال، بسیاری هم بر این باورند که نرم افزارهای گوگل بدلیل اینکه رایگان است و می‌توان از 15 گیگابایت فضای ابری این کمپانی نیز در کنار نرم افزارهایش استفاده نمود، برای مصارف شخصی مناسب‌تر از نرم افزارهای مایکروسافت است. البته این نکته حائز اهمیت است که ممکن است گوگل نیز نرم افزارهای خود را بصورت رایگان عرضه کرده و پس از مدتی به خرید اشتراک روی بیاورد.

جنگ گوگل و مایکروسافت؛ سیستم عامل

به طور کلی می‌توان گفت ازآنجایی که شرکت مایکروسافت از گذشته تاکنون برروی نرم افزارهای خود مانور بیشتر داده و حتی یکی از هسته های اصلی این شرکت نیز به حساب می‌آید، عملکرد مناسبی برای کاربران به نمایش می‌گذارد. همچنین مایکروسافت توانست با سیستم عامل ویندوز بسیاری از کاربران را شگفت زده کرده و بدلیل سازگاری و محیط کاربری آسان آن‌را به عنوان محبوب‌ترین سیستم عامل جهان معرفی کند.

در مقابل نیز شرکت گوگل با معرفی ChromeOS که بسیاری از آن به عنوان نسخه ساده شده ویندوز مایکروسافت یاد می‌کنند، نتوانست رضایت کاربران خود را جلب کند. اما به مانند نرم افزارها، این سیستم عامل نیز بصورت رایگان عرضه می‌شود و در بسیاری از مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جنگ گوگل و مایکروسافت؛ مرورگر

همانطور که می‌دانید در زمینه مرورگرها و موتورهای جستجو، شرکت گوگل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در واقع اگر بخواهیم به سادگی به این مسئله نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که موتور جستجو گوگل را تقریبا هر انسانی در طول زندگی خود استفاده می‌کند و مطمئنا می‌تواند سوالات خود برطرف کند.

در گذشته مرورگر اینترنت اکسپلور دارای محبوبیت فراوانی بود و بسیاری را هم مجذوب خود کرده بود. اما رفته رفته با ورود گوگل کروم در سال 2008، این غول جستجوی وب نیز به کار خود پایان داد و اکنون می‌توان گفت گوگل مروم محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان است.

با این حال، مایکروسافت نیز با استفاده از بینگ در حال رقابت با گوگل کروم است. البته که مدیران مایکروسافت می‌دانند رقابت با محبوب‌ترین موتور جستجو جهان کار ساده‌ای نخواهد بود اما در حال تلاش‌هایی در این زمینه نیز می‌باشند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

نقش هوش مصنوعی در جنگ گوگل و مایکروسافت

هوش مصنوعی که امروزه به عنوان یکی از موضوعات داغ در دنیای تکنولوژی آن را می‌شناسیم نقش بسزایی را در جنگ بین این دو کمپانی ایفا می‌کند. در واقع همانطور که گوگل به فکر تعبیه هوش مصنوعی برای نرم افزارهای خود است؛ مایکروسافت نیز درحال تلاش برای استفاده از این فناوری می‌باشد.

هوش مصنوعی فناوری ترند شده روز دنیاست و خیلی اهمیت دارد که کمپانی‌ها برروی آن سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده به سوددهی برسند. از این رو، دو کمپانی بزرگ دنیای تکنولوژی یعنی گوگل و مایکروسافت نیز در یک هفته خبر از معرفی نرم‌افزار جدید با کمک هوش مصنوعی دادند.

شرکت گوگل که سالیان متعددی در حال سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی است، گفت که به «لحظه مهم» در سفر هوش مصنوعی خود خواهد رسید. با این وجود، این شرکت با استفاده از محصول جدید خود یعنی «google bard» در حال تلاش است تا محصولی مشابه هوش مصنوعی chatGPT ارائه دهد.

همچنین گوگل می‌خواهد ابزاری مولد به کمک هوش مصنوعی برای ایمیل ایجاد کند تا افراد بتوانند به راحتی نوشته های خود را تکمیل کنند.

 این مدل هوش مصنوعی می‌تواند پیش نویس‌هایی برای ارسال رزومه مربوط به شغل یا حتی دعوت به جشن تولد به کاربر پیشنهاد دهد. همچنین از قابلیت های دیگر این ابزار نیز می‌توانیم به شراکت هوش مصنوعی در نوشتارها اشاره کنیم که پیشنهادهایی را در زمینه اصلاح، ویرایش و غیره ارسال می‌کند. جالب است بدانید در لحن نوشتار نیز می‌تواند دخیل باشد و مشکلات از این قبیل کاربران را برطرف کند.

از طرف دیگر، شرکت مایکروسافت نیز آرام ننشسته و با معرفی microsoft copilot می‌تواند رقیب سرسختی برای گوگل بارد باشد. این مدل هوش مصنوعی دقیقا به شکل chatGPT کار می‌کند و در این زمینه برای کاربران این کمپانی مناسب است. همچنین جالب است بدانید microsoft copilot می‌تواند کاربردهای زیادی از جمله خلاصه نویسی ایمیل‌ها، پیش نویسی در ورد و یا حتی پیش نویسی انیمیشن های پاورپوینت داشته باشد.

گوگل یا مایکروسافت؟ کدام یک برنده است!

گوگل و مایکروسافت همانطور که رقیب‌های یکدیگر هستند، از عملکرد یکسانی نیز برخوردار هستند. با این حال همواره استثنا نیز وجود دارد. به عنوان مثال، مایکروسافت به طور کلی برروی نرم افزارهای خود تمرکز دارد تا بی نقص باشند؛ در حالی که گوگل سعی بر بهبود عملکرد موتور جستجوی خود دارد.

از این رو نمی‌توان به طور قطع به این سوال پاسخ داد که گوگل بهتر است یا مایکروسافت؟ هر کدام از این دو کمپانی غول‌هایی در زمینه خود هستند که به مرور زمان رقابت‌هایی را هم خواهند داشت. شما از کدام محصولات این دو غول دنیای تکنولوژی استفاده می‌کنید؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16143

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 15526

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 12639