• عناوین مقاله

    چرا از TD-LTE استفاده کنیم؟

    فناوری TD-LTE چگونه کار می‌کند؟

    • استاندارد LTE

    TD-LTE یا ADSL ؟

    TD-LTE برای کدام کاربران مناسب‌تر است

TD-LTE فناوری اینترنت ثابت بی‌سیم (قابل حمل) است که کاربران، مثل ADSL، با یک مودم به اینترنت وصل می‌شوند، با این تفاوت که در TD-LTE به جای خط تلفن ثابت، از شبکه‌های موبایل برای انتقال دیتا استفاده می‌شود.

شما برای انتخاب اینترنت پرسرعت برای خانه یا دفاتر کاری باید گزینه‌های زیادی را باهم مقایسه کنید و اگر «سرعت»، «قیمت مناسب» و «پوشش بهتر شبکه» در کنارهم برای شما مهم باشد، گزینه‌های شما محدودتر می‌شود.

در واقع برای جواب دادن به سوالاتی مثل «بهترین سرویس اینترنت پرسرعت ثابت کدام است؟» یا «کدام سرویس اینترنت پرسرعت را برای خانه یا محل کار خود انتخاب کنیم؟» دو یا سه گزینه خوب در اختیار شماست؛ اما بهترین راهکار، انتخاب فناوری TD-LTE است.

در این مطلب فناوریTD-LTE و ویژگی‌های کاربردی آن را معرفی می‌کنیم، ویژگی‌هایی که می‌تواند به شما در انتخاب بهترین اینترنت پرسرعت کمک کند.

چرا از TD-LTE استفاده کنیم؟

استفاده از شبکه‌های نسل چهارم موبایل به جای خطوط تلفن ثابت، باعث شده تا TD-LTE مزایای زیادی داشته باشد، مثل:

  • افزایش ظرفیت: در این فناوری، از همه ظرفیت پهنای باند شبکه استفاده می‌شود تا بالاترین سرعت برای کاربر فراهم شود.
  • کاهش هزینه: از آنجا که طراحی این فناوری نسبتا ساده است، باعث می‌شود تا پیاده‌سازی و استفاده از آن سریع‌تر، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد.
  • ثبات شبکه : TD-LTE برای ارسال و دریافت اطلاعات از راهکارهایی استفاده می‌کند که محدودیت‌های فناوری‌های قبلی را ندارد و اینترنتی مطمئن با کمترین نوسان و اختلال را به کاربران ارائه می‌کند.
  • دانلود و آپلود سریع‌تر: فناوری TD-LTE به دلیل استفاده از پهنای باند یکپارچه و منسجم، می‌تواند در هر زمانی (حتی در ساعات اوج ترافیک شبکه) بیشترین سرعت ممکن را برای دانلود و آپلود در اختیار کاربر بگذارد.

فناوری TD-LTE چگونه کار می‌کند؟

بعد از دوران اینترنت Dial-Up، سرویس‌های اینترنت ADSL به‌عنوان جایگزینی پرسرعت برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شدند. اما با افزایش تعداد کاربرانی که از این سرویس استفاده می‌کردند، به تدریج محدودیت‌های آن‌ مثل:

  • موجود نبودن پورت برای ارائه سرویس
  • وابستگی سرویس به خط تلفن ثابت

 مشخص شد.

بعد از گسترش شبکه‌های تلفن همراه، تمرکز روی سرعت و پایداری بیشتر شبکه، باعث شد تا اینترنت به سمت شبکه‌های 3G به 4G و در نهایت فناوری LTE حرکت کند. این استاندارد توسط 3GPP ‏(3rd Generation Partnership Project) توسعه داده شده و در عمل، فناوری ارتباطی بسیار سریع‌تری است. LTE (Long Term Evolution) استانداردی است که 3GPP به‌عنوان راه‌کار بلندمدت خود برای بهبود و افزایش سرعت ارتباطات دیتا در نظر گرفته است.

استاندارد LTE

استاندارد LTE برای ارسال و دریافت اطلاعات از دو روش متفاوت استفاده می‌کند.

  • در روش اول (FDD)، از دو فرکانس جداگانه استفاده می‌شود.
  • در روش دوم یا TDD))، دریافت و ارسال روی یک فرکانس و در بازه‌های زمانی متفاوت صورت می‌گیرد.

به‌ زبان ساده:

TD-LTE می‌تواند بر اساس نیاز، زمان مشخص شده برای هر کدام از فرایند‌های آپلود و دانلود اطلاعات را کنترل کند.

به این شکل، برای انتقال اطلاعات در هر یک از این فرایند‌ها، ظرفیت مناسب و بهینه‌ای در نظر گرفته می‌شود و این قابلیت، انعطاف‌پذیری زیادی را برای تکنیک TDD فراهم می‌کند.

استفاده از یک طیف فرکانسی واحد و مشخص کردن ظرفیت به صورت بهینه و هوشمندانه، TD-LTE را به گزینه‌ای مقرون به‌صرفه در مقابل رشد تقاضا برای پهنای باند و ترافیک بیشتر تبدیل کرد.

نکته: گاهی اپراتورها از دو تکنیک FDD و TDD، به‌طور جداگانه برای سرویس‌دهی به کاربران موبایل یا کاربران خانگی و اداری استفاده می‌کنند. به این ترتیب، اختلال بین سرویس‌های مختلف به حداقل می‌رسد و هر کدام از این گروه‌ها می‌توانند از کیفیت سرویس بالاتری استفاده کنند.

TD-LTE یا ADSL ؟

TD-LTE از قابلیت‌های بیشتری نسبت به ADSL برخوردار است. در جدول زیر مقایسه‌ای را بین این دو راهکار می‌بینید.

قابلیت‌هاTD-LTEADSL
بستر شبکهاز شبکه موبایل بدون نیاز به خط تلفن استفاده می‌شود.ضروری است که حتما از خط تلفن ثابت استفاده شود.
 سرعتکاربر در همه مناطق تحت پوشش سرعت بالاتری را تجربه می‌کند.سرعت کاربرانی که از مرکز مخابراتی دور هستند، کاهش پیدا می‌کند.
کیفیت اتصالپایداری شبکهنوسان سرعت
راه‌اندازی اولیهفقط کافی است کاربر در منطقه تحت پوشش قرار داشته باشد.‌در مناطق پرجمعیت، نیاز است که پورت جدیدی برای کاربر باز شود.

نکته مهم در فناوری TD-LTE این است که دیگر فاصله کاربر به مرکز مخابراتی در سرعت اینترنت اهمیت ندارد و کاربران از یک سرویس پرسرعت در هر زمان و مکانی که تحت پوشش شبکه باشد، استفاده می‌کنند. در حالی که در فناوری ADSL سرعت کاربر به تجهیزات زیرساخت مخابرات، شبکه کابل و حتی سیم‌کشی‌های داخل ساختمان بستگی دارد و با مشکل داشتن هر کدام، سرعت اینترنت کم می‌شود.

مجموع این مزیت‌ها و قابلیت‌ها باعث شده تا خیلی از کاربران سرویس‌های ADSL، به سمت استفاده از TD-LTE بروند، چون دیگر با مشکلات متداول سرویس‌های ADSL درگیر نخواهند بود.

TD-LTE برای کدام کاربران مناسب‌تر است

فناوری TD-LTE یا اینترنت ثابت بی‌سیم، همانطور که از نامش پیداست، قابلیت‌های مثبت هر دو فناوری ADSL و اینترنت همراه موبایل را دارد و در میانه این دو فناوری قرار می‌گیرد.

درفناوری TD-LTE از شبکه‌های موبایلی برای انتقال داده‌ها کمک گرفته می‌شود اما نوع اینترنتی که به وسیله سیم‌کارت ارائه می‌شود (اینترنت همراه)، از نظر قیمت، سرعت و حجم بسته‌‌های خریداری شده با اینترنت TD-LTE تفاوت دارد. به همین دلیل هر کدام از آنها کاربرد مختلفی دارند.

اینترنت همراه برای کاربرانی که ساعت‌های زیادی را بیرون از خانه هستند و به اینترنت همراه نیاز دارند، مناسب است.

و فناوری TD-LTE هم برای کاربرانی که:

  • فایل‌هایی با حجم زیاد دانلود می‌کنند
  • از تلویزیون‌های اینترنتی و VODها برای دیدن فیلم‌ها و ویدیوها استفاده می‌کنند
  • بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند

 گزینه بسیار مناسبی است، چون با استفاده از TD-LTE هزینه اینترنت تا حد قابل توجهی کم می‌شود و اینترنتی با کمترین افت سرعت را در اختیار خواهند داشت.

پس اگر خانه یا شرکت شما تلفن ثابت ندارد یا در منطقه شما پورت خالی برای استفاده از اینترنت ADSL موجود نیست، اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) با دامنه سرعت( ۱ مگابیت بر ثانیه تا ۸۰ مگابیت بر ثانیه) می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

آیا تجربه استفاده از اینترنت TD-LTEرا داشته اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را در این زمینه با ما در کامنت‌‌ها مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 101267

۱۴۰۰/۰۵/۱۹

چگونه سیمکارت گمشده ایرانسل را بازیابی یا مسدود کنیم؟

در مقاله قبلی گفتیم که اگر خدای نکرده گوشی شما به همراه سیمکارت سرقت شده یا گم شده باشد چطور می­توانید آن را بازیابی کنید. در واقع اگر به دلایل مختلف سیم­کارتتان را گم کرده باشید، باید به سرعت سیمکارت خود را مسدود کنید یا یک سیم کارت جدید با شماره قبلی‌اتان تهیه کنید تا از […]

بازدید: 37960

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22553