• عناوین مقاله

    تعریف قانونی مزاحمت تلفنی

    چطوری از مزاحم تلفنی‌ شکایت کنیم؟

    رسیدگی به مزاحمت تلفنی در شرکت ایرانسل چگونه است؟

    چطوری از مزاحم تلفنی ایرانسل در دادسرا شکایت کنم؟

4.2 5 votes
Article Rating

خوشبختانه بعد از فعال شدن سرویس نمایشگر شماره‌های تلفن (ID Caller)، امکان بلاک کردن شماره‌های مزاحم  در گوشی‌های هوشمند، تجربه تماس‌های مزاحمی کمتر از قبل شده است، اما به هر حال همه ما کم و بیش با این مشکل روبرو شده‌ایم.

اگر به نوعی درگیر مزاحمت‌های تلفنی هستید و این موضوع آزارتان می‌دهد خواندن این مطلب را از دست ندهید. ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا با روند قانونی شکایت از مزاحمت‌های تلفنی آشنا بشوید.

تعریف قانونی مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی «عبارت از یک فعل عمدی آگاهانه است که به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می‌شود و مرتکب بر اساس قانون باید پاسخگوی عمل نادرست خود باشد.»

 در اصل منظور از مزاحمت تلفنی این است که کسی با استفاده از تلفن یا وسایل مخابراتی دیگر، بدون جهت خط تلفن اشخاص حقیقی یا حقوقی  را اشغال کند و باعث آزار و اذیت دیگران شود.

نکته: تنها چند پیامک و تماس مزاحم به صورت ناپیوسته و مقطعی جرم محسوب نمی‌شود.

اما زمانی که فرد مزاحمی با تلفن، خبرهای دروغ و نگران کننده مثل آتش گرفتن محل کار یا فوت یکی از نزدیکان را می‌دهد، ممکن است باعث ترس شدید، سکته و حتی مرگ و میر بشود. درچنین مواردی افراد می ‌توانند با ارائه دادخواست به دادگاه ها درخواست ضرر و زیان کنند.

مجازات جرم مزاحمت تلفنی چیست؟

طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی، قانون گذار، مجازاتِ جرم مزاحمت تلفنی را تحمل یک ماه تا شش ماه حبس تعیین کرده است: «هرگاه کسی به وسیله تلفن و با دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد.»

نکته:اگر مزاحم همراه با جرم مزاحمت تلفنی مرتکب جرایم دیگری مثل توهین ، تهدید ، افترا یا هر آنچه که عنوان مجرمانه دارد هم شده باشد ، اشد مجازات برایش در نظر گرفته می ‌شود .

چطوری از مزاحم تلفنی‌ شکایت کنیم؟

افرادی که با مزاحمت‌های تلفنی روبرو می‌شوند، می‌توانند به دو روش اقدام کنند:

  • مراجعه به شرکت‌های مخابراتی
  • مراجعه به دادسراها

نکته:  البته شرکت‌های مخابراتی هم در صورت ادامه‌دار شدن مزاحمت در نهایت پرونده را به مراجع قضایی ارسال می‌کنند.

رسیدگی به مزاحمت تلفنی در  شرکت ایرانسل چگونه است؟

  • در صورتی که خودتان ایرانسلی هستید و  یک سیمکارت ایرانسلی برای شما مزاحمت ایجاد می‌کند و یا به نوعی درگیر کلاهبرداری‌های تلفنی یا پیامکی از طرف شماره‌های ایرانسلی شده‌اید، برای پیگیری می‌توانید به یکی از نمایندگی‌های حقوقی ایرانسل مراجعه کنید. در نمایندگی‌های حقوقی ایرانسل فرم مربوط به شکایت را در اختیار شما قرار داده و توضیحات لازم را به شما می‌دهند.

نکته: روی فرم پر شده باید حتما امضا و اثر انگشت شما ثبت شده باشد.

  • در صورتی که سیمکارت شما ایرانسل نیست، اما  یک سیمکارت ایرانسل برای شما مزاحمت ایجاد می‌کند، در این مرحله به یکی از دفاتر حقوقی اپراتور خود مراجعه کنید؛ به این شکل موضوع شکایت شما از طریق همکاری دفتر حقوقی اپراتورتان و شرکت ایرانسل، پیگیری می‌شود.

چطوری از مزاحم تلفنی ایرانسل در دادسرا شکایت کنم؟

  • به دادسرای کیفری محل زندگی یا کار خود مراجعه کنید
  • دادخواستی شامل شرح جزییات به همراه مدارک و مستندات شامل پرینت تلفن، پرینت پیامک‌ها، شهادت شهود تحویل دادسرا بدهید
  • پس از اثبات ادعایتان اخطاریه‌ای از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن ارسال می شود.

نکته: فراموش نکنید که پیگیری مزاحمت‌های تلفنی و پیامکی با  پیگیری مزاحمت‌های اینترنتی فرق دارند و شما باید مزاحمت‌های اینترنتی را با پلیس فتا پیگیری کنید.

اگر سوالی در رابطه با انجام این مراحل دارید حتما از کارشناسان ما در ایرانسل بپرسید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 21597

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

چگونه هزینه اینترنت خود را مدیریت کنیم؟ 8 راهکار موثر برای کاهش هزینه‌ اینترنت

با افزایش سرعت اینترنت و شروع پیشرفت نسل پنجم (5G)، حجم بیشتری از اینترنت شما صرف شبکه‌های اجتماعی، کار و آموزش آنلاین می‌شود، در نتیجه مدیریت هزینه‌های اینترنت هم بسیار ضروری تر از قبل است. چه از کاربران اینترنت ثابت(TDLTE) باشید و چه از اینترنت همراه استفاده کنید، می‌توانید تنها با تغییراتی کوچک در تنظیمات […]

بازدید: 8068

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 6076