اگر به سادگی به موضوع نگاه کنیم، آی پی‌ها مجموعه‌ای از اعداد هستند که به وسایل الکترونیکی و دستگاه‌ها این امکان را می‌دهند که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. آی پی‌ها در حالت عادی در دو نوع آی پی استاتیک یا ثابت و آی پی داینامیک یا همان پویا ایجاد و استفاده می‌شوند.

در واقع این دو نوع از آی پی‌ها دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند که برای هر کسب و کار و یا فناوری می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

با این حال، اگر می‌خواهید اطلاعاتی در زمینه آی پی استاتیک و آی پی دینامیک و همچنین تفاوت‌های آنها کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آی پی استاتیک چیست؟

آی پی استاتیک یا همان آی پی ثابت معمولا یک آدرس IP ثابت است که برای هر دستگاهی که بر آن اعمال شود، تا همیشه ثابت خواهد ماند. به عبارت دیگر، فرض کنید دوربین مدار بسته‌ای دارید که می‌توانید از طریق آی پی ثابت با آن ارتباط برقرار کنید. در این مواقع شما می‌دانید که IP دوربین مدار بسته چیست و در گذر زمان نیز تغییر نخواهد کرد.

آی پی استاتیک باعث می‌شود تا کسب و کارها بتوانند از راه دور ارتباطات خود را درون سازمان همواره حفظ کنند و همچنین ارتباط برقرار شده آنها نیز دارای کیفیت و سرعت پایدار باشد.

البته جالب است بدانید آی پی استاتیک نسبت به آی پی دینامیک دارای هزینه بالاتری است؛ اما بسیاری به دلیل اینکه کاربردشان به ثابت ماندن آی پی بستگی دارد، از IP استاتیک استفاده می‌کنند.

برخی از ویژگی های آی پی استاتیک عبارتند از:

  • دسترسی از راه دور: برای افزایش راندمان کاری در دورکاری می‌توان از آی پی استاتیک استفاده کرد. در واقع این ویژگی به کارمندان اجاز می‌دهد تا از راه دور امکان دسترسی به vpn سازمانی را داشته باشند و همواره ارتباط خود را حفظ کنند.
  • ارتباط مطمئن: با بهره‌وری از آی پی استاتیک می‌توانید از بسیاری از خدمات صوتی دیجیتال مثل VOIP استفاده کنید.
  • سرعت بالاتر در انتقال فایل‌ها: افرادی که از آی پی استاتیک استفاده می‌کنند، می‌دانند که آی پی استاتیک در سرعت انتقال (باگذاری و باگیری) داده‌ها تاثیر بسزایی می‌گذارد.
  • سرور هاستینگ: روند هاستینگ در آی پی استاتیک باعث می‌شود تا پروتکل انتقال فایل (FTP) بهبود بیابد.

آی پی داینامیک چیست؟

برخلاف آی پی استاتیک، آی پی های دینامیک بصورت غیر ثابت و پویا هستند. به عبارت ساده، آی پی های نوع داینامیک در هر دوره شامل تغییراتی می‌شوند که می‌بایست با بررسی آن را بدست آورد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که آی پی دینامیک به طور پیش‌فرض وجود دارند و نیازی به پرداخت هزینه نیست.

همچنین آدرس IP داینامیک نیز بصورت خودکار شامل تغییرات می‌شوند و نیازی به تغییر دستی نمی‌باشد.

برخی از ویژگی های آی پی دینامیک به شرح زیر است:

  • عدم نیازمندی به صرف هزینه‌های اضافی: در واقع اگر بخواهید آی پی دینامیک تهیه کنید، نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت به صورت پیش‌فرض قابل استفاده در دستگاه‌ها می‌باشد.
  • تنظیمات خودکار: آی پی های پویا نیازی به طور خودکار آدرس IP را در دسترس قرار می‌دهد. از این رو نیازی به وقت و هزینه های اضافی نیز نخواهید داشت.
  • امکان اتصال دستگاه‌های نامحدود: با استفاده از DYNAMIC IP می‌توانید در هر چند دستگاه از آن استفاده کرده و دیگر نگرانی در خصوص تنظیم دستی آی پی یا آزاد کردن اتصال IP نخواهید داشت.

چه زمان‌هایی باید از آی پی استاتیک استفاده کرد؟

آی پی های استاتیک برای دستگاه‌هایی کاربرد دارند که نیاز است تا همواره درد دسترس باشند. به عنوان مثال، فرض کنید در یک مکان دور هستید و برای امنیت بیشتر نیاز دارید که به دوربین مدار بسته خانه خود متصل شوید. در مواقع اینچنین می‌توانید با استفاده از IP استاتیک به سادگی و امنیت کامل به دوربین متصل شوید.

برخلاف این موضوع، فرض کنید که دوربین مدار بسته شما همواره درحال تغییر آی پی است. در این مواقع در صورتی که آی پی تغییر کند، شما نمی‌دانید که به کدام آی پی متصل شوید و در نتیجه اتصالتان با اختلال همراه می‌شود.

همچنین جالب است بدانید اگر در مسافرت باشید و بخواهید به سیستم درون منزل خود متصل شوید یا حتی از سیستم منزل خود به فایل‌های شرکتی دسترسی پیدا کنید نیز آی پی استاتیک می‌تواند چاره کارتان به حساب بیاید. بنابراین با آی پی دینامیک از هرکجا اتصال ممکن است و نگرانی از بابت تغییر آی پی یا مسدود شدن آن وجود نخواهد داشت.

چه مواقعی نباید از آی پی استاتیک استفاده کنیم؟

مواقعی نیز وجود دارند که استفاده از IP داینامیک مهم‌تر است. در واقع اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم، آی پی های استاتیک نیاز دارند تا به صورت دستی تنظیم شوند و این موضوع باعث می‌شود تا در هر جایی کارایی نداشته باشند. مثلا استفاده از آی پی استاتیک در تلفن‌های همراه ایده جالبی نیست. استفاده از آی پی استاتیک در تلفن همراه باعث می‌شود تا دستگاه بصورت خودکار آی پی خود را تغییر ندهد و هر تغییر آی پی نیز نیازمند زمان زیادی خواهد بود.

اینکار بدلیل اینکه در تلفن های همراه تغییر شبکه بی سیم به صورت دوره‌ای صورت می‌گیرد و برای هر شبکه نیز نیازمند آی پی جدیدی می‌باشید، توصیه نمی‌شود.

چگونه نوع IP خود را تشخیص دهیم؟

پیداکردن آدرس آی پی کار بسیار ساده‌ای است. به عنوان مثال، اگر از دستگاه اندرویدی استفاده می‌کنید می‌توانید با ورود به بخش تنظیمات و با کلیک برروی گزینه «آدرس IP» خود را پیدا کنید. اما برای اینکه بخواهید نوع IP خود را تشخیص دهید نیز کافی است تا دستگاهتان را یکبار خاموش و روشن کنید و اگر آی پی ثابت ماند که استاتیک است؛ اما اگر آی پی شما با تغییراتی همراه شد، می‌توان گفت که از آی پی داینامیک استفاده می‌کنید.

البته باید همواره به این نکته توجه داشته باشید که آی پی ها معمولا و بصورت پیش‌فرض در حالت Dynamic هستند و برای تغییر آن به static باید هزینه را به سرویس‌های مخابراتی بپردازید.

آیا شماهم از دسته کسانی هستید که از آی پی استاتیک استفاده می‌کنید؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 155964

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 102485

۱۴۰۰/۱۰/۰۹

6 راهکار ساده برای زیاد کردن سرعت اینترنت 4g و tdlte

همه‌ی ما اوقاتی را تجربه کرده‌ایم که سرعت اینترنت کم شده و نمی‌دانستیم باید چه کاری برای افزایش سرعت اینترنت انجام دهیم. در واقع  سرعت کم اینترنت یعنی آهسته پیش رفتن کارهایی که به آن وابسته هستند و هدر رفتن بخش زیادی از زمان! اما در بسیاری از مواقع، می‌شود با راهکارهایی کاربردی سرعت اینترنت […]

بازدید: 66361