فیبر نوری به تکنولوژی انتقال داده‌ها به صورت پالس‌های نور در امتداد فیبرهای شیشه‌ای یا پلاستیکی گفته می‌شود. یک کابل فیبر نوری حاوی تعداد مختلفی از فیبرهای شیشه‌ای است و می‌تواند صدها فیبر را شامل شود. لایه شیشه‌ای دیگری به نام روکش، هسته فیبر شیشه‌ای را احاطه کرده است. لایه لوله بافر از روکش محافظت می‌کند و یک لایه ژاکت به عنوان لایه محافظ نهایی برای رشته فردی عمل می‌کند.

کابل‌های فیبر نوری به دلیل مزایایی که نسبت به کابل‌های مسی دارند معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این مزایا شامل پهنای باند و سرعت انتقال بالاتر است.  ما در این مقاله قصد داریم درباره این که فیبر نوری چیست صحبت کنیم و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ برای آشنایی بیشتر با فیبرهای نوری ادامه مطلب را مطالعه کنید.

کاربرد فیبر نوری در صنایع مختلف

طیف وسیعی از صنایع از کابل‌های فیبر نوری برای اتصال مطمئن و سریع استفاده می‌کنند. از این صنایع می‌توان موارد زیر را نام برد:

1- شبکه‌های کامپیوتری و مراکز پخش شبکه‌های کامپیوتری به دلیل توانایی فیبر نوری در انتقال داده و ارائه پهنای باند بالا، از فیبر نوری استفاده می‌کنند.

2- فیبر نوری اغلب در رادیو، تلویزیون و الکترونیک برای ارائه اتصالات و عملکرد بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- فیبر نوری را می‌توان برای پشتیبانی از اتصالات از راه دور بین شبکه‌های کامپیوتری در مکان‌های مختلف نصب کرد.

۴- در محیط‌های زیر دریا نیز از فیبر نوری استفاده می‌شود؛کابل‌های فیبر نوری می‌توانند در آب غوطه‌ور شوند و نیازی به تعویض مکرر ندارند و به همین دلیل در محیط‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند (مانند زیر دریا) استفاده می‌شوند.

۵- همچنین صنایع نظامی و فضایی از فیبر نوری به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط و انتقال سیگنال علاوه بر توانایی آن در ارائه سنجش دما استفاده می‌کنند.

۶- فیبر نوری پزشکی معمولا در انواع مختلف ابزار پزشکی برای تامین روشنایی دقیق کاربرد دارد. همچنین به‌صورت قابل توجهی موجب فعال شدن حسگرهای زیست‌پزشکی شده که برای روش‌های پزشکی کم‌تهاجمی بسیار کارآمد است

7- از آنجایی که فیبر نوری در معرض تداخل الکترومغناطیسی نیست، برای آزمایش‌های مختلف مانند اسکن MRI ایده‌آل است. سایر کاربردهای پزشکی فیبر نوری شامل تصویربرداری اشعه ایکس، آندوسکوپی، نور درمانی و میکروسکوپ جراحی است.

فیبر نوری چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در پاسخ به سوال فیبر نوری چیست ذکر شد، این فیبر برای انتقال داده‌ها کاربرد دارد. فیبر نوری داده‌ها را به شکل ذرات نور یا فوتون‌ها منتقل می‌کند که از طریق کابل فیبر نوری پالس می‌شوند. در این کابل‌ها هسته الیاف شیشه و روکش، هر کدام از ضریب شکست متفاوتی برخوردار هستند که نور ورودی را در یک زاویه مشخص منحرف می‌کنند. سیگنال‌های نوری به دلیل متراکم‌تر بودن لایه‌های شیشه‌ای با سرعت نور حرکت نمی‌کنند، در عوض حدود 30 درصد کندتر از سرعت نور حرکت می‌کنند.

برای تجدید یا تقویت سیگنال در طول سفر، انتقال فیبر نوری گاهی اوقات به تکرارکننده‌هایی در فواصل دور نیاز دارد. این تکرار کننده‌ها، سیگنال نوری را با تبدیل آن به سیگنال الکتریکی، پردازش آن سیگنال الکتریکی و ارسال مجدد سیگنال نوری، بازسازی می‌کنند. کابل‌های فیبر نوری اکنون قادر به پشتیبانی از سیگنال‌های 10 گیگابیت بر ثانیه هستند.

انواع کابل‌های فیبر نوری

 فیبر چند حالته و فیبر تک حالته دو نوع اصلی کابل فیبر نوری هستند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

1- فیبر تک حالته

فیبر تک حالته به دلیل قطر کوچک‌تر هسته فیبر شیشه‌ای برای مسافت‌های طولانی‌تر استفاده می‌شود. دهانه کوچک‌تر فیبر تک‌ حالته، نور را به یک پرتو منفرد جدا می‌کند، مسیر مستقیم‌تری ارائه می‌دهد و سیگنال را قادر می‌سازد مسافت طولانی‌تری را طی کند.

 فیبر تک حالته همچنین پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به فیبر دارد. معمولا از لیزر برای منبع نور فیبر تک حالته استفاده می‌شود. فیبر تک حالته معمولاً گران‌تر است زیرا برای تولید نور لیزر در دهانه کوچک‌تر به محاسبات دقیق نیاز دارد.

2- فیبر چند حالته

 فیبر چند حالته معمولا برای استفاده در فواصل کوتاه کاربرد دارد. دهانه بزرگتر هسته به سیگنال‌های نور اجازه می‌دهد تا در طول مسیر بازتابیده، بیشتر منعکس شوند. قطر بزرگ‌تر شرایطی را فراهم می‌کند تا چندین پالس نور از طریق کابل در یک زمان ارسال شود که منجر به انتقال داده بیشتر خواهد شد. این کار امکان از دست دادن یا کاهش سیگنال را بیشتر می‌کند. فیبر نوری چند حالته معمولاً از یک LED برای ایجاد پالس نور استفاده می‌کند.

مزایای فیبر نوری چیست؟

 کابل‌های فیبرنوری عمدتا به دلیل مزایایی که نسبت به کابل‌های مسی دارند جایگزین مناسبی برای آن‌ها محسوب می‌شوند. مزایای فیبر نوری شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم نیاز نور به افزایش سیگنال برای حرکت بیشتر
  •  عدم تداخل الکترومغناطیسی
  • امکان غوطه‌ور شدن در آب
  • عمر طولانی با توجه به متریال
  • قوی‌تر، سبک‌تر و نازک‌تر از سیم‌های مسی
  • عدم نیاز به نگهداری و تعویض مجدد

اگر تمایل دارید مطالب بیشتری درمورد اینترنت فیبر نوری دریافت کنید و با کاربرد آن آشنا شوید، مقالات را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16343

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 16217

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 13142