• عناوین مقاله

    6 چالش مهم تیمی + راهکارهای برطرف کردن آن‌ها

    • نبود اعتماد متقابل در تیم
    • عملکرد ضعیف افراد در تیم
    • جلسات غیرضروری در تیم
    • نبود ارتباط درست بین اعضای تیم
    • نبود انگیزه در اعضای تیم
    • وجود مشکلات شخصی در بین افراد تیم
3.5 2 votes
Article Rating

اگر صاحب کسب و کاری هستید یا می‌خواهید به زودی استارتاپ خودتان را داشته باشید، بهتر است بدانید همه کسب و کارهای موفق حتما تیمی حرفه‌ای و پرتلاش دارند. ساختن یک تیم و ساختن جمعی از افراد متخصص، شاید در نگاه اول کار آسانی باشد اما در عمل، جلو بردن کارها با مجموعه‌ای از افراد که سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی دارند، کار ساده‌ای نیست و به مدیریت نیاز دارد.

 ما در این مطلب در مورد 6 تا از مهم‌ترین چالش‌های کار تیمی و راه حل‌ آن­ها صحبت کردیم، تا با دانستن و حل آن­ها، بتوانید یک تیم حرفه‌ای و موفق داشته باشید.

6 چالش مهم تیمی + راهکارهای برطرف کردن آن‌ها

1-نبود اعتماد متقابل در تیم

برای بهبود روند کار تیمی، لازم است که بین اعضا و سرپرست تیم، اعتماد و شفافیت وجود داشته باشد. نکته مهم در ایجاد اعتماد بین اعضای تیم این است که اعتماد باید متقابل باشد. یعنی اگر می‌خواهید اعضا به شما اعتماد کنند، باید اول شما زمینه‌های اعتماد به آن‌ها را فراهم کنید تا آن‌ها هم این احساس را به شما داشته باشند.چون تیم‌هایی که توانسته‌اند بین اعضای خود اعتمادسازی کنند، علاوه بر داشتن فضای کاری بهتر، در جلب اعتماد سرمایه گذاران هم موفق بوده‌اند.

راه حل:

برای ایجاد اعتماد بین اعضای تیم باید:

  • به نظرات و ایده‌های آن‌ها گوش کنید
  • با تیم خود صادقانه صحبت کنید و هر موقعیتی را برای آن‌ها به صورت شفاف توضیح دهید
  • در مشکلات و چالش‌هایی که به وجود می‌آید از آن‌ها کمک بگیرید
  • مرزها و انتظارات‌تان از هر عضو در تیم را مشخص کنید
  • زمانی را برای گفت و گوی حرفه ای با اعضای تیم خود بگذارید

2– عملکرد ضعیف افراد در تیم

یکی دیگر از چالش‌های صاحبان کسب و کار در رابطه با تیم، عملکرد ضعیف بعضی از اعضای تیم است. این مسئله مهم است چون عملکرد ضعیف یک نفر می‌تواند روی نتیجه نهایی کار تیمی یا روحیه‌ی افراد تیم تاثیر بگذارد.

راه حل:

اگر در تیم خود فردی با عملکرد ضعیف دارید، بهتر است با او به این شکل صحبت کنید:

  • صحبت‌های خود را با تمرکز روی نقاط قوت او شروع کنید
  • با ملایمت از نقاط ضعف او و نتیجه‌اش بر روی کار تیمی بگویید
  • از او بخواهید تا اگر مشکلی دارد که روی عملکردش تاثیر گذار است، آن را با شما در میان بگذارد
  • از او برای بهبود نقاط ضعفش حمایت کنید
  • او را برای تغییرات مثبت، هر چند کوچک تشویق کنید
  • در نهایت بعد از دادن فرصت‌‌های کافی، اگر شرایط بهتر نشد، راجع به خروج فرد از تیم تصمیم بگیرید، اما هرگز این کار را عجولانه انجام ندهید.

۳– جلسات غیرضروری در تیم

یکی از راهکارهای حل چالش‌های کار تیمی، برگزاری جلسات مفید برای پیش‌برد اهداف است. اما همه‌ی ما جلسات غیر مفیدی را تجربه کرده‌ایم که گفت و گوی نادرست بین اعضا بازدهی جلسه را پایین آورده است.

راه حل:

برای بالا بردن بازدهی جلسات می‌توانید از راه‌کارهای زیر کمک بگیرید:

  • دستور جلسه داشته باشید.
  • دستور جلسه را قبل از شروع جلسه در اختیار اعضای تیم بگذارید تا زمان کافی برای فکر کردن به آن داشته باشند و زمان جلسه صرف وقفه‌های طولانی برای ایده دادن و فکر کردن افراد نشود.
  • جلسه را مدیریت کنید و اجازه ندهید محتوای جلسه از دستور جلسه خارج شود و به سمت حاشیه برود.
  • از همه‌ی اعضای حاضر در جلسه بخواهید تا در مورد موضوعات مطرح شده تعامل و گفت و گو کنند.
  • در پایان، مروری کوتاه به تصمیمات و محتوای جلسه داشته باشید، وظایف هر شخص را همراه با زمان انجام کار اعلام کنید و صورت جلسه را در جایی که همه‌ی اعضای تیم به آن دسترسی دارند، به اشتراک بگذارید (ایمیل، گروه و …).
  • نکته: اگر دورکار هستید می‌توانید از داناپلاس ایرانسل برای برگزاری جلسات آنلاین خود استفاده کنید.

۴- نبود ارتباط درست بین اعضای تیم

تحقیقات نشان می­دهد که اعضای تیم در شرایطی که کنار هم و در یک دفتر یا شرکت کار می‌کنند، بازدهی بیشتری دارند چون تعامل میان اعضای یک تیم، روحیه کار تیمی را حفظ می‌کند و تیم را بهتر به سمت اهدافش می‌برد.

با این حال در شرایط فعلی که خیلی از تیم‌ها دورکار هستند، حفظ تعامل و رابطه اجتماعی میان اعضای تیم، یکی از چالش‌هایی است که باید به آن توجه شود.

راه حل:

اگر تیم شما به طور کل در کنار یکدیگر و در یک مکان مشخص کار نمی‌کنند و یا در دورکاری هستند، می‌توانید از راه‌کارهای زیر برای برقراری تعامل و روابط درست میان اعضا استفاده کنید:

  • اعضای تیم را با یکدیگر آشنا کنید و در صورت امکان آن‌ها را در گروه‌های دو یا چند نفرِ بگذارید
  • جلسات دوره‌ای برگزار کنید تا اعضای تیم یکدیگر را بشناسند و با هم تعامل داشته باشند
  • از ابزارهای فناوری مربوط به کار تیمی مثل Trello استفاده کنید.

۵– نبود انگیزه در اعضای تیم

اگر می‌خواهید تیم شما بازدهی مطلوبی داشته باشد، پس اعضای تیم شما باید انگیزه کافی داشته باشند. برای این کار لازم است که اعضای تیم، هدف تیم را هدف خودشان بدانند و برای آن تلاش کنند.

راه حل:

برای ایجاد انگیزه در اعضای تیم خود می‌توانید:

  • اهداف تیم را برای اعضا شفاف و درست تعریف کنید.
  • بین افراد تیم تبعیض و تفاوت قائل نشوید چون هر کس جایگاه خودش را دارد و حضور همه افراد در تیم است که هدف‌های کسب و کار شما را ممکن می‌کند.
  • برای اعضای تیم فضایی شاد و راضی کننده ایجاد کنید. خلاقیت و رشد در کسب و کارهایی صورت می‌گیرد که تیم‌های آن‌ها در فضایی دلپذیر کار می‌کنند.
  • به توانایی و علایق افراد توجه کنید و با در نظر گرفتن این نکات آن‌ها را در جایگاه مناسب خود در تیم قرار دهید.
  • در تیم گاهی گفتگوهای باز، خلاقانه و دوستانه داشته باشید.
  • اگر یکی از اعضای تیم شما دچار مشکلی در کار خود بود، از او حمایت کنید تا مشکل را برطرف کند.

۶-وجود مشکلات شخصی در بین افراد تیم

دلخوری‌ها و مشکلات شخصی بین اعضای یک تیم، مسئله‌ای است که در هر تیمی اتفاق می افتد. اما چون می‌توانند روی روحیه اعضای تیم و عملکرد آن‌ها تاثیر بگذارد، باید حتما حل و فصل شود.

راه حل:

برای حل کردن این موضوعات باید:

  • یک الگوی رفتاری مناسب در محل کار ایجاد کنید و راجع به آن شفاف با افراد تیم صحبت کنید چون اختلاف نظر در هر مسئله ای ممکن است اتفاق بیفتد، مهم کنترل کردن آن است.
  • در اختلافات با دو طرف جداگانه صحبت کنید تا بتوانید به خوبی از زاویه دیدشان آگاه شوید.
  • با دو نفر یا افرادی که در تیم با هم مشکل دارند صحبت کنید اما در نهایت شما باید بیشتر شنونده باشید و آن‌ها را توجیه کنید که کار شما کاری تیمی است و مشکلات شخصی آن‌ها خواسته یا ناخواسته بر فضای تیم و اهداف تیم تاثیر می‌گذارد.
  • برای آن‌ها فرصتی مشخص کنید تا مشکلات شخصی خود را برطرف کنند.

مدیریت تیم و کار تیمی، آسان نیست اما هیچ استارت آپ و کسب و کاری هم بدون تیم و با یک نفر موفق نشده است. تعارض هم در هر تیمی اتفاق می افتد اما اگر از راهکارهای حل تعارض در کسب و کارتان درست استفاده کنید می‌توانید مطمئن باشید که کار تیم خوب پیش می­رود. پس به عنوان یک مدیر، به جای تمرکز روی مشکلات، روی راهکارهای برطرف کردن آن‌ها تمرکز کنید.

از نظر شما مهم‌ترین چالش‌های تیمی چه چیزهایی هستند؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 39235

۱۴۰۰/۰۷/۱۲

۱۱ راه حل برای وقتی که گوشی شما مشکل آنتن‌دهی دارد!

حتما در بعضی موارد برایتان پیش آمده، درزمانی که نیاز فوری به تماس تلفنی داشته‌اید، آنتن موبایل شما قطع شود و کیفیت آنتن‌دهی برایتان رضایت بخش نباشد. این موضوع در شرایطی که زندگی روزمره همه ما به استفاده از تلفن همراه گره خورده، بسیار مشکل‌ساز است.  ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و […]

بازدید: 27662

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

چگونه هزینه اینترنت را کاهش دهیم؟ 8 راه حل کاربردی برای کم کردن مصرف اینترنت

با افزایش سرعت اینترنت و شروع پیشرفت نسل پنجم (5G)، حجم بیشتری از اینترنت شما صرف شبکه‌های اجتماعی، کار و آموزش آنلاین می‌شود. در نتیجه کم کردن هزینه‌های اینترنت و مدیریت مصرف آن هم بسیار ضروری تر از قبل است. شما تنها با تغییراتی کوچک در تنظیمات گوشی یا اپلیکیشن، می­توانید در مصرف اینترنت گوشی […]

بازدید: 20942