• عناوین مقاله

    انواع تبلیغات آنلاین چیست؟

    • 1- تبلیغات نمایشی (Display Ads):
    • 2- تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Ads):
    • 3- تبلیغات بومی (Native Ads):
    • 4- تبلیغات ویدیویی (Video Ads):
    • 5- تبلیغات ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (email Marketing) :
    • 6- تبلیغات آنلاین رایگان (Free online Ads):

    مزایای تبلیغات آنلاین چیست؟

    تبلیغات آنلاین را از کجا شروع کنیم؟

    چطور یک پلتفرم تبلیغاتی مناسب پیدا کنیم؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید:

  • افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند.
  • وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود.
  • قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش می‌شود.

تمام این‌ها، نمونه‌هایی از تبلیغات آنلاین هستند.

در حقیقت تبلیغات آنلاین، راهی برای معرفی محصول به وسیله اینترنت به مشتری است. تبلیغات دیجیتالی انواع مختلفی دارد که برای هر محصول تجاری، کاربرد خاص خود را دارد.

انواع تبلیغات آنلاین چیست؟

1- تبلیغات نمایشی (Display Ads):

 Display ads، اصلی‌ترین نوع تبلیغات آنلاین هستند که تصویر محصول و خدمات شما در یک سایت پربازدید و در محل تعیین شده، قرار داده می‌شود.

این تصویر ممکن است به یکی از روش‌های زیر در سایت گذاشته شود:

  • تصاویر ثابت: تبلیغات کوچکی هستند که در گوشه سایت‌های پربازدید نشان داده ‌می‌شوند.
  • تبلیغات متنی: تصویری ندارند و در یک متن که با محصول شما ارتباط دارد، قرار داده می‌شوند.
  • تبلیغات متحرک: بنرهای تبلیغاتی هستند که در سایت‌های پربازدید نمایش داده می‌شوند و محل قرار گرفتن آن‌ها در سایت، دائما تغییر می‌کند.
  • تبلیغات پنجره‌ای (pop up): در این نوع از تبلیغات، بنر و محتوای تبلیغاتی در یک پنجره جدا برای مخاطب نمایش داده می‌شود.

مزایای تبلیغات نمایشی:

  • مخاطب را با برند محصول شما آشنا می‌کند.
  • قیمت کمتری نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی آنلاین دارد.
  • توجه بصری مخاطب را جلب می‌کند و رنگ سازمانی یا لوگوی شما بیشتر در ذهن مخاطب می‌ماند.

کاربرد تبلیغات نمایشی: چه زمانی از تبلیغات نمایشی استفاده کنیم؟

  • وقتی محصول و خدمات جدیدی دارید و:

۱. برای شناساندن برند، به دنبال دیده شدن آن توسط مخاطب هستید.

۲. برای بالا بردن آگاهی مخاطب از محصول تلاش می‌کنید.

  • وقتی لازم است که تبلیغات خود را به طور مستقیم به مخاطبی نشان دهید که به محصول شما علاقه بیشتری دارد. این نوع از تبلیغات در سایت‌هایی مثل دیوار، شیپور و … زیاد دیده می‌شوند.

2- تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Ads):

تبلیغ در سوشال مدیا، شبیه تبلیغات نمایشی هستند، با این تفاوت که در شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شوند.

شما می‌توانید به ۲ صورت از شبکه های اجتماعی استفاده کنید:

۱. تبلیغات در صفحات پر مخاطب و مرتبط که مشتری های بالقوه بیشتری برای شما می‌آورند.

۲. فعالیت و تولید محتوای مناسب در حوزه کسب و کار خود که از آن سوشال سیگنال خوبی به دست بیاورید.

سوشال سیگنال، تعاملاتی است که مخاطب در شبکه های اجتماعی با برند شما برقرار می‌کند، مثل لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک گذاری‌ها. این سیگنال‌ها، در راحت‌تر پیدا شدن وب سایت شما، وقتی که مخاطب در موتور جستجو کلمات مرتبط را جستجو می کند هم موثر هستند.

مزایای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی:

  • مخاطبان علاقه مند به کسب و کار شما افزایش پیدا می‌کنند: اگر در صفحات مرتبط و مناسب تبلیغات کنید، به مخاطبانی دسترسی دارید که بازار هدف شما هستند. همینطور کاربری که از گوگل وارد سایت شما شده است، اگر برند شما را به سادگی در شبکه‌های اجتماعی هم پیدا کند و نظرات دیگران و تعداد دنبال کنندگان شما را ببیند، راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند و احتمال اینکه به مشتری واقعی شما تبدیل شود، بیشتر است.
  • تاثیر مثبت روی ترافیک وبسایت: از طرفی هر پروفایلی که در شبکه‌های مختلف اجتماعی می‌سازید راهی برای ورود به وب سایت شماست و اگر محتواهای خوبی در آن‌ تولید ‌کنید، فرصتی برای به دست آوردن مشتریان جدید پیدا می‌کنید. به همین دلیل تبلیغات درست در شبکه‌های اجتماعی، تاثیر مثبتی بر روی ترافیک ورودی وب سایت‌تان دارد.

کاربرد تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: چه زمانی از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم؟

اگر محصول و خدمات مناسب و باکیفیتی تولید می کنید و در زمینه تولید محتوا هم خوب کار می‌کنید؛ اما از میزان فروش راضی نیستید، می‌توانید با تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مخاطبِ علاقه‌مند و مشتری بیشتری پیدا کنید.

3- تبلیغات بومی (Native Ads):

نیتیو ادز، نوع به صرفه‌ای از تبلیغات هستند که وقتی کاربر آن‌ها را می‌بیند، احساس نمی‌کند که با تبلیغ یک برند خاص مواجه شده ‌است، بلکه به خاطر هماهنگی تبلیغ با محتوای اصلی که در حال خواندن آن است، حس می‌کند که در حال دیدن بخشی از محتوایی است که خودش انتخاب کرده‌است.

همین موضوع، باعث می‌شود تا بازدهی تبلیغات بومی نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی بالاتر باشد. چون مخاطب احساس نزدیکی بیشتری با تبلیغ‌ می‌کند.
یکی از نمونه‌های تبلیغات بومی، تبلیغات یک ظرف شیرینی پزی یا محصولاتی مثل شیر، در آخر محتوایی مربوط به «طرز پخت کیک» در سایت‌های آشپزی است.

مزایای تبلیغات بومی:

  • مرتبط با نیازمندی های مخاطب هستند، در نتیجه نرخ تبدیل بالاتری دارند.
  • آزاردهنده نیستند و مخاطب از دیدن آن‌ها اذیت نمی‌شود.

کاربرد تبلیغات بومی: چه زمانی از تبلیغات بومی استفاده کنیم؟

وقتی می‌خواهید تبلیغات محصول شما غیر مستقیم به مخاطب انتقال پیدا کند و در حالی که از محتوای مورد علاقه‌اش استفاده می‌کند، با خدمات و محصولات شما هم آشنا شود.

4- تبلیغات ویدیویی (Video Ads):

 تبلیغات ویدیویی نسبت به تبلیغات تصویری یا بنری، جذابیت بیشتری برای مخاطب دارند. در این نوع از تبلیغات، نسبت به دیگر روش‌ها، شما فرصت بیشتری برای معرفی یا تبلیغ محصول خود به مخاطب دارید.

اما برای تاثیرگذاری بیشتر، شما باید تبلیغات ویدیویی خود را در دسترس بگذارید تا مخاطب هدف شما آن را ببیند. بنابراین اگر بستری برای این کار ندارید، بهتر است از یک پلتفرم تبلیغاتی مثل «یلو ادوایز» استفاده کنید، تا ویدیوی تبلیغاتی شما در سایت‌هایی که بیشترین مخاطب و بازدهی را برای شما دارند، قرار بگیرند.

مزایای تبلیغات ویدیویی:

  • افراد تمایل بیشتری به اشتراک گذاری ویدیوها نسبت به دیگر محتواهای فضای مجازی، دارند.
  • در ویدیو نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی، راحت‌تر می‌توانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

کاربرد تبلیغات ویدیویی: چه زمانی از تبلیغات ویدیویی استفاده کنیم؟

  • وقتی می‌خواهید زمان بیشتری را به مخاطب اختصاص بدهید و اعتماد او را بیشتر جلب کنید.
  • وقتی هدف از تبلیغات این است که محصولتان را  کامل و کاربردی به مخاطب معرفی کنید.

5- تبلیغات ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (email Marketing) :

یکی از روش‌های ارزان، سریع و موثر تبلیغات در جهان، ایمیل مارکتینگ است. البته این روش زمانی موثر است که مخاطب با رضایت خودش ایمیلش را در اختیار شما گذاشته باشد، مثلا در خبر نامه سایت یا اپلیکیشن شما ثبت نام کرده باشد و یا برای دریافت هدیه رایگانی، ایمیلش را در وب سایت شما وارد کرده باشد. در غیر اینصورت، فرستادن ایمیل های انبوه به مخاطب هایی که علاقه ای ندارند، بازدهی زیادی برای شما نخواهد داشت.

اگر خودتان می خواهید این کار را انجام دهید، لیست ایمیل ها و متن ایمیلتان را حاضر کنید و با استفاده از پلتفرم هایی مثل Mail Chimp یا Active Campaign آن را ارسال کنید.

اما اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید، بهتر است مراحل تبلیغات ایمیلی را به یک پلتفرم تبلیغاتی بسپارید، چون این کار هم به طراحی یک کمپین ایمیل مارکتینگ با هدف و مخاطب مشخص نیاز دارد و هم کاربران ایرانی رفتار متفاوتی نسبت به ایمیل دارند.

مزایای تبلیغات ایمیلی:

  • طراحی یک کمپین تبلیغات ایمیلی نسبت به دیگر کمپین‌های تبلیغاتی، راحت‌تر است.
  • در تبلیغات ایمیلی، این قابلیت وجود دارد که بفهمید چه کسی ایمیل شما را بازکرده است. چون بسیاری از کاربران ایرانی ایمیل خود را چک نمی‌کنند، از تعداد و مقایسه ایمیل‌های باز شده، نکاتی مثل این که چه موضوعاتی توجه مخاطب شما را بیشتر جلب می کند را متوجه می شوید و می‌توانید مخاطب و مشتری بالقوه خود را کاملا شناسایی ‌کنید.

کاربرد تبلیغات ایمیلی: چه زمانی از تبلیغات ایمیلی استفاده کنیم؟

  • اگر کسب و کارهای کوچک یا تازه تاسیسی دارید و فعلا سرمایه زیادی برای شروع تبلیغات ندارید.
  • اگر بهلیست ایمیلی از مخاطبان مربوط به کسب و کارتان دسترسی دارید.

6- تبلیغات آنلاین رایگان (Free online Ads):

 برای تبلیغات آنلاین رایگان، 2 روش کلی وجود دارد:

تبادل لینک: برای تبادل لینک، اول باید سایتی را پیدا کنید که محتوایی مرتبط با حوزه کاری شما تولید می‌کند. بعد باید با مدیر سایت صحبت کنید تا لینک وب سایت شما را در محتوای یکی از پست‌های مرتبط وب سایتش قرار دهد. در مقابل، شما هم باید محتوایی شامل لینک آن سایت را در وب سایتتان قرار دهید. این روش در مورد شبکه های اجتماعی هم صدق می کند.

ثبت نظر در صفحات عمومی: راه دیگر تبلیغات آنلاین رایگان، ثبت نظر در صفحات عمومی و پرمخاطب است. می‌توانید در بخش نظرات سایت‌ها یا صفحات پربازدید در شبکه‌های مجازی، محصول خود را معرفی کنید.

اما به طور کل، بازدهی در تبلیغات آنلاین رایگان، نسبت به دیگر روش‌های تبلیغات آنلاین خیلی کمتر است. بازدهی پایین این روش به خاطر این است که جامعه هدف مشخصی وجود ندارد و تبلیغات هدفمند نیست.

مزایای تبلیغات آنلاین چیست؟

درست است که برای بعضی محصولات و کسب و کارها، تبلیغات سنتی روش مناسبی است، اما تبلیغات آنلاین نسبت به شیوه‌های سنتی تبلیغات، مزایای بیشتری را برای کسب و کارتان فراهم می کند.

در ادامه ۴ مورد از این مزیت‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

۱.می‌توانید مخاطبان خود را انتخاب کنید

انتخاب مخاطبان خاص یا «جامعه هدف» از مزایای تبلیغات آنلاین است. این مزیت باعث می‌شود تا هزینه‌ای که شما صرف تبلیغات می‌کنید، بیشترین بازدهی را داشته باشد و پیغام شما به صورت مستقیم، به مشتری واقعی محصول فرستاده شود.

مثلا :

اگر شما فروشنده یا تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی باشید، اگر تبلیغات بیلبوردی را انتخاب کنید، باید بدانید بسیاری از آن‌هایی که تبلیغات شما را می‌بینند در جامعه هدف شما قرار ندارند و به اندازه هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید، بازدهی از تبلیغات نمی‌گیرید (مگر اینکه هدف شما تنها آگاهی سازی نسبت به برند باشد).

 اما در تبلیغات آنلاین، می‌توانید محصولات خود را در سایت‌ها و صفحاتی که دقیقا مخاطب شما آن‌ها را دنبال می‌‌کند، قرار بدهید و بازخورد بهتری بگیرید.

۲.روش‌های متنوعی برای تبلیغات دارید

در تبلیغات آنلاین، شما گزینه‌های زیادی دارید. این تنوع، به شما اجازه می دهد تا روشی را برای تبلیغات استفاده کنید که کاربرد بیشتری برای محصول یا کسب و کارتان دارد.

مثلا:

 اگر محصولی دارید که تازه به بازار عرضه شده است، باید روشی را انتخاب کنید که آگاهی مخاطب را نسبت به آن را بالا ببرد و یا اگر وب سایتی دارید که محصولات خود را در آن به فروش گذاشته‌اید، باید از روش‌هایی برای تبلیغات استفاده کنید که ترافیک هدفمند بیشتری را به سمت وب سایت شما بیاورد.

۳.می‌توانید رفتار کاربران خود را دقیق مشاهده کنید

در تبلیغات آنلاین، می‌توانید رفتار مخاطب خود را بررسی کنید. ببینید که مخاطب به چه نوع تبلیغی بیشتر واکنش نشان داده است یا میزان کلیک مخاطب روی چه نوع بنری بیشتر بوده است.

این مزیت تبلیغات آنلاین، به شما این امکان را می‌دهد تا با «بررسی میزان دیده شدن تبلیغ» و «رفتار مخاطب» در زمان دیدن تبلیغ، برای ادامه کمپین و یا کمپین‌های تبلیغاتی آینده خود، انتخاب های بهتری داشته باشید.

۴.تبلیغات آنلاین از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر هستند

تبلیغاتِ درست، سرمایه‌گذاری است و هزینه‌ای که برای آن صرف می‌کنید با فروش بیشتر به شما بر می‌گردد، به همین خاطر، نباید به تبلیغات به عنوان یک هزینه نگاه کرد.

با این حال، در تبلیغات آنلاین، میزان هزینه‌ی اولیه نسبت به روش‌های سنتی مثل تبلیغ در تلویزیون یا بیلبوردها، کمتر است و چون مخاطبان، هدفمند تبلیغات را تماشا می‌کنند، بازدهی بیشتری خواهد داشت.

تبلیغات آنلاین را از کجا شروع کنیم؟

در حال حاضر تعداد زیادی از کسب و کارها برای فروش یا عرضه محصولات خود، از تبلیغات آنلاین به جای تبلیغات سنتی استفاده می کنند. پس با توجه به حضور کسب و کارهای زیاد در این حوزه، یک کمپین تبلیغاتی باید خلاقیت و دقت زیادی را داشته باشد تا بتواند در میان رقبای خود به بازدهی مناسب برسد.

اگر «زمان» و «گرفتن نتایج دقیق»، برای شما نگرانی نیست، می­توانید از شیوه‌های رایگان تبلیغات آنلاین که قبل تر توضیح دادیم، شروع کنید.

اما اگر «پیشرفت سریع» و «قرار گرفتن در کنار رقبا» برای شما اهمیت دارد، بهترین راه شروع تبلیغات آنلاین، سپردن آن به پلتفرم‌های تبلیغاتی است.

این پلتفرم ها، بسترهایی مجازی هستند که با داشتن تعداد مخاطبان زیاد و ابزارهای اختصاصی تبلیغات آنلاین، به شما کمک می‌کنند تا تبلیغات هدفمندتر و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید.

چطور یک پلتفرم تبلیغاتی مناسب پیدا کنیم؟

در انتخاب یک آژانس تبلیغاتی، باید به تعداد مخاطب و خدماتی که ارائه می‌دهند، توجه داشته باشید.

خدماتی مثل دیدن رفتار کاربران، ارائه تحلیل‌های آماری از نتیجه تبلیغات، قابلیت اضافه کردن جوایز به تبلیغات، بهینه سازی فرآیند تبلیغات و داشتن یک داشبورد جامع برای دیدن تمامی این اطلاعات، به شما کمک می کند که علاوه بر جذب مخاطب، در جریان اجرا، بهبود و نتیجه بخش بودن کمپین های خود قرار داشته باشید.

شما تا به حال با دیدن چه نوع تبلیغاتی بیشترین خرید را انجام داده‌اید؟ چرا؟ تجربه خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6265

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4220

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4113