• عناوین مقاله

    خدمات اضطراری اپراتورها

    اطلاع‌رسانی در شرایط اضطراری

    • سيستم گفتگوی ناهمگام
4.1 9 votes
Article Rating

شرایط اضطراری، ناگهانی اتفاق می‌افتد و بیشتر وقت ها قابل پیش‌بینی نیست. نکته مهم موقع شرایط اضطراری، داشتن کمک‌های لازم برای حل مشکل است.

مثلا تصور کنید که تصادفی اتفاق افتاده و وقتی می‌خواهید با ۱۱۵ تماس بگیرید، متوجه می‌شوید که سیم‌کارت شما شارژ کافی ندارد. اینجا موقعیتی است که باید اپراتوار تلفن همراه به شما کمک کند و امکان تماس فوری را فراهم کند. این یکی از خدماتی است که اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند در شرایط اضطراری برای مشترکان خود فراهم کنند.

مثلا «ایرانسل» خدمات اضطراری خود را با نام سرویس امدادرسان به کاربران خود ارائه می‌دهد.

ما در این مطلب در مورد سرویس‌ها و خدمات اضطراری که اپراتورهای تلفن همراه ارائه می‌دهند، صحبت می‌کنیم تا بتوانید در مواقع اضطرار از آن‌ها استفاده کنید.

خدمات اضطراری اپراتورها

اگر سیم‌کارت اعتباری داشته باشید، در کنار کنترل هزینه که از مزایای سیم‌کارت اعتباری است، امکان دارد شارژ یا اینترنت شما در شرایطی که نباید، تمام شود. حالا اگر وقت کافی برای شارژ مجدد داشته باشید، نداشتن شارژ یا بسته اینترنت، مشکلی ندارد؛ اما زمانی که نیاز فوری به تماس و دسترسی به اینترنت دارید، این موضوع می‌تواند به بحرانی جدی تبدیل ‌شود.

به خاطر همین، اپراتورهای تلفن‌ همراه در این شرایط، خدماتی مثل «شارژ اضطراری» و«اینترنت اضطراری» را فراهم می‌کنند تا افراد بدون نیاز به پرداخت آنی هزینه، بتوانند از اینترنت و شارژ استفاده کنند.

فعال شدن این سرویس برای هر کدام از اپراتورها متفاوت است اما با گرفتن یک کد دستوری خاص یا ورود به اپلیکیشن‌های مدیریت سیم کارت، می‌توان سرویس شارژ و اینترنت اضطراری را فعال کرد.

نکته: اگر از مشترکان اعتباری ایرانسل هستید، در صورتی که شارژ اینترنت یا شارژ مکالمه‌تان تمام شود، می‌توانید در «ایرانسل من» از سرویس‌های امدادرسان مثل «شارژ اضطراری» و«اینترنت اضطراری» استفاده کنید.

در اندروید و iOS  )نسخه مخصوص ایفون):

در صفحه اصلی اپلیکیشن > «اینترنت اضطراری» یا «شارژ اضطراری» را انتخاب کنید.

  • سرویس با من تماس بگیرید

همیشه موضوع، نداشتن زمان نیست و گاهی نداشتن موجودی در کارت بانکی یا همراه نداشتن پول، باعث می‌شود نتوانید سیم‌کارت خود را شارژ کنید. پس اگر به دلایلی نتوانستید سیم کارت اعتباری خود را شارژ کنید، می‌توانید به هر ایرانسلی دیگری پیامک رایگانی بفرستید و از او بخواهید که با شما تماس بگیرد.

نکته: سرویس «لطفا با من تماس بگیرید» خدمتی‌ است که در ایران تنها به وسیله ایرانسل ارائه می‌شود و مشترکان اعتباری می‌توانند از آن استفاده کنند.

وقتی که در یک موقعیت اضطراری، باید با یکی از دوستان‌ و آشنایان تماس بگیرید اما امکان پرداخت هزینه تماس را ندارید، سرویس «میزبان تماس» به شما کمک می‌کند.

در سرویس میزبان تماس، فردی که می‌خواهید با او تماس بگیرید، هزینه‌ تماس را می‌پردازد.

چطور؟ با استفاده از این سرویس، در صورتی که از فردی بخواهید تا میزبان تماس شما باشد، اول مخاطب شما به یک سیستم گویا وصل می‌شود و اگر پرداخت هزینه تماس را قبول کند، ارتباط برقرارمی‌شود.

نکته: این سرویس برای پیامک هم وجود دارد.

  • سرویس تماس اضطراری

شماره‌ تلفن اورژانس و آتش‌نشانی، کوتاه و رند است و به همین دلیل حفظ کردن و تماس گرفتن با این مراکز حتی موقع حادثه هم کار سختی نیست. اما گاهی، مثلا در تصادفات رانندگی، فرد حادثه دیده ممکن است به گوشی خود دسترسی نداشته باشد و یا توانایی تماس گرفتن نداشته باشد.

در این موقعیت، اپراتورهای مخابراتی می‌توانند با استفاده از راهکارهای پیشرفته به رانندگان کمک کنند. مثلا اتحادیه اروپا با همکاری اپراتورهای مخابراتی و مراکز امدادی در حال راه‌اندازی سامانه‌ای به نام تماس اضطراری (e-call) است که با استفاده از اینترنت چیزها (IOT) می‌تواند خسارت‌های تصادفات جاده‌ای را کم کند.

در این سیستم، خودروهای مجهز شده به سامانه تماس اضطراری یا e-call، موقع بروز حادثه، به کمک سنسورهای نصب شده، از اتفاق افتادن تصادف باخبر می‌شوند و با مراکز اورژانس و دیگر مراکز امداد، ارتباط می‌گیرند. این سامانه مختصات محل تصادف را به مراکز تعیین شده می‌فرستد تا نزدیک‌ترین تیم‌ امدادی به محل حادثه فرستاده شوند.

اطلاع‌رسانی در شرایط اضطراری

برای حوادث پیش‌بینی نشده‌ای مثل زلزله، سیل، طوفان و…اطلاع‌رسانیِ به موقع، می‌تواند صدمات احتمالی را بسیار کم کند.

اپراتورهای مخابراتی در این شرایط با کارهایی مثل اعلام هشدار به ساکنان، اطلاع‌رسانی تخلیه منازل، آموزش‌های پزشکی و اقداماتی مثل این‌ها، می‌توانند به نیروها و سازمان‌های امدادی کمک کنند تا واکنش سریع‌ و گسترده‌تری داشته باشند.

مثلا زمان وقوع سیل، اپراتورهای مخابراتی می‌توانند با رایگان کردن هزینه‌های مکالمه و دیتا کار امداد و اطلاع‌رسانی وقایع را آسان کنند. همانطور که ایرانسل در زمان وقوع سیل در استان گلستان و سیستان و بلوچستان این کار را انجام داد.

علاوه بر این سرویس‌ها، راهکارهای پیشرفته‌تری هم برای کم کردن صدمات و افزایش سرعت کمک‌رسانی وجود دارد.

سيستم گفتگوی ناهمگام

با وجود همه سرویس‌هایی که گفتیم، بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی، مراکز مدیریت بحران و … به راهکارهایی نیاز دارند که کار اطلاع‌رسانی و مدیریت تماس‌ها را با کمترین اتلاف وقت انجام دهند.

یکی از این راهکارها، سیستم گفتگوی ناهمگام امن یا PoC (Push to talk over cellular) است که مشترکان با فشار دادن و نگه داشتن یک دکمه، می‌توانند مستقیم باهم مکالمه صوتی يا چند رسانه‌ای (ويديو، عکس، پيام) داشته باشند.

در این سیستم ارتباط فوری، با یک دکمه (push to talk) تماس برقرار می‌شود و گیرنده نیازی به پاسخگویی به تماس ندارد، چرا که همیشه ارتباط فعال بین افراد وجود دارد.

این سیستم به‌وسیله تجهیزات اختصاصی (دستگاه‌های بیسیم) و اپلیکیشن موبایل، برای تماس‌های فرد به فرد و فرد به گروه قابل استفاده است. ۲ ویژگی امنیت و سرعت بالا در برقراری تماس، باعث شده تا سیستم PoC به راهکاری ایده‌آل برای کاربرانی که به دنبال سرعت و پایداری در ارتباطات سازمانی خود هستند، تبدیل شود.

به نظر شما چه راهکارهای دیگری را می‌توان برای شرایط اضطراری فراهم کرد؟ نظرات و تجربه‌های خودتان را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 21275

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

چگونه هزینه اینترنت خود را مدیریت کنیم؟ 8 راهکار موثر برای کاهش هزینه‌ اینترنت

با افزایش سرعت اینترنت و شروع پیشرفت نسل پنجم (5G)، حجم بیشتری از اینترنت شما صرف شبکه‌های اجتماعی، کار و آموزش آنلاین می‌شود، در نتیجه مدیریت هزینه‌های اینترنت هم بسیار ضروری تر از قبل است. چه از کاربران اینترنت ثابت(TDLTE) باشید و چه از اینترنت همراه استفاده کنید، می‌توانید تنها با تغییراتی کوچک در تنظیمات […]

بازدید: 8007

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 6021