با گذراندن پیک گرما و خنک تر شدن هوا، اگر قصد سفر تفریحی به خارج از کشور را داشته باشید احتمالا با لفظ رومینگ بین الملل آشنا شده‌اید. هنگامی که شما از کشور مبدا خود که سیم‌کارت‌های آن کشور برای شما فعال شده خارج شده یا وارد منطقه‌ای می‌شوید که تحت پوشش اپراتور شما نیست و مجدد از سرویس‌های تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنید، از حالت رومینگ بهره برده‌اید.

چنانچه اطلاعات کافی در رابطه با خدمات و سرویس‌های قابل استفاده اپراتورهای مختلف درحالت رومینگ ندارید یا به‌طور کلی با این مبحث آشنا نشده‌اید؛ دنبال کردن ادامه این متن برای شما ضروری است.

خدمات رومینگ

سرویس رومینگ بین الملل چه کاربردی داد؟

سرویس رومینگ بین الملل به‌خصوص مکالمه رومینگ یکی از بهترین خدماتی است که درحال حاضر اپراتورهایی مثل ایرانسل آن را فعال کرده‌اند. قبلا حتی اگر کسی قصد داشت برای مدت‌زمان کوتاهی به کشورهای دیگر سفر کند مجبور بود با ورود به آنجا برای برقراری ارتباط یا استفاده از سایر خدمات مثل ارسال پیام به‌دنبال گرفتن سیم‌کارت جدید از اپراتورهای خود آن کشور باشد.

برای افرادی که به‌خاطر بیزینس‌های کاری دائم درحال سفر به کشورهای مختلف بودند یا افرادی که قصد رفتن به سفرهای کوتاه‌مدت داشتند پرداخت چنین هزینه‌ای بابت محصولی که کارایی بالایی نداشت و اغلب در دسترس نبود، کار سختی به‌شمار می‌آمد.

امروز با فعال‌سازی رومینگ بین الملل و ارائه خدمات کاربردی موجود در این زمینه مثل مکالمه یا اینترنت رومینگ، یکی از دغدغه‌های اغلب افراد رفع شده است. اگر خودتان یا عزیزان‌تان در این ایام به کشور عراق یا سایر کشورها سفر کنید، می‌توانید به‌سادگی پس‌از آنکه موبایل فرد مقابل در خاک کشور دیگر فعال شد با آن ارتباط برقرار کرده و نگران قطع‌شدن یا در دسترس نبودن مخاطب خود نباشید.

همانطور که گفتیم سرویس رومینگ برای اپراتورهای ایرانی مثل ایرانسل فعال است و شما خود قادر به انتخاب این مسئله هستید که آیا قصد استفاده از این سرویس‌ و خدمات مرتبط با آن را دارید یا خیر.

رومینگ ایرانسل

روش ارائه خدمات رومینگ به چه شکل است؟

روش کار با حالت رومینگ بسیار ساده است و اغلب نیاز به تنظیم دستی نداشته و خود فعال می‌شود. برای فعال‌شدن این سرویس اقدام اصلی توسط خود اپراتورهایی صورت می‌گیرد که قرارداد مشارکت با اپراتورهای دیگر کشورها را امضاء می‌کنند. این قرارداد که امروز در اکثر کشورها به رسمیت شناخته شده به شما اجازه می‌دهد تا امکان اتصال به آنتن اپراتورهای دیگر کشورها را داشته و در مقابل پرداخت هزینه بتوانید از خدماتی مثل تماس و پیامک رومینگ استفاده کنید.

اگر پس‌از سفر به مقصد، قصد خرید سیم‌کارت اعتباری آن کشور را نداشتید می‌توانید از سیم‌کارت خودتان درحالت رومینگ بین الملل استفاده کنید. برای این کار نیاز است تا بررسی کنید که موبایل شما ساختار مورد نیاز برای اتصال به رومینگ را دارد یا از چنین ساختاری بی‌بهره است.

اگر قصد استفاده از سرویس رومینگ را دارید بهتر است قبل از رفتن به سفر خصوصیات اصلی تلفن‌همراه خود را بررسی کنید. استانداردهای رایج و کاملا معمولی که برای استفاده از سرویس رومینگ مورد نیاز است 2 استاندارد زیر هستند.

  •  GSM
  • CDAM

با مراجعه به بخش تنظیمات تلفن‌همراه خود به‌سادگی می‌توانید بررسی کنید که آیا تلفن‌همراه شما از این  2 سرویس استفاده می‌کند یا خیر. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اغلب تلفن‌های همراه هوشمند نسل جدید حتی با اندرویدهای نسبتا پایین نیز از این قابلیت برخوردار هستند.

اگر تلفن‌همراه شما قابلیت اتصال به یکی از از سرویس‌های مشخص‌شده را داشته باشد، برای استفاده از پیامک و اینترنت رومینگ هم نیاز به مورد دیگری نداشته و می‌توانید پس از خروج از کشور به سادگی از اینترنت متصل به اپراتورهای بین المللی استفاده کنید.

تعرفه رومینگ بین الملل و نحوه محاسبه آن‌ها به‌ چه ‌صورت است؟

تعرفه یا همان هزینه استفاده از سرویس رومینگ بین الملل یکی از مواردی است که بهتر است قبل‌از استفاده از خدمات این سرویس حتما آن را در نظر بگیرید. هزینه مکالمه رومینگ شما براساس مدت‌زمانی که صحبت می‌کنید محاسبه می‌شود. هر اپراتور متناسب با نرخ تعیینی خود دقایق مکالمه شما را حساب کرده و متناسب با آن هزینه از شما گرفته می‌شود.

این مورد را نیز در نظر بگیرید که حتی مکالمه‌های زیر یک دقیقه هم باز به همان صورت بررسی می‌شوند و شما حتی اگر 30 ثانیه صحبت کرده باشید متناسب با هزینه‌های تعیین‌شده باید هزینه یک دقیقه صحبت را تقبل کنید.

هزینه تماس با کشورهای خارجی مطابق تعرفه‌های مشخص‌شده بین الملل صورت می‌گیرد. به این شکل که تعرفه برای هر  2 طرف قرارداد محاسبه شده اما شما تنها آن را به اپراتور کشور خود پرداخت خواهید کرد.

در رابطه با پیامک و اینترنت رومینگ نیز با همین مسئله مواجه هستیم. اگر شما پس‌از خروج از کشور اینترنت خود را فعال کنید یا به شخصی پیامک دهید به‌دلیل این‌که بسته‌های داخلی شما غیرفعال شده هزینه آن‌ها نیز برای شما مطابق تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد.

مکالمه رومینگ

آیا سرویس رومینگ بین الملل برای همه فعال شده است؟

یکی از مواردی که دانستن آن به اکثر افراد توصیه می‌شود این است که خلاف ساختار قبل، امروز سرویس رومینگ بین المل برای همه افراد به‌صورت پیش‌فرض فعال شده و اغلب نیاز به بررسی فعال‌بودن این سرویس نیست.

آنچه که دارای اهمیت این است که اگر قصد استفاده از این سرویس را ندارید باید حتما قبل‌از خروج از مناطقی که تحت پوشش اپراتور شما نیست حالت رومینگ خود را غیرفعال کنید. در غیر این صورت اگر از مواردی مثل تماس، پیامک و اینترنت خود استفاده کنید هزیه‌ها مطابق هزینه تعریف‌شده برای رومینگ بین الملل محاسبه خواهد شد.

قطع‎‌کردن خدمات سرویس رومینگ نیز کار سختی نیست. برای انجام این کار تنها نیاز است با گرفتن کد تعریف‌شده از سمت اپراتور خود این عمل را انجام دهید. برای بررسی مواردی مثل قطع شدن حالت رومینگ یا بررسی اتصال با مراجعه به صفحه اپراتور خود می‌توانید از کدهای مشخص‌شده استفاده کنید. اغلب پس‌از قطع کردن حالت رومینگ برای شما پیامی مبنی‌بر قطع اتصال از حالت رومینگ بین الملل ارسال خواهد شد.

جمع‎‌بندی

سرویس رومینگ بین الملل یکی از خدماتی به‌شمار می‌آید که مدت زیادی نیست پا به این عرصه نهاده است. اما از زمان فعال‎‌شدن این سرویس یکی از دغدغه‌های اصلی افراد مبنی‌بر مراجعه به اپراتورهای سایر کشورها که اغلب کار دشواری است نیز رفع شده است.

برای استفاده یا غیرفعال کردن خدمات رومینگ بهتر است ابتدا مواردی مثل هزینه سیم‌کارت یا استفاده از خدمات سایر کشورها را بررسی کرده و پس‌از آن درصورت نیاز این سرویس را غیرفعال کنید. البته در نظر بگیرید که مجدد توان فعال‌کردن این سرویس را خواهید داشت و از این‌جهت با مشکلی مواجه نخواهید شد.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 164369

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 122800

۱۴۰۰/۱۰/۰۹

6 راهکار ساده برای زیاد کردن سرعت اینترنت 4g و tdlte

همه‌ی ما اوقاتی را تجربه کرده‌ایم که سرعت اینترنت کم شده و نمی‌دانستیم باید چه کاری برای افزایش سرعت اینترنت انجام دهیم. در واقع  سرعت کم اینترنت یعنی آهسته پیش رفتن کارهایی که به آن وابسته هستند و هدر رفتن بخش زیادی از زمان! اما در بسیاری از مواقع، می‌شود با راهکارهایی کاربردی سرعت اینترنت […]

بازدید: 71701