زندگی در عصر جدید به دلیل وجود ارتباطات موبایلی و ماهواره‌ای حضور اشعه و تشعشات را ناممکن کرده است، اما چیزی که مهم است دانستن اطلاعات درست درخصوص اثرات امواج رادیویی و چگونگی در امان بودن از آن‌هاست.  در این مطلب به سوالاتی که ممکن است دغدغه شما هم باشد پاسخ داده شده است.

  • دکل‌های ایرانسل چه عوارضی دارند؟
  • آیا دکل‌های مخابراتی سرطان‌‌زا هستند؟
  • نگرانی‌های زندگی زیر دکل مخابراتی چیست؟
  • فاصله مناسب از دکل ایرانسل چقدر است؟
  • قیمت اجاره دکل ایرانسل چقدر است؟
  • دکل ایرانسل چه عوارضی دارد؟
  • آنتن‌های مخابراتی ضرر دارند؟

آنتن بی‌تی‌اس BTS  چیست؟

آنتن‌های BTS روی دکل‌های ایرانسل در  سقف ساختمان‌ها (دکل پشت بامی) و یا روی زمین (دکل زمینی)، قرار می‌گیرند و سیگنال‌های رادیویی را به دستگاه‌های تلفن همراه ارسال و دریافت می‌کنند و بدین وسیله ارتباط صوتی و داده برقرار می‌شود.

طراحی آنتن‌های BTS باتوجه به نیازهای خاص شبکه‌ متفاوت است. همچنین آنتن‌ها می‌توانند بسته به منطقه پوشش، همه جهته یا جهت‌دار باشند.

آنتن‌های همه جهته BTS: سیگنال‌ها و امواج را در همه جهات ارسال می‌کنند.

آنتن‌های جهت‌دار  BTS: سیگنال‌ها و امواج را در یک جهت ارسال می‌کنند و پوشش را در یک منطقه خاص فراهم می‌کنند.

چرا دکل BTS نصب می‌کنیم؟

  • تامین پوشش رادیویی در محله‌هایی که سیگنال ضعیف است.
  • کاهش ترافیک شبکه و تامین نیازهای ترافیکی

نحوه کار کردن آنتن  BTS چگونه است؟

به منظور ارتباط برقرار کردن با ایستگاه‌های پایه مخابراتی و تلفن‌های همراه، دکل‌ BTS ایرانسل با کمک فناوری‌های مختلف مانند GSM (سیستم ارتباط سلولی)، CDMA (دسترسی چندگانه کدی) و یا LTE (شبکه نسل چهارم)، سیگنال‌های الکترونیکی را به سیگنال‌های رادیویی تبدیل می‌کند.

اطلاعات صوتی و داده‌ها را از موبایل دریافت و به شبکه مخابراتی منتقل می‌کند و در مقابل اطلاعاتی را از  شبکه به کاربران ارسال می‌کند تا کاربران بتوانند از خدمات مخابراتی مانند برقراری تماس، ارسال پیام و غیره استفاده کنند.

آنتن‌های موجود در دکل، سیگنال‌های بی‌سیم را از دستگاه‌های تلفن همراه در محدوده اطراف خود دریافت می‌کنند. سپس سیگنال را به تراشه‌ها منتقل و به تجهیزات مدیریت فرکانس ارسال می‌کنند.

در کل، دکل مخابراتی یا BTS یک نقطه ارتباطی بین تلفن همراه و شبکه مخابراتی است. آنتن‌ها در دکل، ارتباط را برقرار می‌کنند و تجهیزات دیگر در آن، سیگنال را تقویت و به شبکه منتقل می‌کنند. این تجهیزات برای ارائه خدمات مخابراتی به تلفن همراه و تسهیل ارتباطات بی‌سیم بین کاربران و شبکه استفاده می‌شوند.

برای مثال هنگامی که یک تلفن همراه تماس تلفنی را شروع می‌کند یا داده‌های اینترنتی را ارسال می‌کند، سیگنال از آنتن تلفن همراه به دکل مخابراتی ارسال می‌شود. سپس دکل مخابراتی این سیگنال را به یک مرکز کنترل مخابراتی ی MSC (Mobile Switching Center) هدایت می‌کند.

دکل ایرانسل تشعشع دارد؟

همانطور که گفته شد، دکل‌های مخابراتی وظیفه انتقال سیگنال‌ها را دارند و این دکل‌ها در اطرف خود قطعا بدون تشعشع  نیستند. اما موضوع مهم اینست که آیا اشعه دکل ایرانسل مضر یا سرطان‌زا است یا خیر؟ دغدغه و سوالی که باعث نگرانی خیلی از افراد شده است.

دکل‌‎های ایرانسل نیز مانند سایر دکل‌های مخابراتی دارای تشعشع هستند که هیچگونه ضرری ندارند، زیرا روی فرکانسی تنظیم می‌‌شوند که کمترین ضرر را برای انسان داشته باشند.

آیا تشعشع دکل ایرانسل سرطان‌زا است؟

دکل ایرانسل به هیچ عنوان سرطان‌زا نیست. به طور علمی می‌توان سه دلیل زیر را برای عدم خطرناک بودن نصب دکل ایرانسل در اطراف مناطق مسکونی نام برد:

  1. انرژی ناچیز: امواج رادیویی دکل مخابراتی ایرانسل از نوع RF هستند. این نوع امواج، انرژی ناچیزی دارند و در مقایسه با امواج خطرناک سرطان‌زا مانند اشعه گاما، اشعه ایکس و نور ماوراء بنفش که پیوندهای شیمیایی در مولکول‌های DNA را می‌شکنند و باعث سرطان می‌شوند، هیچ تاثیری روی مولکول‌های انسان ندارند زیرا انرژی آن یک میلیون بار کمتر است.
  2. طول موج کم: طول موج امواج رادیویی آنتن‌های مخابراتی ایرانسل بسیار ناچیز است و تا عمق بسیار کم می‌تواند نفوذ کند. به این معنی که اشعه دکل‌ها فقط تا سطح پوست نفوذ می‌کند و به ارگان‌های اصلی بدن مانند قلب و مغز نفوذ نمی‌کند و اثراتی روی آن‌ها ندارد.
  3. کم بودن میزان تشعشع امواج: به طور کلی میزان تشعشع امواج RF خروجی از دکل‌های مخابراتی، بسیار کمتر از حد استاندارد است. سطح تشعشع این امواج در کنار دکل ایرانسل یا سایت BTS از سطح استاندارد جهانی کمتر است.

از طرفی هیچ مضراتی از ایستگاه‌هایی که امواج مشابه دکل‌های مخابراتی دارند، در صد سال گذشته دیده نشده است.

تاییدیه سازمان بهداشت جهانی بر دکل‌های مخابراتی:

در خصوص مضررات و سرطان‌زا بودن دکل‌های مخابراتی، سازمان بهداشت جهانی نیز بررسی و تحقیقاتی کرده و اعلام کرده است که هیچ دلیل علمی قطعی مبنی بر سرطان‌زا بودن آنتن‌های BTS وجود ندارد.

همچنین آخرین تحقیقات و بررسی‌های علمی در این زمینه نیز نشان می‌دهد دکل‌های مخابراتی BTS که در محدوده قانونی انتشار امواج رادیویی هستند، هیچ خطر قابل توجهی برای افراد ندارند. در نتیجه حضور دکل و آنتن‌های مخابراتی در مناطق مسکونی روی سقف خانه‌ها ضرری ندارد.

تاییدیه سازمان انرژی اتمی بر دکل‌های مخابراتی ایرانسل:

کنترل سایت‌های BTS متعلق به اپراتورهای موبایل، تحت کنترل و نظارت سازمان انرژی اتمی ایران قرار داد. به دلیل صدور تاییدیه این سازمان در خصوص سطح پرتوگیری آنتن‎‌های BTS و تایید عدم سرطان‌زا بودن و عدم تشعشعات مضر آنها، می‌توان با صراحت بیان کرد که آنتن‌های مخابراتی ایرانسل هیچگونه ضرری برای سلامت انسان ندارند.

طبق گزارش دانشگاه‌های ایران تولید میزان تشعشعات ایرانسل بین یك صدم تا یك پانصدم حد مجاز است، بنابراین تشعشعات آنتن‌های ایرانسل برای سلامتی شما مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

ایرانسل برای بهتر شدن شبکه ارتباطی مخابراتی، اقدام به قرار دادن دکل‌های BTS طبق استاندارد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان انرژی اتمی در نقاطی از شهرهای ایران کرده است. به طور مثال اقدام به راه اندازی شبکه نسل چهارم ایرانسل در رشت، همدان، قشم و … کرده است. اگر تصمیم به نصب دکل در منزل دارید، درخواست نصب دکل ایرانسل را ثبت کنید.

منابع:

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 162267

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 118689

۱۴۰۰/۱۰/۰۹

6 راهکار ساده برای زیاد کردن سرعت اینترنت 4g و tdlte

همه‌ی ما اوقاتی را تجربه کرده‌ایم که سرعت اینترنت کم شده و نمی‌دانستیم باید چه کاری برای افزایش سرعت اینترنت انجام دهیم. در واقع  سرعت کم اینترنت یعنی آهسته پیش رفتن کارهایی که به آن وابسته هستند و هدر رفتن بخش زیادی از زمان! اما در بسیاری از مواقع، می‌شود با راهکارهایی کاربردی سرعت اینترنت […]

بازدید: 70761