• عناوین مقاله

    بهترین ابزارها برای برنامه ‌نویسی

    بهترین ابزار های کد نویسی

    آشنایی با دو ابزار مهم برنامه ‌نویس‌ها

زمانی که یادگیری زبان برنامه‌نویسی را شروع می‌کنید و وارد دنیای جذاب آن می‌شوید با ابزار‌های آموزشی زیاد و متنوعی مواجه هستید؛ اما ما بهترین ها را برای شما انتخاب کرده ایم تا از بین آن­ها مناسب­ترین را انتخاب کنید.

پس اگر برنامه‌نویس هستید یا به برنامه‌نویسی علاقه دارید، با خواندن این مطلب می‌توانید بهترین ابزارهای آموزشی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان را بشناسید.

بهترین ابزارها برای برنامه ‌نویسی

۱- Codecademy، بهترین ابزار رایگان آموزش برنامه نویسی

CodeCademy اولین جایی است که اکثر برنامه‌نویسان، یادگیری برنامه‌نویسی را از آن شروع کردند. این مجموعه به جای استفاده از سخنرانی‌های ویدئویی و خسته کننده، روش تعاملی را انتخاب کرده است. بعد از ثبت نام و انتخاب زبان برنامه‌نویسی مورد نظر، شما یک صفحه را می­بینید که مرحله به مرحله، همه نکات مربوط به زبان مورد نظرتان را به شما آموزش می‌دهد و در هر قدم، بلافاصله صفحه‌ای برای تمرین همان آموزش باز می­شود و در صورتی آموزش بعدی آغاز می‌شود که شما بتوانید آن تمرین را حل کنید.

ویژگی های CodeCademy:

  • آموزش کاملا رایگان زبان‌های برنامه‌نویسی
  • یادگیری آسان و گام به گام زبان‌های برنامه‌نویسی
  • امکان انجام پروژه‌های واقعی برای آموزش
  • تمرین‌های کاربردی
  • امکان یادگیری براساس انتخاب آینده شغلی (نسخه پرو)
  • ارائه گواهی‌نامه آموزش (نسخه پرو)

معایب CodeCademy:

  • امکانات محدود نرم‌افزار موبایل برای تمرین کدنویسی

هزینه:

این اپلیکیشن به صورت رایگان برای کاربران اندروید و iOS و دسکتاپ در دسترس است. اما امکان استفاده از اکانت پولی آن با امکانات بیشتر هم وجود دارد. مثلا برای استفاده از بعضی از امکانات مثل صدور گواهی‌نامه دوره آموزشی باید هزینه‌ (۲۰ دلار در ماه) پرداخت کنید.

دانلود اپلیکیشن و وب سایت CodeCademy:

اپلیکیشن CodeCademy برای اندروید

اپلیکیشن CodeCademy برای iOS

آدرس ‌سایت CodeCademy

۲- Grasshopper ، بهترین اپلیکیشن یادگیری جاوا اسکریپت

این اپلیکیشن متعلق به گوگل است و مخصوص یادگیری زبان جاوا اسکریپت است. اگر علاقه‌مند به یادگیری جاوا اسکریپت هستید، این اپلیکیشن بهترین ابزار برای شماست. به این دلیل که آموزش آن به وسیله پازل‌ها یا سرگرمی‌های مختلف است و از آنجایی که این روش دقیقا با ماهیت جاوا اسکریپت هم‌خوانی دارد می‌تواند سرعت یادگیری شما را افزایش دهد.

ویژگی های Grasshopper:

  • آموزش به وسیله پازل و سرگرمی
  • تمرین کدنویسی آسان به وسیله اپلیکیشن‌ موبایلی
  • آزمون‌های کوچک و ساده برای مرور آموخته‌ها
  • آموزش مباحث پیچیده به روش‌های ساده و آسان

معایب Grasshopper:

  • محدود بودن به یک زبان برنامه‌نویسی

هزینه:

اپلیکیشن  Grasshopperکاملا رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد.

دانلود اپلیکیشن ها و وب سایت Grasshopper:

اپلیکیشن Grasshopper برای اندروید

لینک دانلود Grasshopper برای iOS

آدرس ‌سایت Grasshopper

۳- Mimo، اپلیکیشنی با دوره‌های آموزشی متنوع

میمو به شما این فرصت را می‌دهد تا با هر سرعتی که دوست دارید برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. یعنی شما تصمیم می‌گیرید که روزانه چقدر برای برنامه‌نویسی وقت بگذارید. بر اساس علاقه و انتخاب شما، میمو یک روند شخصی‌سازی شده برای دستیابی به اهداف شما ایجاد می‌کند. روش‌های تمرینی مختلفی مثل تشخیص اشتباهات کدنویسی و آشنایی با روش صحیح اسکریپت‌نویسی در میمو وجود دارد. در کنار یادگیری زبان‌های مختلف، میمو به شما اجازه می‌دهد تا پروژه‌های واقعی مانند ساخت وب‌سایت یا اپلیکیشن را هم تجربه کنید.

ویژگی‌های Mimo:

  • تمرین‌های روتین و روزانه
  • پشتیبانی از زبان‌های متنوع و کاربردی
  • آموزش با کمک بازی و سرگرمی
  • انجام پروژه‌های واقعی برای کسب مهارت

معایب Mimo:

  • رایگان نبودن همه امکانات  و قابلیت‌ها

هزینه:

استفاده از میمو  رایگان است اما برای دسترسی به همه امکانات مانند گواهی دوره آموزشی یا دسترسی به همه مسیر‌های یادگیری نیازمند تهیه اکانت پرو (۶۰ دلار در سال) است.

دانلود اپلیکیشن ها و وب سایت Mimo:

اپلیکیشن Mimo برای اندروید

اپلیکیشن Mimo برای iOS

آدرس ‌سایت Mimo

۴- SoloLearn ، ابزار یادگیری برنامه‌نویسی به وسیله آموزش جمعی

اگر قبل از استفاده از یک برنامه آموزشی، فرق بین زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی را بدانید، SoloLearn یکی از بهترین ابزارها برای شما خواهدبود. در این برنامه تنوع زیادی از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی وجود دارد که می‌تواند هر نیازی را برای برنامه‌نویسی پاسخ دهد. نکته مهم SoloLearn محیط پرسش و پاسخ و آموزش جمعی آن است. به این صورت که در هر دوره می‌توانید نظرات دیگر برنامه‌نویسان یا سوال و جواب‌های آن‌ها را ببینید و یا خودتان یک سوال و یک تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارید.

ویژگی های SoloLearn:

  • طیف وسیعی از زبان‌های برنامه‌نویسی متنوع
  • کلاس درس‌های کوتاه و ساده
  • امکان رقابت با دیگر کاربران و شرکت در چالش‌ها

معایب SoloLearn:

  • پولی بودن بعضی از امکانات مانند پایش فعالیت‌ها و دریافت گواهی‌نامه

هزینه:

یادگیری SoloLearn کاملا رایگان است اما شما می توانید با پرداخت ۶۶ دلار در سال یا ۹.۵ دلار در ماه اشتراک تهیه کنید و از دیگر امکانات برنامه مانند تعیین اهداف یا پایش فعالیت بهره‌مند شوید.

دانلود اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت SoloLearn:

اپلیکیشن SoloLearn برای اندروید

اپلیکیشن SoloLearn برای iOS

آدرس ‌سایت SoloLearn

بهترین ابزار های کد نویسی

حالا که با ابزار‌های آموزش برنامه‌نویسی آشنا شدیم، قدم بعدی آشنایی با ابزار کدنویسی است. معمولا برنامه‌نویس‌ها به دو دسته حرفه‌ای و مبتدی تقسیم‌بندی می‌شوند. اما هر دو  گروه زمان کدنویسی یک نیاز مشترک دارند؛ ابزاری که کدنویسی را آسان‌ کند. در ادامه با بعضی از بهترین ابزار کدنویسی آشنا می‌شوید:

۱- Visual Studio Code، برجسته‌ترین ویرایشگر کدنویسی

Visual Studio یک ویرایشگر کد است که توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده است. Visual Studio برخلاف سیاست‌های کسب‌وکاری مایکروسافت، یک نرم‌افزار متن‌باز و کاملا رایگان است. در لیست نرم‌افزار‌های ویرایشگر کد، احتمالا ویژوال استودیو شبیه‌ترین ویرایشگر به یک IDE یا محیط توسعه یکپارچه برنامه‌نویسی است. IDEها از حداقل یک ویرایشگر کد و ابزار اشکال‌یابی و کامپایلر کد برخوردارند که ویژوال استودیو این ویژگی‌ها را در خود دارد.

ویژگی های Visual Studio Code:

  • مناسب برای پروژه‌های بزرگ و پیچیده
  • بسیار قوی با امکانات کامل کدنویسی
  • امکان اتصال به گیت بدون نیاز به نصب پلاگین

معایب Visual Studio Code:

  • سرعت پایین اجرای نرم‌افزار

هزینه:

ویرایشگر کدنویسی مایکروسافت کاملا رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

وب سایت Visual Studio Code:

برای دانلود ویرایشگر مایکروسافت برای ویندوز، مک‌بوک و لینوکس به سایت ویژوال استودیو مراجعه کنید:

 آدرس ‌سایت Visual Studio Code

۲- Atom، بهترین ویرایشگر رایگان با رابط کاربری جذاب

اتم یک ویرایشگر کد است که توسط GitHub توسعه یافته و رابط کاربری آن تاثیر زیادی از ویرایشگر Sublime Text گرفته است. با این حال تفاوت‌ها و مزیت‌های اتم نسبت به ویرایشگر محبوب Sublime بسیار زیاد است. مهم‌ترین تفاوت این دو در رایگان بودن و متن‌باز بودن اتم است.

ویژگی های Atom:

  • کاملا یکپارچه با گیت و گیت‌هاب
  • مناسب برای مدیریت پروژه‌های بزرگ

معایب Atom:

  • سرعت پایین اجرا نسبت به دیگر ویرایشگرها

هزینه:

ویرایشگر کدنویسی اتم کاملا رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

وب سایت Atom:

برای دانلود ویرایشگر اتم برای ویندوز، مک‌بوک و لینوکس به سایت اتم مراجعه کنید:

 آدرس ‌سایت Atom

۳- Brackets، بهترین ویرایشگر برای برنامه‌نویسان مبتدی

ویرایشگر براکت، پروژه متن‌باز شرکت محبوب Adobe برای برنامه‌نویسان است. این ویرایشگر به دلیل تمرکزی که روی زبان‌های برنامه‌نویسی Front-End دارد از پردازشگر‌های CSS مانند Less و Sass هم پشتیبانی می‌کند.  یکی از ویژگی‌های جذاب این ویرایشگر، امکان تغییر کد‌های CSS و مشاهده همزمان تغییرات در یک صفحه کوچک HTML است. شرکت Adobe به تازگی اعلام کرده براکت به زودی با ویژوال استودیو کد ادغام خواهد شد.

ویژگی های Brackets:

  • ابزار ساده برای سفارشی‌سازی ویرایشگر
  • رابط کاربری جذاب و ساده

معایب Brackets:

  • راهنمای محدود برای syntax زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی

هزینه:

ویرایشگر کدنویسی براکتکاملا رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

وب سایت Brackets:

برای دانلود ویرایشگر براکت به صفحه براکت در گیت‌هاب مراجعه کنید:

 صفحه brackets در گیت‌هاب

دانلود افزونه Brackets برای Visual Studio Code

آشنایی با دو ابزار مهم برنامه ‌نویس‌ ها

پس از آن که با ابزار‌های آموزش برنامه‌نویسی و سپس با ویرایشگر‌های کدنویسی آشنا شدیم، قدم بعدی آشنایی با مهم‌ترین ابزار برنامه‌نویس‌ها یعنی گیت‌هاب و استک‌اور فلو است. اما پیش از آشنایی باید با مفهوم گیت و نرم‌افزار ورژن کنترل آشنا شویم.

در بین برنامه‌نویسان عبارتی به نام (Distributed Version-Control) وجود دارد که در کار‌های تیمی و پروژه‌های بزرگ اهمیت بالایی دارد. معنی فارسی این عبارت «بازبینی نسخه توزیع‌شده» است اما در بین برنامه‌نویسان با همان نام ورژن کنترل شناخته می‌شود.

زمانی که چند برنامه‌نویس روی یک پروژه کار می‌کنند استفاده از ورژن کنترل اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به این دلیل که در هر پروژه

  • اولا باید به‌صورت مداوم از منبع کد نسخه پشتیبان تهیه شود تا در صورت پاک شدن کد یا بروز خطا امکان بازیابی آخرین نسخه سالم از کد وجود داشته باشد.
  • دوما باید مشخص شود که هر برنامه‌نویس، چه کدی را در چه زمانی به کدام قسمت کد اصلی اضافه کرده یا از آن کم کرده است تا تغییرات همیشه قابل ردیابی باشند.

همه این موارد از وظایف یک نرم‌افزار ورژن کنترل است. نرم افزار گیت یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نرم افزار‌های ورژن کنترل است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

۱-ورژن کنترل Git:

گیت یک نرم‌افزار کنترل ورژن متن‌باز است که توسط سازنده لینوکس ساخته شده و برای بازنگری کد منبع توزیع شده یا مدیریت منبع کد استفاده می‌شود. نرم‌افزار گیت را می‌توانید به‌صورت رایگان از وب‌سایت آن دریافت کنید.

۲- GitHub:

گیت‌هاب یک سرویس میزبانی وب برای پروژه‌هایی است که از سیستم سورس کنترل گیت استفاده می‌کنند. البته بسیاری گیت‌هاب را شبکه اجتماعی برنامه‌نویسان می‌دانند، به این دلیل که مثل دیگر شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌نویسان می‌توانند همدیگر را دنبال کنند. کدهای یکدیگر را لایک کنند یا برای یکدیگر کامنت‌ بگذارند. در حال حاضر کد منبع بسیاری از نرم‌افزار‌های رایگان شناخته شده و متن‌باز روی گیت‌هاب وجود دارد و هرکسی می‌تواند این کد‌ها را برای مطالعه یا حتی تغییر به رایگان دانلود کند. برای آشنایی بیشتر با گیت‌هاب به وب‌سایت گیت‌هاب مراجعه کنید.

۳- Stack Overflow:

استک اورفلو یک وب‌سایت پرسش و پاسخ جامع در مورد مباحث برنامه‌نویسی است. هر برنامه‌نویس مبتدی و تازه‌کار در زمان یادگیری و تمرین با اشکالات و سوالات بسیار زیادی روبرو می‌شود که تقریبا جواب همه آنها در این وب‌سایت وجود دارد. برای هر برنامه‌نویس مبتدی لازم است که با ابزارهای راهنمایی مانند Stack Overflow آشنا باشد.

اگر اهل برنامه‌نویسی هستید، شما از چه ابزاری برای افزایش مهارت‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید؟

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 155219

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22585

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20606