در این مقاله قصد داریم تا در موردGamification  و کاربردهای آن در بازاریابی و دنیای دیجیتال، تاثیرات و چگونگی طراحی آن صحبت کنیم و در ابتدا با تعریف گیمیفیکیشن شروع می کنیم.
شاید برای شما بارها اتفاق افتاده باشد که میل و رغبتی به انجام یک کار ندارید و آن را به تعویق می اندازید، در واقع در این زمان در بدن شما ماده ای به نام دوپامین کاهش یافته است و برای بازگشت آن شور و اشتیاق نیاز به ترشح این هورمون دارید. گمیفیکیشن تکنیکی است که با تامین این نیاز از طریق مفهوم بازی پردازی در فعالیت های کسب و کار و آموزش و غیره موجب تسهیل انجام کارها برای کاربر می شود.

تعریفی دقیق تر از بازی کاری یا گیمیفیکیشن

استفاده از مکانیزم های بازی و عناصر سرگرم کننده در موقعیت های مهمی که ماهیت بازی ندارند گیمیفیکیشن محسوب می شود. در واقع انگیزه انجام یک کار می تواند با یک عامل بیرونی مانند تخفیف بعد از خرید، امتیاز دریافت کردن در صورت انجام یک کار، بازگشت پول و مواردی مانند این ها و یا عاملی درونی مثل ورزش کردن برای داشتن سلامتی، کمپین های کمک رسانی، دریافت جایزه بعد از انجام چالش و … شکل بگیرد. تمام این موارد راه کارهایی برای مفهوم بازی کاری هستند.

شرکت های بزرگ و گیمیفیکیشن
برند نایکی در اپلیکیشن خود با انگیزه ای درونی برای تناسب اندام با ایجاد حس رقابت مخاطب با افراد دیگر از طریق سنجش کالری از بین رفته و مقایسه آن با روزهای گذشته مثالی بارز از گیمیفیکیشن است. هم چنین شرکت KFC ژاپن با طراحی یک بازی تلفن همراه که درآن کاربر باید از میگوهایی که از صفحه بیرون می ریزند فرار کند مثالی دیگر به شمار می آید. در نتیجه این کمپین، تمامی محصولات جدید آن شرکت از طریق بازخرید کوپن به فروش رسیدند. در نهایت این بازیوار سازی، موجب شد تا 22 درصد از خریداران که بازی را انجام می دادند کوپن خود را مجددا در فروشگاه خرید کردند. بدین ترتیب رقم فروش این شرکت نسبت به سال گذشته 106 درصد افزایش یافت.

**نکته: دقت داشته باشید که در تکنیک بازاریابی گیمیفیکیشن، هدف جذب مشتری در ازای اعطای یک ارزش افزوده می باشد. در این روش باید بازی طرح شده آن قدر ساده و آسان باشد که مخاطب به راحتی ارتباط برقرار کند و حتی امکان تبدیل به مشتری دائمی وجود داشته باشد.

تاثیرات گیمیفیکیشن
برای مشخص کردن تاثیرات بازیگونگی نیاز است تا اطلاعات مختلفی مانند نوع کسب و کار، بازاریابی دیجیتال و تجارت، آموزش و یادگیری مدنظر، در نظر گرفتن علایق پرسونا و برخی موارد دیگر بررسی شوند؛ برای دریافت اطلاعات دقیق تر در مورد مسائل ذکر شده می توانید از صفحه مقالات کسب و کار سایت ایرانسل کمک بگیرید. با این وجود به طور کلی می توان به برخی موارد از اثرات و نتایج گیمیفیکیشن در کسب و کار، اشاره کرد.

  • افزایش مشارکت مخاطب به وسیله ارائه تخفیف و جایزه با انجام عملیات مطرح شده
  • افزایش انگیزه کاربران با ایجاد رقابت سالم برای انجام فعالیتی خاص
  • تجربه کاربری بهتر
  • فروش خدمات ومحصولات بیشتر
  • تعامل بیشتر مخاطب
  • تغییر نگرش مشتریان به برند

چگونه می توان از تکنیک گیمیفیکیشن در کسب و کار خود استفاده کرد؟

برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در کسب و کار خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. در ابتدا هدف خود را مشخص کنید و با توجه به آن مرحله به مرحله برنامه ریزی کنید. آیا می‌خواهید مشتریان خود را به خرید بیشتر ترغیب کنید؟ آیا می خواهید فروش محصول و یا خدمات خود را افزایش دهید؟ و یا هدف اصلی تان ترند شدن محصول جدید و یا حتی نام برندتان است؟
  2. برای قدم بعدی باید عناصر بازی‌سازی را مشخص کرد. این عناصر می‌توانند ارزش افزوده هایی مانند تخفیف، امتیازها، جوایز و … باشند.
  3. در این مرحله باید بستر مناسبی را برای ارائه گیمیفیکیشن انتخاب کنید. پلتفرم هایی مانند نرم‌افزارهای آنلاین، اپلیکیشن‌های گوشی همراه، وب‌سایت‌ها و … بسته به مخاطب و نوع فعالیت می توانند انتخاب هوشمندانه ای باشند.
  4. پس از تعیین هدف، انتخاب عناصر بازی‌سازی و پلتفرم مناسب، باید طراحی و پیاده‌سازی و توسعه گیمیفیکیشن انجام شود.
  5. زمان تست و بهینه‌سازی سیستم گیمیفیکیشن در این مرحله است. باید بازخورد مشتریان بررسی شده و سیستم را برای بهبود عملکرد آن بهبود بخشید.

پیشنهاد می شود تا قبل از پیاده‌سازی گیمیفیکیشن، با مشاوران و کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت کنید تا بهترین راهکارها و روش‌های پیاده‌سازی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

بهترین بازی‌های موبایلی سال ۲۰۲۰

بازی‌های ویدئویی، از بزرگ‌ترین سرگرمی‌ها در جهان هستند و همانطور که در مطلب صنعت گیمینگ از آن صحبت کردیم، گیمینگ یک صنعت بسیار جدی و درآمدزا در دنیاست. در اوایل سال ۲۰۲۰، وب‌سایت Newzoo در بخشی از پیش‌بینی‌هایی که برای صنعت گیم داشت، اعلام کرد مجموعا بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برای بازی خرج می‌شود […]

بازدید: 8668

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

چگونه با تلویزیون‌های اینترنتی، یک روز سرگرم‌کننده داشته باشیم؟

در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت‌ها که رفتن به سینما و کنسرت ممکن نیست، شما به کمک پلتفرم‌های VOD می‌توانید فیلم‌های جدید سینما و کنسرت‌های خوانندگان را زنده و آنلاین، تماشا کنید. کارهایی که شاید تا یکسال قبل حتی به آن فکر هم نمی‌کردید، اما این اتفاق به لطف حضور پلتفرم‌های VOD افتاده […]

بازدید: 7367

۱۴۰۰/۰۳/۲۴

بهترین انیمیشن‌های 2020 و 2021 که باید آن ها را تماشا کنید!

گسترش تلویزیون‌های اینترنتی و داستان‌ سرایی های دیدنی انیمیشن ها، باعث شده است که نه فقط بچه‌ها، بلکه افراد با هر سن و سالی، هر سال منتظر انیمیشن های فوق العاده­ی غول هایی مثل دیزنی و پیکسار و .. باشند. در این مطلب بهترین انیمیشن‌های سال 2020 و انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۱ آن‌ها را […]

بازدید: 6395