• عناوین مقاله

    چگونه یک تیم خوب داشته باشید؟

    ۱۰ نکته‌ برای اینکه یک تیم موفق و قدرتمند داشته باشید

    ویژگی‌های یک تیم موفق

چگونه یک تیم حرفه‌ای بسازیم؟ چه افرادی مناسب چه کارهایی هستند؟

هر شرکت یا استارآپی برای رسیدن به اهداف کسب و کارش، باید یک تیم‌حرفه‌ای داشته باشد. پس اگر می­خواهید یک استارتاپ راه اندازی کنید و یا کسب و کار شخصی داشته باشید، تیم‌سازی برای شما مفهومی کاملا کاربردی پیدا می‌کند و باید با اصول ساختن یک تیم آشنا شوید.

این مطلب راهکارهای خوبی را برای ساخت یک تیم حرفه ای و به کار گرفتن درست هریک از اعضای تیم، متناسب با ویژگی های شخصیتی آن­ها، پیشنهاد می­دهد.

چگونه یک تیم خوب داشته باشید؟

تیم کاری می‌تواند از 2 نفر یا تعداد افراد بیشتری با توانایی­های مختلف تشکیل شده باشد اما مهم‌تر از پیدا کردن گروهی از افراد بامهارت‌های تخصصی، این است کهمدیر تیم به علایق و توانمندی‌های همه افراد توجه کند و آن‌ها را با توجه به استعدادها و توانایی‌هایشان در جایگاه مناسب قرار بدهد.

۱۰ نکته‌ برای اینکه یک تیم موفق و قدرتمند داشته باشید

هر استارتاپ و یا سازمانی باید و نباید های خاص بیزنس خود را دارد اما در کنار آ­ن­ها، یک سری اصول در همه تیم‌ها و بیزنس­ها مشترک هستند که توجه به آن­ها، برای ساختن یک تیم موفق کمک کننده است.

۱- یک طرح و نقشه شفاف داشته باشید

شما برای انجام هر کاری، به هدف مشخص و قابل اندازه گیری نیاز دارید (Smart Goals)، پس برای داشتن یک تیم موفق، باید اهداف کسب و کار برای تیم دقیق و واضح تعریف شود. چون فقط وقتی هدف‌ مشخص داشته باشید، می‌توانید برای رسیدن به آن اهداف برنامه ریزی کنید.

۲-افراد را در جایگاه مناسب خود قرار بدهید

به موضوع استخدام افراد، بالاتر از رزومه های حرفه‌ای و مهارت های فنی نگاه کنید و از مصاحبه‌های دقیق و هوشمندانه برای پیدا کردن افراد مناسب برای تیم استفاده کنید. شما به یک تیم از افرادی منعطف، خلاق و دارای ایده نیاز دارید که هم بتوانند به ایده های شما گوش دهند و هم بیزینس را به چالش بکشند و در بهبود کسب و کارتان به شما کمک کنند.

مثلا با پرسیدن سوالات چالشی، مصاحبه شوندگان را در موقعیت‌هایی شبیه به واقعیت قرار دهید و برخورد آن‌ها با مسائل را ارزیابی کنید.

چه افرادی را برای چه کارهایی استخدام کنیم؟

  • ترکیبی از افراد برون‌گرا و درون‌گرا در تیمتان داشته باشید. درست است که برون‌گراها در محیط کار بیشتر دیده می­شوند اما درون‌گراها با توجه به ویژگی های شخصیتیشان برای شغل هایی مناسب هستند که ممکن است انجام آن برای افراد برون گرا سخت تر باشد. مثلا از افراد برون‌گرا در بخش‌های مارکتینگ و یا ارتباط با مشتری کمک بگیرید و از افراد درون گرا برای انجام کارهای تکی استفاده کنید. چون افراد برون‌گرا بیشتر از ارتباط با دیگران و فضای بیرونی لذت می‌برند و افراد درون‌گرا برای فعالیت‌هایی که نیاز به ارتباطات کمتری با افراد دارد، مناسب هستند و شما هرگز نباید یک فرد برونگرا را در شغلی مثل بایگانی قرار بدهید!
  • اگر در تیمتان افرادی را دارید که بر روی اعضای تیم تاثیرگذارند و دیگران به حرف‌های آن‌ها توجه می‌کنند، آن‌ها را در پست­های مدیریتی یا سرپرست قرار بدهید. چون افراد تاثیرگذار در زمان‌های بحران و چالش، می‌توانند گروه را به خوبی مدیریت کنند و جو مناسبی را در فضای کار ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند در افراد شور و انگیزه ایجاد کنند، دیگران را وارد گفتگوها کنند و در عین حال هم شنونده و هم گوینده خوبی باشند.
  • برای انجام یا تکمیل پروژه‌ها از افراد عمل‌گرا استفاده کنید چون این افراد برای انجام دادن و به پایان رساندن کارها بسیار مناسب هستند. عملگرا­ها روی چطور انجام شدن وظایف و اهداف خود تمرکز می‌کنند تا به نتایج نهایی برسند و برای آن­ها انجام دادن کارها و رسیدن به هدف در اولویت قرار دارد. در حقیقت آنها یک تمام‌کننده واقعی هستند و کارهای وقت گیر مثل جلسات را اصلا دوست ندارند! پس آن‌ها را در بخش‌های عملیاتی و اجرایی پروژه‌ها قرار بدهید.
  • حتما در تیمتان از افراد تحلیل‌گر استفاده کنید. این افراد به نظم، موضوعات جدید برای یادگیری و بررسی موضوعات از جنبه‌های مختلف علاقه دارند و می‌توانند همه چیز را با جزئیات و به دقت بررسی ‌کنند. شغل‌هایی مثل تحلیلگر مالی و حسابداری را می‌توانید به افراد تحلیل‌گر بسپارید.
  • برای افراد ریسک‌پذیر و خلاق هم حتما جایی در تیمتان داشته باشید. افراد خلاق از ریسک کردن نمی‌ترسند و برای اجرای ایده‌های جدید مشتاق هستند و تیم را به سمت نوآوری و خلاقیت پیش می‌برند. افراد ریسک‌پذیر، افراد شجاعی هستند که می‌دانند باید با انعطاف برای تغییرات آماده باشند و به خوبی تهدیدها را تبدیل به فرصت می‌کنند. آن‌ها را در مشاغلی قرار بدهید که بتوانند خلاقیت و نوآوری‌هایشان را بروز دهند.
  • افراد محتاط و جزئی نگر را برای مسئولیت نظارت بر پروژه‌ها وانجام شدن به موقع کارها در تیمتان داشته باشید. آن‌ها با حساسیت و دقت بالا کارها را کنترل می کنند و مو به مو جزئیات را بررسی می­کنند.

مهم است که به استعدادها و علایق افراد تیم توجه کنید. چون برای درست انجام شدن کارها، لازم است که هر کدام از اعضای تیم، وظیفه ای مناسب با توانایی‌اش را به عهده بگیرد.

۳-فرهنگ تیم خود را ایجاد کنید و به آن پایبند باشید

در هر تیم، شما مجموعه ای از ارزش ها و رفتارها را دارید که فرهنگ تیم یا سازمان محسوب می­شود و اعضای تیم باید با این خط مشی‌ها و خط قرمزهای کاری در سازمان آشنا شوند. حتی اگر راجع به این قوانین با صراحت صحبت نکرده باشید، رفتارهای خاصی وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده فرهنگ سازمانی شما باشد.

مثلا اگر در کسب و کار ی باید محصول دائما به روز شود و نوآوری در محصولات یا خدمات، حرف اول را می‌زند، باید فرهنگ سازمانی، افراد را به نوآوری و ریسک تشویق کند و فضایی خلاقانه را برای بروز ایده‌هایشان ایجاد کند.

۴-به افراد تیم احترام بگذارید

وقتی به اعضای تیم احترام گذاشته شود، افراد انگیزه دارند که بهترین خودشان را ارائه بدهند. بی احترامی، خرده مدیریت و عدم اعتماد کافی، حس خلاقیت و نوآوری در تیم‌ را از بین می‌برد.

۵-برای تیم یک الگو باشید

مدیر یک تیم، باید هم از لحاظ رفتاری و هم شغلی، برای اعضای تیم الگوی مناسبی باشد. مثلا مدیری که لباس نامناسب بپوشد، بدقول باشد و به تعهدات خودش عمل نکند و بجای پیدا کردن نقاط قوت در تیم، دنبال پیدا کردن نقاط ضعف افراد تیمش باشد، مسلما نمی­تواند توقعی تیمی بهتر از خودش را داشته باشد.

از طرف دیگر، مدیرانی که تعهدات خود را حفظ می کنند، اشتباهات خود و تیمشان را با آرامش می پذیرند و به دنبال راه حل هستند نه مقصر، تیمی قدرتمند و موفق دارند.

۶- رفتارهای تیمتان را بشناسید و بازخورد بدهید

در یک تیم موفق، همه چیز مربوط به نتیجه نیست و شما باید فرآیند کاری افراد تیم را هم در نظر بگیرید. برای این کار باید:

  • به اعضای تیم و خواسته‌هایشان توجه داشته باشید
  • گاهی اوقات به صورت شخصی برای هر یک از اعضای تیم وقت بگذارید و در مورد عملکرد آن­ها بازخورد بدهید و از آن‌ها هم بازخورد بگیرید
  • به حالات و روحیات افراد تیم توجه داشته باشید

۷- برای تیم برنامه های آموزشی بگذارید

در کنار کار، برای تیمتان برنامه های آموزشی و یادگیری هم بگذارید. آموزش مهارت‌های سخت (Hard Skills) مثل مهارت های تخصصی و مهارت‌های نرم (soft Skills) مثل مهارت مدیریت زمان، می تواند در رشد فردی و کاری افراد تیمتان تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

۸-از تیم خود حمایت کنید

بیشتر مدیران در موقعیتی نیستند که همیشه بتوانند مشکلات ایجاد شده در سازمان را از نزدیک ببینند، بنابراین وقتی شکایت یا انتقادی از تیم یا یکی از اعضای تیم دریافت کردید، تشکر کنید و بگویید به این موضوع رسیدگی می‌کنید. هرگز بدون قضاوت و بررسی همه جانبه، تیم خود را مقصر ندانید..

۹- بدون تعارف، افراد سمی را از تیم کنار بگذارید

اگر می خواهید کسب و کار شما بتواند در برابر بهترین ها در بازار رقابت کند، باید یک تیم خوب از افراد حرفه ای بسازید. البته اگر بیزنس شما زمان کافی برای ورود به بازار را دارد، می­توانید برای بعضی از جایگاه­ها، زمینه را برای رشد افراد تازه کار فراهم کنید.

در کل این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر از تخصص افراد، به شخصیت آن‌ها توجه کنید. چون افراد می‌توانند با گذشت زمان مهارت‌ها را یاد بگیرند، اما افراد سمی اگر متخصص هم باشند، تیم را دچار مشکل می کنند.

۱۰-یک محیط حرفه‌ای برای تیم آماده کنید

فضای دفتر، مبلمان، دکوراسیون و خدمات نظافت در محیط کار را برای تیمتان به بهترین شکل فراهم کنید. اگر از کارمندان خود انتظار رفتار حرفه‌ای دارید، پس باید یک محیط کار حرفه‌ای برای آن‌ها آماده کنید.

ویژگی‌های یک تیم موفق

  • افراد تیم برای رسیدن به موفقیت و اهداف مشترک، تلاش می­کنند.
  • در یک کار تیمی موفق، انعطاف پذیری و همکاری بین اعضا وجود دارد.
  • همه اعضا می‌توانند تجربه و تخصص خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • افراد از اعضای دیگر تیم بدگویی نمی‌کنند و با درکی متقابل به هم کمک می‌کنند.
  • اهداف و منافع تیم بر منافع افراد اولویت دارد.

در نهایت شما به عنوان مدیر، وظایف مهمی مثل تمرکز روی تصمیم گیری‌ها، مدیریت تیم، حل تعارض و…را برعهده دارید تا فضا برای رشد کسب و کار فراهم شود و هر یک از اعضای تیم بتوانند کار تخصصی خودشان را به خوبی انجام دهند.

فکر می‌کنید توجه به چه نکات دیگری می‌تواند در ساخت یک تیم‌حرفه‌ای به استارتاپ‌ها و بیزینس‌ها کمک کند؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۱/۱۴

تبلیغات آنلاین چیست؟

اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما موارد زیر را دیده‌اید: افراد معروفی که گاهی یک محصول تجاری را معرفی می‌کنند. وقتی با باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، تبلیغات یک محصول، خدمات یا پوستر یک فیلم نمایش داده می شود. قبل یا بین تماشای یک ویدیو در آپارات، تبلیغی برای شما پخش […]

بازدید: 6264

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

با این ۱۶ راهکار، از فرسودگی شغلی نجات پیدا کنید!

احتمالا روزهایی را تجربه کرده‌اید که انگیزه‌ای برای شروع یک روز کاری ندارید و فشار کاری خسته و دلسردتان کرده است؛ این موضوع تا حدی برای همه افراد طبیعی است اما اگر بیشتر روزها با خستگی زیاد و بی علاقگی کار می‌کنید ممکن است دچار «فرسودگی شغلی» شده باشید. افرادی که ‌مدت‌های طولانی با حجم […]

بازدید: 4220

۱۴۰۰/۰۸/۱۱

لیستی از 7 تا از پر درآمد‌ترین شغل‌ها بعد از کرونا

در سال ۹۸ وقتی موج اول کرونا شروع شد فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها مثل آژانس‌های هواپیمایی، سینماها، هتل‌ها، تالارها و … تعطیل یا کم‌ شد و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی که فعالیت‌هایشان قابلیت آنلاین شدن یا دور کاری را داشتند، در این مدت به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کردند. در واقع با تغییراتی که […]

بازدید: 4112