• عناوین مقاله

    استخدام افراد نامناسب چه خطراتی برای کسب و کارمان دارد؟

    راهکارهای کاربردی برای استخدام درست

    چه کارهایی را نباید در استخدام کارمند انجام بدهید؟

بین همه شرکت‌های موفق و قابل اعتماد یک وجه اشتراک مهم وجود دارد: کارمندان متعهد و مسئولیت پذیر.

نیروهای انسانی مهمترین سرمایه‌های هر شرکتی هستند و اگر بخواهید در کسب و کار خود پیشرفت کنید و به موفقیت برسید، باید فرد مناسبی را برای کار استخدام کنید؛ اما این کار به این سادگی‌ها هم نیست و استخدام یک کارمند خوب نیاز به تجربه و راهکارهایی حرفه‌ای دارد. ما در این مطلب شما را با راهکارهایی آشنا می‌کنیم که به کمک آنها می‌توانید مناسب‌ترین و بهترین افراد را برای تیمتان انتخاب کنید.

استخدام افراد نامناسب چه خطراتی برای کسب و کارمان دارد؟

  • ضررهای مالی جبران ناپذیر

اگر در زمان استخدام کارمندانتان وقت و هزینه کافی برای آموزش و ارزیابی آن‌ها نگذارید، شک نداشته باشید که این هزینه‌ها را چند برابر در جای دیگری پرداخت می‌کنید. مثلا کارمندی را تصور کنید که بسته‌های مهم و گران قیمت را اشتباهی به آدرس دیگری ارسال کرده باشد و یا برخورد مناسب با مشتری‌ها را بلد نباشد. این اشتباهات هم باعث ضرر مالی می‌شود و هم به اعتبار شما لطمه وارد می‌کند. شرکتی که اعتبار خودش را از دست بدهد به زودی مشتریان و فروشش را هم از دست می‌دهد.

  • از بین رفتن روحیه کارمندان و کاهش بهره‌وری

درست است که چالش‌های تیمی به هر حال وجود دارند، اما حضور افراد نامناسب در تیم باعث می‌شود که چالش‌ها و تنش‌های بیشتری در تیم‌ها به وجود بیاید. افراد پرخاشگر، زود رنج و افسرده می‌توانند تیم شما را ناامید و دلسرد ‌کنند، در صورتی حضور افراد مثبت و منعطف باعث افزایش راندمان کاری تیم و حفظ روحیه کارمندان شما می‌شود.

راهکارهای کاربردی برای استخدام درست

۱- پیشنهادات شغلی را در مکان های مناسب آفلاین و آنلاین قرار بدهید: مثلا اگر به یک کارمند در آژانس هواپیمایی نیاز دارید، تابلوهای اعلانات آموزشگاه‌های گردشگری فضای خوبی برای شماست. می‌توانید برای استخدام از لیست پیشنهادی زیر هم استفاده کنید:

  • رسانه‌های اجتماعی
  • سایت‌های حرفه‌ای مثل لینکدین
  • صفحه شغلی سایت خودتان
  • اطلاع رسانی به وسیله شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک
  • سایت‌های شغل‌یابی
  • تابلوهای شغلی دانشگاه‌ها و…

نکته: این لیست بستگی مستقیم به شغل مورد نیاز و صنف کاری شما دارد.

۲- در زمان استخدام از کارمندان فعلی خودتان کمک بگیرید: از کارمندانی که از رفتار و عملکرد آن‌ها راضی هستید کمک بگیرید و  فراموش نکنید که اکثر اوقات افراد خوب، افراد خوب را می‌شناسند!

۳- شرح شغلی را دقیق یادداشت کنید: اگر می‌خواهید فرد مناسبی برای شغل مورد نظرتان پیدا کنید، اول باید بدانید که به دنبال چه چیزی می‌گردید. در مورد انتظاراتتان کاملاً شفاف باشید و تمام شرایط شغلی مانند مسئولیت‌ها، تحصیلات مورد نیاز، تجربه، دانش و مهارت‌ها را در شرح شغل به خوبی مشخص کنید.

۴-هنگام استخدام تنوع را حفظ کنید: تنوع سنی،جنسیتی و سلیقه‌ای را در کارتان در نظر بگیرید چون این موضوع شرکت شما را منعطف‌تر می‌کند. به تنوع سن و تعادل جنسیت در استخدام توجه کنید.

۵- سوالات خلاقانه و حرفه‌ای بپرسید: بیشترمصاحبه‌های شغلی یک سری سوالات استاندارد  و ثابت دارد، اما شما باید در کنار آن‌ها از خلاقیت خودتان هم استفاده کنید. چون حالا با تاثیرات اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ، بسیاری از مصاحبه شوندگان هم با راهکارهایی که بتوانند خوب از پس مصاحبه‌های شغلی بربیایند آشنا هستند، پس سوالات منطقی و چالش برانگیز بپرسید. کاندیدای احتمالی شغلتان را در شرایطی قرار بدهید که بتوانید عملکرد او را بهتر  ارزیابی کنید.

۶- داوطلبان را فقط براساس رزومه و اعتماد به نفس آنها ارزیابی نکنید: سعی کنید از روش‌های مختلف برای ارزیابی مهارتهای یادگیری و تحلیلی داوطلبان استفاده کنید. مثلا تست‌های روانشناسی شناخته شده‌ای مثل «دیسک»، متناسب با هر شغل وجود دارد که گاهی مدیران منابع انسانی شرکت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

۷-مصاحبه نکنید! گفتگو کنید: مصاحبه را به چشم یک جلسه پرسش و پاسخ نبینید چون مصاحبه‌ها روندی یک طرفه نیستند و افراد توانمند و مستعد حتما سوالات خوب و مرتبط به شغلشان را در طول مراحل مصاحبه از شما می‌پرسند. این موضوع را نشانه خوبی در نظر بگیرید چون تعامل و آمادگی داوطلب را نشان می‌دهد.

۸-استخدام را یک تلاش مشترک ببینید: بهتر است مسئولیت مصاحبه و استخدام را به یک نفر نسپرید و اجازه بدهید هر نامزد حداقل با دو یا سه نفر در سازمان مصاحبه کند. به این شکل می‌توانید از نظرات دیگر سرپرست‌ها یا مدیران هم استفاده کنید.

9-کسی که دائم شغل عوض می‌کند را استخدام نکنید: به دنبال شخصی باشید که به کار خود متعهد باشد. این تقریبا مهم‌ترین نکته در گذشته شغلی افراد است. اگر فردی به هیچ شرکتی وفادار نبوده باشد و به هر بهانه به راحتی شغل خود را عوض کند، احتمالا با شرکت شما هم همین ‌کار را می‌کند.

البته باید از افرادی که در رزومه کاری خود چندین بار جابجایی شغل دارند، دلیل این موضوع را بپرسید و ببینید آیا این پاسخ‌ها برایتان قانع کننده است یا نه ( مثلا باید بررسی کنید که آیا فرد نارضایتی خود را با مدیرش درمیان گذاشته و در نهایت مجبور به تغییر شرکت شده و یا منفعل عمل کرده و بدون هیچ پیگیری شغل خود را ترک کرده است).

توجه داشته باشید که شاید یکی دوباری این موضوع در زندگی شغلی هر فرد طبیعی باشد و مشکل از شرکت یا کارفرما بوده باشد؛ اما روند پرتکرار تغییر در شغل موضوع منطقی و درستی نیست.

10- کار عملی بخواهید: در صورتی که شغل مورد نظر شما جوری است که می‌توانید مهارت فرد را در جلسه مصاحبه ارزیابی کنید، این کار را انجام بدهید. مثلا در استخدام یک تایپیست، طراح و…امکان چنین کارهایی وجود دارد. اجرای بخش کوچکی از شغلی که برای آن فرد در نظر گرفته‌اید، به شما کمک می‌کند تا عملکرد او را واضح‌تر ببینید. البته برای این کار عجله نکنید، خودتان را به جای فرد مصاحبه شونده قرار بدهید و او را دچار استرس نکنید. 

11- استخدام کارآموز را فراموش نکنید: کارآموزی استاندارد، یکی از بهترین روش ها برای استخدام کارمند مناسب است. شما در کارآموزی با نقاط قوت، ضعف، مهارت، دانش و حتی سطح اعتماد به نفس و چگونگی عملکرد افراد در کار آشنا می‌شوید.

12- همیشه روند استخدامتان را به روز نگه دارید و هر روز در حال بهتر کردن وبازنگری در آن باشید. ببینید چه چیزهایی می‌توانید از سازمان های دیگر یاد بگیرید، از کارمندان بازخورد بگیرید و پیشنهادات آن‌ها را بشنوید و مقالاتی بخوانید که نکات بسیار خوبی در این زمینه به شما یاد می‌دهند.

چه کارهایی را نباید در استخدام کارمند انجام بدهید؟

وظیفه استخدام را به خارج از سازمان نسپرید

اگر شرکت بزرگی دارید و احساس می‌کنید گزینه دیگری به غیر از برون سپاری در استخدام ندارید، سعی کنید مصاحبه‌کنندگان را با فضا و فرهنگ کاری خودتان به خوبی آشنا کنید و مطمئن شوید که آن‌ها برای فردی که به آن نیاز دارید زمان و انرژی کافی می‌گذارند.

مهارت را اولویت قرار ندهید

تغییر شخصیت آدم‌ها کار تقریبا سخت یا ناممکنی است اما یاد گرفتن مهارت‌ها به مرور زمان و آموزش شکل می‌گیرد. پس اگر در زمان استخدام، در فردی ویژگی­هایی کلیدی مثل همدلی، احترام، فروتنی، آرامش، روحیه کار تیمی، علاقه به یادگیری و هوش را دیدید، مطمئن باشید که می‌توانید مهارت های لازم برای موفقیت در کار را به او یاد بدهید.

عجله نکنید

برای استخدام افرادی که در کسب و کار شما نقش مهمی دارند زمان کافی بگذارید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند از بروز اشتباه و عجله در استخدام جلوگیری کند جانشین‌پروری است. جانشین‌پروری باعث می‌شود برای استخدام افراد کلیدی، فرصت کافی داشته باشید. اگر برای استخدام یک کارمند مناسب سه ماه وقت بگذارید، بهتر است تا فرد غیرمسئولی را انتخاب کنید که بعد از کلی سرمایه‌گذاری‌های آموزشی و مالی بعد از یک سال، کار شما را نصفه و نیمه رها کند.

راهکارهایی که از آن صحبت کردیم یک راهنمای جامع برای استخدام نیست، اما اگر کارفرما و یا از مدیران منابع انسانی هستید مطمئن باشید کمک گرفتن از این استراتژی ها به بهبود روند استخدام شما کمک زیادی می‌کند.

تجربه بهترین مصاحبه ای که رفته اید را با ما درمیان بگذارید. اگر کارفرما هستید، چه ایده‌های خلاقانه‌ای در مورد روند استخدام دارید؟ نظرات خود را با ما در کامنت‌ها مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

 
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۴۰۰/۰۲/۰۲

راهنمای قدم به قدم اینترنت TD-LTE ایرانسل

اگر از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده می‌کنید یا به تازگی قصد خرید آن را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب کار با مودم‌های TD-LTE را یاد می‌گیرید و به وسیله اپلیکیشن «ایرانسل من» با فوت و فن‌ها، مدیریت حساب و خریدن بسته‌های معمولی و تخفیفی اینترنت ثابت آشنا می‌شوید. روش فعال […]

بازدید: 154994

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

معرفی کاربردی‌ترین کدهای ایرانسل ( کدهای خدمات ایرانسل که آفلاین هم در دسترس هستند)

احتمالا برایتان پیش آمده در شرایطی که آنلاین نیستید و یا بسته اینترنتتان تمام شده نیاز به کارهایی مثل خرید بسته اینترنت، شارژ و یا حتی فورجی کردن سیمکارتتان داشته باشید. در این شرایط که آنلاین نیستید می‌‌توانید از کدهای کاربردی یا USSD ها استفاده کنید. این کدها همان ستاره مربع‌های معروفی هستند که امروزه […]

بازدید: 22555

۱۴۰۰/۰۶/۲۵

چگونه بهتر از موتور جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

با این که موتور جست‌وجوی گوگل از معروف‌ترین ابزارهای جست‌وجو در فضای اینترنت است و طبق آخرین آمار، با سهم ۹۲ درصدی از میان تمامی موتور‌های جست‌وجو، موتور اصلی جست‌وجو در فضای آنلاین است، اما هنوز خیلی از کاربران راه و روش درست جست‌وجو کردن را نمی‌دانند. شاید با خودتان فکر کنید که جستجو کردن […]

بازدید: 20582