• عناوین مقاله

    اصل پارتو چیست؟

    کابردهای اصل پارتو

    اصل پارتو چه مزایایی برای کسب و کارم دارد؟

    نمونه هایی از استفاده از اصل پارتو، در مدیریت کسب‌وکار

    در اصل پارتو باید به این 4 سوال جواب بدهید

    در استفاده از اصل پارتو این 2 کار را انجام ندهید !!

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰ یک ابزار جالب و قدرتمند است که به خیلی از کسب‌وکارها کمک می­کند تا بتوانند با سرعت بیشتری رشد و توسعه داشته باشند. چطور؟

با ما همراه باشید تا جواب سوالاتی مثل اینکه اصل پارتو چگونه به رشد استارتاپتان کمک می‌کند و چه مزیت‌هایی برای کسب و کارتان دارد را بگیرید.

اصل پارتو چیست؟

اصل پارتو که به عنوان قانون ۲۰/۸۰ هم شناخته می‌شود، معتقد است که با تمرکز و بهینه سازی بخش‌های کوچکتر اما مهم‌تر در هر کاری می‌توان نتایج بهتری گرفت و به اهداف مورد نظر رسید.

حالا این قانون از کجا آمده است؟ در اوایل قرن بیستم، ویلفردو پارتو اقتصاددان ایتالیایی، وقتی متوجه شد که ۸۰ درصد از زمین‌های این کشور در اختیار تنها ۲۰ درصد از افراد و ساکنان آن است، به مطالعه در مورد این موضوع پرداخت و تکرار این جریان را در موضوعات دیگر دید. سپس قانون ۲۰/۸۰ را به عنوان یک اصل مطرح کرد.

کابردهای اصل پارتو

اصل پارتو بیشتر از اینکه یک فرمول سفت و سخت ریاضی باشد، چارچوب و دستورالعملی برای انجام بهتر و بهینه‌تر کارها است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای اصل پارتو در مدیریت زمان است که با شناخت موارد مهم می‌توان بخش زیادی از زمان را حفظ کرد.

مثلا اگر دانش‌آموز یا دانشجویی بداند که با تمرکز بر روی ۲۰ درصد از کتاب و دانستن فرمول‌ها می‌تواند ۸۰ درصد از سوالات امتحان را جواب دهد، زمان بسیار زیادی از وقت خود را صرفه‌جویی می‌کند.

نمونه‌های دیگری از اصل پارتو:

  • ۲۰ درصد از رانندگان عامل ۸۰ درصد تصادفات رانندگی هستند
  • ۲۰ درصد از مشتریان یک شرکت مسئول ۸۰ درصد از فروش هستند
  • ۲۰ درصد از کارکنان عامل ۸۰ درصد از نتایج پروژه‌ها هستند

اصل پارتو چه مزایایی برای کسب و کارم دارد؟

  • افزایش بهره‌وری: با استفاده از قانون ۲۰/۸۰ کارمندان و منابع انسانی شرکت‌ها می‌توانند راحت‌تر کارهای خود را اولویت بندی کنند و با تمرکز بر روی بخش حیاتی ۲۰ درصدی سریع‌تر به هدف‌های سازمان برسند. اصل پارتو این نکته را به کارمندان و مدیران یادآوری می‌کند که وقت و هزینه‌ خود را بر روی بخش‌های مهم‌تر متمرکز کنند.

به علاوه اینکه با اصل پارتو می‌توان مهم‌ترین ضعف‌ها را شناسایی کرد و با انجام یک‌سری از کارهای کوچک، بخش بزرگی از مشکلات را برطرف کرد.

  • سودآوری بیشتر : طبق اصل پارتو ۲۰ درصد از فروشندگان یک شرکت، ۸۰ درصد از فروش را انجام می‌دهند. با آگاهی از این موضوع مدیران کسب‌وکارها می‌توانند توجه و تمرکز خود را بر روی افزایش مهارت دیگر کارکنان و فروشندگان بگذارند و یا فروشندگانِ بهتر را تشویق کنند تا انگیزه بیشتری داشته باشند.

این موضوع شامل مشتریان هم می‌شود، یعنی کسب‌وکارها با تجزیه و تحلیل رفتار این دسته از مشتریان و نیازهای آنها، می‌توانند رشد و سودآوری بیشتری را تجربه کنند.

  • بهینه‌سازی وبسایت و شبکه‌های اجتماعی : براساس اصل پارتو، تجزیه و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان وبسایت و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از صفحات یا پست‌ها، ۸۰ درصد از ترافیک یا توجه کاربران را به خود جلب کرده است. پس کسب‌وکارها می‌توانند مواردی که بیشتر از همه مورد توجه مشتریان است را شناسایی کنند و با بهبود آن بخش‌ها، به بهینه‌سازی وبسایت و شبکه‌های اجتماعی خودشان هم کمک کنند.
  • بهبود خدمات مشتریان : اصل پارتو نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از شکایات مشتریان به ۲۰ درصد از محصولات یا خدمات مربوط می‌شود. بنابراین با بررسی دقیق این بخش می‌توان خدمات مشتری را در زمان کوتاهی اصلاح کرد. علاوه بر اینکه به کمک این اصل می‌توانید کارمندان یا خدماتی که بیشترین شکایت مشتری را دارند شناسایی کنید و با تغییر تعامل فرد با مشتری، نقص‌های موجود را برطرف کنید.

نمونه هایی از استفاده از اصل پارتو، در مدیریت کسب‌وکار

فرض کنید شرکتی بداند که ۲۰ درصد از زمان و هزینه انجام شده، ۸۰ درصد از نتایج را رقم می‌زند یا ۲۰ درصد از مشتریان ۸۰ درصد از فروش را برعهده دارند. مطمئنا با آگاهی از این نکات، رشد شرکت سریع‌تر انجام می شود، استراتژی شرکت بهینه می­شود و با صرف منابع کمتری درآمد بیشتری خواهد داشت.

مثال 1: یکی از مشهورترین مثال‌ها برای کاربرد اصل پارتو در دنیای کسب‌وکار، مربوط به بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان یعنی مک‌دونالد است. مدیریت این رستوران‌ها متوجه شدند که بیش از ۸۰ درصد از فروش رستوران تنها به 3 محصول همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه اختصاص دارد.

آن‌ها بعد از این با تمرکز بیشتر بر روی ۲۰ درصد از محصولات خود، نوع پخت و توزیع این سه محصول را تغییر دادند و با بهبود سرعت تحویل و امکان گریل کردن سفارشی همبرگرها، رشد و توسعه بیشتری را تجربه کردند.

مثال 2: مایکروسافت هم پس از تحقیقات برای بهبود نرم افزارهای خود، به این موضوع پی برد که با رفع ۲۰ درصد از باگ‌های نرم‌افزاری، می‌تواند تا ۸۰ درصد از کل اشکالات را برطرف کند.

در اصل پارتو باید به این 4 سوال جواب بدهید

صاحبان کسب‌وکار قبل از شروع باید این سوالات را از خود بپرسند و برای این سوالات پاسخ‌های مطمئنی داشته باشند.

  • کدام محصول یا خدمت، ۸۰ درصد از بیشترین توجه‌ها و فروش‌ را دارد؟
  • ۲۰ درصد از مشتریان و مخاطبانی که می‌خواهم روی آنها متمرکز شوم کدام هستند؟
  • آیا می‌توانم هزینه و تلاش بیشتری برای جلب رضایت ۲۰ درصد برتر از مشتریان انجام دهم؟
  • چه قابلیت‌ها و ویژگی‌های اختصاصی و شخصی‌سازی شده را می‌توانم برای ۲۰ درصد مشتریان برتر ایجاد کنم؟

در استفاده از اصل پارتو این 2 کار را انجام ندهید !!

1-دیگر بخش‌ها را نادیده نگیرید

تمرکز روی بخش‌های مهم به معنی نادیده‌گرفتن دیگر بخش‌ها نیست. مثلا مدیران نباید تمام تمرکز خود را روی ۲۰ درصد از کارکنان سودآور خود بگذارند و بقیه کارکنان را نادیده‌ بگیرند. بلکه باید با سیاست‌گذاری‌های درست، از کارمندان مناسب در پروژه‌های مهم‌ کمک گرفت و در کنار این موضوع، کار تیمی را درون شرکت توسعه داد.

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه به مدیران کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا به شکل دقیق وظایف کارمندان و پیشرفت پروژها را تعیین و نظارت کنند.

2-زیاد روی اعداد متمرکز نشوید

قانون ۲۰/۸۰ مثل همه تئوری‌ها، استثنائاتی هم دارد و باید به عنوان یک مفهوم و نه یک اصل ثابت به آن نگاه کرد. چون برای هر کسب‌وکاری ممکن است این عدد متفاوت باشد، مثلا برای یک کسب‌وکار ممکن است ۱۰/۹۰ باشد و برای کسب‌وکار دیگری ۴۰/۶۰. برای همین مدیران کسب‌وکارها باید با دیدی منعطف به آن نگاه کنند و به هنگام استفاده باید انعطاف‌پذیر و آماده تغییر باشند.

پس نکته‌ اصل پارتو در درک مفهوم تمرکز است. یعنی درک کنید که مثلا با حل ۲ مشکل ریشه‌ای، می‌توانید عمده مشکلات را حل کنید یا با راضی نگه داشتن چند مشتری بزرگ، می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید و از آن در بهبود روندهای فروش و افزایش مشتری ها استفاده کنید.

تجربیات خودتان را از قانون ۲۰/۸۰ در کسب‌وکار یا مدیریت زمان کارها با ما در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 155180

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22580

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20601