در مقاله فیبر نوری چیست، درباره کاربردها و مزایای آن صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های بین فیبر نوری و WIFI  ادامه مطلب را بخوانید.

نکات مثبت و منفی اینترنت فیبرنوری

یکی از نکات منفی اینترنت فیبر نوری گران بودن آن است که این نکته برای بعضی از افراد در مقابل ویژگی‌های مثبت آن مانند سرعت بالاتر و مزایای دیگر بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

از دلایل گران بودن فیبر نوری تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز مانند حفر و قرار دادن کابل‌های فیبر نوری، تقاضا و هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه است.

وقتی مزایا و معایب اینترنت فیبر نوری را بررسی ‌می‌کنیم، تعداد مزایای آن مانند سرعت بالا، امنیت، زمان تاخیر کم و محدودیت دیتا، بیشتر است.  

مناطق تحت پوشش فیبرنوری

اتصال به اینترنت فیبر نوری چه مزایایی دارد؟

  • ارتباط سریع‌تر
  • دانلود پرسرعت فیلم، بازی و موسیقی
  • بافرینگ کمتر
  • قطعی کمتر
  • اتصال پرسرعت با چندین کاربر و سیستم در یک زمان

تفاوت اینترنت فیبر نوری و وای‌فای

تفاوت اصلی بین وای‌فای و اینترنت فیبر نوری روش انتقال اطلاعات است. در اینترنت وای‌فای اطلاعات به شکل موج‌های رادیویی بی‌سیم منتقل می‌شوند، درصورتی که فیبر نوری اطلاعات را به شکل موج نور از طریق کابل‌های فیبر نوری منتـقل می‌کند.

یکی از مزیت‌های اولیه اینترنت فیبر نوری نسبت به WIFI در سرعت انتقال اطلاعات و امنیت است و سرعت و امنیت اینترنت فیبرنوری از اینترنت وای‌فای بیشتر است.

کابل‌های فیبر نوری توانایی انتقال اطلاعات بیشتری نسبت به شبکه‌های وای‌فای دارند و مستعد تداخل سایر وسایل الکترونیکی یا موانع فیزیکی مانند دیوار نیستند.

لازم به ذکر است نصب  فیبرنوری هم در خانه و هم سازمان‌ها  به دلیل نیاز به داشتن تجهیزات ویژه و تخصص در مقایسه با شبکه وای‌فای گران‌تر است، همچنین کابل‌های استفاده شده در  آن در مقایسه با کابل‌های مسی و  کواکسیکال استفاده شده در شبکه‌های سنتی سیمی گران‌تر است.

همچنین، شبکه‌های فیبرنوری به زیرساخت‌های گسترده‌‌تری نیاز دارد. نصب و راه‌اندازی اینترنت فیبر نوری نیازمند حفر و کابل‌کشی است، در صورتی که راه‌اندازی اینترنت WIFI با روترهای وایرلس آسان خواهد بود.

باوجود هزینه‌های بالای نصب، اینترنت فیبرنوری به دلیل سرعت و قابل‌ اعتماد بودن هم برای کاربران خانگی و هم سازمان‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. همه ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در حال حاضر خدمات فیبر نوری را ارائه می‌دهند و هزینه نصب با پذیرش گسترده این فناوری به تدریج کاهش می‌یابد.

فیبر نوری ارزان‌تر است یا WIFI؟ تفاوت بین فیبر نوری و وای‌فای چیست؟

تفاوت فیبرنوری و وای فای

تفاوت اصلی بین فیبر نوری و وایرلس یا اینترنت وای‌فای در نحوه انتقال داده است. به عنوان مثال، کابل‌های فیبر نوری داده‌ها را به نور تبدیل می‌کنند و از کابل عبور می‌دهند و پس از رسیدن به مقصد، داده‌ها به شکل اولیه خود باز می‌گردند اما اینترنت وای‌فای، داده‌ها را با استفاده از امواج الکترومغناطیسی برای پخش انتقال می‌دهد.

تفاوت‌های عملکردی بین فیبر نوری و WIFI:

  • سرعت:

کابل‌های فیبر نوری نسبت به شبکه بی‌سیم داده‌ها را سریع‌تر منتقل می‌کنند. در ساعات اوج مصرف، اینترنت بی‌سیم کندتر می‌شود اما اینترنت فیبر نوری همچنان قوی است.

  • فاصله:

اینترنت‌ در شبکه‌های بی‌سیم با افزایش مسافت ضعیف می‌شود. شبکه‌های وایرلس  در محدوده مشخصی قوی هستند ولی وقتی کاربر از این محدوده مشخص فاصله بگیرد، ارتباطات ضعیف می‌شوند. این اتفاق در اینترنت فیبرنوری رخ نمی‌دهد و همیشه  سیگنال‌ها قوی هستند حتی اگر کاربر از منبع اصلی فاصله بگیرد.

  • هزینه:

از نظر قیمت، اتصال بی‌سیم به طور قابل توجهی ارزان‌تر از فیبر نوری است. با شبکه‌های فیبر نوری، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت باید کابل فیبر نوری را برای ایجاد اتصال نصب کنند و نصب شبکه می‌تواند بسیار گران باشد.

تشخیص اینترنت فیبر نوری از ADSL

اینترنت فیبر نوری و ADSL

برای اینکه بفهمید اینترنت خانه شما ADSL یا فیبرنوری است یک راه ساده وجود دارد. کابل پشت مودم که به دیوار می‌‌رود را دنبال کنید: اگر سیم به جعبه‌ای متنهی می‌شود که به آن ترمینال شبکه نوری  (ONT) می‌گویند، اینترنت شما فیبر نوری است. یک کابل فیبر نوری کوچک از این ONT از خانه شما به خارج هدایت می‌شود.

اگر ADSL دارید، سیم مودم شما به احتمال زیاد به درگاه تلفن متصل به کابل‌های تلفن خارج از خانه شما متصل می‌شود. از طرف دیگر، سیم ممکن است به یک دستگاه رابط شبکه (NID) وصل شود.

اگر می‌توانید یک ONT، یک پورت تلفن یا یک NID ببینید، همیشه می‌توانید آزمایش سرعت اینترنت را انجام دهید. از آنجایی که فیبر بسیار سریعتر از ADSL است، احتمالاً سرعت بیش از 5 مگابیت در ثانیه را خواهید دید (میانگین در آفریقای جنوبی حدود 19 مگابیت در ثانیه است). اینترنت ADSL معمولاً سرعتی در حدود 1.5 مگابیت در ثانیه دارد.

اینترنت  5G از فیبرنوری  سریع‌تر است؟

خیر، اینترنت خانگی 5G سریع‌تر از اینترنت فیبر نوری نیست. اینترنت فیبر نوری می‌تواند به سرعت 5000 مگابیت در ثانیه برسد، در حالی که اینترنت خانگی 5G می‌تواند به حداکثر سرعت 300 تا 1000 مگابیت در ثانیه برسد (بسته به ارائه دهنده و برنامه). در فیبر سرعت آپلود به همان اندازه سرعت دانلود است.

ایرانسل زیرساخت فیبر نوری را در کشور راه اندازی کرده و در اولین قدم‎های این پروژه ملی، اینترنت فیبر نوری را در چندین شهر کشور رونمایی کرده است و مناطقی تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید درخواست اینترنت فیبرنوری را برای منطقه خود در سایت ایرانسل بفرستید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۷/۰۴

هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای جالب AI

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می‌زند یا زمانی که از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می­کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می‌کنند. صدها مثال دیگر هم در این […]

بازدید: 16469

۱۴۰۰/۰۹/۲۴

IOB یا اینترنت رفتارها چیست؟ چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مثل تاکسی‌های آنلاین، استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی، آهنگ‌هایی نزدیک […]

بازدید: 16398

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

5G چیست؟ مزایا و کاربردهای 5G

اینترنت5G  یا «نسل پنجم اینترنت»، جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت نامیده شده است. البته قبل از توضیح موضوع اینترنت 5G، باید بگوییم چیزی به عنوان «نسل ۵ اینترنت» وجود ندارد و به کار بردن این عبارت، اشتباه است. آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم، نسل ۵ تلفن همراه است که شاید بتوان آن را نسل ۵ارتباطات هم […]

بازدید: 13223