• عناوین مقاله

    کارهایی که لازم است بلافاصله بعد از خریدن گوشی موبایل انجام دهید

    اگر موبایل‌مان دزدیده شد چه کار کنیم

    • سامانه # ۶۱۰۱* چیست؟

برای همه‌ی ما پیش آمده که موبایل خودمان یا اطرافیانمان دزدیده یا گم شود؛ اما مسئله این جا است که:

  • بعد از این اتفاق باید چه کاری انجام بدهیم؟
  • قبل از گم شدن شدن موبایلمان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم که بتوانیم آن را ردیابی کنیم؟

ما در این مطلب شما را با راهکارهای قبل از گم شدن یا دزدیده شدن گوشی و  راهکارهایی که بعد از مفقود شدن گوشی به شما کمک می‌کنند تا آن را ردیابی کنید، آشنا می‌کنیم.

کارهایی که لازم است بلافاصله بعد از خریدن گوشی موبایل انجام دهید  

هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که ممکن است موبایلش به سرقت برود یا گم ‌شود، برای همین بهتر است بعد از خرید موبایل، نکاتی را رعایت کنید تا در صورت بروز اتفاق، بتوانید موبایل خود را ردیابی کنید:

  • رجیستر : یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید هنگام خرید موبایل انجام دهید رجیستر کردن آن است. ثبت و رجیستر کردن موبایل باعث می‌شود که دزدها و افراد سواستفاده گر نتوانند مالکیت گوشی را تغییر بدهند و یا با سیمکارت دیگری از آن استفاده کنند.
  • قفل صفحه نمایش: برای موبایل خود یک قفل نمایشگر در نظر بگیرید. قفل‌های مختلف مثل عدد، الگو، اسکن اثر انگشت و… باعث می‌شوند تا افراد سواستفاده‌گر  نتوانند راحت به اطلاعات داخل موبایل شما دسترسی پیدا کنند.
  • فعال کردن  Find My iPhone برای کاربران اپل: اگر کاربر گوشی‌های iOS هستید بهتر است قابلیت Find My iPhone را فعال کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت گم  شدن گوشی آن را به وسیله GPS ردیابی کنید یا در صورت نیاز تمام اطلاعات ذخیره شده در آن را پاک کنید. برای استفاده از امکان ردیابی:

  1. باید GPS و اینترنت موبایل را روشن بگذارید.
  2. با یک اپل آیدی در آیفون یا آیپد خود لاگین شوید.
  3. وارد بخش تنظیمات شوید و اپل آیدی را لمس کنید.
  4. وارد iCloud شوید و گزینه‌ی Find my iPhone  را فعال کنید.

فعال کردن  Android Device Managerبرای کاربران اندروید: این قابلیت درست مثل قابلیت Find My iPhone است که برای کاربران اندروید ارائه شده  است. با فعال کردن این قابلیت، می‌توانید گوشی موبایل اندرویدی خود را ردیابی کنید، به آن زنگ بزنید، اطلاعاتش را پاک کنید و یا برای صفحه نمایش آن قفل تنظیم کنید. اگر از آخرین نسخه اندروید استفاده می‌کنید، از مسیر  زیر استفاده کنید و بعد گزینه‌ی Android Device Manager را فعال کنید.

Setting > Security > Other Security > Device admin > Android Device Manager

  • شبکه یافتن دستگاه من: در حال حاضر گوگل در حال کار روی قابلیتی به اسم «شبکه یافتن دستگاه من» یا Find My است. این قابلیت ردیابی گوشی‌های اندروید را ساده‌تر می‌کند. با این امکان لازم نیست تا مثل Android Device Manager حتما به حساب گوگل خود وصل شده باشید. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا گوشی اندرویدی خود را به وسیله بقیه گوشی‌های اندرویدی ردیابی و پیدا کنید. البته هنوز مشخص نیست که گوگل این امکان را به عنوان قابلیتی برای اندروید 12 منتشر خواهد کرد یا این قابلیت برای دیگر ورژن‌های اندروید هم ارائه خواهد شد. باید دید گوگل چه تصمیمی برای «شبکه یافتن دستگاه من» و جزئیات مربوط به آن می‌گیرد.

اگر موبایل‌مان دزدیده شد چه کار کنیم

  • تماس با موبایل : ساده‌ترین راه این است که با موبایل خود تماس بگیرید. اگر گوشی شما گم شده باشد، تماس گرفتن با آن می‌تواند باعث شود تا کسی در نزدیکی موبایل، آن را پیدا کرده و به دستتان برساند.
  • سامانه پیامکی # ۶۱۰۱ * برای ایرانسلی­ها: این سامانه پیامکی، به کاربران ایرانسل کمک می‌کند تا موبایل گم شده یا دزدیده شده خود را ردیابی کنند.
  • همیاب 24: همیاب 24 یک سامانه کشوری برای ردیابی گوشی‌های دزدیده شده است. اگر گوشی شما دزدیده یا گم شد، شناسه‌ی IMEI آن را در همیاب 24 ثبت کنید. این کار باعث می‌شود تا اطلاعات موبایل شما به کلانتری‌ها، بازرسی‌های مرزی، اصناف و اپراتورهای مخابراتی در سراسر کشور فرستاده شود و در صورت پیدا شدن آن، به شما اطلاع داده شود.

سامانه # ۶۱۰۱*  چیست؟

اگر مشترک ایرانسل هستید، ایرانسل مسئله نگرانی برای گوشی‌های دزدیده یا گم  شده را حل کرده است. کافی است بعد از این اتفاق، از روش‌های زیر برای ردیابی موبایل خود استفاده کنید:

  • از خطوط ایرانسل با 700 یا از خطوط دیگر با  ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ تماس بگیرید.
  • در «نسخه اندروید ایرانسل من» درخواست مسدود کردن سیمکارت خود را ثبت کنید.
  • کد # ۶۱۰۱*  را شماره‌گیری کنید و بر اساس دستورالعمل ارسال شده پیش بروید.

نکات مهم در مورد # ۶۱۰۱

اگر لازم شد از این سرویس استفاده کنید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • درخواست ردیابی باید حتما از یک سیمکارت ایرانسل ثبت شود.
  • برای ثبت درخواست ردیابی، باید حداقل ۵ روز از تاریخی که سیمکارت شما مسدود شده گذشته باشد. به این دلیل که نتیجه ردیابی پنج روز قبل‌تر از تاریخ ردیابی را نشان می‌دهد و اگر کمتر از پنج روز از مسدود شدن سیمکارت شما گذشته باشد، در واقع نتیجه ردیابی، زمانی را نشان می‌دهد که موبایل همراه خود شما بوده است.
  • هزینه این خدمات تنها هزار تومان است که اگر سیمکارت شما اعتباری باشد از اعتبار آن کم می‌شود و اگر دائمی باشد به صورتحساب ماه بعد سیمکارت اضافه خواهد شد.
  • در صورت درست انجام دادن مراحل این بخش:
  • پیامکی مبنی بر نتیجه ردیابی شامل تاریخ ردیابی برای شما ارسال می‌شود.
  • در صورتی که پیامکی حاوی نتیجه مثبت، کد پیگیری و تاریخ ردیابی دریافت کردید، به مراجع قضایی مراجعه کنید.
  • کد پیگیری و تاریخ ردیابی باید حتما در نامه قضایی ذکر شود.
  • حداکثر مهلت ارائه نامه ذکر شده به شرکت ایرانسل، شش ماه از تاریخ دریافت پیامک است.
  • فراموش نکنید که قبل از ثبت درخواست ردیابی، سیمکارت خود را مسدود کنید.
  • در صورتی که یکی از نکات دستورالعمل رعایت نشود، ممکن است نتیجه درخواست ردیابی رد شود اما با این حال هزینه سرویس ردیابی از حساب شما کم خواهد شد.
  • این سرویس اطلاعات مربوط به دزد یا شخصی که در حال استفاده از گوشی شما است را، بدون دستور قضایی، افشا نمی‌کند.
  • زمانی که از این سرویس استفاده می‌کنید، در واقع دارید تایید می‌کنید که مدارک مربوط به مالکیت موبایل گم شده را دارید. اگر این مدارک را نداشته باشید لازم است در صورت بروز مشکل به مراجع ذی‌صلاح پاسخگو باشید.
  • اگر اطلاعات خواسته شده در سرویس ردیابی را به درستی پاسخ ندهید، مسئولیت اطلاعات وارد شده‌ی اشتباه، با شما است.

مراقب گوشی‌های موبایل خود باشید و تا جای ممکن سعی کنید در خیابان و اماکن پرخطر از گوشی استفاده نکنید و به وسیله هندزفری به تماس‌های خود پاسخ بدهید. چون از دست دادن گوشی‌های همراه  نه تنها ضررهای مالی به همراه دارد بلکه باید زمان خود را صرف پیگیری مسائل قانونی آن کنید.

اما اگر به هردلیلی تلفن همراه خود را از دست دادید، ایرانسل کنار شما است تا بتوانید در کمترین زمان ممکن، موبایل خود را پیدا کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 101537

۱۴۰۰/۰۵/۱۹

چگونه سیمکارت گمشده ایرانسل را بازیابی یا مسدود کنیم؟

در مقاله قبلی گفتیم که اگر خدای نکرده گوشی شما به همراه سیمکارت سرقت شده یا گم شده باشد چطور می­توانید آن را بازیابی کنید. در واقع اگر به دلایل مختلف سیم­کارتتان را گم کرده باشید، باید به سرعت سیمکارت خود را مسدود کنید یا یک سیم کارت جدید با شماره قبلی‌اتان تهیه کنید تا از […]

بازدید: 38079

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22582